Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mustasukkaiset käytännössä aina persoonallisuushäiriöisiä?

Vierailija
13.11.2025 |

Siis nämä jotka kyttäävät puolisonsa tulemisia, menemisiä ja ratsailevat puhelimia?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä merkitystä? Tuo on väärin ja se riittää.

Vierailija
2/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole. Taustalla voi olla mm. pettämiskokemuksia, joita ei olla käsitelty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty luottamaan kumppaniin on parempi erota.

Vierailija
4/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni aiheesta:

- mustasukkainen mies on itse petturi.

- mustasukkaisuus eron jälkeen on yleistä, itseiheutettua ja väärin.

- jos nainen vaistoaa jotakin, siihen on yleensä aina myös aihetta.

Mustasukkaisuuteen siis on aihetta, mutta viattoman ei oikeastaan tarvitse sotkea tunteitaan koko asiaan. Voi vaan odottaa, että petturi kärtsää itsensä, ja suunnitella siinä lomassa omaa uutta elämäänsä. Draamailijat ja sekoilijat kaivavat aina itse omat kuoppansa ja lankeavat niihin.

Vierailija
5/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seurustelin nuorena useamman vuoden sairaalloisen mustasukkaisen miehen kanssa. Onneksi, luojan kiitos, lähdin suhteesta ennen kuin tuli lapsia. Myöhemmin olen tajunnut, että miehellä oli epäluuloinen persoonallisuushäiriö. Kaikki, ihan jokainen siihen liittyvä oire sopi häneen. Suhde kyllä jätti jäljen pitkäksi aikaa ja jouduin opettelemaan sitten myöhemmin, että millainen on ns. terve ja normaali parisuhde.

Vierailija
6/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustasukkaisuus on täysin normaalia, patologinen mustasukkaisuus ei. Psyk.sh.

Vierailija
7/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteen edustajien delusionaalinen ylimielisyys sen kun jatkaa yllättämistään.

8/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustasukkaisuus ei ole yhtä kuin kontrolloiva ja kyttäävä käyttäytyminen. Minusta mustasukkaisuus on tunne joka on normaali uskollisessa parisuhteessa. 

Kuvailemasi käyttäytyminen on ongelmakäyttäytymistä, joka saattaa kertoa persoonallisuushäiriöstä. En ole psykologi mutta uskoisin että kyse on persoonallisuushäiriöstä jos ihminen ei itse havahdu siihen miten toimii ja lopeta sitä, vaan se ongelmakäyttäytyminen on jatkuvaa ja mahdollisesti pahenevaa.

Persoonallisuushäiriöissä ihmisen ajattelu ja uskomusten muodostuminen kulkevat tietyn kaavan mukaan eivätkä he pysty (ilman apua ainakaan) murtamaan ja kyseenalaistamaan sitä ja lopettamaan ongelmakäyttäytymistään.

Vierailija
9/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti maailmaan mahtuu sellaisiakin tapauksia, että henkilö sanoo puolisonsa olevan "sairaalloisen mustasukkainen". Mutta koko maailma tietää henkilön itsensä olevan sairaalloinen tapapettäjä, joka ei siitä pysty ottamaan mitään vastuuta. Helpompi (yrittää) vierittää pahoinvoivan puolison päälle, jonka mustasukkaisuudelle voi sikäli olla ihan jatkuvaa syytä, vaikka se "sairaana" tunteena näin häneltä kielletäänkin.

Varmaankin terveintä on aina erota liian epäkypsästä kumppanista. Oli se epäkypsä sitten sairaalloisen kontrolloiva tai juuri mainittu sairaalloinen elämäntapapettäjä. Tämä on tietysti helpompaa sanoa ulkopuolisena...

Vierailija
10/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteen edustajien delusionaalinen ylimielisyys sen kun jatkaa yllättämistään.

Jospa on varaa grandioottisuuteen. Psyk.sh.

Vierailija
11/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli puoliso, joka jo ensitapaamisemme jälkeen katsoi whatsappin paikallaolotiedot ja kyseli "mikäs sua on valvottanut" jne. Muista en tiedä, mutta hän oli sarjapettäjä, itsekeskeinen, tunne-elämältään rajoittunut, vastuuton ja kaikin puolin vähintäänkin sosiopaatti.

Mutta kai sitä voi olla mustasukkainen myös täyttämättä noita kriteerejä.

Vierailija
12/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen persoonallisuushäiriöinen mutten ollut ikinä mustasukkainen eikä kiinnostanut puolison tulot, menot eikä tunteet eli vielä pahempi. P-häiriötäkin on montaa eri sorttia.

Vierailija
13/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen persoonallisuushäiriöinen mutten ollut ikinä mustasukkainen eikä kiinnostanut puolison tulot, menot eikä tunteet eli vielä pahempi. P-häiriötäkin on montaa eri sorttia.

No voi että, eikö muistettu huomioida just sun persoonallisuushäiriötä?

Vierailija
14/14 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi että, eikö muistettu huomioida just sun persoonallisuushäiriötä?

No oli kyllä odotettavissa että suhde ei ole pitkä ongelmieni takia ja se muuttuu vain kaverisuhteeksi. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän