Mikä on paras LOHTURUOKA? Peukutuksia, ei veetuilua!
Mun lempilohturuokani on Knorrin valmis-Bolognese. En ole kavereillekaan kehdannut tunnustaa tätä yhä välillä ostavani - osaan kuitenkin tehdä ihan alusta alken hyvin maukkaan bolognesen. Mutta lapsuus tulee mieleen tuosta eineskastikkeesta! Olen suurperheen lapsi, emmekä juuri koskaan saaneet mitään herkkuja tai ”kalliita” ruokia. Ja joo eihän tuo maustepussi kallis ole, ellei ole kahdeksaa suuta ruokittavana. Muistan myös innoissani haistelleeni tuota jauhetta kun pussi oli avattu, sillä siinä oli MAUSTEITA toisin kuin äitini ruoissa 😂
Kertokaa, mikä sykähdyttää sydämiänne lohturuokana. Ei kuittailua kiitos 🙂
Kommentit (508)
Vierailija kirjoitti:
Milloin ja kuka on keksinyt tämän niin keinotekoiselta kuulostavan "lohturuoka" termin?! Kuulostaa jo lähtökohtaisesti angloamerikkalaiselta, eli on mr. Trump sen mahdollisesti keksinyt.
Pthyi!!
KYllä se täytyy olla joka vasemmistolainen ,peräti Kommunisti.Hehän kiduttivat vankeja ilman ruokaa viikkotolkulla.
Ja kun eräs suomalainen vankiriepu vahingossa noukkasi lumesta pienen kuivuneen kaalinlehden, pieksettiin hän hyvin ja tästä lähtien alettiin käyttämään sanaa lohturuoka.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä ruualla lohduttautumista. Jos minulla on huolia tai olen kipeänä, ruoka ei maistu ollenkaan. Ei mene myöskään makeat herkut silloin. Lapsena saatiin limpparia ja jäätelöä, kun oltiin kipeitä, ja ehkä juuri siksi en erityisemmin välitä niistä, alitajunnassa on tunne siitä, että ne liittyvät huonoon oloon. Eräänlaista lohturuokaa minulle on varmaan savukala ja madekeitto, jotka tuovat aina mieleen muistoja lapsuudesta, kotona oli lähes aina kalaruokaa, isä oli ahkera kalastamaan. Makeista herkuista varmaan mummon reseptillä tehdyt piparit ovat ykkönen.
Se on vaan sanonta/nimitys joka on Amerikasta tänne kulkeutunut. Ei välttämättä tarkoita kirjaimellisesti ruoalla lohduttautumista. Esim. Kylmänä talvi-iltana on kiva katsoa telkkaria tai lukea kirjaa ja syödä ns. Comfort foodia.
Mulla on kolme suosikkia: Kermainen lohikeitto keskitalvella, katkarapupasta aamulla pyydetyistä merenelävistä Italian reissulla (käyn maassa säännöllisesti) ja keskikesän mansikkainen vuohenjuustosalaatti tuoreista torilta ostetuista mansikoista. Arjen pientä luksusta kaikki kolme. Ja sitten jos mättöruokapuolelle mennään niin juu, joskus saatan ostaa isot ranskalaiset ja ruutata päälle kasan majoneesia. Tykkään myös syödä limppua majoneesilla ja kurkulla. Kuitenkin jos jollain itseäni lohdutan, niin yleensä makealla enkä suolaisella. Laadukasta suklaata ei voita mikään.
Minä otan lohtujuomaa Koskenkorvaa.
Ruan tehtävä on antaa elimistölle ravintoaineita ja energiaa, ei lohduttaa. Jos ihminen syö saadakseen lohtua niin hänellä on varmasti syömishäiriö.
Anteeksi, mutta mikä on lohturuoka? Näin syömishäiriöisenä yritän välttää juurikin sitä, että lohduttaisin, ilahduttaisin tai muutakaan tunnetta korostaisin syömällä.
Vierailija kirjoitti:
Amerikka, lohtusyöjät, dr Nowzaradan
Ne ihmiset ovat tunnesyöjiä jotka elävät sipseillä ja pitsalla. Lohturuoka on vaikkapa työpäivän jälkeen, kylmissään ja väsyneenä lohikeitto sekä ruisleipä.
Melkein mikä vaan hyvänmakuinen esim. grilliruoka,kahvi.....
-Kalakeitto, ruisleipä juustolla
-Hernekeitto, pannukakku hillolla
-Kanamunakastike, uudet perunat.
Lindströminpihvit ja perunamuusi.
Kun ulkona on pimeää ja kylmää, niin italialainen salaatti, jossa erilaisia salaatteja, punasikuria, oliiveja, tomaattia ja viinietikkakastiketta piristää heti.
Lämpimät voileivät olivat lapsuusaikojeni superherkku. Pizzoista ei 70 -luvulla puhuttu mitään.
Koska rahaa oli vähän, ja sardiini edullista, mussutimme niukalla Emmental -kuorrutuksella hunnutettuja tomaatti-kalavoileipiä onnellisina koko perhe. Lasillinen kylmää maitoa kyytipoikana.
Taivaallista.
Toimii lohturuokana edelleen 😊
Pizza tai mac & cheese ja jälkkäriksi joku taivaallinen jäätelöpurkki, esim. ben & jerry tai magnum.
itse tehty lasagne, jossa on runsaasti juustokastiketta ja tomaatti-jauhelihakastiketta
K-kauppojen pakastealtaasta löytyy ranskalaisia piiraita. Syntisen rasvaisia ja herkullisia talviruokian uunista hyvän viinin kanssa 😋
Jos on lohduton, ei maistu mikään ruoka, vain suklaa.
Karjalanpiirakka jossa päällä voita, kinkkua, juustoa ja kurkkua.
Nautitaan kuuman kahvin kanssa.
Jos reagoi kaikkeen syömällä painaa 150kg.
Makkarakastike ja oerunamuusi 🤤