Milleniaalien ja suurten ikäluokkien näkemyserot
Esimerkiksi äitini on ollut aina sitä mieltä, että pääasia kunhan jotenkin pärjää taloudellisesti eikä raha tai ura ole tärkeä. Milleniaalina olen aivan eri mieltä. Me milleniaalit olemme rutkasti kunnianhimoisempia, kuin suuret ikäluokat. Kukaan sukupolveni edustaja ei pystyisi olemaan yhdessä ja samassa työpaikassa vuosikausia.
Toinen asia; nainen hoitaa kotia ja mies tuo leivän pöytään. Tästäkin olemme eri mieltä. Ei minun sukupolvessani kukaan koulutettu mies huoli siivojanaista, kun voi saada koulutetunkin naisen. Naisten parantunut koulutustaso takaa sen, että kouluja käyneellä miehellä on vara valita. Tyypillistä onkin, että naiset ja miehet pariutuvat omantasoistensa kanssa.
Meille myös raha on tärkeä. Diplomi-inssinä palkka on hyvä kilpailuttaa esim. viiden vuoden välein.
Tuleeko muilla mieleen muita näkemyksiä?
M34
Kommentit (30)
No ainakin suuret ikäluokat ovat yleensä nähneet maailmaa jo niin paljon että tajuavat joka ikäluokassa olevan hyvin monenlaisia ihmisiä vaikka joitain yleistyksiä voisikin tehdä. Mutta älä huoli. Sinäkin kyllä muodikkaana milleniaalina opit sen kun vähän vielä vanhenet.
Suuret ikäluokat myös pysyttelivät mieluiten synnyinseuduillaan enemmän kuin nuoremmat sukupolvet. Nuoremmille sukupolville juuret eivät ole niin tärkeitä.
Aloittajalla on täysin samoja pinnallisia ja ahneita mielipiteitä kuin 50-60-vuotiailla pyrkyrisetämiehillä. Oikein hämmästyin. Ei mitään uutta auringon alla - ympäri mennään, yhteen tullaan.
Suurten ikäluokkien ei tarvinnut stressata työn pysyvyydestä tai palkastakaan.
Mitä nuorempi sukupolvi, sitä avarakatseisempia ollaan ihmisten suhteen ja tasa-arvon.
Milleniaalit ajattelee juuri päinvastoin. Työ ei ole niin tärkeää kuin vapaa-aika ja itsensä toteuttaminen.
Ihmettelen, että tässäkö ne ovat ne milleniaalin kiinnostuksen kohteet. Entä ilmastonmuutos ja ihmisten tasa-arvo myös muuten kuin niiden kahden perinteisen sukupuolen välillä? Se rahako on näitä tärkeämpää? T. Vanha haahka
Mulle raha merkitsee sitä, että sillä tulee itsenäisesti toimeen. En siis todellakaan hingu suuria tuloja, työn mielekkyys ja hyvä työyhteisö on tärkeämpiä. Valitettavasti nuo kolme eivät kulje käsi kädessä minun kohdallani.
T. Milleniaali
Äitini on 67 ja itse olen 32. ei kyllä ollut siihen aikaan kun me lapset oltiin pieniä sitä meininkiä, että nainen on kotona hoitamassa lapsia ja siivoamassa. Mitä ihmettä ap sekoilee vai onko ap:lla vanha ja erityisen vanhanaikainen äiti? Ainoat kotiäidit joita muistan omasta lapsuudesta oli niitä, joilla oli maatila tai päivähoitolapsia, eli tekivät töitä kotona kyllä myös navetassa tai pph:na. Muitten porukoista oli molemmat vanhemmat töissä.
Sanonpa vaan että NIINPÄ VISSIIN!!
Ehkäisyä ei käytetty niin paljoa silloin kuin suuret ikäluokat tekivät lapsensa, eikä työttömyys vaaninut äitiysloman takana.
Testataanpa tätä asennetta kysymällä, kuinka moni suuren ikäluokan edustaja on valmis leikkaamaan vaikka 5 % eläkkeestään sen eteen, että Suomi on jatkossakin vielä olemassa. Se siitä "riittää että jotenkuten pärjää"-asenteesta...
Vierailija kirjoitti:
Mulle raha merkitsee sitä, että sillä tulee itsenäisesti toimeen. En siis todellakaan hingu suuria tuloja, työn mielekkyys ja hyvä työyhteisö on tärkeämpiä. Valitettavasti nuo kolme eivät kulje käsi kädessä minun kohdallani.
T. Milleniaali
Mulla samat arvot, ja olen x-sukupolvea (vm 75).
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat myös pysyttelivät mieluiten synnyinseuduillaan enemmän kuin nuoremmat sukupolvet. Nuoremmille sukupolville juuret eivät ole niin tärkeitä.
Kyllä mIlleniaalinkin kannattaa lukea historiaa. Juuri suuret ikäluokat olivat ne jotka tekivät sen suuren "maaltamuuton" Suomessa, puhumattakaan että lähtivät suurin joukoin töihin mm. Ruotsiin.
Ei se mitään kunhan vain pää kestää ilman lääkkeitä. Yleensä liialla kunnianhimoisuudella on paskainen loppu. Kukin tyylillään. Käärinliinoissa ei ole taskuja
mies51v
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisyä ei käytetty niin paljoa silloin kuin suuret ikäluokat tekivät lapsensa, eikä työttömyys vaaninut äitiysloman takana.
Testataanpa tätä asennetta kysymällä, kuinka moni suuren ikäluokan edustaja on valmis leikkaamaan vaikka 5 % eläkkeestään sen eteen, että Suomi on jatkossakin vielä olemassa. Se siitä "riittää että jotenkuten pärjää"-asenteesta...
No 70-luvulla syntyivät hyvin pienet ikäluokat vaikka tekijöitä oli paljon eli ne suurteen ikäluokkien vanhemmat. Vuonna 1973 kokonaissyntyvyys oli kaikkien aikojen alhaisin eli 1.5 vaikka silloin suuret ikäluokat olivat hyvässä lapsentekoiässä eli noin 25 vuotiaita. Eli kyllä silloin ehkäistä osattiin...
Kummallakin osapuolella taitaa olla toisistaan tyypillisiä ennakkoluuloja vastoin parempaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
..
Suuret ikäluokat ovat tehneet enemmän abortteja kuin mikään muu ikäluokka. 1973 aborttien määrä oli 50 % syntyneiden määrästä! Myös uudet ehkäisykeinot tuli markkinoille juuri heille, siksi suurten ikäluokkien lapsilukumäärä oli hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 70-luvulla syntyivät hyvin pienet ikäluokat vaikka tekijöitä oli paljon eli ne suurteen ikäluokkien vanhemmat. Vuonna 1973 kokonaissyntyvyys oli kaikkien aikojen alhaisin eli 1.5 vaikka silloin suuret ikäluokat olivat hyvässä lapsentekoiässä eli noin 25 vuotiaita. Eli kyllä silloin ehkäistä osattiin...
Kaikkien aikojen alhaisin kokonaishedelmällisyys 1,35 oli kyllä viime vuonna eikä 70-luvulla.
Suuret ikäluokat kyllä muutti ahkerasti sekä maan sisällä että Ruotsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Suuret ikäluokat ovat tehneet enemmän abortteja kuin mikään muu ikäluokka. 1973 aborttien määrä oli 50 % syntyneiden määrästä! Myös uudet ehkäisykeinot tuli markkinoille juuri heille, siksi suurten ikäluokkien lapsilukumäärä oli hyvin pieni.
Eipä ole heillä syytä ulista kun uusia veronmaksajia ei synny. Omat lapsensa noudattavat vain samoja oppeja kuin vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Eipä ole heillä syytä ulista kun uusia veronmaksajia ei synny. Omat lapsensa noudattavat vain samoja oppeja kuin vanhempansa.
Nyt synnytysikäiset ei juurikaan ole suurten ikäluokkien lapsia vaan nuorempin ikäluokkien.
Näitähän on tutkittukin. Suurilla ikäluokilla -47-50 on sosiaaliset aspektit työssä olleet tärkeimpiä ei niinkään palkka. Se, että työpaikalla on kollektiivisuutta, on ihmissuhteita, arvostusta, se on ratkaissut. Maaseudulla on muuten edelleen vanhemmat arvomaailmat kuin kauoungeissa. Siellä ne siivoojanaisetkin ovat ihan arvossaan.