Vaatemerkkejä joiden hinta-laatusuhde erinomainen?
Kokemuksia pinoon mitkä vaatemerkit olet käytännössä kokenut erinomaiseksi hinta-laatusuhteeltaan. Kiinnostaa sekä naisten- että lastenvaatteet. Mallit ja tuotteessa käytetyt materiaalit sellaisia jotka kestää aikaa ja normaalia käsittelyä (esim. vesipesu).
Mihin merkkeihin ei tarvitse pettyä? Mihin ei tule ”merkille tyypillistä haalistumaa saumoihin” tai muuta vastaavaa?
Kommentit (824)
Galvin Klain, Fruit Perry, Lá Coste, Adibas, Gunt USA ja Rolf Loren.
Armeijan ylijäämäkama! Hinta-/laatusuhde aivan ehdoton!
Merkistä en tiedä, mutta osta verkkopaita: Mitä enemmän sitä revit, sen vähemmän siinä on reikiä!
Vierailija kirjoitti:
Bypias: kuka näitä ostaa? Ylihintaisia eikä laatukaan kummoinen. Tyylikään ei ihan istu tähän tuulipukukansaan.
Oletko se sama henkilö joka haukkui täällä tätä merkkiä jatkuvasti aiemmin?
Ostin Tokmannilta raidallisen tunikan. Olen ollut positiivisesti yllättynyt. Olen pessyt sitä vaikka kuinka monta kertaa ja se on edelleen siisti ja kuosissaan.
Kuvittelin, että eihän niin halpa kestä kuin pari-kolme pesukertaa, kokeeksi ostin.
Moni kalliimpikin vaate on huonolaatuisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniqlon neulepuserot!
Ja Uniqlon vaatteet ylipäänsä. Jos pitäisi valita vain yksi kauppa josta ostan vaatteeni koko loppuelämän, olisi se Uniqlo.
Ovat vaan järjettömän rumia unisex vaatteita, joita ei esim työssään business casual pukukoodiin pukeutuva voisi käyttää. Tylsän värisiä säkkimäisiä trikooriepuja. Ehkä käyvät juuri ja juuri yöasuiksi ja kotilökövaatteiksi, mutta ei mihinkään muuhun.
Uniqlo tosiaan yksi suosikeista. Varsinkin niiden erikoismallistot kuten Uniqlo U, Jill Sander, J.W Andersson, Ines De La F jne. Perus- ja siistimpiä, eivät ollenkaan järjettömän rumia kunhan osaa valita ;)
Myös neuleet olleet hyviä kunhan ostaa reilun koon, t-paidat, pellavat, Heattec, kevyttopat jne. Myös miehille loistava.
R-collection. Ei oo kyllä koskaan tarvinnut pettyä niiden kamppeisiin.
Oasics lenkkeilykengät. Ostettu v2005 paikkeilla ja edelleen käytössä.
Mulla Pure Waste vaatteet ovat kestäneet kulumatta ja pysyneet muodossaan nyt ainakin 4 vuotta kohtuullisessa käytössä. Radhica.fi (vintagevaatteita) olen tehnyt joitakin upeita löytöjä, jotka pysyneet samassa kunnossa jo 4 vuotta myös. Hyvin tehdyt 100% puuvillavaatteet säilyvät. Joissakin esim. nappeja joutunut kunnostamaan nopeastikin.
Merkkiä ja vaatetta ei voi laskea laadukkaaksi, jos siihen liittyy ihmisoikeusrikkomuksia tai tietämättömyyttä valmistuksen ja materiaalien alkuperästä. Sellaisia vaatteita on ostohinnaltaan sekä halpoja että kalliita. Esim. uiguurialueille on jäljitetty niin Calvin Klein, Nike kuin lukuiset muutkin tunnetut merkit. Ihmeellistä kuinka ihmiset yhä suosivat näitä, vaikka pakkosteriloinneista ja raiskauksista ja isojen merkkien yhteyksistä näille alueille on uutisoltu paljon. Eivätkö ihmiset seuraa uutisia vai eikö heillä ole omatuntoa?Halpavaatteet/pikamuoti ovat varmaan poikkeuksetta eettisyydeltään kyseenalaisia, eikä vaatteesta kannata maksaa korkeaa hintaa jos ei edes saa varmaksi selville, onko se kyseenalainen. Ja nykyään tietoosuus eettisyydestä on myös trendikästä, eli jos vaatteen eettisyyttä ei saa selvitettyä, niin siinä on luultavasti jotain mätää.
Kun moni hehkutti Lidliä, niin googlasin ja nopeasti tuli Yle 4.3.2019 "Lidl halpavaatteita tehdään surkeissa oloissa Myanmarissa."
weecos.com voi olla helppo tapa aloittaa vastuullisempien vaatteiden etsiminen. Hyviä merkkejä voi löytää finix.aalto.fi/kestavavaate-kampanja
Jos haluaa halpaa niin kannattaa suunnata kirppiksille.
Pure waste muovi soopaa
• 60 % kierrätetty puuvilla
• 40 % kierrätetty polyesteri
Kierrätykseen uskoo kuka haluaa. Kierrätys bisneksessä jonkun aikaa työskennelleenä nämä on usein huijauksia
Vierailija kirjoitti:
Meillä ostettu jo muutaman vuoden ajan kaikki ulkovaatteet ja paljon muutakin Peak Performancelta, todella kestäviä niin aikuisilla kuin lapsillakin. Itse rakastan Peakin huppareita, kaapista löytyy varmaan lähemmäs 10 kappaletta niitä. Lapsille istuu todella hyvin, ja näyttävät koko ajan kuin uusilta.
120 e huppari. Sietääkin kestää.
Mutta miten sen teet - ei voi tietää, miltä muutama kuukausi sitten ostettu vaate näyttää 10 v. päästä. Kuulun itsekin niihin joilla on joitakin todella vanhoja "ikuisuusvaatteita" käytössä. Ikävä kyllä jokainen uusi vaatehankinta on arpapeliä koska laatu ei ole enää samaa. Siinä ei merkillä ole oikeastaan väliä. Kuten muutkin ovat vastanneet, materiaaleista ja saumoista voi päätellä jotakin, mutta arpapeliä silti. Onkohan Marimekko vielä pysynyt periaatteilleen uskollisena - siinä saattaisi olla kestäviä (mutta kalliita eikä minusta aina hyvän näköisiä) vaatteita myyvä merkki?
En ainakaan suosittele maksamaan maltaita jostai Paapiin tunikasta. Näyttää pesujen jälkeen ihan samalta kuin h&m:n rytkyt. Lapsella useampi näitä (lahjaksi saatuja), yhtä paljon kuluu kuin henkkamaukatkin, mutta hinta jotain 40e/kpl. Ei minkäänlaista jälleenmyyntipotentiaaia.
Vierailija kirjoitti:
Tia.A, 68v. kirjoitti:
mummo ikäisenä paljon ulkona kuljeskelen. Lenkarit NB ja Nike.Heidän mallisto löydän itselleni hyvät lenkkarit. Jalkani tarvitsevat kävelessä, jalan kiertoliikeen.Vaateeni on lähes kaikki Lidi. Koska ulkoilen säällä kuin säällä paljon läpi vuoden aikojen,toimivat minulla.T-paidatkin pysyy kuosissa ja pikkikset ja sukat.Hupparit ja sateen pitävät syksy/ kevät takit kuin niihin housut Lidi. Parkatakki tai toppatakki hankin Prisma / EXX-liike .Tarjouksesta kun tarve vaihtoon.Tässä ei juosta muodin perässä,kohtuu hintaset vaateet ja itsellä niissä hyvä olla,on ydin.Olen saanut komentit eläkeläisnaisilta,joille tärkeää pukeutuminen,mutta eivät liiku.Mahtavat talvikumisaapaat ostin loskakeleihin halvalla Lidi. Niin loskakelehin eläkeläis-rouva osti kesä kumisaappat, Hän: Katsos minun saapat,on kyllä kalimat kuin sinun lidi saapaasi jne.Hinalla ei merkitystä kun itsellä toimii sään mukaisesti hyvin.Jokaisen oma kukkarohan säätelee ostokset.Koska kuljeskelen paljon ainoo mitkä on minulle ehdoton lenkarit N.B./ Nike. Määrtty mallisto niistä.
Olen nuorempi, mutta mun jalalle myös NB:n lenkkarien leveämpi lesti/kärki antaa varpaille ja jalalle enemmän tilaa toimia esim. kävellessä. Monissa muissa liian ahdas jalalle toimia. Itselläni jalkaterä kapeahko ja ei kovin rintava jalkapöytä, silti paras ja voi nauhoilla kiristää sopivaksi, ettei jää liian löysäksi kapealle jalalle.
Kenkien ostopäätökseen vaikuttaa muiden asiakkaiden mielipiteet. Niken kengissä olisi pitänyt ottaa omaa isompi.
Kirjoitin itsekin oman kokemukseni.
Miten joku 70€ t-paita voi olla hyvä hintalaatusuhteeltaan? Ymmärrän että voi kyllä olla hyvä vaate, mutta jos t-paita maksaa noin paljon, niin hinta-laatusuhteen on mahdoton olla hyvä.