Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein taas tänään ilmoituksen väkivallasta

Vierailija
22.01.2020 |

Käsi on täynnä raapimis -ja puremajälkiä, kaulalla verinen nirhauma, sääressä mustelma.
Työ on käynyt samaan aikaan yhä fyysisemmäksi ja vaativammaksi kun ryhmässä on 22 lasta joista puolella on Tehostettu tai erityinen tuki.
Silmittömät päällekäymiset tapahtuvat joskus odottamatta, joskus ne kohdistuvat toiseen lapseen ja on pakko mennä väliin, jolloin on itse mustelmilla.
Olen aivan kuitti tähän työhön, en jaksa enää. Kaikki aika menee kiinnipitäessä ja tappelupukareita irroittaessa toisistaan. Kädet eivät vaan riitä. :(
Eskariopettaja

Kommentit (199)

Vierailija
121/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriökäyttäytymiseen vaikuttaa paljon se, että lasten annetaan räplätä älylaitteita aamusta iltaan. Ne tuottavat välitöntä tyydytystä, aina löytyy uutta kivaa eikä tarvitse odottaa sekuntiakaan.

Sitten kun reaalimaailmassa pitäisi odottaa vuoroaan, on tylsää, ei tapahdu mitään tai pitäisi ihan itse ajatella ja keskittyä, niin se ei onnistukaan. Pinna palaa saman tien. Lyödään kaveria siitä hyvästä.

Vierailija
122/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa... Nostan hattua suuresti näille hoitajille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen nähnyt omaa lasta hakiessa kun yksi lapsi suuttui ja hakkasi toista päähän täysillä.

Hoitaja huusi ja juoksi salamannopeasti väliin, niin hullu lapsi tarrasi hampailla hoitsua kädestä. Hoitsu nosti käden ilmaan niin roikkui siinä.

Onneksi ei ollut oma lapsi saamassa päihin.

Hoitaja jäikin kohta pitkälle sairaslomalle."

Vetää sanattomaksi.

Siis osastohoidossa tuon käytöksen ymmärtäisiettä on sairas, mutta normi-päiväkodissa.

Vierailija
124/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meno jatkuu kouluissa ja yläasteella, esim. Sammon koulussa tänään.

Vierailija
125/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein juuri lapseni taas sinne apinatarhaan. Siellä oli jo valmiiksi polemiikkia toisen vanhemman kanssa yhdestä lapsesta, joka terrorisoi koko päiväkotia. Kuulemma "nyt puuttuvat" pahoinpitelyihin jne.

Olen itse kehitysvammaisten opettaja, ja meillä on suora ohje siihen, että oppilas joka käyttäytyy aggressiivisesti poistetaan ryhmästä ja lähtee joko ambulanssilla tai vanhempien toimesta sairaalaan ja sairaalakouluun. Sanoin myös lapseni päiväkotiin, että sinä päivänä kun tämä yksi hirviö käy lapseni päälle soitto saman tien minulle ja hätäkeskukseen. Jos ambulanssi ei ota kyytiin niin sitten poliisi.

En ymmärrä, että miten ihmeessä nämä integroidut eritysilapset ovat muka jotenkin vähemmän vammaisia (ilmeisesti ajatellaan, että seura tekee kaltaisekseen) ja keinot ihan erit erityiskouluissa/-päiväkodeissa kuin normaalikouluissa/-päiväkodeissa. Siis, että jos esim. autistilapsi käy erityiskoulussa lapsen päälle seuraa ambulanssi, sairaala, tutkimukset, sairaalakoulu & tukitoimet. Jos sama lapsi käy toisen lapsen päälle integroitina normaaliluokassa niin seuraa joku yhteinen juttutuokio kuinka pahalta tuntuu jos lyö ja päivä jatkuu. Ja sama huomenna uudestaan.

Ihmeen pitkään päiväkodeissa katsotaan pahaakin lapsen oireilua.

Palkataan avustaja (eli aikuinen tätä oireilevaa lasta/lapsia vahtimaan).

Silti ei tarvitse kuin yhden , joskus usemmankin oireilevan lapsen niin mikään normaali päiväohjelma ei oikein toteudu. Rauhattomuus ja arvaamattomat tapahtumat ovat päivittäisiä ja hallisevat koko yleistä ilmapiiriä hyvinkin väkivaltaisine purkauksine ja  "kohtauksineen" joita on selviteltävä  --  ja jotka katkaisevat kaiken yhdessä tekemisen.

Ihan sellainen lasten normi-leikkirauhakin puuttuu, kun muutama lapsi ei yksinkertaisesti pysty pysymään paikoilllaan saati keskittymään tekemiseen/kuntelemaan aikuista muutamaa sekuntia kauempaa.

Nämä lapset jäävät nykyään vaille asianmukaista psyykkistä hoitoa ja hoitajat palaa loppuun ja vaihtaa ammattia.

Lisäksi rauhattoman päiväkotiryhmän muut lapset kärsii ja pahimmassa tapauksessa alkavat oireilemaan hekin kun meno on rauhatonta ja välillä pitää muistaa sitä milloin mistäkin hermostuvaa tarhakaveria varoa.

Vierailija
126/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu vaan vahvistaa päätöstä siitä, että omia lapsia en tähän maailmaan halua. Ihan järkyttävää luettavaa. Oma lapsi nyrkkeilysäkkinä muille, koulusta ei saa opetusta näiden häirikköjen takia (tuo näkymätön lapsi niin surullinen vertauskuva :( ) ja puhumattakaan kiusaamisesta, joka voi jatkua koko koulun läpi, ja vielä työelämässäkin. Kamalaa.

Vierailija
127/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oikeasti, tälle pitää saada loppu. Sanon, että pitää julistaa hätätila, enkä edes vitsaile. Ammattilaiset kirjoittakaa kansalaisaloite ja onko jo joku yhdistys olemassa joka hoitaa tätä asiaa? Mihin liittoon kuulutte ja mitä liiton lakimies sanoo tästä?

Väkivalta EI ole lainmukaista!

Vierailija
128/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miettii, että on ihmisiä, jotka eivät tiedä päiväkodin toiminnasta tuon taivaallista ja ajattelevat, että se on ihan helppoa lasten kanssa piirissä lauleskelua ja askarteluapaskartelua ja kaikki aikuiset nyt osaavat "pitää lapset kurissa". Totuus on jotain ihan muuta! Meno on pahempaa ja haastavampaa, kuin vaikka vanhusten hoivapuolella.

Ja onko riittävä korvaus tuollaisesta haastavasta työstä oikeasti se nippanappa 2000€/kk bruttona? Käteen jää 1600€ ja joissain paikoissa jopa alle. Juurikin näiden ryhmäkokojen kasvaminen ja erityislasten lisääntyminen on tuonut hoitajille uusia haasteita ja erityisosaamista, joka ei todellakaan näy palkassa, ainoastaan huonontuneina työoloina.

Tämä on fakta, mitä meidän päättäjät eivät tahdo ymmärtää mitenkään...

Vierailija
129/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täälläkin palstalla joka päivä äidit valittaa että heidän kiukuttelua lapsukaisiaan rangaistaan tai arvostellaan päiväkodissa tai koulussa. Eilenkin eräs äiti kehui kuinka hän ei koskaan komenna lapsiaan

Vierailija
130/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon kuri ja rankaisu takaisin.

Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.

Vierailija
131/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Silmittömät päällekäymiset tapahtuvat joskus odottamatta, joskus ne kohdistuvat toiseen lapseen ja on pakko mennä väliin, jolloin on itse mustelmilla."

Trollaatko? Pikkulapsi aiheuttaa sinulle mustelmia? Ei voi olla mahdollista.

Trollaatko? Luuletko ettei 6-7 vuotiailla ole voimaa purra tai raapia? Eilen eräs kullanmuru heitti minua tuolilla takaapäin kun en antanut mennä jumppasaliin. Ei ollut hänen vuoronsa. Että näin.

Näistä täytyisi tehdä ketju :D "Mistä syystä olet kohdannut väkivaltaa päiväkodissa". Voisi olla "hauskaa" luettavaa. Minä olen saanut ikuisen arven, kun lapsi juoksi käytävällä (missä ei saisi olla lapsia) vastaan ja estin matkan teon niin haukkasi jalasta. Eräs lapsi sisällä ei saanut heitellä tavaroita kavereiden päälle, joten ulos tilasta ja löi kasvoihin. Pihalla kaveri oli maassa ja meni potkimaan tätä, sisällä sylki päälle ja yritti heittää tuolilla.

Yksi päiväkodin työntekijä sai pysyvän kuulon aleneman nostaessaab riehuvaa lasta rauhoittumaan syliinsä, vallaton pikkupiltti päätti kostaa moisen painamalla yllättäen suunsa hoitajan korvaan ja kiljumalla niin kovaa mitä keuhkoista lähti.

Vierailija
132/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ihan sama meno jatkuu peruskoulussa. Siellä opettaja kohtaa mellastavan 24:n oppilaan lauman yksinään. Tuoleja heitetään meilläkin. Tappelevien kuudesluokkalaisten väliin menevä ottaa osumia väistämättä.

Miksette ota syliin ja tee pienryhmiä?

Meidän koulussa ei ainakaan ole tarpeeksi henkilökuntaa pienryhmiä varten ja opettajien lomautukset tulossa 🤨

Vierailija
133/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vein juuri lapseni taas sinne apinatarhaan. Siellä oli jo valmiiksi polemiikkia toisen vanhemman kanssa yhdestä lapsesta, joka terrorisoi koko päiväkotia. Kuulemma "nyt puuttuvat" pahoinpitelyihin jne.

Olen itse kehitysvammaisten opettaja, ja meillä on suora ohje siihen, että oppilas joka käyttäytyy aggressiivisesti poistetaan ryhmästä ja lähtee joko ambulanssilla tai vanhempien toimesta sairaalaan ja sairaalakouluun. Sanoin myös lapseni päiväkotiin, että sinä päivänä kun tämä yksi hirviö käy lapseni päälle soitto saman tien minulle ja hätäkeskukseen. Jos ambulanssi ei ota kyytiin niin sitten poliisi.

En ymmärrä, että miten ihmeessä nämä integroidut eritysilapset ovat muka jotenkin vähemmän vammaisia (ilmeisesti ajatellaan, että seura tekee kaltaisekseen) ja keinot ihan erit erityiskouluissa/-päiväkodeissa kuin normaalikouluissa/-päiväkodeissa. Siis, että jos esim. autistilapsi käy erityiskoulussa lapsen päälle seuraa ambulanssi, sairaala, tutkimukset, sairaalakoulu & tukitoimet. Jos sama lapsi käy toisen lapsen päälle integroitina normaaliluokassa niin seuraa joku yhteinen juttutuokio kuinka pahalta tuntuu jos lyö ja päivä jatkuu. Ja sama huomenna uudestaan.

Ihmeen pitkään päiväkodeissa katsotaan pahaakin lapsen oireilua.

Palkataan avustaja (eli aikuinen tätä oireilevaa lasta/lapsia vahtimaan).

Silti ei tarvitse kuin yhden , joskus usemmankin oireilevan lapsen niin mikään normaali päiväohjelma ei oikein toteudu. Rauhattomuus ja arvaamattomat tapahtumat ovat päivittäisiä ja hallisevat koko yleistä ilmapiiriä hyvinkin väkivaltaisine purkauksine ja  "kohtauksineen" joita on selviteltävä  --  ja jotka katkaisevat kaiken yhdessä tekemisen.

Ihan sellainen lasten normi-leikkirauhakin puuttuu, kun muutama lapsi ei yksinkertaisesti pysty pysymään paikoilllaan saati keskittymään tekemiseen/kuntelemaan aikuista muutamaa sekuntia kauempaa.

Nämä lapset jäävät nykyään vaille asianmukaista psyykkistä hoitoa ja hoitajat palaa loppuun ja vaihtaa ammattia.

Lisäksi rauhattoman päiväkotiryhmän muut lapset kärsii ja pahimmassa tapauksessa alkavat oireilemaan hekin kun meno on rauhatonta ja välillä pitää muistaa sitä milloin mistäkin hermostuvaa tarhakaveria varoa.

Täälläpä yks pitkälle saikulle joutunut entinen avustaja 👋 Allekirjoitan tän täysin.

Vierailija
134/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minun lapseni kirkuu, huitoo ja tönii kun aistit kuormittavat liikaa.

No onpa paitsi uskottavaa myös loogista. Aistit kuormittuu liikaa, joten KIRKUU ITSE LISÄÄ!!! Sehän se rauhoittaa!

Voi jessus.

Kyllä monella aistiyliherkällä lapsella ylikuormittumista rauhoittaa se, kun saa itse olla se äänen lähde. Monet aistiyliherkät lapset leikkiikin kovaäänisiä leikkejä, huutaa ja tömistää, mutta ei siedä ääniä joita ei itse hallitse.

T. Toimintaterapeutti

Vierailija
135/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs päiväkodin johtaja ehdotti ryhmäavustajan työtä. Työ olikin väkivaltaisen lapsen hakattavana oleminen.lapsi oli täysin hullu, hakkasi päällään, potki kengät jalassa, yritti purra, yritti ottaa metalliesineen jolla lyödä jne. Mielestäni pentu olisi tarvinnut ennemmin manaajaa ja pappia. Onneksi työsopimusta ei oltu vielä kirjoitettu. Olen hakenut opiskelemaan ihan muuta alaa. Miksi naiset alistuu pentujen hakattavaksi? Ranne ja käsi olivat turvonneet päivän jälkeen kun kokoajan riivattua piti estää tekemästä väkivaltaa. Itekin pienikokoisena naisena ihmettelin kun yritettiin laittaa pennun hakattavaksi. Valitettavasti jotkut vanhemmat ovat ylpeitä kun niiden pentu hakkaa"osaa pitää puolia". Hoitakaa hirviönne itse.

Vierailija
136/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi uskoa ettette saa lapsiin kuria. Soittakaa vanhemmat heti paikalle. Ei tuo ole normaalia.

Tämä on jo kolmas vaativa ryhmä putkeen. Vanhemmista ei ole apua, ovat sitä mieltä että vika on meissä. Lastensuojeluilmoituksia ja väkivaltailmoituksia saa tehdä jatkuvasti.

No onhan se vika teissä, jos ette saa ryhmäkokoja riittävän pieniksi ja henkilökuntaa riittävästi, jos ryhmässä on lapsia, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Kyllä ne ihan normaalit, ongelmattomatkin lapset turhautuvat ja stressaantuvat levottomassa ilmapiirissä ja liian suurissa ryhmissä. Ihan normaaliahan se on. Ja pahimmassa tapauksessa saavat huonoja vaikutteita muilta, kun aikuiset eivät ole aktiivisesti läsnä ja ohjaamassa. Tästä seuraa vielä se, että vanhemmat turhautuvat, kun ette saa näitä ongelmia ratkaistua ja oma aiemmin ongelmaton lapsi kärsii ja alkaa oireilemaan. 

Huutelette jatkuvasti että lisää palkkaa pitäisi saada. Mitä se palkka tässä auttaa? Väitätte olevanne hyvin koulutettuja ja antavanne maailman parasta varhaiskasvatusta. Valitettavasti ei siltä näytä. Ei se teidän palkkanne aiheuta lapsille ongelmia, vaan liian suuret ryhmät ja se, että hoitajia/opettajia on liian vähän ja tukea tarvitseville ei osoiteta ylimääräisiä hoitajia. 

Käyttäkää sitä akateemista osaamistanne ja ottakaa hommat haltuun. Sen sijaan, että valitatte palkasta, vaatikaa lisää työkavereita. Menkää lakkoon, jos ei hoitajamitoitusta muuten muuteta. Neljä viikkoa ja aika moni vanhempi, työpaikka, yritys on pulassa ja alkaa neuvottelutahtoa löytymään. 

Ei meillä kotona ole näitä ongelmia. Lapsia kasvatetaan ja epätoivottuun käytökseen puututaan saman tien. Käydään läpi parempi tapa toimia ja ohjataan lapsia. Ollaan askel edellä, jos nähdään että tilanne on kehittymässä sellaiseksi, jossa lapset tarvitsevat vielä aikuisen läsnäoloa ja ohjausta. 

Vierailija
137/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisten aisten kanssa työskentelevänä tulee väistämättä mieleen, millaista on vanhemmuus tänä päivänä. Suurimmalla osalla varmaan vastuullista ja läsnäolevaa, osalla sitten vähemmän. Pelaamisen määrä ekaluokkalaisten poikien keskuudessa on huikea. Pelataan k18 pelejä, tunteja, ilman rajoituksia ajan tai pelin suhteen, pään täyttää pelimaailmat ja tapahtumat niissä. Tuntuu, ettei kukaan kotona kontrolloi pelaamista. Se näkyy levottomuuteena, toiminnanohjauksen puuttena, sosiaalisissa suhteissa.

Vierailija
138/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kasvattaminen on tullut vaikeaksi nykyvanhemmille. Lapsi tarvitsee jatkuvaa opastusta, läsnäoloa, esimerkkiä, keskustelua , huomiota pienenä, jotta hänestä kasvaa tolkun ihminen, toiset huomioonottava ja empaattinen.. ei hän opi noita taitoja itsestään, äidinmaidossa. Jos epäilet, ettei sinulla ole aikaa / haluja kasvattaa lastasi- älä tee lapsia.

Vierailija
139/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä tajua kenen pinna tuollaista kestää päivästä ja viikosta, vuodesta toiseen???

Onpa laadukasta varhaiskasvatusta, hoitajat aivan loppu ja lapsiaines sekopäistä. Joku kirjoitti että hoitajat eivät ehdi edes vessassa käymään, tai syömään. Voiko pitää paikkansa?

Vierailija
140/199 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lettutieteen Vihtori kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän muuten johtuu tämä erityislasten huomattava lisääntyminen? Silloin, kun itse olin lapsi 90-luvulla, niin toki pari häirikköä mahtui aina joukkoon, mutta meno ei todellakaan ollut samanlaista mitä nykyisin... Ja tämän tiedän siitä, että oma lapseni on päiväkodissa ja meno on kuin eläintarhassa ja oikeasti saa pelätä, että milloin tulee se hetki, kun omaa lastani on lyöty tai purtu niin pahasti, että vaatii sairaalahoitoa. Näin kävi yhdelle tuttavaperheen lapselle ja juurikin erityislapsen toimesta.

Johtuu siitä, että vanhemmat antavat kasvatusvastuunsa räiskintäpeleille. Jotkut ekaluokkalaisetkin pelaavat K-18 -pelejä.

Tai siitä, että vanhemmat ovat itse niin kieroon kasvaneita, ettei siitä oman lapsen kasvatuksesta tule yhtään mitään. Sekin on aika huolestuttavaa mitä todella moni pieni lapsi joutuu näkemään ja kokemaan kotonaan... Toki varmasti pahimpiin tapauksiin puututaan välittömästi, mutta osa jää ihan huomaamatta...

Olen yläkoulun lehtori ja virkaikääkin jo viime vuosituhannelta asti. On täysin virheellinen käsitys, jonka mukaan häiriökäyttäytymisen lisääntyminen johtuisi siitä, että lasten kotona suora kaltoinkohteleminen olisi lisääntynyt räjähdysmäisesti.

Päinvastoin tilanne on parissa vuosikymmenessä kääntynyt täysin katolleen. Rajua kohtelua kokeneita lapsia on aina vain vähemmän ja näissäkin on syytä muistaa, että vain osa tuosta porukasta oireilee väkivallalla muita kohtaan. Paljon suurempi osa näistä on ns näkymättömiä lapsia, jotka eivät missään tilanteessa uskalla edes valittaa, saati häiriköidä.

Sen sijaan se joukko, joka on kasvanut kotona käytännössä ilman rajoja, on kasvanut hälyyttävästi. Tälle porukalle sääntöjen noudattaminen, rajoitukset ja toisten huomioiminen ovat täysin vieraita käsitteitä jo lähtökohtaisesti. Kielto saa aikaan raivarin, oman vuoron odottaminen on mahdotonta, muiden kunnioitus on nollissa jne.

Olemme hyvin lähellä tilannetta, jossa tähän asti koulujen seinien sisään päättäjien toimesta piilotetut ongelmat murtautuvat sieltä voimalla ulos. Aika iso osa vanhemmista ja vielä suurempi osa ammattikasvattajista on aivan kypsiä. Koulut ja esikoulut eivät ole mitään mt-hoitolaitoksia. Lapset, jotka eivät ole koulukuntoisia, eivät luonnollisestikaan kuulu kouluun. Heidät pitää hoitaa kuntoon terveydenhuollon ammattilaisten toimesta ja kouluun mennään sitten, kun koulua pystyy käymään.

Eiköhän tämäkin vika lähde täysin yhteiskunnan rakenteista. Äidit halutaan töihin mahdollisimman nopeasti ja lapset laitetaan täysiin laitoksiin 8-10 tunniksi päivässä selviytymään. Vanhemmat kasvattavat näitä lapsia ehkä pari-kolme tuntia päivässä. Jos kasvattajista halutaan vikaa löytää, niin silloin katse pitäisi suunnata päiväkotien henkilöstön suuntaan. Jos lapset joutuvat kasvamaan tässä keskustelussa kuvatunlaisessa ympäristössä, niin onko ihme, että ei auktoriteetteja kunnioiteta ja on mielenterveysongelmia. 

Lapset viettävät valtaosan päivästä niin, että eivät saa huomiota, rakkautta, ohjausta, rajoja ja lohdutusta, vaan joutuvat pahimmassa tapauksessa selviytymään tuollaisessa villissä lännessä vuoden ikäisestä asti. 

Koulun alkaessa kasvatuksesta suurimmassa vastuussa ovat opettajat ja iltapäiväkerhojen ohjaajat. Vanhempien mahdollisuudet oikaista näitä laitoksissa opittuja toimintatapoja ovat aika olemattomat, kun täyden työpäivän jälkeen lapsen kanssa vietetään muutama tunti päivässä. 

Nyt saisivat kyllä kasvatusalan ammattilaisetkin alkaa pikku hiljaa kantamaan vastuuta näistä lasten ja nuorten nykyongelmista.