Mikä on paras LOHTURUOKA? Peukutuksia, ei veetuilua!
Mun lempilohturuokani on Knorrin valmis-Bolognese. En ole kavereillekaan kehdannut tunnustaa tätä yhä välillä ostavani - osaan kuitenkin tehdä ihan alusta alken hyvin maukkaan bolognesen. Mutta lapsuus tulee mieleen tuosta eineskastikkeesta! Olen suurperheen lapsi, emmekä juuri koskaan saaneet mitään herkkuja tai ”kalliita” ruokia. Ja joo eihän tuo maustepussi kallis ole, ellei ole kahdeksaa suuta ruokittavana. Muistan myös innoissani haistelleeni tuota jauhetta kun pussi oli avattu, sillä siinä oli MAUSTEITA toisin kuin äitini ruoissa 😂
Kertokaa, mikä sykähdyttää sydämiänne lohturuokana. Ei kuittailua kiitos 🙂
Kommentit (508)
Nakit ja ranskalaiset (+ketsuppia ja kurkkusalaatti)
Te, jotka syötte lohturuokaa, opetatteko lohturuuan syömisen myös lapsillenne? Uskon, että joskus vielä sellainen katsotaan niin lapsen tunne-elämää vahingoittavaksi, että voi olla aihe lasuun. T. Lapsena ruualla lohdutettu tunnevammainen
Paistettu lohi ja perunamuusi
Makaronilaatikko aurajuustolla ja ketsupilla
Janssonin kiusaus
Letut ja mansikkahillo
Tulinen kanakeitto
Lihapullat, ruskeakastike ja muussi
Juustoleipä ja kuuma kaakao.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin ja kuka on keksinyt tämän niin keinotekoiselta kuulostavan "lohturuoka" termin?! Kuulostaa jo lähtökohtaisesti angloamerikkalaiselta, eli on mr. Trump sen mahdollisesti keksinyt.
Pthyi!!Minua kiinnostaa, että käyttääkö joku aidosti tätä termiä elämässään? Sekin, että näin aikana, jolloin ollaan tietoisia tunnetaidoista, syökö ihmiset useinkin ajatuksella, että ruoka on lohtua? Vai onko tämä vain termi, jolla kuvataan hyvää ruokaa?
Itse olen ainakin käyttänyt ja kaverini, jonka kanssa asiasta viestitin, oli samaa mieltä. Kyseessä oli makaronilaatikko lapsuudenkodista perityssä lasivuoassa tehtynä.
Useimmat ihmiset syövät kuitenkin päivittäin enkä itse näe mitään pahaa siinä, että välillä ruoka valitaan niin, että siitä voi tulla lämpöisän lohduttava tunnekokemus.
Vierailija kirjoitti:
Leivinuunissa kypsennetty karjalanpaisti, AAAHHH!
Totta! Lisänä kuivia ruisleivän palasia tuon paistin kanssa ja maitoa. Mielen orgasmi on taattu!
Valmissalaatit. Kana-caesar mieluiten.
Vierailija kirjoitti:
Joulukoristelaatikko. Ihan oikeasti:) Sain lapsena hypistellä joulukoristeita, kun tuli pipi ja paha mieli, vuodenajasta riippumatta.
Onpa hyvä tapa! Tuon otan käyttöön!
Lohturuokien klassikko on Mac and cheese juustomakaronipaistos. Katso oikein juustoisa ja rasvainen ohje, ja mahdollisesti tuunaa jotenkin esim pekonilla.
Vierailija kirjoitti:
Lohturuokien klassikko on Mac and cheese juustomakaronipaistos. Katso oikein juustoisa ja rasvainen ohje, ja mahdollisesti tuunaa jotenkin esim pekonilla.
Olin just aikeissa kertoa tämän :) Kun ei jaksa alusta asti tehdä itse niin Pirkan juustopastaa johon reilusti juoksevaa koskenlaskijaa.
Jälkkäreistä köyhät ritarit. Pelastaa päivän kuin päivän.
Vierailija kirjoitti:
Tulinen kanakeitto
Lihapullat, ruskeakastike ja muussi
Juustoleipä ja kuuma kaakao.
Kaikki kuulostavat herkullisilta, mutta toden totta - yksinkertainen voileipä + kuuma kaakao on mainio yhdistelmä. Itse laitan vielä oikein lohduttomina päivinä meetwurstia leivälle. Kyllä se sitten taas siitä!
Vispipuuro puolukoista, ripaus sokeria päälle niin että on vielä vähän kirpeää, ja kylmää maitoa -> ääntä kohti, nam!
lasten vanukkaat ja jauhenlihakeitto
Professorin jauhelihakastike eli kuohukermaan ja ketsuppiin tehty... Ei kevyt mutta voi jeesus on hyvää.
Lasagne (pirkan ohje "helppo lasagne" johon tulee pari purkkia juoksevaa koskenlaskijaa on älyttömän hyvää)
Herkkupelti: eli nakkeja, nugsuja, lihapulla ja ranskalaisia uunissa. Lautaselle, päälle ketsuppia, parit majot, ja sipulisilppua.
Paahdettu ruisleipä, päälle paljon voita ja juustoa.
Pippuripihvi,valkosipuliperunat.jälkkäriksi::Ainojäätelöä.
Itse tehdyt lohkoperunat paprikamajoneesilla
Köyhät ritarit. Ensin kuiviin pullapitkosiivuihin haarukalla hieman reikiä, uimaan ripauksella suolaa maustettuun munamaitoon. Sitten tarpeeksi paistunutta pintaa valurautapannussa runsaahkossa voissa, sitten vähän haudutusta, jotta ovat läpipaistuneita. Päälle vanilja- ja tavallisella sokerilla maustettua, ei liian tönköksi vatkattua kermavaahtoa ja lusikallinen jotain melko makeaa hilloa tai marmeladia, esim. vadelma- tai omena-. Jälkimmäisen kanssa sopii ripaus kanelia. Nautitaan ja nautitaan, niin että mukavan pehmeä ja raukea olo saavuttaa ja mikään ei voi enää harmittaa.
Riisiä, tonnikalaa öljyssä, hernemaissipaprikaa ja reipas suola.