Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin vastustaminen

Vierailija
25.01.2020 |

En tiedä miksi, mutta minulla on joku sisäsyntyinen tarve vastustaa narsisteja niin että alan kettuilemaan takaisin. Olen törmännyt elämässäni kahteen varmasti narskuun ja sitten kun se kontrolli alkoi, vein asiat uudelle tasolle. Toinen narsisti on ex pomoni ja toinen ex mieheni. En tiedä mitä narsistit ajattelevat kun eivät saakaan mieltäni murrettua vaan nauran vain ja nolaan heidät välittömästi takaisin, mutta minulta se ei vie voimia. Ex on kova luu, mutta kyllä minä olen kovempi kun sille päälle satun.
En kuitenkaan käyttäydy näin muiden seurassa. Eksästä tuli alta aikayksikön ex ja narskupomo huomasi että osaan minäkin pelata.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ne narsistit mitään yliluonnollisia olentoja ole. Täysijärkinen ja tasapainoinen ihminen kyllä osaa toimia näiden kanssa tarvittavalla tavalla. Ongelmiin joutuvat yleensä ne, joilla on itsellään jotakin ongelmia päänsä kanssa.

Minusta on myös huvittavaa seurata narsistin touhuja, kun näkee niin hyvin hänen lävitseen ja tunnistaa kaikki narsistin piirteet. Kaikki se itsensä korostaminen ja epärealistiset suuruuskuvitelmat. Yksin paasaaminen kun muut kuuntelevat kyllästyneinä. Tai se, miten pieleen se tulkitsee ihmisiä ja tilanteita.

Siinä ei tietenkään ole mitään huvittavaa, jos tosissaan joutuu narsistin kynsiin ja uhriksi. Puolisoja ja lapsia käy erityisesti sääliksi. 

Vierailija
22/23 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei koe kertovansa vain omaa mielipidettään vaan "totuuden". Siksi että on paras ja kaiken yläpuolella. Tietää kaiken paremmin kuin muut. Siksi heitä hakeutuu johtotehtäviin ja vallan äärelle. Myös heikkouden äärelle muita "auttamaan" koska siellä voi tuntea itsensä vahvaksi ja käyttää valtaa. Eli usein hoito- ja sosiaalialalle.

Tuo on loistava huomio, että pyrkivät myös asemiin, joissa muut ympärillä ovat "heikompia". Eli ellei itse pysty loistamaan vaikka asiantuntijana tai johtajana, niin sitten vain pitää mennä ympäristöön, jossa pystyisi itse kokemaan olevansa "vahva".

Ja yksi tapa pönkittää itseään on vielä komennella eläimiä tai vaikka lapsia. Mitä vain, ketkä ovat "heikommassa" asemassa kuin narsisti. Koko elämä pitää perustua siihen, että hän pääsee määräilemaan ja olemaan "parempi". Hänen aivonsa eivät paljon muuta prosessoi kuin jatkuvaa vertailua ja kilpailua.

Ihmiset joko ihailevat häntä ja katsovat ylöspäin (vaikka pakotetusti) ja/tai hän katsoo muita alaspäin säälien ja auttaen jalomielisesti (mikä sekin tekee hänestä sankarin).

Kaikessa on kyse narsistista, ei koskaa muista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juokse pois äläkä koskaan palaa kirjoitti:

Oma kokemukseni on, että narsistia ei voi voittaa. Lähisukulaiseni on aivan varmasti narsisti. Hänellä in uhreja milloin työelämässä ja suvussa. Työssä hänen on helppo asemansa johdosta käyttää valtaa. Se joka työssä on milloinkin uhrina eristetään muista ja häntä mustamaalataan valhetellen. Samoin suvussa. Mustamaalataan ja annetaan ymmärtää, että uhri on paha. Sitten juonitellaan häntä vastaan, jopa viranomaisia koetetaan manipuloida. Vallankäyttö, manipulointi, alistaminen, toisen ihmisen mitätöinti, täydellinen empatian ja kunnioituksen puute ja kaiken pahan jälkeen uhrina esiintyminen. Samoin loputon suorittaminen kuuluu kuvaan ja muiden yläpuolella oleminen ja valta-aseman käyttäminen suhteessa muihin. Yhteistyö missään asiassa ei ole narsistin juttu. Narsisti sanoo miten asiat tehdään. Mielipidettäkään ei voi sanoa. Ja auta armias, jos et ole narsistin suosiossa ja täysillä pyri siihen.

Hyvin kuvasit miten narsisti toimii.

Lisäisin vielä, että narsisti ikään kuin valehtelee myös itselleen. Ja valheet uhrista itselle ja muille oikeuttavat sitten hänet hänen mielestään kamalaan käytökseen toista kohtaan. Anteeksi ei pyydetä koskaan eikä yhtään mennä itseensä, koska empatiaa ei yksinkertaisesti ole. Narsisti on kateellinen aivan kaikesta. Ja kateus aiheuttaa myös hänessä voimakasta tuhovimmaa.

Totta tuokin. Hän uskoo itse niihin valheisiinsa. Vaikka kaikki aikuiset ihmiset ympärillä tietäisivät, mikä totuus on, narsisti vain jatkaa tarinoitaan kirkkain silmin. Ihan kuin joku pikkulapsi. Välillä se on huvittavaakin silloin kun se ei ole täysin käsittämätöntä ja pöyristyttävää. Monet töissä nauravatkin selän takana narsistin itsekehutarinoille ja yksinpaasauksille, joissa hän ylistää itseään ja joissa kaikki saavutukset saavat joka kerta suuremmat mittakaavat kuin edellisellä kertomiskerralla. Eihän tuollaista tosissaan pysty ottamaan. Täysin epäluotettava ja naurettava pelle.