"Vessa-asiakkaat"
Hei kaikki te, jotka työskentelette "ei-ravitsemusliikkeissä" eli muissa erikoisliikkeissä, kaupoissa, virastoissa ym. ym. Kuinka usein asiakkaat tuuppaavat itseään vessaan asioidessaan tykönänne? Minua on ruvennut suunnattomsasti ärsyttämään, että omalla työpaikallani päästetään asiakkaita vessaan henkilökunnan taukotiloihin, vaikka varsinaista asiakasvessaa meillä ei ole.
Ja nyt ei ole kyse mistään vessapassin omaavista suolistosairaista ihmisistä, vaan ihan normikuntoisista ihmisistä. Eikö ole suotavaa, että ihmiset käyvät vessassa kaupungilla yleisesti tarjolla olevissa saniteettitiloissa tai sitten samalla, kun asioivat esim. ravintoloissa tai kahviloissa? Ei tulisi mieleenkään, että rupean esim. jossain elektroniikkaliikkeessä kysymään voinko käydä vessassa?
Tosi kiva, kun lapsiperheet, vanhukset ja muut "kusivaivaiset" laukkaavat vessaan taukotilamme läpi, jossa me parhaassa tapauksessa syömme juuri eväitämme. Oksettaa. Tiloissa on myös esillä esim. henkilökunnan työvuorolistoja ym. yrityksen ja henkilökunnan tietoja ja tavaroita, joka laittaa miettimään onko tälläinen toiminta edes nykyisellään tiukentuneiden säännösten myötä sallittua?
Kokemuksia ja mielipiteitä, kiitos!
Kommentit (66)
mielestäni jokaisessa kaupassa ja virastossa ym pitäisi olla asiakas -wc niin ei tarvitsisi kerjätä vessaan pääsyä. ja onhan se kaupallekin mainosta että pääsee vessaan. jos jostain kaupasta joutuu kusi housussa poistumaan niin seuraavan kerran menee sellaiseen kauppaan missä pääsee tarvittaessa vessaan.
Olen vaatekaupassa esimiehenä ja sanon aina, että turvallisuusriskin vuoksi käymäläämme ei saa käyttää, kuin palkkasuhteessa olevat.
Yksi syy olla päästämättä asiakkaita hlökunnan wc:hen, on myös hygienia. Kuka siivoaa vessan sen ripuloinnin jälkeen? Entä jos ripuloinnin syynä onkin vaikka vatsatauti, joka voi sille suolistosairaallekin iskeä, ja pian koko henkilökunta on sairaana käytettyään samaa wc:tä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä suolistosairaana uskaltaisi lähteä minnekään shoppailemaan esim. bussilla, metrolla jne. Se hätähän voi yllättää missä tahansa, ei vain jossain liikkeessä asioidessa. Entä silloin?
Kai tämä oli vitsillä kirjoitettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä suolistosairaana uskaltaisi lähteä minnekään shoppailemaan esim. bussilla, metrolla jne. Se hätähän voi yllättää missä tahansa, ei vain jossain liikkeessä asioidessa. Entä silloin?
Miksi olisi? Jos se hätä oikeasti iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta ja on pakko päästä sekunneissa vessaan, miten esimerkiksi bussissa toimitaan, jos ei halua että kaikki tulee housuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi? Jos se hätä oikeasti iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta ja on pakko päästä sekunneissa vessaan, miten esimerkiksi bussissa toimitaan, jos ei halua että kaikki tulee housuun?
Koska harva meistä taitaa tässä yhteiskunnassa pystyä elämään pelkästään kotiinsa linnoittautuneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska harva meistä taitaa tässä yhteiskunnassa pystyä elämään pelkästään kotiinsa linnoittautuneena.
No ei kukaan ole muuta väittänytkään, mutta itseäni arveluttaisi suuresti poistua yhtään mihinkään, jos saattaisi milloin vain muutaman sekunnin varoajalla paskoja housuun.
Vierailija kirjoitti:
Suolistoasiakkailla, tietyissä suolitostaudeissa on WC-passi, joka edellyttää pääsyä hätätilassa välittömästi vessaan.
Mitä vessoja tämä kattaa? Kenen tahansa yksityiskodinkin vessat? Miten raja vedetään?
Eikö wc- passi oikeuta jonon ohittamiseen julkisissa käymälöissä? Mutta ei tietääkseni oikeuta vaatimusta päästä yksityiseen vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö wc- passi oikeuta jonon ohittamiseen julkisissa käymälöissä? Mutta ei tietääkseni oikeuta vaatimusta päästä yksityiseen vessaan.
Ei se suoranaisesti oikeuta tuotakaan. Toki on kohteliasta päästää tällainen henkilö jono ohi, mutta passi ei siihen velvoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vitsillä kirjoitettu. Ajatus, että julkisissa iskisi vessahätä kuin salama kirkkaalta taivaalta on kyllä ihan hirveä. Vaikka täydessä busdissa tai etrossa! Tai ei olisi kaupungilla kävellessä mitään liiketilaa just siinä, jos sellaiseen edes kerkeäisi. Wc-tilat saattaa olla kaupassa vaikka missä kellarissa pitkien käytävien takana jne. Kaikkea tällaista tuli mieleeni. On se ollut usein aika pitkä matka kodista jonnekin kaupungille. Kyllä saa olla rohkea, jos uskaltautuu lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti en asiakkaana kauppojen vessoihin halua kysellä pääsyä. Kaksi kertaa pitänyt kysyä kun juuri kuivaksi oppineella pikkulapsella iskenyt kova pissahätä eikä pidätystaidot riittäisi toisaalle vessaan
Miksi juuri kuivaksi oppinewlla pikkulapsella ei ole varalta vaippaa kaupunkimatkalla.
Ystävälläni on suolistosairaus, joka seurauksena hänellä voi ihan oikeasti päästä kakkoset housuun esim. työmatkalla ja tälle ei ehdi tehdä mitään. On sattunut monen monta kertaa ja hirveä tilanne.
Siitä huolimatta olen samaa mieltä, että edes vessapassilla ei tarvitse ihan joka vessaan tunkea. Suolistosairaat tietävät oman tilanteensa ja varautuvat sitten esim. jonkunnäköisellä suojalla housuissa, jos on niin liipaisinherkkä tilanne, että tavara voi tulla housuun tuosta vain.
Samoin pikkulapsille vaipat, jos eivät osaa vielä pidättää. Kaupunkiympäristössä on aina jossakin hoitohuone ja yleinen vessa vaipanvaihtoa varten. Ei tarvitse tunkea erikoisliikkeen henkilökuntatiloihin.
Sama koskee vanhuksia ja muita. En tosiaan halua ulkopuolisia ruikkuamaan työpaikkani vessaan sillä seurauksella, että saan vielä itse salmonellan tai muun taudin heidän roiskeistaan. Vessaa kun ei välisiivota kesken päivän ja kuka tietää miten tarkasti siivooja sen huitaisee edes päivän päätteeksi?!?
Vierailija kirjoitti:
mielestäni jokaisessa kaupassa ja virastossa ym pitäisi olla asiakas -wc niin ei tarvitsisi kerjätä vessaan pääsyä. ja onhan se kaupallekin mainosta että pääsee vessaan. jos jostain kaupasta joutuu kusi housussa poistumaan niin seuraavan kerran menee sellaiseen kauppaan missä pääsee tarvittaessa vessaan.
Joka ikisessä paikassa, jossa itse olen ollut töissä niin henkilökunnan tiloihin ei missään tapauksessa ole saanut päästää ulkopuolisia, ei edes vaikka olisi se ripuli tulossa housuun. Lisäksi yleensä pienemmissä erikoisliikkeissä ei ole erikseen siivoojia, vaan myyjät hoitaa myös siivoamisen ja todellakaan ei kuulu yhdenkään myyjän työnkuvaan siivoilla jotain asiakasvessaa. Isoissa marketeissa ja kauppakeskuksen WC-tiloissa taas on sitä varten siistijät, että he siivoo ne asiakasvessat.
En sano tätä pahalla, mutta eikö oikeesti pitäisi olla vaippa, jos se hallitsematon hätä iskee milloin tahansa?
Ei ikinä saisi päästää ketään ulkopuolista henkilökunnan tiloihin. Siellä on laukut ja lompakot ym. Harvassa pikkukaupassa on mitään lukittuja lokeroita.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erittäin riskialttiilta. Meillä asiakkaat ei pääse vessaan, joskus siitä on joutunut riitelemäänkin.
Riitelette esim.vanhuksen kanssa joka ei pysty kauaa pidättämään virtsaa? Hävetkää.
Olin joskus Instrumentariumissa vanhuksen kanssa jolla vaikea pidättää, oli onneksi ystävällinen henkilökunta kun päästi vessaan. Ei kiinnostanut työvuorolistat tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa erittäin riskialttiilta. Meillä asiakkaat ei pääse vessaan, joskus siitä on joutunut riitelemäänkin.
Riitelette esim.vanhuksen kanssa joka ei pysty kauaa pidättämään virtsaa? Hävetkää.
Olin joskus Instrumentariumissa vanhuksen kanssa jolla vaikea pidättää, oli onneksi ystävällinen henkilökunta kun päästi vessaan. Ei kiinnostanut työvuorolistat tms.
Miksi ihmeessä vanhuksella ei ollut vaippaa kaupunkireissulla, jos tiesitte, että on vaikeuksia virtsan tai ulosteenpidätyskyvyssä?
Niin se on, että kaikkien systeemien väärinkäyttäjät pilaavat monta hyvää asiaa.
Että ihmiset voivatkin olla kieroja ja törkeitä!