Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin aina, että opettajilla on huonot palkat, mutta tarkistin verohallinnosta uuden opettajanaapurin palkkatiedot ja

Vierailija
24.01.2020 |

hän ansaitsee yli 50 000 euroa vuodessa! Ja 12 viikkoa lomaa vuodessa.

Uskomatonta.

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla luokanopettaja? Ammatillisilla opettajilla ja amk-opettajilla on tuollaiset liksat ja lomat.

Salattu tieto on, että lukion opettajilla on oikeasti parhaat liksat. Toisaalta siellä urakkaduunisuus korostuu: ylioppilaskokeiden aikana työpäivät ovat helposti jopa 12-tuntisia. Lomalla sitten rentoudutaan.

Vierailija
22/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajathan voisi ryhtyä tekemään 8 tuntia töitä päivässä. Kokeet korjataan 3-4 kk kuluessa, iltaisin ei vastata puhelimeen eikä kirjoitella meilejä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajian palkoista on vaikea lausua mitään kovin yleistä, koska palkkaan vaikuttavat niin monet asiat: mitä opettaa ja missä, kuinka paljon tunteja on tarjolla, mikä on tietyn opettajaryhmän työtilanne. Aineenopettaja voi siis tienata todella hyvin tai tosi surkeasti. Pelkästään tittelistä ei voi päätellä palkkapussin kokoa. Luokanopettajilla on kyllä aina huono palkka.

Vierailija
24/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen n. 40-v luokanopettaja, tienaan n. 2900 brutto. Olen urallani tehnyt vain pätkätöitä. Viime kesän olin työtön, koska sain vain lukuvuoden kestävän sijaisuuden, kun virassa oleva opettaja tuli "töihin" kesä- ja heinäkuuksi. Silti tein täysillä palkatta töitä vielä kesäkuussa, kun valmistelin uutta luokkatilaa syksyä varten ja perehdyin tuleviin töihin. Ei ollut vaihtoehtoa, töihin piti mennä silloin kuin hallintokin oli vielä paikalla. Tänä kesänä saan palkan. Tarkistin juuri verokorttia varten tulorajani, ihan kepeästi alle 40 000/vuosi jää.

Tällä viikolla olen ollut koko viikon sairas, mutta ihan normaalisti töissä. Esim. ti työpäiväni kesti 8-17, koska käynnissä on arviointikeskustelut. En ole voinut olla pois, koska tilalle ei olisi saatu sijaista. Ekaluokka ei pärjää yksin tai ohjaajan kanssa viikkoa, eikä kukaan voi hoitaa arviointeja puolestani, joten olisin joutunut siirtämään 6 palaveria, mukaan lukien koulupsykologin kanssa jo marraskuussa sovitun palaverin. Niinpä venyin jälleen. Kotona olen jaksanut vain maata, tosin en yleensäkään jaksa töiden päälle ihmeitä. Kuormitus pikkuoppilaiden kanssa on niin valtava, että tarvitsen nollaustilaa iltaisin.

Vieläkö joku jaksaa kadehtia?

Vierailija
25/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh jos joku sais tietää liksani, kun 50 000 ekee aiheuttaa tämmöisen haloon... T. Yläkoulun ope

Vierailija
26/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa maksettiin ennen vain koulunpidon ajalta, kesät siis palkatta. Nykyään kuukausipalkka pienempi, koska palkka jaetaan 12 kuukaudelle. Se, mitä luullaan pitkäksi lomaksi koostuu ihan normaalin pituisesta vuosilomasta ja kesäkeskeytyksestä, jolta opettaja voidaan periaatteessa kutsua töihin. Auttaa varmaan hahmottamaan, jos kutsutaan opetustyötä urakkatyöksi, jonka palkka tasataan ympärivuotiseksi. Sesonkiduuneissa esim. matkailualalla ihan tavallista, että kesät painetaan hommia ja lomaillaan loput vuodesta. Kuka soimaa näiden alojen ammattilaisia liian pitkistä lomista?

Siis väität , että alle tonnin kuukaudessa ansaitseva matkailuala on vertailukelpoinen  opettajiin??? Jos olet opettaja niin perun puheeni , että ansaitset palkkasi. Ennemminkin sinut pitäisi erottaa  ja pistää vanhempiesi nurkkiin häpeämään ilman palkkaa.

Lukutaito? Luetun ymmärtäminen? Et oo tainnut saada edes peruskoulun päättötokaria 😁

Vierailija
27/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aineenopettaja ja saan alle 2000e/kk tilille. Ei tuo nyt niin huikee summa ole, kun aattelee koulutuksen määrän ja sitten sen käytännön työn kaiken kakan, kun teinit perseilee. On muitakin rankkoja töitä ja toisaalta työni ikäviä puolia kompensoi se, että on lomia. Mutta kyllä hyvin alkanut päivä voi yläkoulussa yhtäkkiä muuttua painajaiseksi milloin mistäkin syystä, vaikka kuinka on ammattitaitoa. Palkka ei ole kovin huikea, koska täällähän monet huutelevat, että kuka muka tienaa alle 3500 kuussa. 

Vierailija
28/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, olen n. 40-v luokanopettaja, tienaan n. 2900 brutto. Olen urallani tehnyt vain pätkätöitä. Viime kesän olin työtön, koska sain vain lukuvuoden kestävän sijaisuuden, kun virassa oleva opettaja tuli "töihin" kesä- ja heinäkuuksi. Silti tein täysillä palkatta töitä vielä kesäkuussa, kun valmistelin uutta luokkatilaa syksyä varten ja perehdyin tuleviin töihin. Ei ollut vaihtoehtoa, töihin piti mennä silloin kuin hallintokin oli vielä paikalla. Tänä kesänä saan palkan. Tarkistin juuri verokorttia varten tulorajani, ihan kepeästi alle 40 000/vuosi jää.

Tällä viikolla olen ollut koko viikon sairas, mutta ihan normaalisti töissä. Esim. ti työpäiväni kesti 8-17, koska käynnissä on arviointikeskustelut. En ole voinut olla pois, koska tilalle ei olisi saatu sijaista. Ekaluokka ei pärjää yksin tai ohjaajan kanssa viikkoa, eikä kukaan voi hoitaa arviointeja puolestani, joten olisin joutunut siirtämään 6 palaveria, mukaan lukien koulupsykologin kanssa jo marraskuussa sovitun palaverin. Niinpä venyin jälleen. Kotona olen jaksanut vain maata, tosin en yleensäkään jaksa töiden päälle ihmeitä. Kuormitus pikkuoppilaiden kanssa on niin valtava, että tarvitsen nollaustilaa iltaisin.

Vieläkö joku jaksaa kadehtia?

Karmeaa. Minäkin olen ekaluokan opettaja, mutten koskaan tee yli 35-tuntista viikkoa. Ja jos sairastun, niin jään saikulle. Enkä tasan tee kesällä töitä.

Olen sitä mieltä, että hommia tehdään palkan mukaan. Näillä palkoilla en koskaan tekisi yhtä paljon töitä kuin sinä. Oma kk-palkkani on 3000 ja rapiat.

Ahdistaa sun puolestasi.

Vierailija
29/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion opet tienaa tuntimäärään nähden paljon, mutta kyllähän tietämys ja osaaminen ja materiaali pitää olla ihan eri tasolla ku alakoulussa. 

Vierailija
30/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa alalle. Tulot ei kerro kaikkea.

T. Ope, joka on aivan puhki

On varmasti tosi rankkaa... Maailman rankin duuni *tirsk* :D

Tuu kokeilemaan. Et pärjäisi päivääkään.

no eihän tossa oo mitään tulosvastuuta edes. Palkka juoksee vaikka kersat ei opi ja lopulta skidi potkaistaan seuraavalle luokalle jonkun muun riesaksi. Kyseessä vieläpä siisti sisätyö eli voin melkoisella varmuudella sanoa, että toi ei oo rankkaa nähnytkään.

Vierailija
31/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on käynyt mielessä, että voitaisiin palata vanhaan hyvään aikaan, kun oppilaat sai ehtoja, joita piti suorittaa kesällä. Voisin olla heinäkuun opettamassa ja niiden lasten perheet joutuisi myös luopumaan lomastaan, koska ehdot saanut lapsi olisi päivässä 1-2 tuntia luokassa.

Vierailija
32/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukion opet tienaa tuntimäärään nähden paljon, mutta kyllähän tietämys ja osaaminen ja materiaali pitää olla ihan eri tasolla ku alakoulussa. 

Tämä on totta.

Luokanopettaja pärjää melko ohuella yleissivistyksellä. Osa työpäivistä menee erilaisten riitojen ja tappeluiden setvimiseen. Loppuaika väännetään lähinnä luku- ja kirjoitustaidon alkeita sekä plus-, miinus-, kerto- ja jakolaskuja.

Aivan takuulla lukion ope istuu työpaikallaan enemmän kuin esim. mä, joka tänäänkin olin himassa klo 12.30. :)

Vierailija
33/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajathan voisi ryhtyä tekemään 8 tuntia töitä päivässä. Kokeet korjataan 3-4 kk kuluessa, iltaisin ei vastata puhelimeen eikä kirjoitella meilejä jne.

Olen ammatillinen ope, työaika on 7,5 h (ei sisällä ruokataukoa), arviointi pitää olla valmis 2 viikon kuluttua. Puhelimeen tai meileihin en vastaa illalla, jos olen ollut jo aamulla töissä.

Vierailija
34/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopiston lehtorin palkka, mutta ei peruskoulun opettajalla.

Olen matemaattisten aineiden ope yläkoulussa ja mulla on monta ylituntia jne tänä vuonna. Palkka kivasti yli 50000 brutto.

Vierailija
35/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla luokanopettaja? Ammatillisilla opettajilla ja amk-opettajilla on tuollaiset liksat ja lomat.

Salattu tieto on, että lukion opettajilla on oikeasti parhaat liksat. Toisaalta siellä urakkaduunisuus korostuu: ylioppilaskokeiden aikana työpäivät ovat helposti jopa 12-tuntisia. Lomalla sitten rentoudutaan.

Olen lukion opo, kaikki vuosisidonnaiset lisät. Vähän yli 65 tonnia viime vuonna, tänä vuonna saa lomarahatkin täysimääräisenä. En ole läheskään parhaiten palkattu lehtori opehuoneessa.

Vierailija
36/138 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt se selvis miks julkinen talous on jatkuvasti alijäämäinen... Tollasia moukkuja kun jaetaan niin ei oo ihme, että valtio velkaantuu, verot nousee ja maksukykykin alkaa olla niin ja näin. Viimeinen sammuttaa valot.

Vierailija
37/138 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tämän ketjun ja taidankin vaihtaa alaa.  Minkä aineen opena olisi todennäköisintä päästä kunnon liksoille? Onko jonkun aineen pätevyyden saaminen  helpompaa kuin jonkun muun? Siis vähiten opiskelua? Onko eri palkka, jos opettaa liikkaa, kässää tms.  ainetta tai sitten jotain lukuainetta?

Olen tällä hetkellä myyntihommissa, oisko siitä hyötyä johonkin aineeseen? Maisterin paperit alla  eli kaiketi riittää, että opiskelen sitä ainetta, jota tulisin opiskelemaan ja opettajan opinnot siihen päälle?

Vierailija
38/138 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan suotta luet siellä opettajaksi. Ei tulevaisuudessa (=muutaman vuoden päästä) opettajilla ole töitä, koska lapsia syntyy niin vähän ja eläkeikä nousee kaiken aikaa.

Vierailija
39/138 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tämän ketjun ja taidankin vaihtaa alaa.  Minkä aineen opena olisi todennäköisintä päästä kunnon liksoille? Onko jonkun aineen pätevyyden saaminen  helpompaa kuin jonkun muun? Siis vähiten opiskelua? Onko eri palkka, jos opettaa liikkaa, kässää tms.  ainetta tai sitten jotain lukuainetta?

Olen tällä hetkellä myyntihommissa, oisko siitä hyötyä johonkin aineeseen? Maisterin paperit alla  eli kaiketi riittää, että opiskelen sitä ainetta, jota tulisin opiskelemaan ja opettajan opinnot siihen päälle?

Olisikohan järkevintä pyrkiä opettamaan kaupallisia aineita toiselle asteelle? Pätevöityä voi vuodessa. Sen sijaan jos yrität oikeasti suorittaa aine- ja syventävät opinnot jostain äikästä tai matikasta tai mistään yläkoulussa tai lukiossa opetettavasta aineesta ja lisäksi tietty kasvatustieteen opinnot, niin ei onnistu ihan suitssait.

Mutta et tule kyllä opettajana jaksamaan, jos kuvittelet, että tienaat siinä helposti. Voi tulla realiteetit vähän yllätyksenä.

Lisäksi työllistyminen voi olla vaikeaa. Toiselta asteelta on viety hirveästi opetustunteja. Myös monilla aineenopettajilla on heikko tilanne. Esimerkiksi ussan-, hissan-, bilsan-, kässän- ja kuviksenopettajien paikat ovat harvassa.

Vierailija
40/138 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelassa tehdään jo noin;D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi