Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran annatte rahaa teinille? (n.16.v)

Vierailija
04.05.2025 |

Eli onko itsestään selvyys että vanhempi rahoittaa vielä tämän ikäisen elämisen ja vaatteet täysin? Nuori ei ole hakenut kesätöitä ja vähän laiskan puoleinen kaveri. 

Mietin omaa nuoruuttani kun itsestään selvää oli että tuossa iässä haettiin töitä ja tienattiin itse omat vaaterahat. Kaikki kännykkä ym. rahat oli itsestään selvää että piti hankkia itse eikä vanhempien lompakolle ollut asiaa. 

Minulla mene yli tämän päivän merkkivaatteet ja esim. se ettei kesäksi riitä lenkkarit vaan "kaikilla on lisäksi myös tennarit". Halutaan 500€.n puhelimia ja lähes 1000€.n polkupyöriä. "Ja tämä kuinka kaikilla on". Tämä pitää kyllä paljon paikkansa, suurimmalla osalla nuorista on merkkivaatteet, kalliit pyörät, mopot ja jopa koppimönkiät (täällä), on kalliit puhelimet, kalliit harrastukset ja itsestäänselvyys että vanhemmat maksaa. Sitten se osallistuminen kotona, kun "kenenkään muunkaan ei tarvitse kotona osallistua tässä määrin kotitöihin". 

Itse tienaan 1200€/kk. Mun teinillä on niin paljon korkeampi elintaso täällä kuin minulla. 

Haluaisin kuulla muiden kokemuksia aiheesta. Miten teillä? Onko nuorella jokin tietty viikkoraha? Käykö töissä? Osallistuuko minkä verran omiin vaatteisiin, puhelimiin, harrastekuluihin tai entä kotitöihin?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun rahaa on, miksi sitä ei käyttäisi lapseensa? Rikkaus ei ole rikos. 

Vierailija
2/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kaiken, pian 18v. Kesätöitä ei tainnut ensi kesällekään löytyä, mutta 15v tienatut on edelleen säästötilillä.

Maksaisin ilomielin enempikin jos jossain olisi liesussa kavereiden kanssa, mutta ei, hyvä jos silloin tällöin johonkin leffaan tms menevät.

Tälleen kasarinuorelle ihan vieras ajatus että teinit roikkuu kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata köyhänä asua rikkaiden naapurissa.

Vierailija
4/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun rahaa on, miksi sitä ei käyttäisi lapseensa? Rikkaus ei ole rikos. 

LUE kysymys uudelleen!

Et selvästi ymmärtänyt asiaa.

Vierailija
5/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ostaa vaatteet, jotain toki ostavat lahjakorteilla, joita saaneet isovanhemmilta lahjaksi. Puhelimet ei todellakaan ole mitään 500€ maksavia, halvemmakin saa ihan kelvollisia. Muutaman kympin saa kerran kuussa tilille ja tarpeen mukaan annetaan enemmänkin. 16v tekee pienimuotoisesti töitä, 15v ei. Tuon ikäisten kulut on vielä vanhempien vastuulla, mutta ihan kaikkein kalleimmat ei ole mikään perusoikeus, varsinkin jos itse ei tehdä mitään niiden eteen.

Vierailija
6/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, on jo aikaa kun oli teini.

Rahaa sai, esim leffaan, bussilippuun ja vaatteet sai ostaa itte.

Annoin hintarajan, jonka sisällä sai ostaa, loput sai pitää itse.

Opetin jo pienenä että keskihintainen on paras, "köyhän ei kannata ostaa huonoa"

Nyt on opiskellut kunnon ammatin, on säästeliäs, on ostanut oman asunnon jne jne.

Ja hei, ihan pienestä pitäen on opetettu rahan käyttöä. Miten maksetaan laskut ja verot ja ja ja ...

Turhaan nyt itket! "Rhaa ei ole, men ja hanki töitä tai opiskelupaikka, laiskana et lorvi" Sanot vaan, kova sana, kivi!

Vierailija
7/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ostaa vaatteet, jotain toki ostavat lahjakorteilla, joita saaneet isovanhemmilta lahjaksi. Puhelimet ei todellakaan ole mitään 500€ maksavia, halvemmakin saa ihan kelvollisia. Muutaman kympin saa kerran kuussa tilille ja tarpeen mukaan annetaan enemmänkin. 16v tekee pienimuotoisesti töitä, 15v ei. Tuon ikäisten kulut on vielä vanhempien vastuulla, mutta ihan kaikkein kalleimmat ei ole mikään perusoikeus, varsinkin jos itse ei tehdä mitään niiden eteen.

Kun 16 vuotias tekee pienimuotoisia töitä, säästääkö rahat tulevaan, saako käyttää omiin menoihin leffaan/kavereiden kanssa syömään ym. vai osallistuuko omalla palkallaan omiin hankintoihinsa, esim. ne kalliit merkkivaatteet? (Esimerkkinä jos 80€:lla saa tennarit mutta haluaa välttämättä ne 150€ maksavat). 

Vierailija
8/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten kuukausiraha on aina ollut ikä * 100e.

16v saisi siis 1600e kuussa.

Vierailija
9/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini ei ole löytänyt työharjottelupaikkaa eikä kesätyöpaikkaa. Työttömyyden pelko ahdistaa häntä aika pahasti. Olen tehnyt selväksi että koulua saa käydä niin pitkään kuin ikinä haluaa ilman huolta rahasta.

Vierailija
10/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää silmään tuo "kaikilla on myös tennarit". Meinaatko oikeasti, että lapsella on kesäksi vain yhdet kengät? Kai hän nyt jotkut vaihtarit tarvitsee? Musta tennaripyyntö on täysin ymmärrettävä ja vähintäänkin kohtuullinen.

Meillä alakouluikäisen pojan jalka kasvoi juuri kokoon 42 ja hänellä on nyt tasan kolmet kengät: lenkkarit, tennarit ja halpis-crocsit ja sekin on musta aika vähän sopivia kenkiä.

Vierailija
11/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksistä vois antaa jotain

Vierailija
12/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kasvatat perseilijää? Entäs kun se täyttää esmes 50 v.?

Vierailija
13/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun nuoruudessa tienattu teininä omia vaaterahoja. Ehkä tuo on ollut juuri teidän perheessä tapana. Kyllä vanhempien on varmistettava lapselle vaatteet siihen asti, kunnes on täysi-ikäinen. 16-vuotiaan on nykyään todella vaikea löytää kesätöitä.

Vierailija
14/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä

Vierailija
15/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään, sillä on rahaa enemmän kuin minulla. Peri exän puoleiselta mummolta ison summan.

Vierailija
16/16 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun 16 vuotias tekee pienimuotoisia töitä, säästääkö rahat tulevaan, saako käyttää omiin menoihin leffaan/kavereiden kanssa syömään ym. vai osallistuuko omalla palkallaan omiin hankintoihinsa, esim. ne kalliit merkkivaatteet? (Esimerkkinä jos 80€:lla saa tennarit mutta haluaa välttämättä ne 150€ maksavat). 

Saa käyttää itse tienaamansa rahat mihin haluaa. Ei ole kovasti merkkivaatteiden perään, mutta saattaa ostaa esimerkiksi fanittamansa bändin huppareita, yleensä ainakin osan niistäkin olen maksanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme