Mikä on paras LOHTURUOKA? Peukutuksia, ei veetuilua!
Mun lempilohturuokani on Knorrin valmis-Bolognese. En ole kavereillekaan kehdannut tunnustaa tätä yhä välillä ostavani - osaan kuitenkin tehdä ihan alusta alken hyvin maukkaan bolognesen. Mutta lapsuus tulee mieleen tuosta eineskastikkeesta! Olen suurperheen lapsi, emmekä juuri koskaan saaneet mitään herkkuja tai ”kalliita” ruokia. Ja joo eihän tuo maustepussi kallis ole, ellei ole kahdeksaa suuta ruokittavana. Muistan myös innoissani haistelleeni tuota jauhetta kun pussi oli avattu, sillä siinä oli MAUSTEITA toisin kuin äitini ruoissa 😂
Kertokaa, mikä sykähdyttää sydämiänne lohturuokana. Ei kuittailua kiitos 🙂
Kommentit (508)
Kysykääpä näiltä lohturuokaa mättäviltä möhömahoilta että auttoiko se lohturuoka vai miksi olet ylipainoinen ja jatkat mättöä.
Kuinka lohturuoka eroaa suosikki ruoasta?
Uunissa haudutettu ohrapuuro kokonaisista suurimoista ja ohut puolukka- tai karpalomehukeitto, jouluna sekametelisoppa.
Näin ruuanlaiton ystävänä hitaasti ajan kanssa valmistettu lasagne. Kokkailun kaveriksi pari lasia punkkua. Tulee hyvä mieli viinistä, kokkailuun nähdystä vaivasta ja lohdullisen herkullisesta, itse tehdystä ruuasta.
Jos ei ole aikaa, joku nopea pasta, kuten uunifetapasta.
Lohturuokana (tai omalla kohdallani pikemminkin ruoka-aines) toimii peruna jossain, yleensä vähemmän terveellisessä, rasvaisessa muodossa. Ja jotain lisuketta.
-Muusi, jossa ei ole suolaa ja voita säästetty, survimella survottu ja käsin vatkattu kuohkeaksi (sähkövatkaimen käyttö pilaa rakenteen)
-Itsetehdyt lohkoperunat, öljyssä ja mausteseoksessa pyöritetyt
-Paistinpotut/pyttipannu, pannulla sipulin kanssa voissa, kuorineen tai ilman rapeahkoksi kypsennettynä
Lohtuefekti tulee siinä, kun voi käyttää helppoa ja halpaa raaka-ainetta, ilman stressiä kokkauksen epäonnistumisesta. Ja olla tuntematta huonoa omaatuntoa, jos vähän sen suolan ja rasvan kanssa pröystäilee. Varsinkin paistinpotuista tulee lapsuus mieleen.
Smetanalohi, parsa, perunamuusi voilla ja kermalla
Vierailija kirjoitti:
Smetanalohi, parsa, perunamuusi voilla ja kermalla
Siistimpää olisi syödä nuo haarukalla ja veitsellä
Kaurapuuro maitoon, pakastemustikoita.
On niiiiin hyvää, ja vatsaystävällistä.
Vellipuuron kera lämpimän piimälasin hellii kun maailma potkii päähän pientä tiitiäistä. 🤕
300g suklaalevy jonka kyytipojaksi 500g ihrassa paistettu porsaankyrsäke kera
hapanimelän maidon. Avot.
Mun lempiruoka on raikas kasvisruoka, esim.erilaiset salaatit, rouskuvia ja raikkaan kirpeitä.
Lohturuoka on hiilarinen, rasvainen, helppotekoinen, pehmeän suutuntuman omaava, eli juuri useat edellämainitut pastaa ja perunaa sisältävät ruuat..
Vierailija kirjoitti:
Se hetki, kun istun omassa ylhäisyydessäni, kartanomme länsisiivessä ja palvelijani tarjoilee antiikkilautaselta hanhenmaksapalleroita.
Olen syönyt useissa Michelin-ravintoloissa ja matkustanut laajasti eri maissa. En ole oikeassa elämässä ikinä törmännyt hanhenmaksapalleroihin.
Epäilen että kommentin kirjoittaja on katsonut liikaa turhapuroa.
Laskiaispulla ja kahvi maidolla.
Oikein kermainen ja sulatejuustoinen kanakeitto ripauksella tulista chiliä, että lämmittää hieman suuta sekä vatsaa. Paksua, kellertävää ja erittäin maukasta(sekä aivan liian rasvaista jokapäivä syötäväksi). Sitä pystyy aina syömään yhden lautasellisen lisää, vaikka olisi kuinka halkeamispisteessä.
Onneksi en jaksa kovin usein valmistaa. Sitä tulisi aina kaikki kaveritkin lusikoimaan enemmän kuin mielellään, mutta olen oppinut olemaan kertomatta, milloin kattila on porisemassa. Voisi sanoa että se on bravuurini.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuro, mannavelli, kauravelli, letut.
Lisään vielä talkkunapuuro ja misokeitto.
Oikeastaan kaikki vellit ja puurot...vispipuuro, ruismustikkapuuro, ruispuolukkapuuro, imelletty marjapuuro.
Miten tehdään talkkuna puuro. Meillä oli talkkunaa piimässä kylmänä paljon sokeria. Mannapuuro oli suosituin lasten mielestä.
Talkkunapuuroon on omat, karkeammat talkkunansa
Talvella lohturuoka katkarapukasari. 1980- luvulla monesti katkarapuruukun nimellä ravintolassa. Tähän lisäksi paistetaan uunissa Pirkka-valkosipulipatonki.
Kesällä lohduksi käy mangolassi.
Sitruuna- tai salviapasta
Lasagne
Mac & cheese
Perunamuusi + uunilohi
Paahtoleipä voilla ja juustolla