Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
41561/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toistuu aika usein, että Italiassa tilanne johtuu poskipusuista ja kulttuurista. Totta, että Suomessa se varmasti vähentää altistusta kun pidämme turvaväliä joka tapauksessa , mutta ei se meitä pelasta. Norjassakin leviää jo hyvää tahtia, Ruotsi tulee perässä ja me sitten seuraavaksi.

Vierailija
41562/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään joku ihmetteli ettei Satakunnassa oo virusta, nyt on kaksin kappalein. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
41563/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuollaan kaikki. Hyvästi :(

Mä en tiedä miksi, mutta mulle tuli tänään ensimmäistä kertaa olo että entäs jos tämä tilanne tosiaan onkin sellainenm että on aivan sama tehdäänkö jotain vai ei. Siis että mikä tahansa toimi korkeintaan viivyttää hetken vääjäämätöntä mutta tätä virusta ei vain voi voittaa.

Sitä voi hidastaa sen verran, ettei koko terveydenhuolto kaadu.

Siihen keksitään rokote aikanaan.

Ja lopulta jo sairastaneet muodostavat laumasuojan lopuille.

Siis koronan voi saada vaikka heti uudestaan, siitä ei muodostu mitään suojaa.

Älä jauha paskaa.

Onko sinulla tietoa asiasta? Itse olen käsittänyt, etteivät tutkijatkaan vielä tiedä syntyykö vastustuskykyä.

Ja niin kauan kun eivät varmaksi tiedä niin joutuvat (ihan ymmärrettävästikin) sanomaan ettei voida sanoa etteikö immuniteettia kehittyisi. Miettikää mikä paniikki siitä syntyisi jos sanoisivat, että kyllä tämä juu ihan siltä vaikuttaa että koronan voi sairastaa toisen ja kolmannenkin (ja joku oikein sitkeätekoinen jopa 5.) kerran ennen kuin virus vie hengen.

Vierailija
41564/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, kun 3. Mooseksen kirjan 11 luvussa kielletään kaikkien noiden eläinten syöminen, raatoihin koskeminen ym. jotka ovat aiheuttaneet näitä maailmanlaajuisia tauteja. Nyt tämä 2019-nCoV on ilmeisesti lepakoista lähtöisin, sekin löytyy kiellettyjen listalta. Ehkä se Luoja tiesi ennen ihmistä...

Ei se ollut Luoja, vaan sen ajan sivistyneistö. Ihan varmasti noinakin aikoina oli eläinten syönnistä lähtöisin olevia tauteja.

Vierailija
41565/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä muuta, mutta tavarankuljetus ketjut alkavat takuta. Olen kaupassa itse töissä ja tällä viikolla on jäänyt useita tavaratoimituksia saapumatta toimitusongelmien takia. Tavara alkaa yksinkertaisesti loppumaan.

Mitkä tavarat alkavat loppua?

Vierailija
41566/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta hiipii väkisinkin mieleen, että kaikenlaiset persumieliset yrittävät lietsoa epäluottamusta.

Eiköhän täällä ole aika kirjavaa sakkia poliittisesti. Katsos kriiseissä kansakunta yhdistyy.

Vierailija
41567/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjan tartuntalukema 569!

Sijalla 12 maailman tartuntalistalla jos oikein laskin.

Norja hätyyttelee tosissaan kymppikerhoa!

Huh huh.

Muistutan kuitenkin että Norjan "saavutusta himmentää" hieman se että kuolleiden sarakkeessa on edelleen puhdas 0.

Tuo on syytä huomioida. Italiassa ja Iranissa lähdettiin heti morjestamaan viikatemiestä sankoin joukoin. Muissa Euroopan maissa on selvitty vähillä uhreilla.

Vielä. Koska epidemia alkuvaiheessa. Iranissa ja Italiassa oli jo kauemmin riehunut kun tajuttiin. Norjassa Ruotsissa ja Suomessa olisi siksi tiukoilla toimilla mahdollista rajata, mutta kun ei. Siksi meilläkin on kohta kaaos ja ruumiita.

Vierailija
41568/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilta-Sanomien pienen haastattelukierroksen perusteella muut Bergamosta Lappeenrantaan keskiviikkoiltana lentäneet ottivat koronan uhan rennosti.

– Ei voisi vähempää kiinnostaa, miesporukassa Italiaan lähtenyt suomalaismies kommentoi.

V**u mikä idiootti tuokin ”mies”. No, rehellisyyden nimissä, ei minuakaan tuon ”miehen” mahdollinen sairastuminen voisi vähempää kiinnostaa, kunhan ei tartuta omaan idiotismiinsa syyttömiä sivullisia.

Vierailija
41569/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä muuta, mutta tavarankuljetus ketjut alkavat takuta. Olen kaupassa itse töissä ja tällä viikolla on jäänyt useita tavaratoimituksia saapumatta toimitusongelmien takia. Tavara alkaa yksinkertaisesti loppumaan.

Mistä tavarasta on pulaa?

Ensimmäisenä loppuvat keskieuroopasta tuotavat elintarvikkeet ja kulutustavarat.  Suomen sisälle valmistetut tuotteet pystytään vielä turvaamaan lähi päivät /viikot.

Vierailija
41570/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuollaan kaikki. Hyvästi :(

Mä en tiedä miksi, mutta mulle tuli tänään ensimmäistä kertaa olo että entäs jos tämä tilanne tosiaan onkin sellainenm että on aivan sama tehdäänkö jotain vai ei. Siis että mikä tahansa toimi korkeintaan viivyttää hetken vääjäämätöntä mutta tätä virusta ei vain voi voittaa.

Sitä voi hidastaa sen verran, ettei koko terveydenhuolto kaadu.

Siihen keksitään rokote aikanaan.

Ja lopulta jo sairastaneet muodostavat laumasuojan lopuille.

Siis koronan voi saada vaikka heti uudestaan, siitä ei muodostu mitään suojaa.

Älä jauha paskaa.

https://www.nytimes.com/2020/02/29/health/coronavirus-reinfection.html

Jos vaivaudut itse lukemaan lähteesi, siinä sanotaan:

Reinfections are common among people who have recovered from coronaviruses that cause the common cold.

But those pathogens are very different from the new coronavirus, and experts said it’s unlikely that these are cases of people getting infected a second time.

“I’m not saying that reinfection can’t occur, will never occur, but in that short time it’s unlikely,” said Florian Krammer, a virologist at the Icahn School of Medicine at Mount Sinai in New York.

Even the mildest of infections should leave at least short-term immunity against the virus in the recovering patient, he said.

More likely, the “reinfected” patients still harbored low levels of the virus when they were discharged from the hospital, and testing failed to pick it up.

Vierailija
41571/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postia voi laittaa myös uutiset@iltasanomat.fi ja vaatia lehteä julkaisemaan WHO.n viimeisimmän pressin sisällön niiltä osin, jossa puhutan maista, jotka eivät tee tarpeeksi viruksen torjumiseksi. Esimerkiksi:

Huolestuneena kansalaisena pyydän, että Ilta-Sanomat Suomen luetuimpana päivälehtenä julkaisisi 11.3.2020 pidetyn WHO:n suoran lähetyksen osuuden, jossa puhuttiin niistä maista, jotka eivät toimi riittävän tehokkaasti koronaviruksen leviämisen estämiseksi. THL:n ohjeistus ja toimet ovat suorassa ristiriidassa WHO:n ohjeistuksen kanssa ja tänään lähetyksessä puhuttiin ns. mustan listan maista, joiden toimet ovat vääriä ja/tai alimitoitettuja. WHO:n edustaja kuvaili tällaisiksi juuri ne toimet, joita THL edelleen tekee mm. testien ottamisen ja tiedottamisen suhteen. Pyydän, että Ilta-Sanomat WHO:n suoria lähetyksiä julkaisevana mediana lisäisi uutisointiaan kertoen mitä WHO:n presseissä konkreettisesti sanotaan ja siten omalla toiminnallaan varmistaisi sen, että kansan huolet tulevat kuulluiksi ja että THL nostaisi toimintansa sille tasolle, jota WHO selkeästi suosittelee.

Massassa on voimaa! Laitetaan tuo sama kaikki, joiden mielestä asioille pitää nyt tehdä jotain!

Vierailija
41572/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on haukuttu hoitajia. Nyt ne hoitajia haukkuvat voivat hoitaa omaisensa itse. Nyt on hyvä tilaisuus näyttää, miten hoidetaan omainen itse kunnolla. Minä vanhustenhoitajana jään pois töistä hoitamaan omaa isääni. Te meitä haukkuneet, voitte tehdä samoin. Nyt on näytön paikka hoitaa se omainen kunnolla. T. Omaisten valitukseen kyllästynyt vanhustenhoitaja.

Vierailija
41573/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin kaupassa maskia ja pikkutytön reaktio oli seuraava: selitti ensin isälleen jotain mutta kun näki mut niin sana katkesi kesken ja katsoi vain suu auki. 😁

Käytin maskia koska olen flunssassa. Paikkoja kolottaa, kuumeinen olo lievästi ja kuivaa yskää. Soitin päivällä THLn korona-numeroon, josta kerrottiin että ei hätää.

Käytin maskia, koska olen lukenut että se suojaa muita, jos sairastunut käyttää sitä itse. Ajattelin että kun ei voi olla varma mikä on, en ota riskejä ja on se hyvä suojata muita myös nuhaflunssalta.

Vierailija
41574/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis pääsykokeet Helsingissä 30.3🤔 tuleekohan koko koe onnistumaan, vai onko kaikki jo karanteenissa siihen mennessä🤦🏻‍♀️

Vierailija
41575/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo Italiasta saadut video missä nuoret ihmiset kaatuvat naamalleen seisovilta jaloiltaan ovat totta niin kyseessä saattaa olla melko vakavasta asiasta kyse?

Espanjantautiin kuoli Euroopassa joka kymmenes ihminen ja tämä saattaa mutatoituessaan olla samaa luokkaa. Eli maailmassa voisi kuolla lähes miljardi ihmistä tähän virukseen?

Vierailija
41576/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Corona-Corinna kirjoitti:

Hei! Olen raskaana ja mietin, kuinka huolissaan koronasta olisi syytä olla. Muita kohtalotovereita?

No yleisellä järjellä ajateltuna hyvin huolissaan jos sulla on siellä kohdussa ihminen. Jos sun keuhkot menettää hapenottokyvyn niin vauva ei saa happea. Jos hengityskoneita ei riitä kaikille niin... you know.

Sitten ei tiedetä mitä jälkivaikutuksia tämä corona voi jättää esim sinulle tai voiko vaikuttaa vauvan kehityksen jos sairastut.

Vierailija
41577/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MARIN tänään A-Studiossa klo 21!! Järkyttää jo valmiiks

Vierailija
41578/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, kun 3. Mooseksen kirjan 11 luvussa kielletään kaikkien noiden eläinten syöminen, raatoihin koskeminen ym. jotka ovat aiheuttaneet näitä maailmanlaajuisia tauteja. Nyt tämä 2019-nCoV on ilmeisesti lepakoista lähtöisin, sekin löytyy kiellettyjen listalta. Ehkä se Luoja tiesi ennen ihmistä...

Ei  ole suoraan lepakosta, kuten ei ollut edellinenkään SARS. Lepakkopopulaatiossa toki alkulähde, ei ole lepakoille vakava sairaus. Edellinen SARS siirtyi lepakoista sivettikissaan joko kun kissa söi lepakon tai sitten lepakon ulosteista, tälle uudelle ei ole vielä väli-isäntää löydetty. 

Vierailija
41579/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjan tartuntalukema 569!

Sijalla 12 maailman tartuntalistalla jos oikein laskin.

Norja hätyyttelee tosissaan kymppikerhoa!

Huh huh.

Muistutan kuitenkin että Norjan "saavutusta himmentää" hieman se että kuolleiden sarakkeessa on edelleen puhdas 0.

Tuo on syytä huomioida. Italiassa ja Iranissa lähdettiin heti morjestamaan viikatemiestä sankoin joukoin. Muissa Euroopan maissa on selvitty vähillä uhreilla.

Vielä. Koska epidemia alkuvaiheessa. Iranissa ja Italiassa oli jo kauemmin riehunut kun tajuttiin. Norjassa Ruotsissa ja Suomessa olisi siksi tiukoilla toimilla mahdollista rajata, mutta kun ei. Siksi meilläkin on kohta kaaos ja ruumiita.

Se on jotain erityislaatuista tyhmyyttä, kun voi nähdä täsmällisiä varoittavia esimerkkejä muiden valtioiden meneillään olevasta painajaisesta, mutta ei silti tee elettäkään välttääkseen saman kohtalon.

Vierailija
41580/176779 |
11.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä keskustelusta hiipii väkisinkin mieleen, että kaikenlaiset persumieliset yrittävät lietsoa epäluottamusta.

Jep. Ja haikailevat jonkinlaista armeijan väliintuloa.

Ketju on lukittu.