Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi seinätön koulu Järvenpäässä (Kinnarin koulu)

Vierailija
24.01.2020 |

Aivan uskomaton lapsikoe meneillään!

https://www.longplay.fi/jutut/oppi-ja-rahat

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonne en lapsiani laittaisi!

Vierailija
2/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ajattelimme muuttaa Järvenpäähän, mutta päädyimmekin Tuusulaan tuon Järvenpään surkean koulutilanteen vuoksi. Kaikki koulut homeessa, ja ainoa puhdas koulu on tuo kamala Kinnari, josta on ollut juttua lehdissä syksystä saakka. 800 oppilasta ahtaissa seinättömissä tiloissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei järvenpääläiset! Mitä mieltä olette?

Vierailija
4/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo noita alkaa olla jo useammassakin kaupungissa. Oulussa on jokunen koulu rakennettu tuollaiseksi, ja ainakin yksi remontoitu vanhojen seinien sisälle tuollaiseksi.

Vierailija
5/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo noita alkaa olla jo useammassakin kaupungissa. Oulussa on jokunen koulu rakennettu tuollaiseksi, ja ainakin yksi remontoitu vanhojen seinien sisälle tuollaiseksi.

Tässä juttua noista: https://yle.fi/uutiset/3-9795452

ja kalevan kuvagalleria yhdestä koulusta 

https://www.kaleva.fi/uutiset/galleriat/talvikankaan-koulu-avasi-ovensa…

Vierailija
6/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää! Mitä näistä lapsista tulee, jotka joutuvat opiskelemaan hälyssä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinnarin koulu on emämunaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää! Mitä näistä lapsista tulee, jotka joutuvat opiskelemaan hälyssä!

Työntekijöitä, jotka pärjäävät avokonttorissa.

Vierailija
10/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukisit tuon jutun, niin huomaisit, että opettaja vertaa Kinnarin koulua avokonttorin sijaan kirjamessuihin: häly on siis paljon pahempi ja joka puolella vaeltaa ihmisiä. Toisekseen, lapset ovat vasta kehittymässä, esim aivojen kehitykselle rauhalla on suuri merkitys. Juu, en ikinä laittaisi omia lapsiani tuollaiseen kouluun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää! Mitä näistä lapsista tulee, jotka joutuvat opiskelemaan hälyssä!

Työntekijöitä, jotka pärjäävät avokonttorissa.

Oot kyllä älytön slurkki!

Vierailija
12/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa. Itsekin joudun työskentelemään avokonttorissa ja se on todella stressaavaa. Voin vain kuvitella mitä tuollainen tekee lapsille kun aikuiseltakin meinaa järki lähteä siinä hälyssä ja levottomuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tästä ole tutkimuksiakin jo? Aiheuttaa mm. ADHD:ta.

Vierailija
14/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä aivan uskomattomalta. Miten tähän on tultu? Olin itse koululainen 90-00 -lukujen alussa. Jo tuolloin luokissa oli mielestäni liikaa hälyä ja oppilaat kurittomia, varsinkin yläasteella. Tunneilla oli vaikea keskittyä, kun teinit juorusivat, kommentoivat opettajien väliin ja yrittävät äänekkäillä huomautuksilla kääntää tunnin aihetta johonkin "mukavampaan", kuten tyhjänpäiväiseen videoiden katseluun tai vyöryttää keskustelun aihetta sivuraiteille, jotta tunti kuluisi höpöhommista puhuessa. 

Tuttujani on myös työskennellyt kasvatusalalla, ja he kertovat että meno on mennyt vuosi vuodelta levottomattomammaksi. Olen itse muutamia kertoja työn puitteissa vieraillut v. 2008-2010 eräällä P-Pohjanmaalaisella yläasteella, ja oli pakko todeta, että nuoret (tai ainakin koulukulttuuri) ovat muuttuneet vain pahempaan suuntaan. Jo seiskaluokkalaisten päällä on paljastavia napapaitoja, korkokenkiä ym., paksut meikit jne., ja monet pojista ovat uhmakkaan ja aggressiivisen oloisia hölöttäjiä. Tunnelma on ylivirittynyt ja liian hektinen. Juuri näitä erityislapsia tai sitten turvattomasti kiintyteitä vaikuttaa olevan entistä enemmän.

Eräs koulunkäyntiavustajana työskentelevä tuttuni kertoi, että nykypäivänä oppilaat eivät kuulemma kunnioita opettajia tai opetustilannetta lainkaan, ja että opettajatkaan eivät osaa enää opettaa tai hallita luokkaansa. Eli että siis opettajien pedagogiset taidotkin ovat ihan hukassa tai he eivät ole edes päteviä työhönsä! Oppilaita lellitään ja heiltä sallitaan vaikka minkälaista käytöstä, mutta juuri mitään vaatimuksia ei ole. Tunnit ovat videon katselua ja epäolennaisista asioista tarinointia. Mitä ihmettä meidän koulutussysteemillemme on tapahtunut? Onko vika oppilaissa, opettajissa, lainsäädännössä vai kaikissa noissa? Seinättömät koulut tulevat jakamaan oppilaat tulevaisuudessa entistä vahvemmin häviäjiin ja menestyjiin, eikä niillä menestyjilläkään tule olemaan helppoa kaikesta päätellen. Miksi hyvä järjestelmä on pitänyt pilata ihmeellisillä kokeiluilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tuolla Järvenpäässä opetustoimi on aivan kuutamolla arjen työstä. Siellä väsyvät lapset ja opettajat.

Vierailija
16/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä aivan uskomattomalta. Miten tähän on tultu? Olin itse koululainen 90-00 -lukujen alussa. Jo tuolloin luokissa oli mielestäni liikaa hälyä ja oppilaat kurittomia, varsinkin yläasteella. Tunneilla oli vaikea keskittyä, kun teinit juorusivat, kommentoivat opettajien väliin ja yrittävät äänekkäillä huomautuksilla kääntää tunnin aihetta johonkin "mukavampaan", kuten tyhjänpäiväiseen videoiden katseluun tai vyöryttää keskustelun aihetta sivuraiteille, jotta tunti kuluisi höpöhommista puhuessa. 

Tuttujani on myös työskennellyt kasvatusalalla, ja he kertovat että meno on mennyt vuosi vuodelta levottomattomammaksi. Olen itse muutamia kertoja työn puitteissa vieraillut v. 2008-2010 eräällä P-Pohjanmaalaisella yläasteella, ja oli pakko todeta, että nuoret (tai ainakin koulukulttuuri) ovat muuttuneet vain pahempaan suuntaan. Jo seiskaluokkalaisten päällä on paljastavia napapaitoja, korkokenkiä ym., paksut meikit jne., ja monet pojista ovat uhmakkaan ja aggressiivisen oloisia hölöttäjiä. Tunnelma on ylivirittynyt ja liian hektinen. Juuri näitä erityislapsia tai sitten turvattomasti kiintyteitä vaikuttaa olevan entistä enemmän.

Eräs koulunkäyntiavustajana työskentelevä tuttuni kertoi, että nykypäivänä oppilaat eivät kuulemma kunnioita opettajia tai opetustilannetta lainkaan, ja että opettajatkaan eivät osaa enää opettaa tai hallita luokkaansa. Eli että siis opettajien pedagogiset taidotkin ovat ihan hukassa tai he eivät ole edes päteviä työhönsä! Oppilaita lellitään ja heiltä sallitaan vaikka minkälaista käytöstä, mutta juuri mitään vaatimuksia ei ole. Tunnit ovat videon katselua ja epäolennaisista asioista tarinointia. Mitä ihmettä meidän koulutussysteemillemme on tapahtunut? Onko vika oppilaissa, opettajissa, lainsäädännössä vai kaikissa noissa? Seinättömät koulut tulevat jakamaan oppilaat tulevaisuudessa entistä vahvemmin häviäjiin ja menestyjiin, eikä niillä menestyjilläkään tule olemaan helppoa kaikesta päätellen. Miksi hyvä järjestelmä on pitänyt pilata ihmeellisillä kokeiluilla?

Amen!

Vierailija
17/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä aivan uskomattomalta. Miten tähän on tultu? Olin itse koululainen 90-00 -lukujen alussa. Jo tuolloin luokissa oli mielestäni liikaa hälyä ja oppilaat kurittomia, varsinkin yläasteella. Tunneilla oli vaikea keskittyä, kun teinit juorusivat, kommentoivat opettajien väliin ja yrittävät äänekkäillä huomautuksilla kääntää tunnin aihetta johonkin "mukavampaan", kuten tyhjänpäiväiseen videoiden katseluun tai vyöryttää keskustelun aihetta sivuraiteille, jotta tunti kuluisi höpöhommista puhuessa. 

Tuttujani on myös työskennellyt kasvatusalalla, ja he kertovat että meno on mennyt vuosi vuodelta levottomattomammaksi. Olen itse muutamia kertoja työn puitteissa vieraillut v. 2008-2010 eräällä P-Pohjanmaalaisella yläasteella, ja oli pakko todeta, että nuoret (tai ainakin koulukulttuuri) ovat muuttuneet vain pahempaan suuntaan. Jo seiskaluokkalaisten päällä on paljastavia napapaitoja, korkokenkiä ym., paksut meikit jne., ja monet pojista ovat uhmakkaan ja aggressiivisen oloisia hölöttäjiä. Tunnelma on ylivirittynyt ja liian hektinen. Juuri näitä erityislapsia tai sitten turvattomasti kiintyteitä vaikuttaa olevan entistä enemmän.

Eräs koulunkäyntiavustajana työskentelevä tuttuni kertoi, että nykypäivänä oppilaat eivät kuulemma kunnioita opettajia tai opetustilannetta lainkaan, ja että opettajatkaan eivät osaa enää opettaa tai hallita luokkaansa. Eli että siis opettajien pedagogiset taidotkin ovat ihan hukassa tai he eivät ole edes päteviä työhönsä! Oppilaita lellitään ja heiltä sallitaan vaikka minkälaista käytöstä, mutta juuri mitään vaatimuksia ei ole. Tunnit ovat videon katselua ja epäolennaisista asioista tarinointia. Mitä ihmettä meidän koulutussysteemillemme on tapahtunut? Onko vika oppilaissa, opettajissa, lainsäädännössä vai kaikissa noissa? Seinättömät koulut tulevat jakamaan oppilaat tulevaisuudessa entistä vahvemmin häviäjiin ja menestyjiin, eikä niillä menestyjilläkään tule olemaan helppoa kaikesta päätellen. Miksi hyvä järjestelmä on pitänyt pilata ihmeellisillä kokeiluilla?

Vika on siinä, että uusia suosituksia, ohjeistuksia ym. toteutetaan aivan väärin koska säästöt. Esim. nuo mukautettavat oppimisympäristöt (eli käytännössä nuo isot hallit johon lapset sullotaan) on keksitty siitä, että on suositeltu "avoimia oppimisympäristöjä" = esim. verkkoympäristöjä joissa tieto on kaikkien saatavilla. Niistä on sitten väännetty todellisuus että tilan pitää olla konkreettisesti avoin (saadaan rakennettua halvemmalla ja tarvittaessa saadaan vedettyä oppitunnit pienemmällä henkilöstöllä kun kaikki lapset on isossa tilassa ns. silmien alla)

Meidän lähikoulussa on panostettu isosti siihen, että nyt mennään ilmiöoppimisen kautta = lapset hakee tietoa jostain aiheesta ja pitävät siitä "ilmiöstä" sitten esitelmän toisilleen. Ilmiöoppiminenhan olisi ihan jotain muuta... Mutta saadaan säästöjä kun lapset "opettaa" toisiaan... Samoin näitä mukautettavia oppimisympäristöjä on ja niihin on panostettu, ei ole omia pulpetteja/paikkoja vaan haitariovella toisesta tilasta erotettu "luokka" joka saadaan tarvittaessa yhdistettyä toiseen, niin että voidaan yhdistää kaksi luokkaa ja niiden opetus. Siellä sitten 50 lasta rallaa "hyvää opiskelupaikkaa" hakemassa. Harmi vaan että koko koulussa ei ole yhtäkään kunnon ns. hiljaista tilaa joita pitäisi ehdottomasti olla vastapainona jos tällaisia isoja tiloja on. Kuulosuojaimia toki on mutta kukapa niitä tahtoisi käyttää kun sitten ei kuule mitä kaverit vieressä suunnittelee esim. koulupäivän jälkeiseksi tekemiseksi...

Tässä saadaan aikaan todella isoa vahinkoa nyt.

Vierailija
18/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten tähän on tultu? No siten, että konsultit ja arkkitehdit ovat jotenkin käsittämättömällä tavalla saaneet ympäripuhuttua koululautakunnan ja muut päätöksentekijät. On menty edistyksellisyys edellä päin mäntyä.

Opettajiltahan ei tietenkään ole kysytty mitään, mitäs he tietäisivätkään koulujen toimivuudesta mitään. Ovat vain aina pitkillä kesälomilla.

Ymmärtäkää nyt jo: Koulujen pääasiallinen tehtävä ei ole enää oppiminen vaan säästäminen.

Vierailija
19/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin on noin?

Vierailija
20/68 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä aivan uskomattomalta. Miten tähän on tultu? Olin itse koululainen 90-00 -lukujen alussa. Jo tuolloin luokissa oli mielestäni liikaa hälyä ja oppilaat kurittomia, varsinkin yläasteella. Tunneilla oli vaikea keskittyä, kun teinit juorusivat, kommentoivat opettajien väliin ja yrittävät äänekkäillä huomautuksilla kääntää tunnin aihetta johonkin "mukavampaan", kuten tyhjänpäiväiseen videoiden katseluun tai vyöryttää keskustelun aihetta sivuraiteille, jotta tunti kuluisi höpöhommista puhuessa. 

Tuttujani on myös työskennellyt kasvatusalalla, ja he kertovat että meno on mennyt vuosi vuodelta levottomattomammaksi. Olen itse muutamia kertoja työn puitteissa vieraillut v. 2008-2010 eräällä P-Pohjanmaalaisella yläasteella, ja oli pakko todeta, että nuoret (tai ainakin koulukulttuuri) ovat muuttuneet vain pahempaan suuntaan. Jo seiskaluokkalaisten päällä on paljastavia napapaitoja, korkokenkiä ym., paksut meikit jne., ja monet pojista ovat uhmakkaan ja aggressiivisen oloisia hölöttäjiä. Tunnelma on ylivirittynyt ja liian hektinen. Juuri näitä erityislapsia tai sitten turvattomasti kiintyteitä vaikuttaa olevan entistä enemmän.

Eräs koulunkäyntiavustajana työskentelevä tuttuni kertoi, että nykypäivänä oppilaat eivät kuulemma kunnioita opettajia tai opetustilannetta lainkaan, ja että opettajatkaan eivät osaa enää opettaa tai hallita luokkaansa. Eli että siis opettajien pedagogiset taidotkin ovat ihan hukassa tai he eivät ole edes päteviä työhönsä! Oppilaita lellitään ja heiltä sallitaan vaikka minkälaista käytöstä, mutta juuri mitään vaatimuksia ei ole. Tunnit ovat videon katselua ja epäolennaisista asioista tarinointia. Mitä ihmettä meidän koulutussysteemillemme on tapahtunut? Onko vika oppilaissa, opettajissa, lainsäädännössä vai kaikissa noissa? Seinättömät koulut tulevat jakamaan oppilaat tulevaisuudessa entistä vahvemmin häviäjiin ja menestyjiin, eikä niillä menestyjilläkään tule olemaan helppoa kaikesta päätellen. Miksi hyvä järjestelmä on pitänyt pilata ihmeellisillä kokeiluilla?

Vika on siinä, että uusia suosituksia, ohjeistuksia ym. toteutetaan aivan väärin koska säästöt. Esim. nuo mukautettavat oppimisympäristöt (eli käytännössä nuo isot hallit johon lapset sullotaan) on keksitty siitä, että on suositeltu "avoimia oppimisympäristöjä" = esim. verkkoympäristöjä joissa tieto on kaikkien saatavilla. Niistä on sitten väännetty todellisuus että tilan pitää olla konkreettisesti avoin (saadaan rakennettua halvemmalla ja tarvittaessa saadaan vedettyä oppitunnit pienemmällä henkilöstöllä kun kaikki lapset on isossa tilassa ns. silmien alla)

Meidän lähikoulussa on panostettu isosti siihen, että nyt mennään ilmiöoppimisen kautta = lapset hakee tietoa jostain aiheesta ja pitävät siitä "ilmiöstä" sitten esitelmän toisilleen. Ilmiöoppiminenhan olisi ihan jotain muuta... Mutta saadaan säästöjä kun lapset "opettaa" toisiaan... Samoin näitä mukautettavia oppimisympäristöjä on ja niihin on panostettu, ei ole omia pulpetteja/paikkoja vaan haitariovella toisesta tilasta erotettu "luokka" joka saadaan tarvittaessa yhdistettyä toiseen, niin että voidaan yhdistää kaksi luokkaa ja niiden opetus. Siellä sitten 50 lasta rallaa "hyvää opiskelupaikkaa" hakemassa. Harmi vaan että koko koulussa ei ole yhtäkään kunnon ns. hiljaista tilaa joita pitäisi ehdottomasti olla vastapainona jos tällaisia isoja tiloja on. Kuulosuojaimia toki on mutta kukapa niitä tahtoisi käyttää kun sitten ei kuule mitä kaverit vieressä suunnittelee esim. koulupäivän jälkeiseksi tekemiseksi...

Tässä saadaan aikaan todella isoa vahinkoa nyt.

Ikävä kyllä tätä olen vähän epäillyt, mutta mikä selittää muutokset nuorisossa ja opettajien tasossa? Eikö yliopistoissakaan enää osata opettaa, vai mistä johtuu opettajien pedagogisten taitojen heikkous? Ja miksi nuorissa on koko ajan enemmän erityislapsia ja turvattomasti kiintyneitä oireilijoita? Törkeää ja lyhytnäköistä säästää opetuksesta, aivan kuten terveydenhuollostakin. Nehän ovat kansakunnan peruspilareita. Ei kaikessa voi halpuuttaa loputtomiin. Rahakin on lopulta luotu vain hallinnan välineeksi, joten surullisinta kaikessa lienee se, että todellisuudessa ei välttämättä olisi tällaista tarvetta "säästää" kaikesta, jos varallisuuden ja palvelujen sallittaisiin keskittyvän tasa-arvoisemmin maailmassa. Nykyisissä säästötalkoissa kun on aina lopulta kyse tietyn pienen kansanosan rikastuttamisesta ja tavallisten ihmisten köyhdyttämisestä.

Tuntuu myös, että halpuuttamisen lisäksi ammattiosaaminen ja aito innostus on monilla aloilla heikentynyt. Ei osata tai viitsitä tehdä asioita yhtä hyvin kuin ennen, ja sitten tulee juuri tällaisia aivopieruja kuin mitä kuvailitkin, ns. ilmiöoppimista. Maalaisjärki on unohdettu, ja vanhat hyväksi havaitut tavat haudattu epämääräisten, hutaisemalla läpi runnottujen innovaatioiden tieltä. Jokin järki se uudistamisessakin ja ylevissä käsitteissä on oltava, asiat täytyisi ensin suunnitella alusta loppuun huolellisesti asiantuntijavoimin. Ihmettelen myös sitä miten lapset ylipäätään oppivat tai kirjoittavat tunneilla (vai tehdäänkö sitä enää?), jos pulpettejakaan ei ole? Käytetäänkö kouluissa nykyään kirjoja, kyniä, vihkoja tai pyyhekumeja ollenkaan, vai onko kaikki sähköistetty ja pelkistetty lyhyiden ilmiöesitelmien pitämiseksi satapäisten lapsilaumojen edessä? Sellainen ei ainakaan tue tarkkaavaisuuden kehittymistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi