Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjassa ei ihmiset paljoa viranomaisten määräyksistä välittele. Siellä on runsaasti ihmisiä ladunvarsilla Holmenkollenilla.
Entä sitten? Stadion on suljettu yleisöltä, koska siellä ollaan kuin sillit suolassa. Metsässä ei olla ihan samanlaisessa sumpussa eli virus ei pääse leviämään yhtä tehokkaasti, jos siellä sattuisikin olemaan joku oireileva. Olisi ollut sääli, jos klassikkokisassa ei olisi ollut ketään ladun varressakaan. Näyttääpä itse Marit Bjørgenkin olevan tuolla ladun varressa.
Eipä kai siinä muuta mutta kun viranomaiset harkitsevat nyt huomisten kilpailujen perumista kokonaan tämän takia.
Eläkkeelle57 kirjoitti:
Niin. Tuo ihminen luultavasti vastaa itselleen. Kyse on vakavasta viruksesta ja trolli näemmä jatkaa väheksyen tilannetta.
Olen tänne aiemmin kirjoittanut lääkäri.
En jaksanut jäädä paikalle epäuskoisten aivan kummien "kirjoituskurssi-höpöttäjien" takia. Tähän mennessä käynyt jo lienee ilmi että kertomani asiat olivat paikkansa pitäviä ja ehkä epäuskoisten mieli muuttunut. Pidetään hyvää huolta ja toivotaan parasta.
Jättäkää hyvät ihmiset lomailut ja lentomatkat väliin. Välttäkää turhia käyntejä tk:iin, massatapahtumia, tungosbaareja, konsertteja.
Uskaltakaa käyttää kunnollisia hengityssuojia esim julkisissa jos kuulutte riskiryhmiin, ne pitävät pahimmat pöpöt pois vaikka muuta sanotaan, kunhan huomioitte että poistatte suojan steriilisti.
Uskaltakaa tehdä etätöitä, ottaa lapsenne pois koulusta tarvittaessa. Hankkikaa kotivara ja lääkkeitä.
Kannattaa päivittäin kiinnittää huomiota siihen että elää hetkessä, muistaa halata läheisiä, ajatella toivon kautta positiivisesti, muistaa henkilöitä joita on aina halunnut muistaa.
Kun tämä haastava aika ohi, sellaiset teot eivät joka tapauksessa harmita jos selviäisimme helpommallakin.
Todellisia tilastoja voidaan alkaa katsomaan vasta nyt, Italian ja muiden länsimaiden kautta. Kiinan tietoihin ei ole voinut luottaa. Myös THL:n vajavainen ympäripyöreä ulosanti muistuttaa, että he ovat myös kytköksissä talouteemme. Jos Kiinan todelliset luvut olisivat selvillä, tuloksena olisi mahdollinen pörssiromahdus. Nämä ovat monimutkaisia asioita.
Kirjoittakaa kansanedustajillenne. Heillä on prioriteetit väärissä aiheissa. Virus ei odota jonossa.
Pitäkää huolta. Kaikille kaikkea hyvää.
t.eläkkeelle pian
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän trollailleeni tällä viikolla tänne kaikenlaisia uhkakuvia. Olen kommentoinut myös asiallisesti ihan ketjun alusta asti, mutten oikein tiedä mikä muhun meni kun piti lähteä lietsonta linjalle. Ehkä halusin katsoa miten ihmiset reagoi ihan tuulesta tempaistuihin juttuihin. Nyt tarkemmin mietittynä tekoni on ollut todella edesvastuuton ja anteeksi jos joku on ottanut tosissaan näitä ruumiskasoista länkyttämisestä. Ajattelin että ne otetaan puhtaasti trollailuna mutta nyt on käynytkin niin, että yläpeukkua sataa jos kieli poskella kirjoittaa läppää vakavasta aiheesta.
Lopetan nyt trollailun ja pyydän oikeasti kaikkia, että harjoittakaa medialukutaitoa. Se että vauvafoorumilla joku puhuu teurastuksesta ja mutatoituvasta superviruksesta saattaa olla juuri kaltaiseni päiväkännääjän käsialaa. Älkää vaipuko epätoivoon.
Anteeksi.
Vaikka oikeasti trollailu ja valheiden levittäminen tälläisestä asiasta on iljettävää ja melkein julmaa, niin silti aineskin itse aion antaa sinulle anteeksi, mutta tästä lähin yritä välttää tälläistä pelottelua. On hyvä että itse olet huomannut kuinka väärin olet toiminut ja aika harva uskaltaa myöntää omat virheensä ja milloin ovat olleet väärässä.
Kiitos ulostulostasi. On puoliksi positiivinen uutinen, että sentään kaikki sekoilijat eivät ole ketjussa tosissaan. Toki aiheen vakavuuden huomioon on aika huolestuttavaa, jos empiriasi perusteella yläpeukkuja sataa ja jengi ostaa tosissaan älyttömimmätkin roiskaisut, niin onhan se nyt ilmiönä samalla vähän huvittava.
Mitä ihmeen trollailua on puhua ”mutatoituvasta superviruksesta?” Sellainenhan tämä on. Ruumiskasat ovat myös totta, niin Kiinassa kuin Iranissa.
Päätelmäsi siitä, että tuo dialogi oli yhden ihmisen itselleen vastailua meni kyllä pieleen. Näin internet-keskustelu näköjään vain menee, itse osallistuin tuohon lainaamaasi dialogiin (keskustelijoita on siis ainakin kaksi) ja sattumoisin olen myös yksi niistä joka puolusti sinua aiemmin ketjussa ollessasi.
Itse olen myös tuonut tänne epidemiologisia ja kliinisiä tutkimuksia sun muuta uutisten lisäksi, koska koulutukseni ja ammattini puolesta seuraan niitä ja olen samalla siinä keskustelijaryhmässä, joka oli jo kuukausi sitten erittäin huolestunut tilanteesta. Olen siis tietenkin sitä mieltä, että ei ole trollaamista tuoda oikeaa huolestuttavaa tietoa esiin ja kommentoinut myös huolestuneena sitä, kuinka ketjussa on paljon tilanteen vakavuutta vähättelevää pilkkaamista.
Et ole ehkä kuitenkaan seurannut ketjusta, kuinka paljon täällä on myös oikeasti perättömien asioiden levittäjiä, varmentamattomista lähteistä ja todellista paniikinlietsontaa. Bioasepelottelua, salaliittoteorioita, uskomushoitojen suosittelua. Viruksen mutaatiomekanismien ja kuolleiden suuren määrän esiin tuominen ei ole se, mihin tällä oikealla trollailulla on viitattu, ei myöskään Kiinan virallisten lukujen kyseenalaistaminen.
Ketjussa on siis molempia ääripäitä ja tuntuu vähän oudolta, että jos trollaamisen myöntämisestä kiittelee niin leimataan itselleen vastailevaksi sekopääksi tai trolliksi. Outo keskustelu, kaiken kaikkiaan.
Kaikkea hyvää sinulle, eläkkkeelle57.
Suomessa ei kerrota mahdollisesti sairaalahoitoon joutuvista tartunnan saaneista. Ainoastaan tartunnan toteamishetken tila kommentoidaan, myöhempiä muutoksia terveydentilassa ei tiedoteta. Harva joutuu heti sairaalahoitoon, koska keuhkokuumeen kehittyminen kestää hetken. Näin meillä taas infotaan.
Olisi hyvä, jos Suomessa olisi kartta - apps sovellus, jossa näkyisi, missä sairastuneita on.
Tämä siksi, että perussairaat ja haavoittuvat henkilöt voisivat suojella irseään, kiertää ko. Paikat kaukaa.
Hong kongissa on tälläinen sovellus, linkki oli tällä palstalla. Kiitos sinulle, joka sen laitoit.
Tilanne on nyt se, että maantieteellistä infoa tarvitaan. Perusairaille on mielestäni oikeus tietää, missäpäin yleisvaarallista tautia on.
Muuten elämä ja liikkuminen on kuin venäläistä rulettia. Pitäisi olla oikeus yksilöllä kiertää se venäläisen ruletin revolveri.
Koska riski sairastua liittyy kohtaamisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 62 vuotias työkyvyttömyyseläkeläinen ja kuulu monesta syystä riskiryhmiin. En pelkäää Corona enkä panikoi, mutta olen kyllä huolestunut tästä tilanteesta. Niinpä minulle on itsestäänselvää että asetan itseni vapaaehtoiseen kotikaranteeniin kun vielä muutaman päivän seuraan tilanteen kehittymistä. Kotivara on pikkuhiljaa kerätty sen verran että selviydyn sen turvin varmasti kuukaudenkin eteenpäin, pitemmänkin aikaa jos alkaa säännöstellä.
Uteliaisuudesta: mitä sä tarkalleen ottaen seuraat tilanteessa jossa tutkitaan vain minimaalisesti ja tiedotetaan vielä vähemmän?
Luuletko olevan mahdollista että epidemia katoaa sun muutaman päivän karanteenin aikana?
Syy ei tietenkään ole sun, vaan Suomen käsittämättömän Mitään ei kerrota linjan
Käytännössä salailu ja arvuuttelu johtaa siihen, että kun väki alkaa hävitä ympäriltä, voinee päätellä että porukka on peloissaan linnoittautunut kotiinsa, sairastunut tai kuollut.
Suomi= Euroopan jumbo epidemian hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa terveysviranomaiset uhkaavat peruuttaa huomisen Holmenkollenin miesten hiihdon, kun naisten hiihtoa on mennyt muutama sata katsojaa katsomaan metsään ladun varrelle. Täällä Suomessa pestään käsiä..
Mutta kuten huomaat niin ei ne viranomaisten määräykset ihmisiä pidättele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, että osa vanhuksista kykenisi hankkimaan itse ruokaa ja lääkkeitä, mutta tiedän myös vanhuksia jotka eivät ole kotihoidon piirissä eivätkä esimerkiksi omista tietokonetta tai osaa käyttää älypuhelinta. Näistäkin vanhuksista tulee huolehtia. Itse näkisin kernaasti kaikkien riskiryhmäläisten jäävän kotikaranteeniin, mutta mietin vain Suomen realiteetteja. Vanhusten hoito on Suomessa surkeaa, joten mistä ihmeestä saataisiin ne työntekijät, jotka sitten auttaisivat näitä kotikaranteenissa olijoita. Pelkään että viranomaiset eivät tällaista karanteenia aseta vaikka tarvetta olisi, juuri tämän resurssipulan vuoksi.
Siis tässä on koko ajan ollut puhe niistä vanhuksista, joita on valtaosa, jotka KYLLÄ KYKENEVÄT ihan itse huolehtimaan itsestään ja kotivarastaan ja ruuan hankkimisesta jopa netistä tai ihan kaupasta. Miksi ei voitaisi edes sitä suunnilleen miljoonaa laittaa kotikaranteeniin? Ei kukaan ole mitään kotihoitoja ollutkaan poistamassa tai jättämässä niitä tarvitsevia vanhuksia yksin. Vai eikö sitten mitään toimenpiteitä viruksen leviämisen estämiseksi ja sairaanhoidon riittämiseksi useammalle voisi tehdä, jos IHAN KAIKKIA eläkeläisiä siihen voida laittaa. Suurin osa kuitenkin voitaisiin.
Kiitos hyvästä kommentista. Juuri näin. Suurissa ikäluokissa ja vähän heitä nuoremmissakin (kaikkia näitä eläkeläisiä on siis iso määrä) on suurin osa kuitenkin vielä ihan toimintakykyisiä, eli ovat hyvinkin vireitä eläkeläisiä. Heidän rientojaan tässä nyt pitäisi siis vähän edes rajoittaa, kun vielä voidaan.
(Mutta tällä palstalla osa vain ei osaa hahmottaa kokonaiskuvaa... heti kun sanot tällaista, joku alkaa mussuttamaan ihan asian vierestä, että kotihoidossa on ihmisiä ja kaikkia ei voida laittaa karanteeniin. Siitähän tosiaan ei ollut siis puhe ollenkaan, eikä kotihoitoa olisi lopettamassa kukaan. Tai ylipäänsä pakolla määräämässä ketään mihinkään. Pitäisi vain antaa suositus nyt ajoissa ikäihmisille välttää väkijoukkoja, kun vielä voidaan. Sillä voisi oikeasti paljon pelastaa sairaaloiden resursseja seuraaville viikoille ja suojella näitä vanhuksia itseään.)
Luetunymmärtämistä kiitos! Minähän juuri haluaisin kaikki vanhukset ja riskiryhmäläiset kotikaranteeniin! Mutta kun näissä suurissa ikäluokissakin on paljon niitä, jotka haluavat käydä kaupassa ja apteekissa itse, eivätkä osaa netistä näitä tilata. Kaikki eivät varmasti edes pysty pienillä eläkkeillään ostamaan kahden viikon ruokia ja lääkkeitä. Kotikuljetuksille tulisi pakolla olemaan iso tarve, jos tällainen karanteeni asetettaisiin.
Yritän siis sanoa, että koska kyseessä on niin suuri ja heterogeeninen joukko, viranomaiset todennäköisesti eivät tule kotikaranteenia suosittelemaan tai asettamaan koska A) olemme lepsussa Suomessa B) tämän karanteenin hoito tulisi vaatimaan isosti resursseja. Eli onko nyt selvä, että haluaisin karanteenin, mutta en usko Suomen viranomaisten siihen lähtevän?
Äitini, perusterve 80v aktiivinen mummeli.
Vein hänelle ruokaa ja käsidesiä yms ja muistutin, ettei poistuisi nyt kotoansa vaan soittaa minulle kun jotain tarvitsee jne.
Hän suuttui, että haluan hänet 'ennenaikaiseen hautaan' - "ymmärrätkö ollenkaan miten huonoon kuntoon tässä iässä menee, jos ei joka päivä lähde liikkeelle???" - Tämäkin on varmaan täysin totta.
Joten kompromissina sovimme, ettei mene minnekään missä tungosta, minä käyn kaupassa ja hän pesee käsiään ja käyttää käsidesiä.
Mutta meillä esim on jo kotona käytäntö, että joka ilta mennään vielä suihkuun ja joka päivä vaihdetaan ne työ ja kouluvaatteet pois ja pesuun. - meidän mummo käy kerran viikossa saunassa ja vaatteitakin voi todellakin pitää ja tuuletella välillä varsin monta päivää. Ja tätä on ihan turha yrittää muuttaa (+ kun omakin iho vaatii reilua rasvaamista niin miten sitten hänen hapertumut ihonsa...?
Eli stressiä kyllä tuo suvun mummeleista huolehtiminen :(
Ja tuo "älkää mennä vierailulle" ohjeistus... sinällään kelpo, mutta ne vierailut on kyllä vanhalle henkisesti aika tärkeitä, ei niitä millään Skype- visiiteillä oikein saa korvattua..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, että osa vanhuksista kykenisi hankkimaan itse ruokaa ja lääkkeitä, mutta tiedän myös vanhuksia jotka eivät ole kotihoidon piirissä eivätkä esimerkiksi omista tietokonetta tai osaa käyttää älypuhelinta. Näistäkin vanhuksista tulee huolehtia. Itse näkisin kernaasti kaikkien riskiryhmäläisten jäävän kotikaranteeniin, mutta mietin vain Suomen realiteetteja. Vanhusten hoito on Suomessa surkeaa, joten mistä ihmeestä saataisiin ne työntekijät, jotka sitten auttaisivat näitä kotikaranteenissa olijoita. Pelkään että viranomaiset eivät tällaista karanteenia aseta vaikka tarvetta olisi, juuri tämän resurssipulan vuoksi.
Siis tässä on koko ajan ollut puhe niistä vanhuksista, joita on valtaosa, jotka KYLLÄ KYKENEVÄT ihan itse huolehtimaan itsestään ja kotivarastaan ja ruuan hankkimisesta jopa netistä tai ihan kaupasta. Miksi ei voitaisi edes sitä suunnilleen miljoonaa laittaa kotikaranteeniin? Ei kukaan ole mitään kotihoitoja ollutkaan poistamassa tai jättämässä niitä tarvitsevia vanhuksia yksin. Vai eikö sitten mitään toimenpiteitä viruksen leviämisen estämiseksi ja sairaanhoidon riittämiseksi useammalle voisi tehdä, jos IHAN KAIKKIA eläkeläisiä siihen voida laittaa. Suurin osa kuitenkin voitaisiin.
Kiitos hyvästä kommentista. Juuri näin. Suurissa ikäluokissa ja vähän heitä nuoremmissakin (kaikkia näitä eläkeläisiä on siis iso määrä) on suurin osa kuitenkin vielä ihan toimintakykyisiä, eli ovat hyvinkin vireitä eläkeläisiä. Heidän rientojaan tässä nyt pitäisi siis vähän edes rajoittaa, kun vielä voidaan.
(Mutta tällä palstalla osa vain ei osaa hahmottaa kokonaiskuvaa... heti kun sanot tällaista, joku alkaa mussuttamaan ihan asian vierestä, että kotihoidossa on ihmisiä ja kaikkia ei voida laittaa karanteeniin. Siitähän tosiaan ei ollut siis puhe ollenkaan, eikä kotihoitoa olisi lopettamassa kukaan. Tai ylipäänsä pakolla määräämässä ketään mihinkään. Pitäisi vain antaa suositus nyt ajoissa ikäihmisille välttää väkijoukkoja, kun vielä voidaan. Sillä voisi oikeasti paljon pelastaa sairaaloiden resursseja seuraaville viikoille ja suojella näitä vanhuksia itseään.)
Luetunymmärtämistä kiitos! Minähän juuri haluaisin kaikki vanhukset ja riskiryhmäläiset kotikaranteeniin! Mutta kun näissä suurissa ikäluokissakin on paljon niitä, jotka haluavat käydä kaupassa ja apteekissa itse, eivätkä osaa netistä näitä tilata. Kaikki eivät varmasti edes pysty pienillä eläkkeillään ostamaan kahden viikon ruokia ja lääkkeitä. Kotikuljetuksille tulisi pakolla olemaan iso tarve, jos tällainen karanteeni asetettaisiin.
Yritän siis sanoa, että koska kyseessä on niin suuri ja heterogeeninen joukko, viranomaiset todennäköisesti eivät tule kotikaranteenia suosittelemaan tai asettamaan koska A) olemme lepsussa Suomessa B) tämän karanteenin hoito tulisi vaatimaan isosti resursseja. Eli onko nyt selvä, että haluaisin karanteenin, mutta en usko Suomen viranomaisten siihen lähtevän?
Turha on suuria ikäluokkia holhota, kyllä osaavat itse ottaa riskit selville ja toimia sen mukaan. Oma riskiryhmään vahvasti kuuluva isäni totesi vain että johonkinhan sitä on kuoltava. Perusterve äiti samaa mieltä. Eivät varmaan lähde mitään ovenkahvoja nuolemaan mutta antaa nyt ihmisten itse valita panikoituvatko vaiko ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierai selija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko jo täällä?
Viikin koulun rehtori lähetti VAIN oppilaille uudestaan maanantain wilma-viestin, että korona ei tartu oireettomilla.
Pistää vihaksi, kun ei välitä tosiasioista.
Yrittää vedota koulun edustajan auktoriteettiin, kun ilmeisesti ollut niin paljon oppilaita poissa koulusta.
Viimeksi eilen oli Ylen uutisissa, ettei tiedetä.
https://yle.fi/uutiset/3-11244867
– Yksi iso kysymys on, aiheuttaako tämä tauti infektioita, jotka eivät tule oireina esiin. Esimerkiksi Japanin edustalla olleella risteilyaluksella puolet testatuista sai tartunnan, vaikka heillä ei ollut mitään oireita.
Mitä tiedätte taudin tarttumisesta?
– Se on toinen asia, johon tarvitsemme kiireellisesti lisää tietoa. Kuvittelemme, että tiedämme tällä hetkellä siitä varsin paljon, mutta suurin osa arvioista on tehty Kiinassa raportoitujen tapausten perusteella.
– Haluaisimme tehdä arvioita myös länsimaisten yhteiskuntien tilanteessa, jossa ihmisten väliset kontaktit ovat hieman erilaiset.
Suomalainen tartuntatautien asiantuntija Pasi Penttinen
Euroopan unionin tautienehkäisy- ja valvontakeskus, ECDCNiinpä. Tuo Pasi Penttinen oikein painotti uutisissa, että lapsia pitää nopeasti tutkia tarkemmin. Ei siis vielä tiedetä, levittävätkö he tautia tehokkaasti vai eivät (vaikka se tiedetäänkin jo, että ovat oireettomia tai vain lievästi sairaita tartunnan saatuaan).
Eikä tiedetä edes sitäkään. Kiinassa lapsia on sairastunut sairastuneiden määrään nähden vähän (2%) ja heillä käsittääkseni suurin osa on saanut vain lieviä oireita. Ei kaikki, mutta ainakin sanotaan, että suurin osa.
Euroopassa tilanne on jo toinen. Vakavia oireita on raportoitu ja Pohjoismaissa lasten saamat tartunnat ovat jo eilen olleet ihan eri prosenttiluvuissa Kiinaan verrattuna. Ruotsissa suljettiin 8 koulua ja päiväkoti, koska kaikissa oli tartunnan saaneita lapsia. Norjassa eilen 5:ssä eri koulussa tartunnan saaneita. Meillä lasten osuus tiettävästi on nyt hieman yli 10%
Surullisimpia uutisia lasten osalta on se pieni tyttö, joka on nyt teholla Italiassa. Hän on ollut aivan terve ennen virusta, mutta on tosiaan tehohoidossa nyt.
Una bambina di un anno è ricoverata in gravi condizioni a Bergamo. La piccola è risultata positiva al test sul Coronavirus. A confermarlo al Corriere della Sera è il direttore della Terapia intensiva dell'ospedale Papa Giovanni Luca Lorini.
Yksivuotias tyttö on tehohoidossa Bergamossa. Pienen tytön koronavirustesti osoittautui positiiviseksi, vahvistaa tehohoidon johtava lääkäri Papa Giovanni Luca Lorini.
https://www.corriereadriatico.it/attualita/coronavirus_ultime_notizie_b…
Tyttö teholla huonossa kunnossa, mutta mistä tiedät oliki täysin terve aiemmin? Ei jutussa siitä sanottu mitää. Niin kauan kun jutuissa ei sanota faktana aiemmin terve tai sairas, ei voi tehdä olettamuksia suuntaan taikka toiseen. Vakava ja ikävä juttu molemmin päin, oli "perusterve" tai ei. Mutta et voi sanoa että tyttö on aiemmin ollut terve.
Ecdc:n määritelmän mukaan tapaus on vakava vasta, kun hoidossa tarvitaan lisähappea. Esim. keuhkokuume ilman lisähapen tarvetta ei siis ole vakava, vaikka taatusti hyvin epämiellyttävä.
Ylempänä on vielä kriittinen taso, jolloin hengityskone on välttämätön.Ei juma'lauta nyt jotain rotia ihminen. Pieni lapsi on teholla ja sä tulet tänne sanomaan, miten Ecdc määrittelee vakavan tapauksen. Nyt puhutaan lapsesta teho-osastolla. Epämiellyttävä ei ehkä ole ihan paras sana kuvaamaan tilannetta, sen perheen ja läheisten hätää ja tuskaa, pelkoa ja epätoivoakin varmasti. On tilanteita, joissa täällä on ihan asiallista hieman jarrutella ja tyynnytellä, mutta on myös tilanteita, joissa suun avaaminen vähättelyn hengessä on aivan väärässä paikassa. Kun lapsi on teholla, se paikka on siinä. Häpeä.
Rauhoitu. Kritisoin sitä, että ecdc:n ja THL:n lievä on oikeasti jostain muuta kuin miten maallikko ymmärtää lievän. Eli ei mikään leikin asia olla lievästikään sairas.
Vierailija kirjoitti:
THL:n pitäisi lopultakin ottaa koronavirus vakavasti ja laittaa jokaiselle epidemia-alueelta saapuvalle kahden viikon karanteeni. Ja niitä karanteeneja pitäisi myös valvoa vaikka saamarin nilkkapannoilla, ettei kukaan karkaa lähikauppaan. Sitten jos virus pääsee karkaamaan valvonnasta ja aiheuttaa maan sisällä epidemian, jossa ei enää saada selville kaikkia tartunnan lähteitä, rajoitustoimet ovat myöhäisiä. Mitkään pupulaulujen hyräilyt käsiä pestessä ei ole muuta kuin pään pistämistä pensaaseen ja todellisuuden kieltämistä. Jos virus lähtee leviämään, siltä on oikeasti hankalaa välttyä eikä mitkään hygieniatoimet täysin takaa, etteikö saisi tartuntaa.
Pelkkä käsien puhtauden kanssa varominen ei riitä, jos virus voi selvitä pinnoilla elossa jopa viikon. Jo pelkästään vaatteisiin voi jäädä virusta ulkona liikkuessa, ja entäs laukut ja muut kantamukset?
En pidä siitä, että virukseen liittyviä riskejä vähätellään sillä, että se on vaarallinen "vain" perussairaille ja vanhuksille. Miksi pitäisi vain hyväksyä, että jatkossa maailmaa jää kiertämään tuollainen virus, joka on paljon vaarallisempi kuin influenssat? Nyt olisi vielä mahdollista eristää kaikki virus pesäkkeet ja laittaa virusta kantavat karanteeniin, kunnes he eivät enää kanna virusta.
Laittaa epidemia-alueelta tuleville karanteeni? Se tarkoittaa nyt siis koko Suomea. Kaikkia Pohjoismaita, melkein kaikkia maita. Teillä on suhteellisuudentajua kadonnut. Näette jossain vihollisen, joka kuitenkin on oikeasti joka puolella. Eli taistelu koronavihollista vastaan pitää aloittaa omasta ovenkahvasta. Sillä se voitetaan.
Ja korona on iso asia, mutta se ei ole maailman napa. Koko ajan on paljon kaikkea mikä pitää hoitaa koronasta huolimatta ja jopa moni asia menee koronan edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt suosituksena vaatisi kuin tiedotuksen, että toivotaan niiden riskiryhmäläisten jäävän kotiin pariksi viikoksi, jotka sen helposti voivat tehdä, ja eihän se sama ruoka etukäteen ostettuna sen enempää maksaisi kuin muutenkaan. Itse haluaisin niin tehdä, ja luultavasti teenkin, JOS alkaa tauti tänne päin leviämään. Jos olisi tuo viranomaisten suositus, niin olisi helpompi kieltäytyä kyläilykutsuista ym. mahdollisista tartuntakeikoista.
Mutta hirmuinen älämölöhän siitä nousisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjassa terveysviranomaiset uhkaavat peruuttaa huomisen Holmenkollenin miesten hiihdon, kun naisten hiihtoa on mennyt muutama sata katsojaa katsomaan metsään ladun varrelle. Täällä Suomessa pestään käsiä..
Mutta kuten huomaat niin ei ne viranomaisten määräykset ihmisiä pidättele.
Juuri haastateltiin kahta suomalaistyttöä, jotka olivat metsäkatsomossa niin ylpeinä kannustamassa vailla huolen häivää pupunkorvat päässä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tartunnan saaneet hyvä kuntoisia. Heillä ei hätää.
Ja jos kun he kuolevat, sen jälkeen ei ole enää minkäänlaista hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha on suuria ikäluokkia holhota, kyllä osaavat itse ottaa riskit selville ja toimia sen mukaan. Oma riskiryhmään vahvasti kuuluva isäni totesi vain että johonkinhan sitä on kuoltava. Perusterve äiti samaa mieltä. Eivät varmaan lähde mitään ovenkahvoja nuolemaan mutta antaa nyt ihmisten itse valita panikoituvatko vaiko ei.
Samaa mieltä... paitsi että valitettavasti se on meiltä kaikilta pois, kun suuret ikäluokat nyt ottavat riskin ja sitten viikon parin päästä tunkevat kaikki ensiapuun samaan aikaan.
Näitä tällä tavalla ajattelevia "teflon-pintaisia" mummoja ja vaareja on siis oikeasti ensiavut nyt jo täynnä. Moni ei ottanut influenssarokotustakaan, koska saahan sitä sitten sairaalahoitoa jos sattuu tarvitsemaan...
Tähän vielä korona päälle niin johan on sairaalat helisemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukausia olisi ollut aikaa miettiä viestintästrategiaa, ennen kuin tauti tuli Suomeen. Nyt on mokattu THL:n ja myös hallituksen viime tipassa "Meillä on ohjeet ja tilanne on hallinnassa"- tiedonannoilla. Huolestuneita ei ole merkittävän paljon nyt, mutta kun ekat kuolemat tulevat, niin tilanne muuttuu. Aikanaan taisi syntyä käsirysyä sikainfluenssa rokotteista. Tuo Penttinen puhui tolkullisesti, nosti epävarmuustekijät esille ja ilmaisi huolensa.
Tästä syystä Suomessa ei tiedotetakaan parantumista eikä kuolemista.
Liekö ensimmäinen kuolema jo tullut kun tuommoinen päätös on menty tekemään.
Jos joku sairastuneista olisi parantunut, olisi siitä todennäköisesti tiedotettu rinta rottingilla.Tiedottamattomuus ei lisää luottamusta. Ihmiset vaan alkavat lukemaan rivien välistä ja tekevät omia tulkintojaan.
Kuolleiden määrän luulisi näkyvän kansainvälisissä tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iranissa jo 1500 kuollutta.
https://english.mojahedin.org/i/iran-covid19-coronavirus-outbreak-offic…
Viralliset luvut kertovat vain testatut positiiviset.
Ja kun testejä ei ole eikä tehdä niin...
Teheranissa tulee todella rumaa jälkeä, 30% sairastuu ja 10% kuolee?Todella pahalta näyttää tilanne nyt.
Kevät aurinkokaan ei taida pelastaa?
Ohhoh.
Meillä hallitus nukkuu, tai hoitelee mukamas tärkeempiä.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006430387.html
Mites näitä on hoidettu alipaineistetuissa huoneissa..joku pyydetty hävittämään kaikki tavaransakin.... Vähän eri meininki kuin täällä.
Oikeus tietää sijainti kirjoitti:
Olisi hyvä, jos Suomessa olisi kartta - apps sovellus, jossa näkyisi, missä sairastuneita on.
Tämä siksi, että perussairaat ja haavoittuvat henkilöt voisivat suojella irseään, kiertää ko. Paikat kaukaa.Hong kongissa on tälläinen sovellus, linkki oli tällä palstalla. Kiitos sinulle, joka sen laitoit.
Tilanne on nyt se, että maantieteellistä infoa tarvitaan. Perusairaille on mielestäni oikeus tietää, missäpäin yleisvaarallista tautia on.
Muuten elämä ja liikkuminen on kuin venäläistä rulettia. Pitäisi olla oikeus yksilöllä kiertää se venäläisen ruletin revolveri.
Koska riski sairastua liittyy kohtaamisiin.
Tuollaiset aposit ovat aina jäljessä. Luovat väärän turvallisuustunteen. Tauti vältetään, kun ihmiset oppivat perushygieniasäönnöt ja suhtautuvat joka ovenkahvaan tartuntavaarallisesti. Se ei tarkoita, että ovenkahvaan pitää pelätä, vaan ottaa huomioon, että taudinaiheuttajia voi olla joka paikassa.
Suomi. Ollaan terveysviranomaiset sillä linjalla että testataan vain altistusketjuun nimetyt oireilijat. Muut eivät testiin tervetulleita. Kehoitetaan näkemään vanhuksia välttelyn sijaan jotta sosiaaliset suhteet hyvinvoivia. Ja kohta veronmaksajien kontilla olevat suuret ikäryhmät vähenevät kummasti koronakuolemilla
Ilmeisesti kulkeneet yksityiskoneilla. Joillakin on nääs rahaa. Ja tietysti oma kuljettaja. Ilmankos pääsevät testiinkin vaikka ovat hyvässä kunnossa. Sanovat vain, että "eksä tiedä kuka mä oon". Me tavikset joudutaan odottamaan siihen saakka, että henki ei enää kulje.