Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
41621/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta hiipii väkisinkin mieleen, että kaikenlaiset persumieliset yrittävät lietsoa epäluottamusta.

Jep. Ja haikailevat jonkinlaista armeijan väliintuloa.

Nassi sedät tahtoo kaiken kieltää. Ei saisi edes tappavia viruksia vapaasti levittää, jos ne saisi päättää.

Vierailija
41622/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista paras nää lääkäripäivät ja sairaanhoitajapäivät 😅 kohta kaikki Suomen lääkärit ja sairaanhoitajat karanteenissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
41623/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä ole vaarallinen lähinnä riskiryhmille ja vanhuksille? Perusterveet eivät saa välttämättä minkäänlaisia oireita.

Voi luoja

Vierailija
41624/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuollaan kaikki. Hyvästi :(

Mä en tiedä miksi, mutta mulle tuli tänään ensimmäistä kertaa olo että entäs jos tämä tilanne tosiaan onkin sellainenm että on aivan sama tehdäänkö jotain vai ei. Siis että mikä tahansa toimi korkeintaan viivyttää hetken vääjäämätöntä mutta tätä virusta ei vain voi voittaa.

Sitä voi hidastaa sen verran, ettei koko terveydenhuolto kaadu.

Siihen keksitään rokote aikanaan.

Ja lopulta jo sairastaneet muodostavat laumasuojan lopuille.

Siis koronan voi saada vaikka heti uudestaan, siitä ei muodostu mitään suojaa.

Älä jauha paskaa.

https://www.nytimes.com/2020/02/29/health/coronavirus-reinfection.html

Oliko liian pitkä artikkeli kun et viitsinyt loppuun asti itse lukea? :-)

Asiasta löytyy kymmeniä juttuja/tutkimuksia, tässä vain yksi linkki. Vajaavaiselle on turha asiaa varmaan tarkemmin selventää. Tulet kuitenkin totuuden pian näkemään.

Yhtään niistä kymmenistä tutkimuksista tai artikkeleista et kuitenkaan onnistunut löytämään vaan linkkasit artikkelin jossa käytännössä tyrmättiin tuo vastustuskyvyn syntymättömyys. Ei svoi kyllä sanoa että olisi ihan putkeen mennyt :-)

Vierailija
41625/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssakin tilanne etenee lähes vapaassa pudotuksessa, kuin kenenkään estämättä, kuin suoraan laskukaavassa.

Los Alamos Labin nörtithän laskivat jo viikkoja sitten että virustartuntojen määrä laskennallisesti kaksinkertaistuu 2.4:n vuorokauden välein tietyissä normiolosuhteissa. Viruksen leviämisen kannalta vielä suotuisemmissa olosuhteissa leviäminen on vielä nopeampaa.

USA:ssa tartunnat tuplaantuivat kolmessa päivässä. Tuo pieni ero laskennallisen lukeman ja tilastojen välillä johtunee vain testauksen määrän rajallisuudesta tai sitten maan suuresta koosta.

Vierailija
41626/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordic Nightmare kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalaisten ja italialaisten terveydessä ja elintavoissa suuria eroja? En ole käynyt Italiassa koskaan.

Suomessa ainakin runsaasti ylipainoa, korkeaa verenpainetta, diabetesta, alkoholin suurkulutusta tupakointia, liikkumattomuutta ja huonoa yleiskuntoa. Eli en kutsuisi tätä terveelliseksi kansaksi millään tavalla...

Suomalaiset on italialaisiin verrattuna sairasta kansaa. Melkein jokaisella on Suomessa joku sairaus. Monella nykyään jo syntyessään.

Onko  täällä jotenkin erityisen sairasta porukkaa, kun itse keski-ikäisenä omassa lähipiirissä noin 20-30h:n joukosta tiedän vain yhden. jolla on perussairaus?[/

No minäkin reilu 40v nainen ja lähipiirissä about samanikäiset on kyllä terveitä. Yhdellä on perussairauksia ja 2 on sairastanut syövän, mutta muuten ei sairauksia.

Vierailija
41627/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään joku ihmetteli ettei Satakunnassa oo virusta, nyt on kaksin kappalein. 

Miehet ovat hyvässä kunnossa ja kotihoidossa. Miesten tilanne ei ole vaarallinen.

Kun on lukenut noita ulkomaisten sairastuneiden kokemuksia, niin valitettavasti ”hyvä kunto” ei tunnu paljon merkitsevän. Tyyliin ”ensin tuli pientä yskää ja kurkkukipua, jotka kuitenkin helpottivat parin päivän kuluttua. Parin päivän päästä siitä löysinkin itseni hengityskoneesta teho-osastolta...” No, toki nuo ovat niitä vakavammin sairastuneiden tapauksia, mutta hyvin arvaamaton virus tuo on.

Vierailija
41628/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten menee jos julistetaan poikkeustila Suomessa; luovutetaanko tasvallan ylipäällikkyys silloin puolustusvoimien komentajalle? 

Esim. Italiassa nähtyjen liikkumisrajoitusten asettaminen vaatisi poikkeustilan julistamista. Eli ei ole aivan utopistista, että sellainen nähtäisiin Suomessakin. 

Suomessa presidentti on aina puolustusvoimien ylipäällikkö.

Vierailija
41629/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olis pääsykokeet Helsingissä 30.3🤔 tuleekohan koko koe onnistumaan, vai onko kaikki jo karanteenissa siihen mennessä🤦🏻‍♀️

todistusvalinta, ei oo vielä varma

Vierailija
41630/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KoroNainen kirjoitti:

Epäileekö joku itsellään tartuntaa? Tai on kenties saanut diagnoosin?

Mitä OIREITA teillä on ollut?

Itse olen seurannut ketjua alusta asti. Asun Viikissä, missä tuli ilmi ekat tartuntatapaukset. Hygienia ja tietoisuus ollut siis 100%.

Oireina on kurkkukipu, päänsärky, juuri alkanut lievä yskä, minulla jolla ei ole IKINÄ yskää! Keuhkojen alueella hieman polttelee. Yleisvointi hyvä.

Jos minulla on korona, tämä on niin monella muullakin. Eikö THL ja ystävämme ymmärrä, miten paljon suomalaisia on jo saattanut sairastua?

Kyllä ne ymmärtää epidemian laajuuden, siihen ei kaikkia lievästi oireilevia tarvitse testata. 

Mittaa kuumetta ja hengitystiheyttä tunnin parin välein, jos tulee hengenahdistusta, soita koronapuhelimeen. Oireet kehittyvät nopeasti. 

Eivät ymmärtäneet ainakaan tarpeeksi nopeasti! Muuten ei Viikki olisi nyt täynnä altistuneita ja mahdollisia tulevia tartuttajia.

Kiitos, näin teen!

Vierailija
41631/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten menee jos julistetaan poikkeustila Suomessa; luovutetaanko tasvallan ylipäällikkyys silloin puolustusvoimien komentajalle? 

Esim. Italiassa nähtyjen liikkumisrajoitusten asettaminen vaatisi poikkeustilan julistamista. Eli ei ole aivan utopistista, että sellainen nähtäisiin Suomessakin. 

Kyllä. Käytännössä puolustusvoimien komentaja alkaa johtaa operatiivista toimintaa kriisin aikana. Kyllä siellä ollaan jo valmisteltu asioita. Kenttäsairaalat ovat täydessä valmiudessa kun tilanne sitä vaatii.

Vierailija
41632/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko suomalaisten ja italialaisten terveydessä ja elintavoissa suuria eroja? En ole käynyt Italiassa koskaan.

Suomessa ainakin runsaasti ylipainoa, korkeaa verenpainetta, diabetesta, alkoholin suurkulutusta tupakointia, liikkumattomuutta ja huonoa yleiskuntoa. Eli en kutsuisi tätä terveelliseksi kansaksi millään tavalla...

Suomalaiset on italialaisiin verrattuna sairasta kansaa. Melkein jokaisella on Suomessa joku sairaus. Monella nykyään jo syntyessään.

Onko  täällä jotenkin erityisen sairasta porukkaa, kun itse keski-ikäisenä omassa lähipiirissä noin 20-30h:n joukosta tiedän vain yhden. jolla on perussairaus?

Ihan samaa ajattelin. Olen 53, mies 55 ja olemme ihan terveitä. Kohta kolmekymppiset lapsemme ovat terveitä. Siskoni perhe on terve. Äitini on terve. Anoppini on terve.

Eräällä kaverillani on muutamakin sairaus, mutta hän ei ole suomalainen, vaan Suomessa asuva virolainen. 

Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia. Se jo kertoo paljon. Ja tuskin omista sairauksista ja korkeista verenpaineista kaikille kerrotaan, jos kenellekään.

Itse tunnen paljon alkoholin suurkuluttajia, paljon ylipainoisia, paljon tupakoivia, ystävälläni on diabetes, toisella korkea verenpaine raskauden takia, jne. Ja ei, sukuni ja tuttavani eivät ehkä ole Suomen eliittiä, mutta yhtä arvokkaita ihmisiä kyllä.

Vierailija
41633/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 10v alkoi tänään yhtäkkiä valittaa kurkkukipua. Sanoi että ihan yhtäkkiä alkoi kurkkua pistellä ja sitten särkeä. Ei muita oireita. Kaupungissamme ei ole todettuja tapauksia. Mitä tekisitte, kouluun huomena vai ei? Peukuttakaa: kouluun- peukku ylös, ei kouluun -peukku alas.

Vierailija
41634/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari päivää ollut kurkku kipeä, silmiä särkee, tuntuu että nousisi kuume, keuhkoja painaa... huolestuttaa

Vierailija
41635/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuo Italiasta saadut video missä nuoret ihmiset kaatuvat naamalleen seisovilta jaloiltaan ovat totta niin kyseessä saattaa olla melko vakavasta asiasta kyse?

Espanjantautiin kuoli Euroopassa joka kymmenes ihminen ja tämä saattaa mutatoituessaan olla samaa luokkaa. Eli maailmassa voisi kuolla lähes miljardi ihmistä tähän virukseen?

Siis mitä? Joko niitä on Italiastakin Iranin ja Kiinan lisäksi?

Vierailija
41636/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronatiivi kirjoitti:

Käytin kaupassa maskia ja pikkutytön reaktio oli seuraava: selitti ensin isälleen jotain mutta kun näki mut niin sana katkesi kesken ja katsoi vain suu auki. 😁

Käytin maskia koska olen flunssassa. Paikkoja kolottaa, kuumeinen olo lievästi ja kuivaa yskää. Soitin päivällä THLn korona-numeroon, josta kerrottiin että ei hätää.

Käytin maskia, koska olen lukenut että se suojaa muita, jos sairastunut käyttää sitä itse. Ajattelin että kun ei voi olla varma mikä on, en ota riskejä ja on se hyvä suojata muita myös nuhaflunssalta.

Nyt sinulla pitäisi olla oikeus testiin, koska WHO on tänään antanut kritiikkiä Suomelle.

Eikä ole antanut. Sä vain kuvittelet niin.

Vierailija
41637/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikkeustilan vallitessa presidentti voi valtioneuvoston (elikkäs hallituksen) esityksestä luovuttaa ylipäällikkyyden puolustusvoimien komentajalle. 

Käytännössä näin todennäköisesti toimittaisiin, vaikka pykälä onkin muodollisesti ehdollinen. 

Vierailija
41638/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko  täällä jotenkin erityisen sairasta porukkaa, kun itse keski-ikäisenä omassa lähipiirissä noin 20-30h:n joukosta tiedän vain yhden. jolla on perussairaus?

Ihan samaa ajattelin. Olen 53, mies 55 ja olemme ihan terveitä. Kohta kolmekymppiset lapsemme ovat terveitä. Siskoni perhe on terve. Äitini on terve. Anoppini on terve.

Eräällä kaverillani on muutamakin sairaus, mutta hän ei ole suomalainen, vaan Suomessa asuva virolainen. 

No sittenhän teillä on kaikki hyvin. Iloitkaa.

Vierailija
41639/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtava asiatuntija Jussi Sane kertoo Ylelle, että Suomessa seurataan virustartunnan tilannetta tarkasti.

– Laboratoriovalmiutta ja toimintamalleja on kehitetty.

Sanen mukaan epidemiariski Euroopassa on erittäin pieni, eikä Suomessa ole syytä ryhtyä radikaaleihin toimenpiteisiin.

https://yle.fi/uutiset/3-11168163

Massatapahtumien peruminen saattaa olla turhaa – “Virus jyllää kolmesta kuuteen kuukautta ja sitten se katoaa”

– Tieteellistä näyttöä ei ole, että massatapahtumien peruminen toimisi minkään hengitystieinfektion kohdalla.

Aluksi virus löytää muutamassa kuukaudessa alttiina olevat ihmiset, jolloin pieni osa väestöstä sairastuu. Lisäksi osa ihmisistä saa tartunnan mutta saavat siitä suojan, vaikka eivät varsinaisesti sairastukaan.

– Loput eivät ole missään riskissä sairastua.

Sitten tauti sammuu. Näin käyttäytyy esimerkiksi influenssa.

https://yle.fi/uutiset/3-11246000

Tuo olisi vastoin who:ta ja julmaa, jos tehtäisiin kuten Lumio sanoo. Eli annettaisiin viruksen olla 3-6 kk ja sammua itsestään.

Lumio vähätteli virassa ollessaan myös sairaalabakteeria. Suhtautui saman tapaan, että kyllä se kuitenkin tulee. Ei ollut tarkkaa. (taysin entinen infektiolääkäri)

Tyksissä sen sijaan oltiin tarkkoja pitkään.

Vierailija
41640/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin ja viimein mun erakkoluonteesta on hyötyä.

Ketju on lukittu.