Mitä kieliä sinusta on ollut helpointa/vaikeinta oppia?
Itse tykkään opiskella kieliä (alkeita), mutta en opi helposti mitään.
Kommentit (28)
Viro helpoin ja arabia ehdottomasti vaikein. Saa tehdä hirveästi töitä että oppii kirjaimet, ääntet ja kirjoittamisen.
Itse opin esperanton kieliopin viikossa. Tosin ne suhuäänteet on suomalaiselle toivottoman vaikeita.
Vaikein taas puolan kieli, jossa natiivipuhujatkin tarvitsevat painetun taulukon oikean sijamuodon käyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse opin esperanton kieliopin viikossa. Tosin ne suhuäänteet on suomalaiselle toivottoman vaikeita.
Vaikein taas puolan kieli, jossa natiivipuhujatkin tarvitsevat painetun taulukon oikean sijamuodon käyttämiseen.
Siis häh? Miten on mahdollista, että natiivitkaan eivät osaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis häh? Miten on mahdollista, että natiivitkaan eivät osaa...
Esim. "minun koira" omistusmuoto taipuu sen mukaan, että onko se sinun oma koira juuri silloin, tai onko se ollut sinun oma joskus aiemmin, tai tuleeko se ehkä olemaan joskus sinun oma.
Helpoimpia olleet ruotsi, englanti, italia ja venäjä. Vaikeimmaksi olen mieltänyt ranskan, voi johtua myös siitä että opiskelumotivaatio oli nollissa silloin kun opiskelin sitä.
Venäjä ja ranska ovat olleet tosi vaikeita. Englanti, ruotsi ja saksa helppoja. Italia ja espanja esimerkiksi enkkua hankalampia. Lukeminen onnistuu, mutta suullinen kommunikointi ei.
Millään en ole oppinut swahilia.
Voi kyllä liittyä siihen etten ole opiskellut enkä ollut tuon kielen kanssa missään tekemisissä.
Toisaalta, näin telkkarissa monta kolme-neljävuotiasta jotka puhuvat sitä ihan sujuvasti, eli ei se voi vaikea olla.
Elämäsi kuulostaa mielenkiintoiselta! Saanko kysyä, millä alalla olet tai miten olet päätynyt asumaan noissa maissa?