Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kieltäytyä kohteliaasti ystävyydestä?

Vierailija
23.01.2020 |

Ongelmani on hieman erikoinen, eräs aivan minulle ennestään ventovieras ihminen on ilmeisesti päättänyt että olemme hyviäkin ystäviä. Ainoa yhdistävä tekijä meille on siis se, että lapsemme ovat samassa harrastuksessa ja toisinaan kaveeraavat myös vapaa-ajalla.

Tilanne on nyt kärjistynyt pikkuhiljaa siihen pisteeseen, että tuo ihminen lähettää joka päivä useita viestejä ja ehdottelee ja suunnittelee milloin mitäkin tekemistä ja ohjelmaa. Joskus jätän kokonaan vastaamatta, joskus vastaan ympäripyöreästi jotain miksi ei onnistu. Ei auta, tahti vaan kiihtyy. Alan epäillä hänellä olevan jonkun sortin mielenterveysongelmia, koska minun on hyvin vaikea uskoa kenenkään täysissä ruumiin ja sielun voimissa olevan käyttäytyvän noin. Tämä ihminen on siis jollain tavalla todella erikoinen ja outo, enkä todellakaan tunne mitään intoa tutustua yhtään enempää. Tulee jopa pienet stalkkeri-vibat ja pelkään että tää tulee vielä eskaloitumaan ihan helvetiksi jos ei nyt tapahdu jotain ratkaisevaa. En edes ehdi tavata oikeita ystäviäni tarpeeksi, joten kiinnostus on täysin pakkasen puolella alkaa tuhlaamaan sitä vähääkään aikaa tälläiseen.

Ainoaksi vaihtoehdoksi tuntuu jäävän nyt se että saisin jotenkin puhallettua pelin kokonaan poikki, pitäisi saada tarpeeksi jämäkästi mutta kuitenkin kohteliaasti sanottua että kiitos mutta ei kiitos. Vinkkejä?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole kaveerannut ts. tavannut tätä ihmistä harrastuksen ulkopuolella, et vaan vastaa viesteihin. Teit sen jo.

Mutta jos olette kaveeranneet jonkun verran ja tilanne on se, että sä olet kyllästynyt ja hän on innoissaan, asia on luonnollisesti vaikeampi.

Olet tehnyt arviointivirheen kun olet päästänyt tunkeilijan elämääsi.

Voi olla että olet hänen ainoa kaverinsa.

Suoraan sanoen mun tulee teitä molempia vähän sääli.

Ihmiset luulee nykyään että tutustuminen ja ystävystyminen on helppoa ja nopeaa.

Koska lähes kehen vaan saa yhteyden, käsitys yksityisyydestä on hämärtynyt.

Kyllä tämmösiä häiriköitä riittää.

Jotkut tarjoaa liian auliisti apuaan, ja ennen kuin huomaatkaan, sulla on liian innokas apuri joka tunkee elämääsi väkisin.

Ap.n kertomus ainakin on selvä varoitus ettei kannata jaella puhelinnumeroaan ym. kelle vaan.

Vierailija
82/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, en ole siis missään vaiheessa yhtään ainutta kertaa tavannut tätä ihmistä "huvikseen" kaveerausmielessä. Ainoastaan ne kerrat kun väkisin törmätään lasten harrastuksissa ja muutaman kerran kun lapset on kyläilleet puolin tai toisin, on ulko-ovella ne pari sanaa vaihdettu. Silti jostain käsittämättömästä syystä tämä ihminen on jo ehtinyt mm. avautumaan omista todella henkilökohtaisista asioistaan, mikä on pelkästään vaivaannuttavaa minun näkökulmastani. Kerrotaan nyt sitten vaikka paljastumisen uhallakin, että hän myös käyttää jatkuvasti puheessaan näitä älyttömiä kliseisiä lausahduksia "live,love, laugh" jne. Kuulostaa uskomattomalta, mutta on täysin totta. Ja tietysti kaiken kukkurana tuo jatkuva viestien tulva, viestit ovat myös yleensä täynnä sydämiä ja silmänisku hymiöitä jne. Kiitos vertaistuesta omia tarinoitaan jakaneille. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kohteliaasti kieltäytyä jos et halua olla hänen kanssaan tekemisissä?

Ehkä siksi, ettei ap halua loukata, vaan olisi mielellään outolinnun hyvänpäiväntuttu(ja vain sellainen)?

Vierailija
84/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KirkkoSisko kirjoitti:

Hei ap, otat kysymyksessäsi esiin oleellisen asian. Ketä päästää lähipiiriinsä ja miten pitää omat rajansa? Minusta on erittäin hyvä, että pohdit kohteliasta ja kunnioittavaa tapaa ilmaista rajasi, etkä halua olla töykeä vaikka tiedätkin, että tämän ihmisen kanssa ei ystävyyttä voi syntyä.

Oletkin jo saanut monta vastausta siitä, että kannattaa olla suht suora, eikä keksiä verukkeita. Jos sanot, että juuri tällä viikolla on kiireistä, tai että ollaan jo nähty se leffa (johon esim. toinen pyytää) joku voi tulkita sen niin, että kysyn ensi viikolla uudestaan ja ehdotan eri leffoja. On selkeämpi jollain lailla ilmaista kertaalleen, että elämääni ei nyt mahdu /sovi uusia aikuisia ihmissuhteita, mutta toivotan sinulle hyvää jatkoa ja kiva, että lapset leikkivät kuitenkin keskenään.  Jos viestittely jatkuu tämän jälkeen, ei kannata vastata kuin pelkkiä lasten kuljetukseen liittyviä asioita varten.   

Joskus ihmiset pahoittavat mielensä siitäkin huolimatta, miten ystävällisesti ilmaisemme rajamme. Se täytyy vain sietää, jos tietää olleensa kohtelias. Torjutuksi tuleminen ei tunnu kivalta, mutta on reilumpaa kuin pakeneva välttely.

Edustatko evankelisluterilaista seurakuntaa? Minulle tämä on tärkeää, nimittäin jos näin, niin eroan siitä välittömästi.

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kirkkosisko-keskustelee-verkossa/

Jep. Kiitos ja hei!

Menipäs jollain tunteisiin :D tuossa "kirkkosiskon" viestissä ei ollut kyllä mitään epäasiallista.

Ehkä ei sinulle. Minä en halua olla mukana kristillisyydessä tai kirkossa, joka vääntyy ihmisyydessään tuollaiseen muotoon. Tuon kauemmaksi Kristuksen opetuksesta voi tuskin eksyä.

Yksi ihminen kertoo mielipiteensä ja sinä laitat kirkon siitä vastuuseen? Oletkohan vähän liian jyrkkä? Minua ei ihmetytä, jos reaktiosi on tämä myös ihmisten kanssa tosielämässä, ettei niitä kavereita sinulla kauheasti ole.

Jos et halua kuulua kirkkoon se on ihan ok, mutta älä selitä, että joku yksittäin vauvapalstan kirjoittaja edustaa kirkon virallista kantaa. Oli hänen nimimerkkinsä mikä tahansa.

Vierailija
85/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KirkkoSisko kirjoitti:

Hei ap, otat kysymyksessäsi esiin oleellisen asian. Ketä päästää lähipiiriinsä ja miten pitää omat rajansa? Minusta on erittäin hyvä, että pohdit kohteliasta ja kunnioittavaa tapaa ilmaista rajasi, etkä halua olla töykeä vaikka tiedätkin, että tämän ihmisen kanssa ei ystävyyttä voi syntyä.

Oletkin jo saanut monta vastausta siitä, että kannattaa olla suht suora, eikä keksiä verukkeita. Jos sanot, että juuri tällä viikolla on kiireistä, tai että ollaan jo nähty se leffa (johon esim. toinen pyytää) joku voi tulkita sen niin, että kysyn ensi viikolla uudestaan ja ehdotan eri leffoja. On selkeämpi jollain lailla ilmaista kertaalleen, että elämääni ei nyt mahdu /sovi uusia aikuisia ihmissuhteita, mutta toivotan sinulle hyvää jatkoa ja kiva, että lapset leikkivät kuitenkin keskenään.  Jos viestittely jatkuu tämän jälkeen, ei kannata vastata kuin pelkkiä lasten kuljetukseen liittyviä asioita varten.   

Joskus ihmiset pahoittavat mielensä siitäkin huolimatta, miten ystävällisesti ilmaisemme rajamme. Se täytyy vain sietää, jos tietää olleensa kohtelias. Torjutuksi tuleminen ei tunnu kivalta, mutta on reilumpaa kuin pakeneva välttely.

Edustatko evankelisluterilaista seurakuntaa? Minulle tämä on tärkeää, nimittäin jos näin, niin eroan siitä välittömästi.

Jep. Kiitos ja hei!

Menipäs jollain tunteisiin :D tuossa "kirkkosiskon" viestissä ei ollut kyllä mitään epäasiallista.

Ehkä ei sinulle. Minä en halua olla mukana kristillisyydessä tai kirkossa, joka vääntyy ihmisyydessään tuollaiseen muotoon. Tuon kauemmaksi Kristuksen opetuksesta voi tuskin eksyä.

Yksi ihminen kertoo mielipiteensä ja sinä laitat kirkon siitä vastuuseen? Oletkohan vähän liian jyrkkä? Minua ei ihmetytä, jos reaktiosi on tämä myös ihmisten kanssa tosielämässä, ettei niitä kavereita sinulla kauheasti ole.

Jos et halua kuulua kirkkoon se on ihan ok, mutta älä selitä, että joku yksittäin vauvapalstan kirjoittaja edustaa kirkon virallista kantaa. Oli hänen nimimerkkinsä mikä tahansa.

Sivusta: olen ymmärtänyt, että KirkkoSisko edustaa verkossa kirkkoa ihan virkansa puolesta tähän tarkoitetussa hankkeessa. Tällöin toki hänen tulee edustaa myös kirkon virallista kantaa.

Vierailija
86/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittaisin tällaisen viestin:

Hei! Nyt on elämässä sen verran kiirettä että mulla ei ole aikaa tapaamisiin ollenkaan, mutta voidaan sopia nuo lasten keskinäiset tapaamiset siihen asti kunnes teidän lapsi saa puhelimen. Terv.Nimi".

Tollanen reipas pirteä mut jämäkkä viesti. Jatkoviesteihin mitä hän laittaa et vaan vastaa.

Voit myös muokata loppuosaa:

"Hei! Valitettavasti olen tätä nykyä niin kiireinen etten ehdi tavata ollenkaan. Olisi hyvä jos lapsetkin voisivat tulevaisuudessa sopia keskenään tapaamiset. Annan lapseni numeron sitten teidän lapselle kun hänelläkin on puhelin. Itsellä ei valitettavasti ole aikaa nyt järjestellä tapaamisia ja lapset hoitavat nämä itsenäisesti meillä jo. Hyvää kevättä! T.nimi"

Vierailija
87/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoituskellot soi ihan syystä. Tuo ihmistyyppi on juuri sellainen takertuja ja rajaton tyyppi, joka voi alkaa kiusaamaan kun torjut. Näiden kanssa pitää pysyä kovana. Jos olisi harmiton, ei tulisi tällaista gut feeling reaktiota missä haluaa torjua ystävyyden.

Kirjoitin nuo äskeisen viestiesimerkit. Eka viesti on ehkä parempi ja jämämpi. Toisen version idea on siirtää kaverien näkeminen lasten keskinäiseksi asiaksi. En ole varma kannattaako lastakaan enää nähdä koska hänen äitinsä saattaa alkaa kohdella kurjasti tätä lastanne kun torjut kaveruuden.

Tää ihmistyyppi on rajaton, omistushaluinen, mustasukkainen. Harmiton antaa tilaa hengittää eikä ole tuollainen kaverustuessaan.

Älä välitä kommenteista joissa joku yksinäinen suuttuu.

Vierailija
88/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit myös vastata vain näin,

"Hei! Valitettavasti olen tätä nykyä niin kiireinen etten ehdi tavata ollenkaan. Olisi hyvä jos lapsetkin voisivat tulevaisuudessa sopia keskenään tapaamiset, meillä X tykkää järjestää tapaamiset nykyään itse. T. Nimi"

Sitten annat heidän itse tajuta että se puhelin kannattaa hankkia. Ja sunkin lapsi voi yhä kieltäytyä jos ei huvita.

Vierailija
89/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KirkkoSisko kirjoitti:

Jep. Kiitos ja hei!

Kiitos tiedosta! Mä olen luullut että tää on vaan joku fiksu ja ystävällinen yksityishenkilö joka kirjoittelee ja palstailee omaksi huvikseen, mutta onkin ihan kirkon juttu. Huippua! Järjen ääni vauvapalstallakin, hienoa 😁 (t.ateisti joka arvostaa montaakin kirkon toimintaa eikä kuvittele että kaikki olisi vaan uskon tuputusta)

Vierailija
90/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun mullakin olisi joku ystäväkandidaatti!

Ongelmasi kuulostaa ihan epätodelliselle. En ole koskaan törmännyt tuollaiseen innokkuuteen.

Eiköhän ihmisistä aika helposti eroon pääse.

No ei tuollainen hullu ahdistelu ole ole yhtään ihanaa. Ja ei pääse helposti eroon jos joku viirapää on saanut päähänsä, että ootte best friends. Olen ohis.

Vierailija
91/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun mullakin olisi joku ystäväkandidaatti!

Ongelmasi kuulostaa ihan epätodelliselle. En ole koskaan törmännyt tuollaiseen innokkuuteen.

Eiköhän ihmisistä aika helposti eroon pääse.

No ei tuollainen hullu ahdistelu ole ole yhtään ihanaa. Ja ei pääse helposti eroon jos joku viirapää on saanut päähänsä, että ootte best friends. Olen ohis.

Minusta taas outoa. Pääsääntöisesti ei tarvitse olla muuta kuin hiukkasen tyly, niin ihmiset kaikkoaa. Saatika että ärähtää. Itse en yksinkertaisesti vastaisi mihinkään viestiin. Ikinä. Ja jos kysyisi miksi, sanoisin että en jaksa ihmisiä. Koska en jaksa ihmisiä. Ryhtymällä vielä oudommaksi kuin vastapuoli, saa varmaa tulosta aikaiseksi.

Vierailija
92/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä naapurissa nainen joka pitää päivystystuolia talon päädyssä ja puheripuli alkaa kun ohi menee, eikä lopu millään. Pakko vain nopeasti jatkaa matkaa pulinasta huolimatta. Hän ei lopeta.

Vierailija
93/94 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asiallinen kirjoitus oli KirkkoSiskolta, näin se menee.  

Vierailija
94/94 |
11.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro asialliseen sävyyn ettet ole kiinnostunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi