Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vuonna kotiinne hankittiin tietokone nettiyhteydellä?

Vierailija
22.01.2020 |

Meille hankittiin lapsuudenkotiini vuonna 1997 syksyllä.
Olin silloin parikymppinen.
Kun muutin pois kotoa, hommasin itselleni tietokoneen ja nettiyhteyden vasta vuonna 2005. Asuin siis omassa kämpässäni ilman nettiyhteyttä, mulla oli vain Nokian näppäinkännykkä ja telkkari.

Kommentit (236)

Vierailija
141/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneita oli jo 80-luvun alusta, mutta netti taisi tulla 95. Kun muutin omaan kämpään 99 otin myös netin.

Vierailija
142/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi vanhat ajat on oikeasti hauskoja muistella. Muistan miten hidasta oli qusoilla jollain 300bps modeemilla. Hengailin A-Lehtien VAXIssa johon pääsi useampi käyttäjä sisään kerralla ja siellä pystyi juttelemaan ihmisten kanssa chatissä, myös sähköpostia pystyi lähettämään. Mutta tuo 300bps teki sen, että se teksti tuli ruudulle hitaasti. Kun saatiin 1200bps modeemi, niin vauhti oli jo siedettävämpi. 

Myös mieheni oli jo teininä tietokoneista innostunut ja norkoili alkuun koulun koneella iltamyöhään, kunnes sai oman koneen kotiin. Hän kirjoitti ohjelmia jotka julkaistiin MikroBitti-lehdessä ja toiset nörtit odottelivat kuumeisesti postissa uutta numeroa, josta pääsivät sitten käsin kirjoittamaan miehen kirjoittamia ohjelmia omalle koneelleen. Ja se oli tarkkaa puuhaa, kirjoitusvirheitä ei saanut tulla. Oi niitä aikoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2008 jos en väärin muista.

Vierailija
144/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko tämän modeemin äänen 90-luvulta, kun yhdisti nettiin ja piti odottaa, eka ikään kuin numerovalinta piip piip piip ja sitten ihme surinaa? :D

Ei se ollut "ikäänkuin" vaan se OLI numerovalinta. ja se "ihme surina" oli kättely eli handshake

Vierailija
145/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.87 eka oma Mikro-Mikko. Modeemi nettiyhteys 1994. Esikoinen on syntynyt 1993 ja äitiysloman jälkeen tein graduni valmiiksi Nettiyhteyden avulla.

WWW taisi tulla tuolloin 1994. Sitä ennen nettiyhteys taisi olla vain suurissa erikoistietokoneissa. 

puhut täyttä sontaa.

www tuli 93 ja NETTI on ollut paljon ennen WWW:tä ihan tavallisissa koneissakin käytettävissä esimerkiksi modeemin kautta.

Vierailija
146/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi vanhat ajat on oikeasti hauskoja muistella. Muistan miten hidasta oli qusoilla jollain 300bps modeemilla. Hengailin A-Lehtien VAXIssa johon pääsi useampi käyttäjä sisään kerralla ja siellä pystyi juttelemaan ihmisten kanssa chatissä, myös sähköpostia pystyi lähettämään. Mutta tuo 300bps teki sen, että se teksti tuli ruudulle hitaasti. Kun saatiin 1200bps modeemi, niin vauhti oli jo siedettävämpi. 

Myös mieheni oli jo teininä tietokoneista innostunut ja norkoili alkuun koulun koneella iltamyöhään, kunnes sai oman koneen kotiin. Hän kirjoitti ohjelmia jotka julkaistiin MikroBitti-lehdessä ja toiset nörtit odottelivat kuumeisesti postissa uutta numeroa, josta pääsivät sitten käsin kirjoittamaan miehen kirjoittamia ohjelmia omalle koneelleen. Ja se oli tarkkaa puuhaa, kirjoitusvirheitä ei saanut tulla. Oi niitä aikoja. 

Minun kirjoittamiani ohjelmia julkaistiin myös MikroBitissä, lisäksi myös jossain Lerppu-lehdessä. Nykyään ohjemiani pyörii lähinnä puhelimissa ja IOT-kamppeissa.

Vierailija
147/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1989 ostin ekan koneen ja hommasin nettiyhteyden. Oli se toista, kun koneen kovalevyllä oli muistia 4 megaa.

Mutta ei pelitkään vaatineet paljon muistia siihen aikaan.

Vierailija
148/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivujen latautuminen kesti 1990-luvulla parista minuutista jopa puoleen tuntiin puhelinmodeemilla. Ja jos olit modernilla koneella, niin ei voinut sit sinne soittaa. Jos oli tärkeää asiaa kotiin illalla, ei voinut soittaa, koska pikkuveli oli koneella ja puhelin siis varattu. Tuut, tuut, tuut. ...

Vierailija
149/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tietokone ja puhelinmodeemin kautta nettiyhteys jo vuonna 1991. Kävin työpaikkani järjestämällä mikrotukihenkiö koulutuksessa. Olin jo edellisenä vuonna osallistunut verkon tiedon haku kurssille Tampereen yliopistossa. Silloin puhuttiin verkosta, ei netistä. Jo vuonna 1985 tein teksti käsittelyä Applen tietokoneella. Silloin muuten Yhdysvaltoihin lähetettiin Telex nauhalla tietoja, siis yliopistoihin, Suomessa oli jo faksit

Tätä tarkoitin ! Tuo on se Suomi minkä minä olen aina tuntenut, sekä todellisuus missä kaikki tuntemani ihmiset ovat täällä aina eläneet ja työskennelleet. Ihmisillähän oli täällä kännyköitäkin jo 80-luvulta. Samoin ATK:n opetus kouluissa, yliopistoissa ja työpaikoilla oli ihan tavallista 80-luvulla, vaikka kaikilla ei tietysti ollut kotona omaa tietokonetta.

Esimerkiksi Linux kehitettiin Suomessa vuonna 1991. 

- Se amerikkalainen

Olet siis elänyt kuplassa ja kuvitellut, että kaikki Suomessa elävät samoin kuin ne muutamat tuttavasi. Tervetuloa todellisuuteen! Suomessa elettiin 90-luvun alussa lama-aikaa, jolloin yrityksiä kaatui kuin sieniä sateella (joo pientä värikynää, mutta se ei nyt ole olennaista) ja työttömyys rehotti. Ei niissä olosuhteissa suurimmalla osalla ollut mitään mahdollisuuksia ostaa tietokoneetta, joka maksoi perusduunarin kuukausien palkan verran. Vaikka olisikin ollut niin onnekas, ettei olisi menettänyt työtään laman myllerryksessä, palkkataso verrattuna tietokoneiden hintatasoon oli niin pieni, että koneita ei tuosta vaan osteltu. Oli joo keksitty Linuxit ja muut, mutta ne eivät hintansa vuoksi olleet ihan joka tyypin saatavilla. 

Ai ILMAINEN ei ollut joka tyypin saatavilla. No silloin on tosiaan mennyt heikosti.

Vierailija
150/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.87 eka oma Mikro-Mikko. Modeemi nettiyhteys 1994. Esikoinen on syntynyt 1993 ja äitiysloman jälkeen tein graduni valmiiksi Nettiyhteyden avulla.

WWW taisi tulla tuolloin 1994. Sitä ennen nettiyhteys taisi olla vain suurissa erikoistietokoneissa. 

puhut täyttä sontaa.

www tuli 93 ja NETTI on ollut paljon ennen WWW:tä ihan tavallisissa koneissakin käytettävissä esimerkiksi modeemin kautta.

Sontaa puhut itsekin. WWW tai oikeammin HTTP tuli vuonna 1990. WWW:n tunnettavuus tosin oli varsin heikko, kunnes vuonna -93 julkaistiin nettiselain Mosaic ja siitä seuraavana vuonna Netscape Navigator.

Vierailija
151/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 98.

Tietokoneena oli compaqin 66mhz mylly, svga näytöllä ja 2x nopeuksisella cd-asemalla. Tykki.

Vierailija
152/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni se oli alkuvuodesta 1929.

Vierailija
153/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000

Vierailija
154/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Modeemiyhteys jostain ysärin puolesta välistä, ADSL yhteys vasta joskus 2005.

Vierailija
155/236 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1996, omassa kodissa sitten 2002

Vierailija
156/236 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2005

Vierailija
157/236 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin hankittiin tietokone modeemiyhteydellä ehkä 1996 tai 1997, en nyt muista. Asuin silloin siis poikaystävän (nyk. aviomies) kanssa yhdessä ja investoitiin vähistä varoistamme tietokoneeseen. Kotona oli aiemmin vain Commodore 64, vanhemmat kyllä työssään käyttivät kumpikin tietokoneita.

Itse olin jo 80-90-luvun vaihteessa yläastella ollut valinnaisessa ATK:ssa ja myös lukiossa (kirjoitin 1994) meillä oli joitain ATK-tunteja. Yläasteella lähinnä ohjelmoitiin sellaisella ohjelmalla, joka osasi piirtää komentojen mukaan viivaa (tyyliin mene kolme askelta eteen päin, käänny vasemmalle, mene kaksi askelta, käänny oikealle...). Lukiossa taidettiin tutustua uutisryhmiin ja sähköpostiin ja IRC:iin.

Vierailija
158/236 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneita meillä oli aina mutta netti tuli joskus 1995 keväällä. Olin 10v ja sain käyttää nettiä tunnin viikossa. Joskus se koko tunti meni yhden pelin lataamiseen.

Vierailija
159/236 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista, arvelen 2005

Vierailija
160/236 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 2005 aikoihin tullut kiinteähintaiset adsl liittymät. Itse otin silloin ekan nettini kun ne halpeni hirveästi. Toki koulussa tuli käytettyä nettiä 2000 lähtien.