Onko teillä koskaan ollut rahat niin loppu, ettei ole ollut varaa ostaa ruokaa?????
Lapsiperheenä? Mitä olette syöttäneet sitten lapsille? pelkkää vettä? makarooneja ilman mitään? vai menneet sosiaalihuoltoon tai leipäjonoon?
Kommentit (39)
molemmilla pienet tulot ja asunto- ja opintovelat maksettava, siinä se mahdoton yhtälö. Mutta koska kaikilla ystävillä sama tilanne, niin ei se niin kamalalta tunnu.
kiva että sinulla on asiat paremmin.
Luulen että suurin osa joilla sellanen tilanne tulee eteen niin ei osaa käyttää rahaa. sitä voi vaikka parempina hetkinä laittaa vaikka sen 20-30e kuukaudessa säästöön. Kenenkään taloutta ei voi sellanen summa kaataa.
Sitä rahan käyttöä ja säästämistä voi opetella.
Vierailija:
Ja pidetään huoli siitä ettei sellaista tilannetta tulekaan! Aina pistetään rahaa vähän säästöön ns. pahan päivän varalle, niin eipä ole tarvinnut ruoasta tinkiä. Muusta tingitään kyllä, mutta ei ruoasta koskaan!Meillä vielä sellainen tilanne, että minulla 0-tulot ja mies pienpalkkainen. Silti ei olla pulassa. Rahankäyttöä voi opetella..
miehenkään palkka ei ole kovin hääppöinen. silti laitamme pahan päivän varalle aina rahaa säästöön. hyvinä hetkinä laitetaan enemmän ja toine hetkenä taas vähemmän.
Eipähän tarvi kaurapuuro/makaronilinjalle lähteä.
Sitten en syönyt kuin koulussa ja kotona puuroa ja kananmunia.
Yritä lainata joltain, kurja tilanne!
Kerro, mistä pistää säästöön, kun tuloja on vuokran jälkeen 300e...? Siitä maksetaan ruuat, laskut (eli siis puhelin ja sähkö, mitään muuta ei ole), vaipat jne.
Jos on ideoita, niin otan vastaan...
Nimim. Huomenna tulee sentäs joku penni tilille...
1,30e yhteisellä tilillä. Mut onneksi on pakastin täynnä ruokaa ja kaapit täynnä jauhoja ja kuivaruokia. Vauvallekkin satsataan aina pahan päivän varalle ruokaa. Usein on rahat ihan lopussa, mutta ikinä ei ole ilman ruokaa joutunu olemaan. Hyvin mahtuu isoon pakastimeen monen viikonkin sapuskat 6 henkiselle perheelle.
Olen juuri valmistunut maisteri, mutta jatko-opiskelija, aivan hirveä taloudellinen tilanne, koska me maisterit olemme tässä tilanteessa ns. väliinputoajia, emme saa mitään yhteiskunnan tukitoimia, jos jatkamme välittömästi tutkintoamme. Ja jos emme ole ehtineet saada vielä vakituista työtä. Onneksi minulla ei ole ruokittavia suita, mutta todella köyhä olen, tulen olemaan sitä vielä noin 6 kk.
Minun menu:
Aamulla:
puuroa, hiukan kahvia
Päivällä yliopistossa:
Hehtaariannos salaattia ja jos tarjolla on kala- tai kanaruokaa, sitten sellainen pääruoka. Juon jopa piimää, jota en koskaan tavallisesti juo, yliopistolla pitääkseni kalsiumarvoni kunnossa. Ahnehdin annokseen kuuluvia appelsiineja tms. hedelmiä tarjottimeni täyteen. Ennen annoksen maksua saatan juoda pienen tilkan salaa automaatista jopa omenamehua.
Iltapäivällä:
Ostan säännöllisesti ison pussin appelsiineja, niitä sitten syön iltapäivällä, jos nälkä yllättää.
Illalla:
Jos tuntuu kauhea nälkä (urheilen kovasti), rouskutan Ryvita -hiivaton näkkileipää, ilman mitään näkkileivän päällä.
Tämä on ns. siperialainen vanki -dieetti
Silloin piti mennä Sestoon ja ostaa Stockan kortilla. Sai maksaa osissa takas ;)
Vierailija:
Luulen että suurin osa joilla sellanen tilanne tulee eteen niin ei osaa käyttää rahaa. sitä voi vaikka parempina hetkinä laittaa vaikka sen 20-30e kuukaudessa säästöön. Kenenkään taloutta ei voi sellanen summa kaataa.
Sitä rahan käyttöä ja säästämistä voi opetella.--- Mihin luulet muka jonkun 20 ¿/kk riittävän? Sehän tekee vain 240 ¿ vuodessa! Nopeasti sellaisest säästöt on käytetty jos tulee joku oikein iso yllättävä lasku! Minä olin se joka kirjoitin, että rahaa ruokaan on kyllä ollut tähän mennessä, mutta pelkään että vielä sekin päivä tulee kun ei sitä rahaa ole!
-- meillä nimittäin meni tässä kuussa yllättäviin menoihin ohoh, 3000 ¿! Aika iso summa noin vain. Siinä on äkkiä ne loputkin jemmat tyhjennetty. Nyt pitäisi sitten yrittää taas täydentää säästöjä vaan mitenkä täydennät kun itse olen äippärahalla tällä hetkellä?
--- taas: elämää ei aina voi suunnitella. Mä olen oikeasti tosi tarkka meidän menoistamme emmekä osta MITÄÄN ylimääräistä. Siksi pystyinkin olemaan hoitovapaalla esikosen kanssa. Mutta hoitovapaa on kyllä kieltämättä horjuttanut talouttamme liikaa ja nyt sitten vielä uusi äitiysvapaa...
Olemme tehneet esimerkiksi pannaria ilman maitoa. Kaapista löytyi jauhoja, kananmunia ja sokeria. Siinä olikin sitten parin päivän ruoka.
Jossain vaiheessa teimme myös riisiä mausteilla. Eli kaapista löytyi mausteita, riisiä ja hanasta saa aina vettä. Siitäkin sai hyvää ruokaa.
Kaakaojauhettakin aika usein löytyy, mutta ei maitoa. Silloin juotamme kaakaota vedellä. Välillä sokerin kanssa ja välillä ilman, siitä lapset saavat vaihtelua kaakaoon.
Joskus rahat ovat riittäneet pelkkään Lidlin kananmuniin. Keitettynä ne vievät nälän ihan mukavasti. Yhden kananmunan jälkeen kestää syömättä pidempään kuin monen muun ruoan jälkeen.
Toistaiseksi on siis aina löytynyt jotain. Joskus mietin, tuleeko meille sellaista päivää, että oikeasti ei ole mitään kaapissa. Huh!
jotka kirjoittivat, että ei lapsia pidä tehdä tilanteessa, jolloin huono rahatilanne. No, pitäiskö vähävaraiset laittaa sitten lapsentekokieltoon ja vain 2000e kuussa nettoavat saa tehdä lapsia????Köyhät aborttijonoon?hä?
Kyllä rahat riittää ruokaan, jos osaa säästää. Kaikki vain ei osaa sitä.
Aina pitää varautua yllättäviin menoihin, varsinkin lapsiperheissä.
Jos laitat " jemmaan" esim. pari euroa päivässä, jotka saisit tuhlattua ne helposti mihin tahansa, niin vuodessa onkin säästössä iso summa. Pelkästään sillä rahalla pääsee esim. jo ulkomaanmatkalle.
Vaikka olisikin pienituloinen, aina pari euroa varmasti on...
Hedelmiä, vihanneksi kaikkia mistä oikeasti haaveilee eikä tuhlata rahoja joutavaan reissaamiseen.
Vierailija:
Kyllä rahat riittää ruokaan, jos osaa säästää. Kaikki vain ei osaa sitä.
Aina pitää varautua yllättäviin menoihin, varsinkin lapsiperheissä.Jos laitat " jemmaan" esim. pari euroa päivässä, jotka saisit tuhlattua ne helposti mihin tahansa, niin vuodessa onkin säästössä iso summa. Pelkästään sillä rahalla pääsee esim. jo ulkomaanmatkalle.
Vaikka olisikin pienituloinen, aina pari euroa varmasti on...
Kyllähän sitä aina euron pari saa päivittäin säästettyä. Mitäs tekeekään 2¿/päivä = 60 ¿/kk = 720 ¿/vuosi. Joo ei me sillä kyllä millekään ulkomaanmatkalle lähdetä! Rahareikiä löytyy vaikka mitä ihan täältä kotoa! Sillä summalla on sitten ostettava vaikka varaosia kahteen autoomme, huollettava omakotitaloamme tai maksettava joku yllättävä sairaalalasku (kuten viime vuonna kun poikaani pisti kyy).
Silti mekään ei olla mitään köyhiä varsinaisesti. En voi kyllä tajuta miten oikeesti joku opiskelijaperhekin voi pärjätä.
Kyllähän sitä pärjää jos elämä menee niin kuin sen pitää mennä mutta sitten ollaankin heti lirissä jos tulee yllättäviä menoja, kuten just jotain remppaa tai hautajaismenoja tai auto hajoaa tms!!!!! Siinä on äkkiä ne pikku säästötkin käytetty jos huono tuuri on!
Onneks on pakastin mistä saa ruokaa, ja näin kesäsin oma kasvimaa:)
Kaapeista ja pakastimestakin löytyy sen verran paljon ruokaa, että niilläkin pärjää pakkosaumassa viikon tai pari.
Opiskeluaikoina kyllä muistan, että ruokamenoissa tuli kyllä aika lailla pihtailtua, että rahat riittivät paremmin bailaamiseen, mutta sehän oli taas yhdenlainen valinta :-)
Sinkkuaikana tein osa-aikatöitä ja silloin raha oli tiukilla, laskin tarkoin mitä kesti syödä ja aina oli kuitenkin ruokaa. Tingin jostain muusta.
Jo opiskeluaikoin aloin laittamaan toiselle tilille sivuun 20-25¿/kk, nyt olen säästänyt sinne jo 13 vuotta, kun tehtiin remonttia jouduin niihin kajoamaan, mutta nyt sinne on taas kertynyt ihan kivasti pahan päivän varalle.
Minä olen nyt kahden lapsen kanssa kotona, kotihoidontuella, mies on keskipalkkainen duunari. Emme matkustele, tupakoi tai käy baareissa.
Ostin ison pussin makaroonia jota sitten söin päivä toisensa perään koittaen saada mausteilla vaihtelua. Leivoin vehnäjauhoista ja vedestä leipäsiä makaroonin kaveriksi.
Ei ollut varaa ostaa edes terveyssiteitä vaan jouduin tekemään niitäkin itse.