Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikein ruoka?

Vierailija
23.01.2020 |

Ajattelin haastaa itseni ja laittaa jotain haastavaa ruokaa. Kerro, mikä on sinun mielestäsi vaikein ruoka tehdä ja mitä siihen tulee. Aikaa on! Asun kerrostalossa, joten en voi mitään kasvattaa tai haudata maahan happanemaan, mutta sellainen ruoka johon kuitenkin ainekset löytyvät Helsingistä. Saa olla ihan perinneruokakin.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

200g makaronilaatikkoa LUOMUlihasta

Vierailija
102/123 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minulle henkilökohtaisesti sellainen on herkullinen Janssonin kiusaus, vaikka hyvä kotikokki olenkin. Sain kerran erään tosi taiturin tekemää Janssonia, missä vuoka oli ihan kirkas, eli ilman ikävää kermakylpyä astian pohjalla. Ruoka oli mielettömän mehevää ja hyvää, kermaa ja voita oli kyllä käytetty, mutta ruoka oli kypsennetty niin hitaasti, että itse kasvatetut perunat olivat ehtineet imeä kaiken nesteen. Olen yrittänyt tehdä monesti tuota, mutta en ole vielä onnistunut yhtä hyvin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohokas?

Ihana! Tästä tuli mieleen Audrey Hepburn elokuvassa Kaunis Sabrina ja ranskalainen kokkikoulu. Sabrinan Soufflé lässähtää ja chef tietää heti kyseessä olevan sydänsurut :D

Ja muistaakseni tuossa kokkikoulussa Sabrina ei oppinut kuin tekemään tuon soufflét'n, koska opetus aloitettiin siitä miten vettä keitetään ja miten muna rikotaan :)

Vierailija
104/123 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wau, täältähän paljastuukin oikeita kokkeja! Siis ainakin oikeita kotikokkeja.

Mä ihmettelen vähän nykymaailmassa sitä, että likipitäen kaikki - ainakin iltapäivälehtien - ohjeet alkaa: pyöräytä hetkessä, vain kolme raaka-ainetta, jne.

Ymmärrän kyllä lapsiperheitä joissa ruoan on parempi tulla nopsaan ja helposti, mutta noin muuten ei aina tarvitse olla pika-pikaa ja ihan helppoa kaiken.

Ruoanlaitto on ihana harrastus ja hyvä ruoka tuo niin paljon iloa elämään! ---

Kummastuttaa kun joillain kiinnostus ruoanlaittioon on ihan nollassa, syömmehän me kaikki useamman kerran päivässä niin perustaidot asiasta helpottaa ja parantaa elämänlaatua hurjasti. 

Tuollaiset kommentit ainoastaan osoittaa ylemmyydentunnetta tai halveksintaa niitä kohtaan, jotka eivät ole kiinnostuneita samoista asioista. Mitä ihmeen väliä sinulle on minun ruuanlaittotaitoni tai sen puuttuminen? En minä sinulle ole tekemässä ruokaa, enkä kellekään muullekaan, enkä tule koskaan tekemäänkään. Teen vain itselleni. Tykkään tehdä ateriani mahdollisimman nopeasti tai ostan puoli- tai täysivalmista. 

Minun elämänlaatua parantaa ihan muut asiat kuin ruoka. Ja vaikkei parantaisi, niin mieluummin roikun av:lla kaksi tuntia kuin teen ruokaa saman ajan. 

Vierailija
105/123 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohokas?

Ihana! Tästä tuli mieleen Audrey Hepburn elokuvassa Kaunis Sabrina ja ranskalainen kokkikoulu. Sabrinan Soufflé lässähtää ja chef tietää heti kyseessä olevan sydänsurut :D

Ja muistaakseni tuossa kokkikoulussa Sabrina ei oppinut kuin tekemään tuon soufflét'n, koska opetus aloitettiin siitä miten vettä keitetään ja miten muna rikotaan :)

Niinkö? Minä taas ymmärsin, että hän tuli täysin oppineena takaisin Yhdysvaltoihin. Eihän siinä leffassa tietenkään ollut aikaa eikä tarvetta näyttää koko oppimisprosessia.

Vierailija
106/123 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä palstamammojen beef wellington-hypetys oikein on?

Sitä on maattu päivät pitkät katsoen Ramsayn uusinnan uusinnan uusintoja?

Niin yliarvostettu ja mitäänsanomaton ruokalaji, että ei tosikaan 

Vierailija
107/123 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole ruokalaji, mutta: hapanjuuren teko alusta asti. Ei jostain syystä ole meillä kertaakaan onnistunut, tulee vääränlaista tai ei minkäänlaista elämää purkkiin.

Kannattaa ostaa se juuri jostain leipomosta,  itse leivottu ruisleipä on ihan parasta.

Vierailija
108/123 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulle on ollut haastavaa kypsentää pihvi oikeaoppisesti tietyyn kypsyysasteen.

Te jotka ainnoitte miinuksia, niin osaatteko ihan oikeasti kypsentää lihan esim. tyyliin medium minus tai medium plus? 

Anteeksi :). Annoin miinuksen, mutten sillä mielellä, että oletpas tyhmä kun et osaa. Minä inhoan ruuanlaittamista enkä juuri mitään osaa tehdä, mutta (sisäfile)pihvi onnistuu jostain syystä ihan aina. Mutta teenkin sen vain itselleni. Jos joku toinen vaatisi pihvinsä eri kypsyysasteeseen, niin sanoisin, että paista itse. :) 

Jauheliharuuat ovat itselleni vaikeimpia, vaikka ne tuntuvat olevan kaikille muille sitä helppoa arkiruokaa. En osaa maustaa enkä tykkää ruuista, joissa on useita ainesosia ja kaikenlaista vatkaamista ja veivaamista. 

Vierailija
109/123 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Risottokin on aika herkkä juttu saada juuri oikeanlaiseksi. 

No eikä ole. Tavallista arkiruokaa.

Ei se erityisen vaikeaa ole, mutta ei nyt tavallista arkiruokaakaan. Harvemmin tavalliseen arkiruokaan jaksaa käydä ostamassa kunnon viinit ja parmesaanit ja hämmentää sitä ruokaa intensiivisesti pannun äärellä jne.

Mutta joo risotto vaatii vain jatkuvaa vahtimista ja aktiivista laittamista, sitä ei voi yhtään jättää yksinään muhimaan.

Jaa, kyllä meillä on parmesania aina kaapissa. Tosin risotto ei sitä vaadi eikä välttämättä viiniäkään. Mulle se on tavallista arkiruokaa, ehkä kaikille sitten ei. Eikä sitä tarvitse kytätä koko ajan, ihan höpöä.

Mitähän sun risottoon sitten kuuluu?

Vierailija
110/123 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaalilaatikosta saadaan sellaista tummaa, ihanan mehevää ja makeahkoa!? Olen kotona yrittänyt

mutta ei tuu samanlaista herkkua mitä jossakin olen saanut.

Vierailija
111/123 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakat on mun mielestä vaikeita. Vaikkei ehkä ruokalaji olekaan.

Vierailija
112/123 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko ensin kuullota kaalin ja sipulin. Sitten keitä kypsäksi ja laita uuniin. Mausteita, jauheliha, siirappia ja pitkäääään 125 asteessa. Hyvää tulee

Vierailija
113/123 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaafondant on minulle ollut haastava saada onnistumaan täydellisesti kypsyydeltään.

Vierailija
114/123 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kaalilaatikosta saadaan sellaista tummaa, ihanan mehevää ja makeahkoa!? Olen kotona yrittänyt

mutta ei tuu samanlaista herkkua mitä jossakin olen saanut.

Kypsennetään tarpeeksi kauan suht miedolla lämmöllä.

Vierailija
115/123 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jo karjalanpiirakat ja jopa lasagne on melko työläitä arjessa. 

Vierailija
116/123 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Risottokin on aika herkkä juttu saada juuri oikeanlaiseksi. 

No eikä ole. Tavallista arkiruokaa.

Ei se erityisen vaikeaa ole, mutta ei nyt tavallista arkiruokaakaan. Harvemmin tavalliseen arkiruokaan jaksaa käydä ostamassa kunnon viinit ja parmesaanit ja hämmentää sitä ruokaa intensiivisesti pannun äärellä jne.

Mutta joo risotto vaatii vain jatkuvaa vahtimista ja aktiivista laittamista, sitä ei voi yhtään jättää yksinään muhimaan.

Jaa, kyllä meillä on parmesania aina kaapissa. Tosin risotto ei sitä vaadi eikä välttämättä viiniäkään. Mulle se on tavallista arkiruokaa, ehkä kaikille sitten ei. Eikä sitä tarvitse kytätä koko ajan, ihan höpöä.

Ihan normaali risotto mikä meille talouskoulussa opetettiin. Riisiä, jauhelihaa ja hernemaissipaprikaa. 

Vierailija
117/123 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle henkilökohtaisesti sellainen on herkullinen Janssonin kiusaus, vaikka hyvä kotikokki olenkin. Sain kerran erään tosi taiturin tekemää Janssonia, missä vuoka oli ihan kirkas, eli ilman ikävää kermakylpyä astian pohjalla. Ruoka oli mielettömän mehevää ja hyvää, kermaa ja voita oli kyllä käytetty, mutta ruoka oli kypsennetty niin hitaasti, että itse kasvatetut perunat olivat ehtineet imeä kaiken nesteen. Olen yrittänyt tehdä monesti tuota, mutta en ole vielä onnistunut yhtä hyvin. 

Itse kasvatetut perunat. Siinä sen salaisuus.

Vierailija
118/123 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä haasteiden haaste: tee tofusta hyvältä maistuvaa.

Vierailija
119/123 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki Mannerheim-Sparre keittokirja. Esim.  

https://www.antikvaari.fi/teos/kreivitar-eva-mannerheim-sparren-keittok…

Löydät monta herkullista reseptiä, jolla voit haastaa itsesi.

Vierailija
120/123 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uova da raviolo(?); iso ravioli, jonka täytteenä on ehjä, juokseva munankeltuainen.

Soup dumplings; dumplingseja, joiden täytteenä on liemimäistä keittoa. Dumplingeja täytettäessä  keitto on kylmää ja hyytelömäistä (gelatiinipitoinen luuliemi tai liivate tms), kuumennettaessa keittotäyte palautuu nestemäiseksi.

Tietty voi myös etsiä vaikka Heston Blumenthalin ohjeita, jos molekyyligastronomia ja muu kikkailu kiinnostaa, tai suomalainen sivusto molekyyligastronomia.fi

Paljon hyviä täällä on jo mainittukin, joita kannattaa kokeilla, elleivät satu jo kuulumaan omaan repertuaariin, kuten hollandaise/bearnaise, itsetehty makkara, Beef Wellington, karjalanpiirakat, kohokkaat, täydellinen ranskalainen omeletti, million layer potatoes... 

Leipomispuolelta varmasti löytyy vaikka mitä haasteita, mutta niistä en itse tiedä juuri mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi