Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Espoo suunnittelee oikomishoitopotilaiden valvomista mikrosiruilla

Vierailija
24.01.2020 |

Tämmöinen otsikko hesarissa. Vielä vähän aikaa sitten se oli vieläkin raflaavammassa muodossa: "Oikomishoidon potilaat huijasivat lääkäreitä Espoossa - jatkossa seuraamukset voivat olla kovia".

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006381254.html

Jutussa on siis kyse siitä, että Espoon kunnallisessa hammashoidossa tehtiin tutkimus, jossa todettiin että oikomishoidossa käyvät lapsipotilaat eivät pidä irrotettavia oikomiskojeita suussa läheskään niin aktiivisesti ja pitkiä aikoja kuin hoito-ohjeissa käsketään. Monet myös väittävät lääkärille käyttäneensä oikomiskojeita ainakin suurinpiirtein ohjeen mukaan, vaikka todellisuudessa niiden käyttöaika saattaa jäädä jopa alle 10 prosenttiin suositusten mukaisesta.

Tämä selvisi tutkimalla asiaa erikoisvalmisteisilla oikomiskojeilla, joihin upotettu lämpötila-anturilla ja kellolla varustettu mikrosiru kirjasi ylös aikaleimattuja tietoja oikomiskojeen pitämisestä suussa.

Nyt Espoossa sitten suunnitellaan että tulevaisuudessa kaikissa uusissa oikomiskojeissa olisi mukana mikrosirut niiden käyttöä seuraamassa, jotta hoitomyöntyvyyttä voidaan valvoa. Ja jos oikomiskojeita ei pidetä riittävän aktiivisesti, niin verorahoilla tuettu kunnallinen oikomishoito voidaan kyseisen potilaan kohdalla lopettaa, ja näin kohdentaa resurssit niihin joiden sitoutuminen hoitoon on paremmalla tasolla. Tähän ilmeisesti viitataan noilla otsikossa mainituilla "kovilla seuraamuksilla".

Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kannata siruja enkä valvontaa.monelle tulee kipuja oikomishoidois suuhun, on vaikeaa vaikka tekis ohjeen mukaan.hammaslääkärin läksytys ja vanhempien valvonta pitäs riittää.

Vierailija
22/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis kaikki oikomiskojeet nykyään irrotettavia? Ennen teinien hampaat oiottiin kiinteillä raudoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, että 7v:n pitäisi itse ymmärtää annetut monimutkaiset ohjeet ja toimia niiden mukaan. Mukaan ei saa mitään kirjallista materiaalia, pelkät "laitteet" ja kumilenkit. Olisi hyvä, jos vanhemmat saisi mennä mukaan, mutta se on ehdoton ei.

Vierailija
24/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne pudottaa vaikka vesilasiin. Sopiva ilmankosteus. Vähän paperia pohjalle, niin paineluvutkin näyttää kuin normaalia ientä vasten olisi.

Miksei vain voi sanoa ettei halua kyseistä laitetta? Kenenkään hampaita ei pitäisi oikoa väkisin, jos suostuttelu, paremmat hampaat ja mahdolliset vanhempien antamat palkkiot ym. motivointi ei riitä.

Tietenkin voi sanoa. Ei minulla ole omakohtaista kokemusta oikomishoidosta, hampaani ovat aina olleet hammaslääkärien mielestä suora helmirivi. Kunhan vitsailin eli käytännössä osoitin, ettei tuollainen tai mikään muukaan mikrosiruvalvonta anna ehdottoman luotettavia tuloksia. Huijata voi vaikka millä tavalla, vai meinaavatko panna kameran siruun?

Vierailija
25/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bää bää ihmiseen tulevat mikrosirut ovat hyvä asia bää ei mulla oo mitään salattavaa, mitä väliä vaikka minua tai lastani seurataan bää

Vierailija
26/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos hammaskisko tai irtonainen oikeomishoitolaite irtoaa suusta nukkuessa? Minulle kävi näin ja laitteet löytyivät usein aamulla lakanoista tai sängyn alta. Oikomishoidon tulos oli silti ajallaan erittäin hyvä. Rangaistuksena hoidon lopettaminen on epäreilu jos kyse ei ole pelkästä motivaatio-ongelmasta tai laskuudesta.

Vierailija
27/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin käytön, koska sitä ei saanut enää paikalleen. Käytin ohjeen mukaisesti. Mun oikomishoidossa tehtiin monia virheitä. Mm. siirryttiin kiinteistä liian aikaisin pois.

Vierailija
28/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos hammaskisko tai irtonainen oikeomishoitolaite irtoaa suusta nukkuessa? Minulle kävi näin ja laitteet löytyivät usein aamulla lakanoista tai sängyn alta. Oikomishoidon tulos oli silti ajallaan erittäin hyvä. Rangaistuksena hoidon lopettaminen on epäreilu jos kyse ei ole pelkästä motivaatio-ongelmasta tai laskuudesta.

Sitten voit varmaan avata suun ja kertoa hammaslääkärille, ettei laite pysy suussa - sitten sitä voidaan säätää paremmin istuvaksi.

Vierailija
29/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kojeita tarkoittaa? Meillä silikoninen Lm activator putosi toiselta lapselta aina kesken unien (toisella taas pysyi) . Mistä sitä olisi pystynyt sanomaan kauanko se oli yöllä ollut, vartin vai 8 h?

Vierailija
30/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten voit varmaan avata suun ja kertoa hammaslääkärille, ettei laite pysy suussa - sitten sitä voidaan säätää paremmin istuvaksi.

Ohiksena, mulla on kokemusta n. 8 vuoden ajalta oikomishoidosta ja ainakin omalta kohdalta voin sanoa että se oli ihan yksi hailee, mitä silloin yritti sanoa. Kuulluksi ei tullut. Oikomishoidossa mentiin tasan sillä suunnitelmalla minkä hammaslääkäri oli päättänyt, viis siitä että esim. kiinteiden kojeiden säätö tehtiin aina niin ronskilla kädellä että kärsin n. viikon aivan järjettömistä kivuista sen jälkeen. Kiinteiden kojeiden jälkeen oli kaiken maailman kuminauhaa ja kitalakirautaa jotka kalvoivat suun verille, mutta mihinkään ei saanut apua.

Voin näin vanhempana myöntää, että huijasin hoidon aikana monta kertaa. Ja tämä ihan vaan siitä syystä että mä olin lapsi, joka ei ymmärtänyt että hoitamatta jättämisestä seuraa koko elämän ajan mukana seuraavia vaikeuksia joita sitten isolla rahalla aikuisena korjataan. Ei mun lapsenaivoillani ollut kapasiteettia tuollaista ajatella kun tilanne näyttäytyi vaan sellaisena että oli jostain syystä niitä kidutuskojeita pakko pitää, kukaan ei auttanut kivun ja epämiellyttävän tunteen kanssa ja esim. nukkuminen oli tosi vaikeaa yörautojen kanssa.

Tästä syystä suhtaudun vähän kaksijakoisesti tällaiseen kaavailuun käytön seurannasta. Toki on aivan järjetöntä vuosikausia tuhlata rahaa oikomishoitoon josta ei ole mitään vastetta kun lapsi vaan valehtelee käytöstä. Mutta jos käyttöä aletaan seuraamaan, tulee olla todella tarkkana että myös selvitetään ja pyritään ratkaisemaan ne syyt miksi lapsi käytöstä huijaa, eikä vaan säästöpaineissa potkaista lasta samoin tein ulos oikomishoidosta.

Vierailija
31/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen puolen hammashoitoon on monissa paikoissa tällä hetken puolen vuoden jono. On melko kohtuutonta, että tässä tilanteessa oikomishoito saattaa venyä tuplapitkäksi, kuten artikkelissa oli, sen vuoksi ettei hoito toteudu oikein. Oli syynä sitten tahallinen laistaminen, kivut tai muu hankaluus. Tärkeintä olisi, että asiasta saadaan se tieto, jotta voidaan löytää keino saattaa oikomishoito järkevästi ja tehokkaasti loppuun. Keino voi olla kojeiden säätö, motivaation yhdessä etsiminen tai sitten, mikäli mahdollista, hoitoa hieman lykätään. On julmaa rangaista kojeita jonossa odottavia siitä, ettei oikomishoidossa oleva teini vaikka halua pitää niitä suussaan. 

Vierailija
32/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kojeita tarkoittaa? Meillä silikoninen Lm activator putosi toiselta lapselta aina kesken unien (toisella taas pysyi) . Mistä sitä olisi pystynyt sanomaan kauanko se oli yöllä ollut, vartin vai 8 h?

Tässähän tulee siitä mikrosirusta myös hyötyä, koska saadaan tarkkaa dataa ja asiaan voidaan puuttuakin.

Vierailija
33/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena, mulla on kokemusta n. 8 vuoden ajalta oikomishoidosta ja ainakin omalta kohdalta voin sanoa että se oli ihan yksi hailee, mitä silloin yritti sanoa. Kuulluksi ei tullut. Oikomishoidossa mentiin tasan sillä suunnitelmalla minkä hammaslääkäri oli päättänyt, viis siitä että esim. kiinteiden kojeiden säätö tehtiin aina niin ronskilla kädellä että kärsin n. viikon aivan järjettömistä kivuista sen jälkeen. Kiinteiden kojeiden jälkeen oli kaiken maailman kuminauhaa ja kitalakirautaa jotka kalvoivat suun verille, mutta mihinkään ei saanut apua.

Voin näin vanhempana myöntää, että huijasin hoidon aikana monta kertaa. Ja tämä ihan vaan siitä syystä että mä olin lapsi, joka ei ymmärtänyt että hoitamatta jättämisestä seuraa koko elämän ajan mukana seuraavia vaikeuksia joita sitten isolla rahalla aikuisena korjataan. Ei mun lapsenaivoillani ollut kapasiteettia tuollaista ajatella kun tilanne näyttäytyi vaan sellaisena että oli jostain syystä niitä kidutuskojeita pakko pitää, kukaan ei auttanut kivun ja epämiellyttävän tunteen kanssa ja esim. nukkuminen oli tosi vaikeaa yörautojen kanssa.

Tästä syystä suhtaudun vähän kaksijakoisesti tällaiseen kaavailuun käytön seurannasta. Toki on aivan järjetöntä vuosikausia tuhlata rahaa oikomishoitoon josta ei ole mitään vastetta kun lapsi vaan valehtelee käytöstä. Mutta jos käyttöä aletaan seuraamaan, tulee olla todella tarkkana että myös selvitetään ja pyritään ratkaisemaan ne syyt miksi lapsi käytöstä huijaa, eikä vaan säästöpaineissa potkaista lasta samoin tein ulos oikomishoidosta.

Voin kertoa, että aikuisena ihan samanlainen kokemus kojeiden epämukavuudesta. Aikuisena kuitenkin ymmärsi, että kojeet eivät ole mukavat, ne sattuvat, hiertävät, kumilenkkiähellys oli vaivalloista, kieli oli verillä ja kiristämisen jälkeen leuat koskivat (joka muuten pitäisi hoitaa kipulääkkeillä). Olen katkera, että en lapsena saanut oikomishoitoa

Vierailija
34/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bää bää ihmiseen tulevat mikrosirut ovat hyvä asia bää ei mulla oo mitään salattavaa, mitä väliä vaikka minua tai lastani seurataan bää

Hohhoijaa, keksisit ees jotain uutta välillä

Vierailija
35/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kun Suomessa käytetään vielä noita vanhanaikaisia niskavetoja. Fiksumpaa olisi tehdä kitalakeen se kiinnitys.

Vierailija
36/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oisko laihduttajille kans joku mikrosiru mistä näkis todelliset syönnit ja kulutuksen kun harrastaa "liikuntaa"

Et sä uskoisi niitäkään kumminkaan.

Vierailija
37/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten sille lääkärille kerrotaan, että koje ei pysy suussa eikä valehdella! Tällöin voi löytyä joku ratkaisu ongelmaan ja hoito saadaan pysymään aikataulussa. Tsiisus, ei ole niin vaikeaa.

Vierailija
38/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin samaistun täysin noihin tutkimuksen potilaisiin, koska olisin hyvin voinut olla yksi heistä: oma oikomishoitoni joskus 90-luvulla venyi kohtuuttoman pitkäksi juuri sen takia, etten pystynyt käyttämään irrotettavia rautoja läheskään ohjeiden mukaisia aikoja, koska niiden pitäminen suussa tuntui minusta sanoinkuvaamattoman vastenmieliseltä. Silti kirkkain silmin aina väitin hammaslääkärille käyttäneeni rautoja ohjeiden mukaan. Hoidoissa taisin käydä lopulta lähes 7 vuotta, eivätkä tuloksetkaan tainneet olla ihan priimaluokkaa, vaikka toki paljon paremmat kuin kokonaan hoitamatta jättämällä.

Olisinko ansainnut tulla heitetyksi kunnallisesta oikomishoidosta pihalle? Voi hyvin olla, ja siksi olenkin kiitollinen ettei heitetty, vaan hammaslääkäri oli kärsivällinen vaikka varmasti näkikin tuloksista, ettei hoitomotivaationi ollut ihan parhaalla mahdollisella tasolla. Nyt aikuisena kuitenkin tajuan, että purentani ja hampaistoni on sekä esteettisesti että toiminnallisesti huomattavasti paremmassa kunnossa kuin se olisi ilman oikomishoitoa.

Tässä yksi syy lisää olla onnellinen siitä, että olin lapsi 90-luvulla. Kauhulla ajattelen, miltä mahtaa tämän suunnitteilla olevan järjestelyn toteutuessa tuntua niistä lapsista, jotka eivät pysty pitämään oikomiskojeitaan tavoitteiden mukaan, ja tulevat siksi saamaan lähtöpassit kunnallisesta oikomishoidosta. Jos olisin itse lapsi nyt, niin minulle takuulla kävisi juuri näin.

Eihän tutkimuksen tavoitteena ole antaa lähtöpasseja ei-motivoituneille vaan osoittaa, että hoitoon sitoutumisella ja hoidon tuloksellisuudella on yhteys.

Mielestäni tutkimusasetelma on hyvä, ehkä tutkimuksessa löytyy syitä siihen miksi aikuisen purenta on huono vaikka lapsena olisi tehty oikomishoito

Vierailija
39/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oikomishoidot voisi lopettaa lähes kaikilta. Hammaslääkärit ovat keksineet itse itselleen hyvin työllistäviä ja kalliita hoitoja. Hieman vinksallaan olevat hampaat eivät ole merkittävä haitta. Tämä on medikalisaatiota, jossa pienetkin poikkeamat määritellään sairauksiksi, liiootellaan efektejä ja kad, hampilääkärien rahasampo on valmis.

Vierailija
40/56 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisten takia on myös niitä lapsia joilla hoidon aloitus viivästyy pahasti. Meillä 15-v on niin pahassa tilanteessa nyt että homma hoidetaan suupolilla ja maksetaan polimaksut joka käynnistä. Edessä on iso leikkaus parin vuoden päästä. Ja tilanne oltaisiin voitu välttää jos oikominen olisi aloitettu vuosia aiemmin. Meillä tuo teini on itse joutunut allekirjoittaman sitoutuvansa hoitoon suupolilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme