Mitä ajattelet ihmisestä joka ei juo ollenkaan alkoholia? Edes tervetuliaismaljaa tai viiniä ruuan kanssa?
Kommentit (186)
Silloin kun olin juova alkoholisti, en oikein pitänyt raittiista seurasta siksi, koska halusin juoda itseni (seuralaisten kanssa) kunnon känniin. Tiesin ja jollain tasolla ymmärsin jo silloin hävetä juomiani määriä ja varsinkin loppuillasta hirveää olemustani. Ihminen joka ei itse juo, oli suuri huomiomerkki omiin epävarmuuksiin ja heikkouksiin. Näin täysraittiit ihmiset täällä aiemmin mainittuna ”kyylänä”, mitä harvempi tietenkään oikeasti on, kuten olen raitistuttuani huomannut.
Eniten absolutistit ärsyttävät tai aiheuttavat hämmennystä/herättävät tunteita niissä jotka eivät itse ole täysin sinut oman alkoholinkäyttönsä kanssa. Ne joilla asian kanssa ei ole ongelmaa, eivät välitä siitä jos joku ei juo.
Niin minä kuin moni muukaan ei olisi missään nimessä tietenkään tunnustanut näitä ajatuksia edes anonyyminä kenellekään, koska jokainen itse sen tuntee, että mistä se on merkki jos toisen absolutismi häiritsee.
Haimasairas on lähes poikkeuksetta entinen alkoholisti.
Tunnen muutaman absolutistin, mutten usko kenenkään muun tietävän että he eivät juo. Jos esim. firman juhlissa ei jostain syystä ole alkoholitonta onnittelumaljaa esillä, he voivat ihan hyvin nostaa lasin muiden mukana, viedä sen huulilleen ja hylätä sen sitten sopivassa tilanteessa. Baarissa hakevat itselleen sujuvasti alkoholittoman oluen eikä kukaan huomaa mitään. Minusta sellainen osoittaa hyvää tilannetajua, ettei tee numeroa asiasta, josta sitä ei tarvitse tehdä.
Nykyään on kaikenlaisia tapoja eikä monikaan enää hämmästytä juuri ketään. Se vain tuntuu joskus tökeröltä, kun aletaan kilpaa luettelemaan omia mieltymyksiä ja inhokkeja ja saadaan hirmu hässäkkä aikaan jostain allergiasta tai raittiudesta. Se on juhlien isännälle ja joskus muille vieraillekin vaivaannuttavaa.
Yksi ystäväni työskenteli Saksassa ja Sveitsissä muutaman vuoden ja palattuaan huokaili, että vain Suomessa ylpeillään kovaan ääneen näillä ”mulle ei sitten käy se tai tuo enkä tykkää yhtään tosta!”
Siinä ei oo mitään outoa, jos joku ei halua ns juomalla juoda, eli ei halua juoda päihtymistarkoituksessa ja humaltua. Fiksu päätöshän se on.
Mutta se on pakko myöntää, että joskus oon vähän kummeksunut näitä, jotka ei tosiaan juo _pisaraakaan_ eli ei edes vaikkapa juuri niitä alkumaljoja. Näiden kohdalla välillä mietin, että miksi haluavat olla niin ehdottomia ja mitä syitä siinä on taustalla .
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei oo mitään outoa, jos joku ei halua ns juomalla juoda, eli ei halua juoda päihtymistarkoituksessa ja humaltua. Fiksu päätöshän se on.
Mutta se on pakko myöntää, että joskus oon vähän kummeksunut näitä, jotka ei tosiaan juo _pisaraakaan_ eli ei edes vaikkapa juuri niitä alkumaljoja. Näiden kohdalla välillä mietin, että miksi haluavat olla niin ehdottomia ja mitä syitä siinä on taustalla .
No jos pakko on, mutta mieluummin en. Syy.. No vaikka se ettei tee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä maljaa tarvitse edes juoda - kunhan nostaa muiden mukana ja onnittelee. Toki hyviin tapoihin kuuluu katsoa silmiin ja viedä sitten lasi huulilleen, mutta senkin voi tehdä niin ettei niele oikeastaan mitään. Et taatusti saa myrkytystä.
En ole niin vainoharhainen, että kuvittelisin kenenkään kyttäävän juonko pommacia vai viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä maljaa tarvitse edes juoda - kunhan nostaa muiden mukana ja onnittelee. Toki hyviin tapoihin kuuluu katsoa silmiin ja viedä sitten lasi huulilleen, mutta senkin voi tehdä niin ettei niele oikeastaan mitään. Et taatusti saa myrkytystä.
Mistä tiedät, etten toimi näin? Harhoja?
Ketä siinä surueessa katsotaan silmiin? Turhaa hienostelua.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin itselle jo lasillinen kuohuviiniä menee helposti päähän ja inhoan humaltumisen tunnetta. Miksi kyttäät?
Miksi otan pommacin? Koska janottaa. Jos ottaisin viinalasin joutuisin olemaan kuivin suin. Tämäkin ratkeaisi kun käyttäisi omia aivojaan, jos niitä on?
Mitä ajattelet ihmisestä, joka käyttää termiä "tervetuliaismalja"?
Miksi pitäisi olla addiktio, jos ei juo, naurettavaa! :D
En juo tervetuliaismaljaa, koska kuohuvat saa mussa aikaan hihityskohtauksen. :'D Eikä se enää näin aikuisena ole kivaa..
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä normaali kuin sekin, joka ei juo sitä tervetuliaismaljaa. Sen sijaan en oikein tiedä mitä ajatella näistä kyselijöistä...
Vierailija kirjoitti:
Termi kun termi.. Turhaa pilkunnussintaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei koske sinua, jos et koskaan pääse tällaisiin tilaisuuksiin. Vain jossain Viitasaarella ajatellaan hyvien käytöstapojen olevan ”turhaa hienostelua”.
En mitään. Minusta siinä ei ole mitään outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei koske sinua, jos et koskaan pääse tällaisiin tilaisuuksiin. Vain jossain Viitasaarella ajatellaan hyvien käytöstapojen olevan ”turhaa hienostelua”.
Joudun kyllä välillä. Ihan normaalia esim rippijuhlissa..
En ajattele mitään. Olen sellainen, eikä alkoholittomuus ole mulle mikään juttu, josta pitäisi edes ajatella jotain. On kyllä outoa, kun joillekin muille alkoholittomuuteni on jokin ihme juttu, tai jokin johon ei osata suhtautua kysymättä vauvapalstalta neuvoja. Ei musta tai mun alkoholittomuudesta tarvitse ajatella juuta eikä jaata.