Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi tutkimus: lapsiperheen aikuiset ovat tyytyväisempiä elämäänsä kuin muut aikuiset

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä rohkaisua parikymppisille, eli väärät olikin ne ajatukset että lapsiperheet voi huonosti. Päinvastoin, lapset antaa ihanaa sisältöä elämäään <3

Vierailija
2/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pikkulasten vanhemmat olivat yhtä tyytyväisiä taloudelliseen tilanteeseensa ja kokivat toimeentulonsa riittäväksi yhtä usein kuin muut samanikäiset aikuiset."

"FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan pikkulasten vanhemmista lähes yhdeksän kymmenestä koki elämänlaatunsa hyväksi tai erittäin hyväksi."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä rohkaisua parikymppisille, eli väärät olikin ne ajatukset että lapsiperheet voi huonosti. Päinvastoin, lapset antaa ihanaa sisältöä elämäään <3

Jep! Liikaa välittyy kuva siitä, että lapsiperheet kokee elämänsä kamalan raskaaksi. 

Tottakai se elämä välillä on raskasta, ei pelkästään shampanjanohutta nautintoa ja hiprakkaa, mutta suurimmaksi osaksi oikein mielekästä ja hauskaa! Ennen kaikkea merkityksellistä ja rakkaudentäyttämää.

Vierailija
4/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla tätä nyt mitataan? Minä olen yksinomaan erittäin tyytyväinen siihen, että en ole koskaan joutunut elämään lapsiperheen aikuisjäsenen elämää. Moni tuntemani ihminen taas on erittäin tyytyväinen siihen, että on elänyt tai elää nytkin lapsiperheen aikuisjäsenen elämää.

Miten voidaan mitata se, kuka meistä on tyytyväisempi kuin toinen? Entä se, mistä tyytyväisyyden aste johtuu?

Vierailija
5/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat menee aalloissa. Nykyisten kolmekymppisten muoti-ilmiö on olla vela (ei kaikki tietenkään), sitten taas seuraava polvi innostuu vauvoista, sanokaa mun sanoneen ;)

Vierailija
6/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkerien velojen ääni on täälläkin päässyt usein läpi. Hah, totuus on aivan eri.

Vierailija
7/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla tätä nyt mitataan? Minä olen yksinomaan erittäin tyytyväinen siihen, että en ole koskaan joutunut elämään lapsiperheen aikuisjäsenen elämää. Moni tuntemani ihminen taas on erittäin tyytyväinen siihen, että on elänyt tai elää nytkin lapsiperheen aikuisjäsenen elämää.

Miten voidaan mitata se, kuka meistä on tyytyväisempi kuin toinen? Entä se, mistä tyytyväisyyden aste johtuu?

Totta että fiilis-jutut on vaikeita mitattavia. Eiköhän tässä ole ihan vain kysytty tyyliin: oletko tyytyväinen elämääsi, ja sitten on vertailtu lapsellisten ja lapsettomien vastauksia.

Vierailija
8/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviääkö linkin takaa mikä oli otanta? Eli osallistuja määrä ja suhdeluku paljonko oli lapsellisia ja lapsettomia?

Vierailija
9/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimukseen osallistuivat vain ne vanhemmat, jotka kokivat tilanteensa sellaiseksi että heillä oli aikaa ja voimia osallistua tutktimukseen. Lisäksi on huomioitava, etteivät tulokset ole vertailukelpoisia tuloluokittain. Hyvätuloiset vanhemmat eivät ole onnellisempia kuin hyvätuloiset lapsettomat. Koska lapsia syntyy tällä hetkellä enemmän hyvätuloisiin perheisiin (PL kaksoiskansalaiset jotka eivät osallistuneet tutkimukseen), ovat pienituloisten vanhemmat onnellisempia kuin muu väestö. Mutta tätä he ovat olleet jo ennen lasten syntymää.

Vierailija
10/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyselytutkimuksella. Varmaankin niin, että ihmisiä pyydetään kuvaamaan tiettyjä asioita asteikolla. Tuossa nyt annettiinkin joitain kysyttujä asioita. Niitä sitten vertaillasn keskenään. Kyse on siis siitä, miten ihmiset keskimäärin tuossa otannassa elämänsä kokevat, ei se, oletko juuri sinä onnellinen vai et.

Vierailija
11/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkerien velojen ääni on täälläkin päässyt usein läpi. Hah, totuus on aivan eri.

Minä en ole ainkaan osallistunut kyseiseen tutkimukseen. Moniko teistä on? 

Totuus on aina ihan joku muu kuin tutkimus. esim. onko tämä nyt noin tuhannen mielipide?

Vierailija
12/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No silleenhän se mitataan, että kysytään koetko elämänlaatusi: a) erittäin huonoksi b) huonoksi c) kohtalaiseksi d) hyväksi vai e) erittäin hyväksi.

Sitten jos on selvä tilastollinen korrelaatio että elämänsä kokevat hyväksi nimenomaan ne joilla on lapsia, niin todennäköisesti lapset lisäävät elämän kokemuksen hyväksi.

Näin yksinkertaistettuna.

Vierailija
13/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä vauva-palstaa kun lukee, tulee todellakin fiilis, että kaikki vauvanteko-ikäiset vihaa vauvoja =( 

Vierailija
14/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviääkö linkin takaa mikä oli otanta? Eli osallistuja määrä ja suhdeluku paljonko oli lapsellisia ja lapsettomia?

"FinTerveys 2017 –tutkimus on kansallinen väestötutkimus, jonka otos edustaa Manner-Suomessa asuvaa aikuisväestöä (Koponen ym. 2018). Tässä julkaisussa aineisto rajattiin 18−50-vuotiaisiin (otos 4764, joista vajaa 60 prosenttia osallistui johonkin tiedonkeruun vaiheeseen). Tavoitteena oli verrata pikkulasten vanhempien (n=762) elintapoja ja hyvinvointia niiden 18–50-vuotiaiden aikuisten tilanteeseen, joilla ei ollut pieniä lapsia (n=1864). Pikkulasten vanhemmiksi määriteltiin ne aikuiset, joiden kotitaloudessa asui ainakin yksi alle 7-vuotias lapsi."

Vierailija
15/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huolestunut ihmisten kyvystä ymmärtää tutkimusprosessia luettuani tämän ketjun.

Tutkimus ei voi olla totta koska minua ei haastateltu, haastateltiinko teitä :D :D

Vierailija
16/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"FinTerveys 2017 –tutkimus on kansallinen väestötutkimus, jonka otos edustaa Manner-Suomessa asuvaa aikuisväestöä (Koponen ym. 2018). Tässä julkaisussa aineisto rajattiin 18−50-vuotiaisiin (otos 4764, joista vajaa 60 prosenttia osallistui johonkin tiedonkeruun vaiheeseen). Tavoitteena oli verrata pikkulasten vanhempien (n=762) elintapoja ja hyvinvointia niiden 18–50-vuotiaiden aikuisten tilanteeseen, joilla ei ollut pieniä lapsia (n=1864). Pikkulasten vanhemmiksi määriteltiin ne aikuiset, joiden kotitaloudessa asui ainakin yksi alle 7-vuotias lapsi. Pienten lasten kanssa asuvat eivät välttämättä olleet lasten vanhempia tai huoltajia, mutta yksinkertaisuuden vuoksi heistä käytettiin tässä julkaisussa nimikkeitä äidit ja isät."

Vierailija
17/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskoisi tämän palstan perusteella. Täällä aika paljon keskustelua ja aina ollaan valittamassa siitä miten kaduttaa lasten teko ja on rankkaa.

Vierailija
18/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ainkaan osallistunut kyseiseen tutkimukseen. Moniko teistä on? 

Totuus on aina ihan joku muu kuin tutkimus. esim. onko tämä nyt noin tuhannen mielipide?

En mikäkään osallistunut, onnellinen kolmen äiti.

Vajaa 5000 oli otos.

Vierailija
19/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"FinTerveys 2017 –tutkimus on kansallinen väestötutkimus, jonka otos edustaa Manner-Suomessa asuvaa aikuisväestöä (Koponen ym. 2018). Tässä julkaisussa aineisto rajattiin 18−50-vuotiaisiin (otos 4764, joista vajaa 60 prosenttia osallistui johonkin tiedonkeruun vaiheeseen). Tavoitteena oli verrata pikkulasten vanhempien (n=762) elintapoja ja hyvinvointia niiden 18–50-vuotiaiden aikuisten tilanteeseen, joilla ei ollut pieniä lapsia (n=1864). Pikkulasten vanhemmiksi määriteltiin ne aikuiset, joiden kotitaloudessa asui ainakin yksi alle 7-vuotias lapsi. Pienten lasten kanssa asuvat eivät välttämättä olleet lasten vanhempia tai huoltajia, mutta yksinkertaisuuden vuoksi heistä käytettiin tässä julkaisussa nimikkeitä äidit ja isät."

http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139086/URN_ISBN_978-952-34… ja tuossa on vielä linkki suoraan tuohon tutkimukseen.

Vierailija
20/75 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuossa tutkimuksessa lapsettomia on huomattavasti enemmän?