Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä näistä Astrid Lindgrenin hahmoista/kirjoista on epämieluisin?

Vierailija
25.01.2020 |

.

Mikä näistä Astrid Lindgrenin hahmoista/kirjoista on epämieluisin?

Vaihtoehdot

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan pitänyt Eemeliä satuna vaan kuvauksena menneestä ajasta, miten ihmiset silloin elivät ja miten esim lapsia kohdeltiin, niin fiktiota kuin ehkä olikin. Peppi oli sankari, itsenäinen tyttö, vapaa ja omalaatuinen. Joku joskus väitti että muka Peppi osti kavereita itselleen leluilla ja karkeilla. Ei todellakaan, Pepille ei sellainen olisi tullut mieleenkään. Katto Kassista en juuri tuntenut mutta vaikutti ikävältä.

Vierailija
62/105 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katto-Kassisesta tulee hyväksikäyttäjäfiilis. Aikuinen mies joka hiippailee lastenhuoneissa ja hänestä ei saa kertoa vanhemmille... 😣

Anakronistinen tulkinta. Kassinen on itsekin lapsi mieleltään, varsin kehittymätön. Paljon lapsellisempi ja osaamattomampi kuin Pikkuveli.

Kassiset on hauskoja kirjoja, samoin kuin Kalle Mestarietsivät tai vähän isommille lapsille tai jopa nuorille kirjoitetut Kati-matkakirjat.

Itse en koskaan päässyt sisään Saariston lapsiin. Kansikuvakin oli niin vieras: meillä kotona ei ollut koiraa eikä kellään kaverillakaan ollut, myös lihavat lapset olivat ehkä harvinaisempia. Nyt myöhemmin, kun olen selaillut kirjaa, voisinkin lukea sen. Varmasti ihana.

Olkoon vaan lapsekas, mutta aikuinen mies silti ja käytös hyvin arveluttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katto-Kassisesta tulee hyväksikäyttäjäfiilis. Aikuinen mies joka hiippailee lastenhuoneissa ja hänestä ei saa kertoa vanhemmille... 😣

Anakronistinen tulkinta. Kassinen on itsekin lapsi mieleltään, varsin kehittymätön. Paljon lapsellisempi ja osaamattomampi kuin Pikkuveli.

Kassiset on hauskoja kirjoja, samoin kuin Kalle Mestarietsivät tai vähän isommille lapsille tai jopa nuorille kirjoitetut Kati-matkakirjat.

Itse en koskaan päässyt sisään Saariston lapsiin. Kansikuvakin oli niin vieras: meillä kotona ei ollut koiraa eikä kellään kaverillakaan ollut, myös lihavat lapset olivat ehkä harvinaisempia. Nyt myöhemmin, kun olen selaillut kirjaa, voisinkin lukea sen. Varmasti ihana.

Ei sitten muuta kuin kieltämään! Pois kirjastoista ja pois antikvariaateista. Kielletään lapsilta moinen pedofiilisetä!

Vierailija
64/105 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten muuta kuin kieltämään! Pois kirjastoista ja pois antikvariaateista. Kielletään lapsilta moinen pedofiilisetä!

Kyselyn perusteella ehdoton ykkösinhokki, joten eipä lapset paljon menettäisi 😆

Vierailija
65/105 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melukylän lapset oli myös kiva. Ihan näin btw.

Ihana Melukylän lapset! Tomeria ja ahkeria penskoja. Muistaakseni Areenasta näkyy ne filmitkin.

Marikki on kanssa tosi mukava paitsi pikkusysteri on rasittava. 

Saariston lapsia katsoin tv:sta näin aikuisena ja voi miten hyvin ne oli kuvattu ja käsikirjoitettu.

Ja miten mainioita näyttelijöitä lapset olivat.

Hyytää selkäpiitä kun ajattelen, että suomalaiset olisivat tehneet tuon tv-sarjan.

Vierailija
66/105 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni fiilikset Peppiin, kun luin Inger Nilssonin haastattelun. Hän oli pelännyt apinaa ja hevosta, eikä ollut osannut uida?

Siis ajatelkaa, 8-9-vuotias ihminen ei osaa uida!!

Vierailija
67/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni fiilikset Peppiin, kun luin Inger Nilssonin haastattelun. Hän oli pelännyt apinaa ja hevosta, eikä ollut osannut uida?

Mitä tekemistä Pepillä on lapsinäyttelijän kanssa?

Vierailija
68/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni Leijonamieli lyhyesti:

Kirja kertoo kahdesta veljeksestä, Joonatan ja Kaarle Leijonasta. Korppu eli Kaarle on sairas pieni poika, joka ihailee isoveljeään Joonatania. Joonatan pelastaa Korpun palavasta talosta, mutta menehtyy itse. Korppu kuolee pian tämän jälkeen sairauteensa ja seuraa veljeää maahan nimeltä Nangijala. Nangijalan ihanuutta häiritsevät kuitenkin julmat valloittajat, jotka haluavat alistaa asukkaat hirmuvaltansa alle, ja veljekset joutuvat mukaan taisteluun. Kirjan lopussa veljekset ajautuvat umpikujaan ja tekevät yhdessä itsemurhan.

Joo, ei ole erityisen herttainen kirja tämä.

Ovatko he siis helvetissä? Ja miten voi tehdä itsemurhan jos on jo kuollut?

Vierailija
69/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuttiin hahmoista, eikä näyttelijästä. 

En ymmärrä miksi olet niin pahastunut tuosta uimisesta. Jotkut lapset oppivat sen myöhemmin kuin toiset. 

Vierailija
70/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni Leijonamieli lyhyesti:

Kirja kertoo kahdesta veljeksestä, Joonatan ja Kaarle Leijonasta. Korppu eli Kaarle on sairas pieni poika, joka ihailee isoveljeään Joonatania. Joonatan pelastaa Korpun palavasta talosta, mutta menehtyy itse. Korppu kuolee pian tämän jälkeen sairauteensa ja seuraa veljeää maahan nimeltä Nangijala. Nangijalan ihanuutta häiritsevät kuitenkin julmat valloittajat, jotka haluavat alistaa asukkaat hirmuvaltansa alle, ja veljekset joutuvat mukaan taisteluun. Kirjan lopussa veljekset ajautuvat umpikujaan ja tekevät yhdessä itsemurhan.

Joo, ei ole erityisen herttainen kirja tämä.

Ovatko he siis helvetissä? Ja miten voi tehdä itsemurhan jos on jo kuollut?

Miten aikuinen ihminen ei ymmärrä lukemaansa?

Vierailija
71/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lindgren jos eläisi tänä päivänä, joutuisi takuulla cancelöidyksi. Peppi Pitkätossussa esim. aika vastenmielistä ylenkatsontaa ja rasismia. Eemelissä taas perheväkivaltaa. Ronjassa seksismiä.

Vierailija
72/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyselyn perusteella ehdoton ykkösinhokki, joten eipä lapset paljon menettäisi 😆

Mammapalstalla tehty kysely ei ole edustava. Mammojen oikeustaju, suhteellisuudentaju ja sivistyksen taso ovat jo maankuuluja internetissä. Kaksinaismoralismista ja suvaitsemattomuudesta puhumattakaan. Mammat ihannoi parinvaihtoa ja ryhmäseksiä, mutta Peppi on rasistinen ja Kassinen pedofiilinen. Likaiselle mielelle kaikki on likaista.

Löytyisiköhän Lindgrenin tuotannosta mitään seksuaalivähemmistöjä tai saamelaisia loukkaavaa? Nyt etsimään!

Mammat sitä ja mammat tätä. 

Lue mikä tahansa ketju niin löydät erilaisia mielipiteitä joka asiasta. Täällä on myös lapsettomia ja miehiä, ärsyttää kun profiloidaan "mammaksi". 

Vanhan tarinan voi muuten mieltää rasistiseksi, mutta silti pitää kirjoista. Ei ole pakko kieltää kirjoja sen perusteella. Itse en lukisi lapsille niitä kohtia joissa puhutaan ei-valkoisista, mutta muuten Peppi-kirjat kuuluisivat ehdottomasti kirjavalikoimaan, jos olisin äiti. 

Vierailija
73/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katto kassinen yh. Eemeli olisi kakkosinhokki.

Miksi?

Ai miksi Eemeli? Enemman varmaan ahdistavan isahahmon takia, jollainen loytyi kotoakin

Nappaimisto sekosi, sori.

Isä sai kyllä lopuksi nenilleen ja myönsikin sen.

Oikeasti hän oli samalla tavalla impulsiivinen kuin Eemeli, muttei hyväksynyt sitä itsessään. Hän pelkäsi sen johtavan kaaokseen, eikä tahtonut myöntää että riskinotolla voi myös menestyä.

Ja eikös siinä kirjan lopussa kerrottu, että Eemelistä tuli isona kunnanjohtaja :D

Vierailija
74/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lindgren jos eläisi tänä päivänä, joutuisi takuulla cancelöidyksi. Peppi Pitkätossussa esim. aika vastenmielistä ylenkatsontaa ja rasismia. Eemelissä taas perheväkivaltaa. Ronjassa seksismiä.

Ne kirjat olisivat ihan erilaisia, jos Lindgren eläisi nyt, hän osaisi kirjoittaa nykytiedon ja -ajattelun valossa. 

"cancelöidyksi"... Voiko kamalampaa sanahirviötä olla? Puhuisit edes suomea. 

Vierailija
75/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja siinä tylsässä tv-sarjassa se oli ärsyttävän näköinenkin. En ole ikinä halunnut lukea kirjaa.

Vierailija
76/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katto-Kassinen ei istu muuhun kuin tekoaikaansa ja -paikkaansa.

Miossa - joka on ehkä hiukan pliisu -vastustetaan oikeasti n*tseja ja Veljeni jne on tosi hieno. Mikä siinä inhottaa?

Veljeni leijonamieli on hirveä elokuva. Veljekset kuolevat kauhealla tavalla ja taivaassakin riidellään. Näin minä sen koin lapsena. Todella ahdistava.

Vierailija
77/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ampukaa minut, mutta en ole koskaan tykännyt Peppi Pitkätossusta.

Oletko ylikiltti kympin tyttö, joka haluaa aina olla muille mieliksi?

Vierailija
78/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katto-Kassinen ei istu muuhun kuin tekoaikaansa ja -paikkaansa.

Miossa - joka on ehkä hiukan pliisu -vastustetaan oikeasti n*tseja ja Veljeni jne on tosi hieno. Mikä siinä inhottaa?

Veljeni leijonamieli on hirveä elokuva. Veljekset kuolevat kauhealla tavalla ja taivaassakin riidellään. Näin minä sen koin lapsena. Todella ahdistava.

Kirjassa ja elokuvassa ei ole taivasta.

Vierailija
79/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näinpä!

Eemeli voisi toisaalta olla kuvaus ADHD:stä. Ja Peppi taas on sellainen itsenäisten naisasianaisten unelma :D

Mun lapset kommenoivat Pepissä sitä ekaa kohtaa, kun puhuttiin n.rikunigas-isästä. Että miten voi olla kirjassa N-sana?!? Siitä sitten syntyi keskustelua historiasta, että ennen vanhaan (vaarin aikaan) se oli Suomessa ihan tavallinen sana eikä sitä silloin käsitetty haukkumasanana.

Vierailija
80/105 |
16.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittajan arvasi katsomatta: katto Kassinen oli psyko kiusaaja.