Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kieliä sinusta on ollut helpointa/vaikeinta oppia?

Vierailija
22.01.2020 |

Itse tykkään opiskella kieliä (alkeita), mutta en opi helposti mitään.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idari kirjoitti:

Kaikki ihan saatanan vaikeita.

Englannin opin vasta, kun muutin Englantiin. En ymmärtänyt puhutusta kielestä yhtään mitään. Asuin siellä 10 vuotta ja siltikään en ole lähellekään sujuva englannissa. Viikoittain tarkistelen, kuinka joku sana lausutaan tai kirjaa lukiessa kysyn brittimieheltäni, mitä tuo ja tämä tarkoittaa.

Ruotsia en osannut koskaan. Nykyään en muista edes esim. kaikkia persoonapronomineja. Tässä oli toki motivaatio-ongelmakin. En ole koskaan tarvinnut ruotsia yhtään missään.

Nyt asun Romaniassa toista vuotta ja silloin harvoin kun saan sanottua jotain, niin taivutan verbejä väärin. Sanon siis sinä teet kun pitäisi sanoa hän tekee. Lausun ihan päin persettä, vaikka romania on suomalaiselle aika helppo lausuttava. Änkytän, unohdan numerot, päivät ja apaut kaiken muun paitsi hei ja kiitos.

Arabiaakin tuli joskus opiskeltua, kun arabiankielisessä maassa asuin. Hukkaan heitettyä rahaa ja aikaa. Enpä oppinut.

Elämäsi kuulostaa mielenkiintoiselta! Saanko kysyä, millä alalla olet tai miten olet päätynyt asumaan noissa maissa?

Vierailija
22/28 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viro helpoin ja arabia ehdottomasti vaikein. Saa tehdä hirveästi töitä että oppii kirjaimet, ääntet ja kirjoittamisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin esperanton kieliopin viikossa. Tosin ne suhuäänteet on suomalaiselle toivottoman vaikeita.

Vaikein taas puolan kieli, jossa natiivipuhujatkin tarvitsevat painetun taulukon oikean sijamuodon käyttämiseen.

Vierailija
24/28 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opin esperanton kieliopin viikossa. Tosin ne suhuäänteet on suomalaiselle toivottoman vaikeita.

Vaikein taas puolan kieli, jossa natiivipuhujatkin tarvitsevat painetun taulukon oikean sijamuodon käyttämiseen.

Siis häh? Miten on mahdollista, että natiivitkaan eivät osaa...

Vierailija
25/28 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis häh? Miten on mahdollista, että natiivitkaan eivät osaa...

Esim. "minun koira" omistusmuoto taipuu sen mukaan, että onko se sinun oma koira juuri silloin, tai onko se ollut sinun oma joskus aiemmin, tai tuleeko se ehkä olemaan joskus sinun oma.

Vierailija
26/28 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoimpia olleet ruotsi, englanti, italia ja venäjä. Vaikeimmaksi olen mieltänyt ranskan, voi johtua myös siitä että opiskelumotivaatio oli nollissa silloin kun opiskelin sitä.

Vierailija
27/28 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä ja ranska ovat olleet tosi vaikeita. Englanti, ruotsi ja saksa helppoja. Italia ja espanja esimerkiksi enkkua hankalampia. Lukeminen onnistuu, mutta suullinen kommunikointi ei.

Vierailija
28/28 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään en ole oppinut swahilia.

Voi kyllä liittyä siihen etten ole opiskellut enkä ollut tuon kielen kanssa missään tekemisissä.

Toisaalta, näin telkkarissa monta kolme-neljävuotiasta jotka puhuvat sitä ihan sujuvasti, eli ei se voi vaikea olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi