Oma auto käyttöön vs. bussilla kulkeminen, kummin tekisit?
Olen huomannut naapurini työskentelevän samassa paikassa kuin minä ja hän kulkee töihin autolla, minä bussilla ja lähdemme aamuisin samaan aikaan! Työaikamme alkaa samaan aikaan koska olen nyt muutaman kerran nähnyt naapurin työpaikallani vaikken aikaisemmin tiennyt hänen työskentelevän myös siellä. Tämä siis ihan vertailuksi ajomatkasta (ruuhka, kaupunkiajo, parkkipaikan etsiminen).
Työpaikalla parkkipaikka maksaa 30 eur/kk ja kävelyyn sieltä pukuhuoneelle menee 10-15 min.
Bussikortti maksaa kuukaudessa 50 eur ja menee lähes ovelta ovelle.
Ei ole mitään lapsien tarhaan viemisiä tai vastaavia reissuja töihin mennessä tai sieltä tullessa.
Ottaisitko auton käyttöön + parkkimaksut vai bussikortin?
Auto on joka tapauksessa olemassa (vapaa-ajan matkoja varten).
Kommentit (24)
Oma auto. Maksan mieluusti siitä, että saan olla omassa rauhassa eikä menemiseni ole riippuvainen bussivuoroista. Unohtamatta miten ankeita ruuhkabussit ovat.
Voi luoja mitä riesaa autosta on. Ja myös tuhoaa maapallon. Noilla tiedoilla bussi on ainoa järkevä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti itse kulkisin edelleen bussilla. - Noin lyhyemmän matkareitistä ja tietysti myös -riippuen työpaikasta ja työn luonteesta - saattaisin toisinaan kulkea myös pyörällä. Saattaisin myös harkita sitäkin, että kysyisin naapurilta, että voisimmeko kulkea yhtä matkaa joskus (Tällöin tietysti maksasin osan polttoaine kuluista).
Toisaalta puolen tunnin bussimatka saattaa parhaimmillaan olla mukavaa "omaa aikaa", jolloin voisi lukea tai kuunnella äänikirjaa, eikä tarvitsisi olla erityisen sosiaalinen e. voisi ottaa vaikka pienet päiväunet.. - Pahimmillaan jotain ihan muuta.
Sinkkumies
Juurikin kuuntelen bussissa aina äänikirjaa enkä jaksaisi seurustella edes työkavereiden kanssa saati naapurin. Matka on juuri ja juuri sellainen että sen voisi mennä jollain hienolla pyörälläkin mutta toistaiseksi en omista kuin mummomankelin. Ja toisaalta vielä tuohon oman auton käyttöön pitäisi laskea vielä bensakulutkin. Alan itsekin kallistua kyllä bussin puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja mitä riesaa autosta on. Ja myös tuhoaa maapallon. Noilla tiedoilla bussi on ainoa järkevä vaihtoehto.
Olen samaa mieltä mutta julkisilla pääsee todella huonosti esim. kansallispuistoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä mutta julkisilla pääsee todella huonosti esim. kansallispuistoihin.
Siis että tämän takia mulla on vapaa-ajan matkoihin auto!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-auto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-auto?
Olisi hankalaa kun olen laittanut auton sellaiseksi että sitä voi käyttää retkeilykäytössäkin. Eikä siis auton pito ja kulut ole mitenkään ongelma, tätä työmatkaa nyt pohdin laittaisinko bussikortin kokonaan pois vai en.
Jos olisin sinkku, eli ei tarvitsisi käydä töiden jälkeen ostamassa ruokaa muille kuin itselleni, valitsisin bussin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-auto?
Olisi hankalaa kun olen laittanut auton sellaiseksi että sitä voi käyttää retkeilykäytössäkin. Eikä siis auton pito ja kulut ole mitenkään ongelma, tätä työmatkaa nyt pohdin laittaisinko bussikortin kokonaan pois vai en.
En tunne retkeilyä, ehkä siinä pitää tuunata auto jotta menestyy. Mutta mulle oli mahtava vapautus kun luovuin autosta, käytän bussia, taksia, vuokra-autoa. Huolia nolla, ja minulla ainakin rahaakin säästyy.
Koska mulla on muutakin elämää, niin auto. Ehkä kerran viikossa kuljen suoraan töistä kotiin ja en jaksaisi joka hiiskatin päivä miettiä menojani erikseen julkisten aikataulujen ja reittien mukaan. Toki niinä päivinä, kun matka olisi vain kotiovelta töihin ja takaisin, voisin ostella ne kertaliput bussiin, mutta tällaisia päiviä tosiaan on ehkä yksi viidestä.
Tosin joudun työssäni liikkumaan monesti työpäivän aikanakin, joten yllättävien asiakastapaamisten vuoksi on ihan kiva, että se auto on varuilta käytettävissä.
Itse käyttäisin bussia. Mutta esim. Ahdistumaan taipuva kamuni omaa autoa. Eri syyt painaa ihmisillä valinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-auto?
En tunne retkeilyä, ehkä siinä pitää tuunata auto jotta menestyy. Mutta mulle oli mahtava vapautus kun luovuin autosta, käytän bussia, taksia, vuokra-autoa. Huolia nolla, ja minulla ainakin rahaakin säästyy.
Siellä on esim. nukkumatilat. En pois vaihtaisi, juuri täydellinen lähteä vaan ajamaan ja löytää itsensä jostain puskaparkista. Jäädä nukkumaan ja aamulla keitellä kahvit ja jatkaa matkaa.
Nuo juna-, bussi- ja taksireissut on niin nähty. Kaikkea muuta kuin vapaata kun kaikki aika menee aikataulun vahtimiseen ettei petä ja sitten onkin etuajassa ja täytyy jossain asemalla spurgujen kanssa tuhlata aikaa jatkoyhteyden odottamiseen. Olen siis kierrellyt täysin julkistenkin varassa.
Tosin tuossa tilanteessa ehkä keskustelisin naapurin kanssa mahdollisesta kimppakyytimahdollisuudesta (olettaen siis, että menisi vain tuota koti-työ-kotiväliä).
Riippuu bussin aikataulusta, meneekö usein vai pitääkö kellon kanssa juosta siihen yhteen ainoaan sopivaan vuoroon. Ja tarvitseeko töiden jälkeen käydä kaupassa/hakea lapsia/käydä hoitamassa vanhaa äitiä tms.
Jos busseja menee usein eikä ole mitään muita velvollisuuksia, niin menisin bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Tosin tuossa tilanteessa ehkä keskustelisin naapurin kanssa mahdollisesta kimppakyytimahdollisuudesta (olettaen siis, että menisi vain tuota koti-työ-kotiväliä).
Sitten täytyisi aina mennä samalla autolla ainakin. Meillä siis töissä parkkimaksut menee jotenkin rekisterinumeron mukaan (en tiedä niin tarkkaan kun en ole jaksanut vielä ottaa selvää).
Itse valitsisin pienemmän riesan vaihtoehdon, kummalla näppärimmin pääsee.
Itsellä vähän sama tilanne, auto on, mutta en käytä sitä työmatkoihin kaupungissa, kun samalla ajalla ja pienemmällä vaivalla pääseen julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu bussin aikataulusta, meneekö usein vai pitääkö kellon kanssa juosta siihen yhteen ainoaan sopivaan vuoroon. Ja tarvitseeko töiden jälkeen käydä kaupassa/hakea lapsia/käydä hoitamassa vanhaa äitiä tms.
Jos busseja menee usein eikä ole mitään muita velvollisuuksia, niin menisin bussilla.
Niitä menee 10 min välein. Kotimatka kestää vähän kauemmin kuin töihin meno.
Bussi, auton omistaminen on rasittavaa (on kokemusta) ja bussissa voi lukea.
Luultavasti itse kulkisin edelleen bussilla. - Noin lyhyemmän matkareitistä ja tietysti myös -riippuen työpaikasta ja työn luonteesta - saattaisin toisinaan kulkea myös pyörällä. Saattaisin myös harkita sitäkin, että kysyisin naapurilta, että voisimmeko kulkea yhtä matkaa joskus (Tällöin tietysti maksasin osan polttoaine kuluista).
Toisaalta puolen tunnin bussimatka saattaa parhaimmillaan olla mukavaa "omaa aikaa", jolloin voisi lukea tai kuunnella äänikirjaa, eikä tarvitsisi olla erityisen sosiaalinen e. voisi ottaa vaikka pienet päiväunet.. - Pahimmillaan jotain ihan muuta.
Sinkkumies