Joku kävi viime yönä kurkkimassa postiluukustani sisälle asuntoon
Eli siis joku kävi viime yönä kurkkimassa postiluukustani sisälle asuntoon. Heräsin yöllä enkä saanut enää unta, niin päätin lukea kirjaa. Yhtäkkiä aloin kuulla rapinaa ovelta, sitten postiluukun metalliläppä kolahti pari kertaa ja sen jälkeen kuului askelia. Ajattelin ensin, että joku on käynyt jakamassa lehtiä/mainoksia tms, mutta kello oli n. yksi yöllä eikä lattialla näkynyt mitään. Sitten huomasin, että postiluukku on apposen auki. Kuka tällaista tekee ja miksi?
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Tulipalossa syntyy aluksi joku alipaineen ja sitä sisäänpäin avautuvaa ovea ei saa auki. Se ei kestä kuin muutaman minuutin, mutta se on juuri se ratkaiseva aika pelastumisen kannalta. Ja jos joutuisin valitsemaan, niin kai ihmiset ottaisi tulipalosta pelastumisen, kuin ilkivallasta.
Täh, jos asunnossa on alipaine, niin eikös sen sisäänpäin avautuvan oven nimenomaan pitäisi avautua helposti kun ulkoa pyrkii ilmaa sisään??
Itse luin jostain, että ulko-ovi+väliovi-kombon pitäisi kestää tulipaloa puoli tuntia ennenkuin tuli murtautuu läpi, ja samanlainen ulko-ovi kestää vain vartin jos väliovi on auki. Eli jos nykyään ei enää saa laittaa väliovia, pitää sen ulko-oven siis olla erityisen paksu ja kestävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipalossa syntyy aluksi joku alipaineen ja sitä sisäänpäin avautuvaa ovea ei saa auki. Se ei kestä kuin muutaman minuutin, mutta se on juuri se ratkaiseva aika pelastumisen kannalta. Ja jos joutuisin valitsemaan, niin kai ihmiset ottaisi tulipalosta pelastumisen, kuin ilkivallasta.
Täh, jos asunnossa on alipaine, niin eikös sen sisäänpäin avautuvan oven nimenomaan pitäisi avautua helposti kun ulkoa pyrkii ilmaa sisään??
Itse luin jostain, että ulko-ovi+väliovi-kombon pitäisi kestää tulipaloa puoli tuntia ennenkuin tuli murtautuu läpi, ja samanlainen ulko-ovi kestää vain vartin jos väliovi on auki. Eli jos nykyään ei enää saa laittaa väliovia, pitää sen ulko-oven siis olla erityisen paksu ja kestävä.
Hä? Tietysti ovi on vaikeampi avata jos sisällä on alipainetta.
Mutta tuohon en ota kantaa että miten tulipalo vaikuttaa asunnon paineisiin. Kuvittelisin että paine nousee, kun huoneenlämpöinen ilma muuttuu lämpimiksi palokaasuiksi ja lämpöhän laajentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuohon en ota kantaa että miten tulipalo vaikuttaa asunnon paineisiin. Kuvittelisin että paine nousee, kun huoneenlämpöinen ilma muuttuu lämpimiksi palokaasuiksi ja lämpöhän laajentaa.
Siis ulko-ovethan aukeaa Suomessa aina ulospäin
Postiluukun eteen sisäpuolelle kannattaa laittaa peltinen sisäpostilaatikko, johon posti putoaa.
+ luukusta ei näe sisälle
+ lemmikki ei revi postia
+ posti ei putoa kuraiselle lattialle
+ ei tarvi kumartua kun ottaa postin
+ jos naapuri kusee postiluukusta sisälle, niin sisällön voi käydä kippaamassa naapurin postiluukusta palautuksena
Turha jauhaa tätä. Tonttu tai mörkö se oli. Ja vaikka olisi ollut vaikka Jari Sillanpää niin so what!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkipäivää Kalliossa. Huoltoyhtiöt ne siellä vaan kurkistelee ollaanko kotona ja sitten varastavat tavaroista. Huoltomiehiä ainakin meilläpäin. Siksi on olemassa Verisure, tarra oveen ja kamera päälle, niin loppuu se postiluukkukurkistelu.
Sisäänpäin aukeavat kiellettiin 2919. Mutta käytännössä se tarkoittaa koko väliovien poistumista ja ulkoovien muutoksia.
2919! Mihin nämä vuodet ovat vierineet?
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ehkä postiluukku nostettiin tarkoituksella ylös. Siis siinä mielessä, että onko ketään kotona. Yleensähän ihmiset laittavat luukun kiinni jos se on jätetty auki. Mahdollinen murtovaras "kartoittaa" kohteita, joissa ei olla kotona?
Samasta syystä suljen aina naapureiden postiluukkuja, mikäli ne on jätetty auki.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä32787 kirjoitti:
Nykyään on "muotia" ettei väliovea asunnoissa ole..
Itseäni pelottaa koska mun postiluukusta mahtuisi käsi ja oven pystyy aukaisemaan
Ja pelottaa siksi koska tässä taloyhtiössä tapahtunut ilkivaltaa ja asuu narkkeja
No ei ole mistään "muodista" kyse, vaan uudet paloturvallisuusmääräykset kieltää väliovet.
No kas kummaa kun meillä vuosimallia 2019 rakennettu talo ja ihan löytyy ulko-oven lisäksi väliovi 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä32787 kirjoitti:
Itseäni pelottaa koska mun postiluukusta mahtuisi käsi ja oven pystyy aukaisemaan
Ja pelottaa siksi koska tässä taloyhtiössä tapahtunut ilkivaltaa ja asuu narkkeja
No ei ole mistään "muodista" kyse, vaan uudet paloturvallisuusmääräykset kieltää väliovet.
No kas kummaa kun meillä vuosimallia 2019 rakennettu talo ja ihan löytyy ulko-oven lisäksi väliovi 🤔
2018 siis hups
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin naapurin akka kuunteli postiluukusta. Kerran istuin pöntöllä ja vessan ovi oli auki, näin pöntöltä kun luukku taas nousi ja naapurin silmät sieltä tuijotti hetken minua. Tämä tapahtui myöskin aamuyöllä. Ehkä olet saanut hänet naapuriksesi.
Mikä hitto ihmisiä vaivaa? :D
En ymmärrä miksi tämä on saanut kruunun! Niin loistava provo vai?
Vainoharhaisena ihmisenä voisin olla ainakin pari viikkoa ressaantunut tän keskustelun myötä postiluukustani, mutta onneksi on väliovi!!
Ovenkahvan väliin kannattaa tarvittaessa taitella paksu pyyhe, silloin sitä ei saada auki millään apuvälineellä postilaatikon tai lattiassa olevan raon kautta ( esim hotellit ulkomailla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ulko-ovethan aukeaa Suomessa aina ulospäin
Ei vanhoissa taloissa välttämättä.
Mitä jos vain kuvittelit jutun?
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen yksi tapaus mikä sattui kun itse jaoin Aamulehteä. Olin tiputtamassa lehteä postiluukusta aamuyöllä, kun joku vetäisi sen tiukasti kädestäni postiluukun sisäpuolella. Säikähdin niin että aloin kiljumaan rappukäytävässä, on siinäkin varmasti ollut asukkailla mukavaa. Syytin tuosta pitkään jotain läpivetoa tai muuta, mutta kyllä siellä taisi joku lehteä innokkaana odottaa. Ei siinä ajatuksissa lehteä jakaessa kaikessa hiljaisuudessa tule mieleen, että joku alkaa sitä kädestä kiskomaan postiluukun toisella puolella...
Ehkä se oli koira?
Vierailija kirjoitti:
Väliovet on nykyään kiellettyjä, vuodesta 2018 lähtien rakennetuissa taloissa. Syy tais olla se Vuosaaren saunasta alkanut palo.
Meikäläinen asuu 2019 rakennetussa talossa jossa kyllä on väliovet asunnoissa. Syksyllä tosin kävi niin, että eräs talossa asunut narkkari oli yrittänyt murtautua asuntoihin postiluukun kautta ja käsi jäi jotenkin jumiin naapurin luukkuun, joten hän jäi sitten kiinni ja sai häädön. Itse olin juuri silloin yövuorossa, eli en tiedä onko minunkin ovella käyty kolistelemassa. Sen jälkeen ilmoitustaululle tuli se sama tiedote josta tässä ketjussa aiemminkin puhuttiin, että ulko-ovet pidettävä lukittuina jne.
Aikoinaan istuin menkkaripuloimassa ja kissa oli taas räplännyt vessan oven apposen auki mutta ajattelin että mitäpä tuosta, kun yksin asun. Äkkiä postiluukku aukesi mikä oli kummaa kun yöllä ei postia jaeta, eteiskäytävä oli pimeä mutta vessassa valo ja oli epämukava tunne että sieltä luukun takaa joku tuijottaa kun istun pytyllä. Meni noin minuutti ja luukku kolahti kiinni. Asunnossani ei siis ollut väliovea , koska edellinen asukas oli sen pistänyt pa""si . Oli aika levoton talo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä32787 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä32787 kirjoitti:
Investoi turvalukkoon + turvaketjuun. Näin saat mielenrauhan vain parilla sadalla eurolla. Sitten sinulla on triplalukitus. Ei pelkoa.
Tää on vuokra asunto, vuokranantaja tuskin suostuu ainakaan ihan heti, koska nyt tulossa uusi jääkaappi johon investoi
Vuokranantajalla ei ole asiaan mitään valtaa, koska taloyhtiö omistaa jokaisen asunnon oven. Taloyhtiölläkään ei ole ikinä mitään sitä vastaan, että laitat siihen turvallisuutta edistiä lisäyksiä.
Siitä vaan Abloylle soittelemaan.
Turvaketjun voi laittaa itse, kenelläkää ei ole nokan koputtamista asiaan ja voit tehdä sen kysymättä. Toki laita se itse vain, jos taito riittää ettet sorki ovea rikki.
Et sä turvalukkoja laita vuokra-asuntoon omistajalta kysymättä, maksaakin ihan törkeesti. Ketjun voi laittaa, muuten et lukkoihin koske. Tai sitten vuokranantaja vaihdattaa ne lähteissäsi sun kustannuksella.
Kyllä turvalukon saa asentaa omalla kustannuksellaan, se on ihan normaali toimenpide. Tietty kannattaa kysyä etukäteen, jos vaikka vuokranantaja sen maksaisi, hänen hyödykseenhän se lukko sitten jää kun muutat pois. Eikä lukkoja tarvitse vaihdattaa, pois muuttaessa tietenkin turvalukon avaimet jätetään vuokranantajalle samalla kun muutkin avaimet. Ei ole yksikään vuokranantaja vielä siitä hermostunut että olen melkein jokaiseen asumaani asuntoon asennuttanut turvalukon, jos sellaista ei ole ollut. Onpahan ollut sitten seuraavalle asukkaalle valmiina.
Et todellakaan asennuta turvalukkoa vuokranantajan (asunnon omistajan) tietämättä! Omistajalla on myös asunnon avain mistä sitä tietää mikä hullu asentelee ja missä on avaimia sitten.
Ei ole peruste että ovi on taloyhtiön, kun sen oven takana on jonkun ihan itse omistama asunto.
Terveisin vuokranantaja (myös tavallist avaimet sellaisia, että niitä ei saa vuokralainen itse teetettyä, abloyn Senta tänäpäivänä)
Sisäänpäin aukeavat kiellettiin 2919. Mutta käytännössä se tarkoittaa koko väliovien poistumista ja ulkoovien muutoksia.