Tunnistaako keskiverto ihminen tunteitaan ja motiivejaan?
Jokainen tietysti tietää olevansa vihainen (siis silloin kun sitä on), ja tajuaa jos ei pidä jostain henkilöstä.
Tunnistavatko ihmiset jos heillä on esim pätemisen tarve? Yleensä hieman fiksumilla ihmisillä tuohon törmää usein, mutta epäselvää minulle on, että tietääkö ihminen pätevänsä sen vuoksi, että haluaa tulla nähdyksi älykkäänä ja sivistyneenä ja että tuo tunne kumpuaa epävarmuudesta.
Entä tajuavatko ihmiset tuntevansa esim syyllisyyttä tai katkeruutta? Vai onko se yleistä, että ihminen vain kokee, että tuntuu pahalta/hyvältä, mutta ei osaa tarkentaa asiaa?
Kommentit (7)
Ei tunnista, tai se tulee aika osittaisena se oivallus. Teit mitä teit, älä tuhlaa aikaasi aikaviemäriin. Jos joku oivaltaa hlvetin hitaasti asioita, joissa haluaisin oivallusta paljon nopeammin, siirry elämässä eteenpäin. Elämä on tosi lyhyt, varsinkin parinkympin jälkeen.
Minulle ainakin on psykologi ihan todennut huonot tunteiden käsittelyn taidot... Tosin tuo kävi kun olin jotain 16 - 17 -vuotias ja oli vaikeampaa kuin nykyään.
Negatiivisten tunteiden en usein halua antaa vaikuttaa käytökseeni paljoa. Tai no, riippuuhan se tunteesta. Koen, että esimerkiksi ärsyyntymisen näyttäminen on jotenkin epäreilua. Pettymykset taas menevät nopeasti ohi - suuria ei tosin ole tullut vastaan miesmuistiin. Niputan ehkä huonot tunteet samaan pinkkaan. Ne tuntuvat pahoilta. Katkeruus varsinkin on tarinoiden opettamana myrkyllinen antagonistin tunne - ehkä epäoikeudenmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti tunnistavat. Syyllisyys ja häpeä esim. monesti sekoittuvat. Omalle pätemiselleen suurin osa on täysin sokeita. Yksilöllistä, mutta keskimäärin huonoa, mutta ehkä nuorempi väki ja se että heitä on tunnekasvatettu, parantaa tilannetta tulevaisuudessa. Tai sitten ei. Luultavasti itsekeskeisyyskin lisääntyy.
Tunnekasvatus on ihan pskaa ihmisille, joiden ÄO on yli 115.
Mä tajuan useita tunteita vasta hieman jälkikäteen. Itse tilanteessa vaan tulee outo ahdistus tai tyytyväisyys. Joo, mun arki on aika jännää.
Huonosti tunnistavat. Syyllisyys ja häpeä esim. monesti sekoittuvat. Omalle pätemiselleen suurin osa on täysin sokeita. Yksilöllistä, mutta keskimäärin huonoa, mutta ehkä nuorempi väki ja se että heitä on tunnekasvatettu, parantaa tilannetta tulevaisuudessa. Tai sitten ei. Luultavasti itsekeskeisyyskin lisääntyy.