Mitä ajattelet ihmisestä joka ei juo ollenkaan alkoholia? Edes tervetuliaismaljaa tai viiniä ruuan kanssa?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ajattele mitään sen suhteen. Jos olen itse isäntänä, kysyn voinko tarjota jotain muuta: vettä, limua, mehua.
Jos en ole isäntänä, en varmaankaan edes huomaa, jos joku ei juo alkoholipitoisia juomia.
En tosin asu Suomessa, joten alkoholin juominen ei ole mikään itseisarvo. Sitä saa joka paikasta; ruokakaupasta, huoltoasemalta jne. En itsekään juo jokaisessa mahdollisessa tilaisuudessa enkä tarvitse siihen mitään syytä olla juomatta. Joskus vaan tekee mieli cokista enemmän kuin viiniä. Esimerkiksi.
Kuules isäntä..pidätkö useinkin bileitä?
En pidä bileitä, mutta illalliskutsuja melko usein kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Muuten en ihmettele yhtään mutta se että aletaan möykkäämään alkoholittomuutta tilanteessa jossa nostetaan malja on vähän outoa. Eihän sitä tarvitse edes juoda! Kunhan nostaa.
Onko sinulle ongelma jos joku nostaa lasillisen alkoholitonta juomaa?
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Pakko tunnustaa etta alan aina epailla, etta heilla on elamanhallinnassa jotain haikkaa.
Esim. kollegani ei suostu syomaan edes leivoksia/karkkia, jossa on alkoholia. Hanella on ennen ollut pahoja ongelmia rajojen vetamisessa alkoholin kanssa, eli paatti alkaa absolutistiksi.
Toinen tapaus oli deittisovelluksen kautta tavattu, alussa aika lupaavan oloinen tyyppi. Kavi kuitenkin ilmi ettei han rankan paihdetaustansa (huumeet) takia ota myoskaan alkoholia nykyaan.
En lahtenyt treffeille.
Miten oma suhteesi alkoholiin?
Juon viinia tai olutta ruuan kanssa (2 lasia tai 2 pulloa max) ja perjantaisin n. pullollisen klo 17-24 valisena aikana.
En muista milloin viimeksi olisin juonut niin, etta siita olisi tullut krapula.
Siis...2 lasia viinia tai 2 pulloa olutta :D
Siis juotko alkoholia joka päivä ja kuinka monen ruuan kanssa? Ja lisäksi vielä yksin pullon viiniä joka viikko?
N. joka toinen paiva. Ainoastaan illallisella, en siis aamupuuron kanssa nauti lasia viinia. ;)
Jos juot 2 annosta alkoholia vaikkapa ma, ke, pe, la ja viinipullon päälle niin paukutat riskirajoja joka viikko. Myöskin asenteesi henkilöön joka ei juo ollenkaan, näyttää punaista lippua.
Lisäksi 99,9% ihmisistä käyttää enemmän alkoholia kuin myöntävät.
Niin, olen tietoinen noista riskirajoista. Entapa sitten? :) Syon terveellisesti ja liikun.
Kylla mina tiedan, etta juomattomuuteen on monia syita. Olen jopa asunut esim. musl imi maissa. Mutta tassa AP kysyikin, mita AJATTELEN ihmisesta jne, ja ajattelin vain tunnustaa etta tulee heti mieleen nuo elamanhallinnalliset vaikeudet.
Toivottavasti tämä keskustelu on kasvattanut ja avartanut sinua ihmisenä.
Et ole lainkaan sen parempi ihminen kuin se, joka lopettaa juomisen täysin, kun itse kuitenkin yrität riskirajat säännöllisesti. Enemminkin päinvastoin.
Jos jollakulla on röyhkeyttä tulla asiaa kysymään, voin nostaa hänelle maljan! :D
Minulle on aivan sama, mitä siitä tulee kenellekin mieleen. Mulla on kanttia olla juomatta. Monella ei ole.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Pakko tunnustaa etta alan aina epailla, etta heilla on elamanhallinnassa jotain haikkaa.
Esim. kollegani ei suostu syomaan edes leivoksia/karkkia, jossa on alkoholia. Hanella on ennen ollut pahoja ongelmia rajojen vetamisessa alkoholin kanssa, eli paatti alkaa absolutistiksi.
Toinen tapaus oli deittisovelluksen kautta tavattu, alussa aika lupaavan oloinen tyyppi. Kavi kuitenkin ilmi ettei han rankan paihdetaustansa (huumeet) takia ota myoskaan alkoholia nykyaan.
En lahtenyt treffeille.
Juon viinia tai olutta ruuan kanssa (2 lasia tai 2 pulloa max) ja perjantaisin n. pullollisen klo 17-24 valisena aikana.
Siis juotko alkoholia joka päivä ja kuinka monen ruuan kanssa? Ja lisäksi vielä yksin pullon viiniä joka viikko?
N. joka toinen paiva. Ainoastaan illallisella, en siis aamupuuron kanssa nauti lasia viinia. ;)
Jos juot 2 annosta alkoholia vaikkapa ma, ke, pe, la ja viinipullon päälle niin paukutat riskirajoja joka viikko. Myöskin asenteesi henkilöön joka ei juo ollenkaan, näyttää punaista lippua.
Niin, olen tietoinen noista riskirajoista. Entapa sitten? :) Syon terveellisesti ja liikun.
Kylla mina tiedan, etta juomattomuuteen on monia syita. Olen jopa asunut esim. musl imi maissa. Mutta tassa AP kysyikin, mita AJATTELEN ihmisesta jne, ja ajattelin vain tunnustaa etta tulee heti mieleen nuo elamanhallinnalliset vaikeudet.
Ei se sinun maksaasi vapauta alkoholinpolttotehtävästä. Kannattaa nyt vähimmillään seurata säännöllisesti maksa-arvoja.
En tiedä tunnenko. En tarkkaile muiden juomisia. Omissa juhlissani on aika alkoholiton vaihtoehto, koska nekin, jotka eivät ole absolutisteja, saattavat syystä tai toisesta välillä olla alkoholittomalla linjalla - esim. lääkekuurin, mahdollisen raskauden tms vuoksi, tai sitten vaan jos ei aina huvita juoda alkoholia. Mutta varmaan tunnen jotain täysin absolutistejakin. Eipä se minusta sen kummempi juttu ole kuin että jotkut eivät tykkää sieniruuista tai joku on vegaani tai joku ei halua syödä sokeriherkkuja.
Minua esimerkiksi huimaa välillä muutenkin ja vieläpä aika kovasti. On sellaisia fyysisiä ongelmia, niin miksi haluaisin lisähuimausta?
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei oo mitään outoa, jos joku ei halua ns juomalla juoda, eli ei halua juoda päihtymistarkoituksessa ja humaltua. Fiksu päätöshän se on.
Mutta se on pakko myöntää, että joskus oon vähän kummeksunut näitä, jotka ei tosiaan juo _pisaraakaan_ eli ei edes vaikkapa juuri niitä alkumaljoja. Näiden kohdalla välillä mietin, että miksi haluavat olla niin ehdottomia ja mitä syitä siinä on taustalla .
🙄 No vaikkapa tässäkin ketjussa mainittu migreeni. Ei varmaan tee mieli ottaa edes sitä alkumaljaa jos lopputulema on migreeni. Sitä ei voi verrata mihinkään tavalliseen päänsärkyyn.
Valoja päälle nyt, migreenikin on aika yleistä. Et voi olla tietämättä.
Tosi läpinäkyvää peittää omaa epävarmuutta omasta juomisesta ja ehkä pientä kateuttakin sen varjoon, että absolutisti olisi jotenkin hankala tai naurettava ihminen ehdottomuudessaan. Ei sen väliä mihin verhoon sen puet, sinulla on ongelma täysraittiiden kanssa ja se kertoo vain ja ainoastaan sinusta itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
En lahtenyt treffeille.
Ei se sinun maksaasi vapauta alkoholinpolttotehtävästä. Kannattaa nyt vähimmillään seurata säännöllisesti maksa-arvoja.
Niin varmaan kannattaisi, mutta asun maassa, jossa ei kaytannossa tunneta ennaltaehkaisevaa terveydenhuoltoa. So. ei ne mun maksa-arvoja ala mittaamaan ennen kuin vahintaan silmamunat kellertaa. Tasta tyhjasta maksan kuitenkin 130 euroa kuussa (pakollinen sairausvakuutus).
Eika mua itseasiassa hirveasti kiinnostakaan, ovat varmasti koholla mutta elan niin pitkaan kuin mun on tarkoituskin elaa.
Omituinen kysymys. Mitä minun pitäisi ajatella? En ajattele mitään, ihan oma asiansa on mitä haluaa juoda. Alkoholittomat cocktailitkin on keksitty.
Suomessa alkoholittomuus on joillekin ongelma. Mitähän se kertoo heistä itsestään? T. kohtuukäyttäjä, joka voisi alkaa absolutistiksi mutta tykkää liikaa punaviinistä.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
En lahtenyt treffeille.
Toivottavasti tämä keskustelu on kasvattanut ja avartanut sinua ihmisenä.
Et ole lainkaan sen parempi ihminen kuin se, joka lopettaa juomisen täysin, kun itse kuitenkin yrität riskirajat säännöllisesti. Enemminkin päinvastoin.
Mitenpa tama nyt olisi minua jotenkin "kasvattanut" tai "avartanut", kun en tasta mitaan uutta oppinut. Puhutaan nyt kahdesta asiasta: jarjesta ja tunteista. Vaikka jarjen tasolla tiedankin, etta absolutismiin voi olla montaa eri syyta, voi tunnetasolla silti spontaani ensireaktioni olla juuri tuo edella mainitsemani.
En myoskaan tunne tarvetta vertailla itseani kehenkaan muuhun, eli minun "paremmuudellani" ei ole tassa kontekstissa(kaan) mitaan valia.
Siis susta on ok tuomita henkilö elämänhallintaongelmaiseksi heti siltä seisomalta, koska sulle tulee sellainen ”tunne”? Vaikka itse olet tavallaan jopa pahempi, kun oma käyttö on suurkulutusta etkä tee asialle mitään?
Kannattaisi oikeasti nyt vähän panostaa tietoiseen henkiseen kehitykseen varsinkin kun tässä ketjussa tähän aiheeseen sulle on annettu työkalut ihan hopeatarjottimella.
Ja kuten edellä sanottiin, jos et ole sujut toisen absolutismin kanssa, se kertoo vain susta itsestäsi. Ei väliä yritätkö laittaa sen toisen ”elämänhallintaongelman” piikkiin vai myönnätkö avoimesti olevasi suurkuluttaja tai ongelmakäyttäjä.
Ehkä tunnen, ehkä en, en vahtaa toisten laseja. Jos moisesta tietäisin, ajattelisin "ai, hän ei käytä alkoholia".
En yhtään mitään. Parempaakin tekemistä kuin miettiä toisten motiiveja tehdä asioita, jotka eivät kosketa minua millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen ihmisen joka täyttää kohta 50 v. eikä ole ikinä juonut alkoholia. Miksi hän ei juo? No, kysytään näin päin: miksi hänen PITÄISI juoda?
Suomessa juomattomuutta joutuu nähtävästi perustelemaan useammin kuin juomista. Tupakoimattomuutta ei sentään tarvitse erikseen puolustella.
Ajattelen, että kyseinen ihminen ei halua juoda alkoholia. Miksi ihmeessä kaikkien pitäisi mennä saman muotin mukaisesti???
Ihan vastaavati joku ei halua syödä lihaa. Ja se on heidän valinta eikä kuulu minulle.
Käytän alkoholia hyvin vähän. Minulle tulee hyvin herkästi alkoholista migreeni. Varmuuden vuoksi juhlissa jätän siis sen onnittelumaljan juomatta tai sen lasillisen viiniä ruuan kanssa juomatta. Kuohuviini ja punaviini ovat juuri ne pahimmat migreenin laukaisijat. Baarissakin saatan ottaa alkoholittoman siiderin.
Muiden juomisiin en kiinnitä huomiota.
En nyt löydä tähän hätään tilastoa, jota tutkin joitain kuukausia sitten. Siinä oli maittain (Eurooppa) alkoholia käyttävien osuus (eroteltuna myös miehet ja naiset) ja esimerkiksi Kreikassa oli enemmän absolutistinaisia kuin Suomessa. Eli ei siellä jokainen ihminen siemaile viiniä ruokailujen yhteydessä. Mutta sieltä puuttunee aika pitkälti meikäläinen känniörvellysjuominen.