Onko aihetta tehdä lasu? Olen todella huolissani
Tytöt 6v ja 9v. Vanhemmat eronneet. Molemmat vanhemmat suurituloisia ja ei varmasti ole minkäänlaista rahaongelmaa, paitsi siihen suuntaan, että sitä voi olla liikaa. Tuo siis kärjistetysti :)
Molemmat vanhemmat hyvissä töissä, etenevät urallaan, harrastavat paljon, asuvat ihan tavallisissa kodeissa, terveen näköisiä ihmisiä. Ei siis mitään selviä elämänhallinnan ongelmia. Lapset paljon molemmilla vanhemmillaan.
Äiti: Sympaattinen ja kiltti ihmisenä. Ei osaa pitää lapsille rytmiä. Menevät nukkumaan koska sattuu ja päivävaatteet päällä. Lapset saattavat olla samoissa vaatteissa sukkien myöten viikon ajan. Toisinaan lapset ihan haisevat. Usein rikkinäisissä ja likaisissa vaatteissa. Hiukset likaiset, korvat likaiset, vaatteet likaiset, hampaat selvästi harjaamatta. Lapset pesevät itse hampaitaan, jos pesevät. Harvemmin vanhemmat huolehtivat lasten hampaista ja näin ollut pienestä asti.
Aina myöhässä. Eskarista ja koulusta ollaan toistuvasti myöhässä. Äiti vaan ei saa aikaiseksi. On sellainen taivaanrannanmaalari. Isoimmalla tytöllä selvästi erilaisia haasteita tunteiden käsittelyssä. Omaa piirteistä add:sta, autismista jne. Hyvä koulussa. Tunteiden hallinta noin 4v tasolla ja erittäin vaikea saada asioita aikaiseksi. Siksi olisi lapsen tuen tarpeen vuoksi äärettömän tärkeää, että olisi rutiinit, säännöt ja jämäkkyyttä. Tytön oireiden ja psyykkisen voinnin takia tuo vain pahentaa kaikkea, että rutiinit puuttuu. Lapsi joskus itkee sitä, kun tuntuu pahalta mennä myöhässä synttäreille, kouluun jne, kun kaikki tuijottaa. Silti äiti ei saa lapsia ajoissa paikalle.
Lapset huonoja syömään. Vanhemmat antaa syödä leipää, jogurttia ja pastaa. Nuoremmalla tytöllä anemiaa jne. Laihoja lapsia. Näkee päältäkin, että tarvisi monipuolisempaa ruokaa. Kiukkuilevat ruokapöydässä, jolloin isä menettää hermot. Lasten ollessa isällään isä kuskaa lapset lähes aina syömään veljensä perheen luo, jossa veljen vaimo ja veli laittavat lapsille ruokaa ja saattavat istua toista tuntia lasten kanssa ruokapöydässä, että vihannekset ja marjat tulee syötyä.
Lasten mummo huolehtii lastenvaatteista ja hygieniasta paljon. Etenkin isä tuhlaa itseensä rahaa, mutta lapset "kurjissa epäsopivissa kirppiskamoissa". Lasten mummo yrittää ostaa lapsille vaatteita ja lasten täti ilmeisesti myös. Isä ei maksaisi juuri mitään. (Enkä tarkoita, että kirppiskamoissa olisi vikaa. Pointti ei ollut se).
Isä: narsisitisia piirteitä todella paljon. Hermostuu herkästi. Naisystävä vaihtuu parin vuoden välein. Ei juurikaan ole lasten kanssa. Lapsella ei autossa iän vaatimia turvalaitteita. On ostanut toki lapsille trampan, hienot puhelimet jne.
Tytöt eivät oikein viihdy isän luona. Isän luona ollessaan viettävät aikaa lähinnä naapurissa enon luona tai mummolassa. Nuorempi tyttö sanonut, ettei halua olla iskän luona.
Asiasta on puhuttu, mutta toki narsistisia piirteistä omaavan ihmisen kanssa ei paljon keskustella. Sukulaiset antaneet kaiken tukensa.
Vanhempi tyttö on hyvä koulussa ja lapset sinänsä fiksuja. Mutta selkeitä haasteita monessa asiassa, jotka tarvitsisi ihan toisenlaista tapaa toimia.
Lasten elämä tuntuu kaaokselta. Mummo itkee ja on ihan loppu, kun ei jaksa enää ja kokee itsensä riittämättömäksi. Lasten eno tekee jo työvuorojaankin sen mukaan, että on oikeaan aikaan paikalla tekemässä lapsille ruokaa. Hoitovapaalla oleva täti käyttää viimeisiä rahojaan saadakseen edes kouluikäiselle tytölle kouluun kivoja vaatteita.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ei ole kaikki hyvin tässä perheessä, olen seurannut aamua iltaa ja aina on samat vaatteet. Uskokaa ei ole hyvin asiat perheessä, ei ole menen sanomaan että vaatteet täytyy pestä myös
Tiesitkö että
1) vaatteita voi ostaa useita samanlaisia
2) suurituloisella lapsiperheellä on varmaan kuivausrumpu
3) osa ihmisistä pitää erikseen ulkovaatteita ja kotivaatteita
Olet todella huolestunut koska 9 v. pesee itse hampaitaan??? Olis ton ikäiselle lapselle jo vähän noloa jos äiti pesis ne...
Mistä tahansa saa nykyään nähtävästi huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ei ole kaikki hyvin tässä perheessä, olen seurannut aamua iltaa ja aina on samat vaatteet. Uskokaa ei ole hyvin asiat perheessä, ei ole menen sanomaan että vaatteet täytyy pestä myös
Minäkin olen seuraillut naapuria. Sillä on aina sama takki ja samat kengät kun lähtee ulos. Lapsillaan aina samat toppahaalarit ja samat pipot. Teenkö lasun?
Turvaistuinten puute on poliisiasia. Mikäli tapaat heidät liikenteessä, niin tee ilmoitus häkeen. Auton rekkari, paikka ja kuvaus tilanteesta, niin laittavat poliisin perään.
Mietin mikä on ap. n rooli tässä tarinassa. Onko tämä jonkun huolestuneen opettajan tai avustajan kirjoitus hieman muunneltuna ja aukkoja mielikuvituksella täytettynä. Hän ei tullut vastaamaan kysymyksiin. Ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Mietin mikä on ap. n rooli tässä tarinassa. Onko tämä jonkun huolestuneen opettajan tai avustajan kirjoitus hieman muunneltuna ja aukkoja mielikuvituksella täytettynä. Hän ei tullut vastaamaan kysymyksiin. Ei voi tietää.
Itse veikkaan että ap on isän katkera exä tai joku täysi hullu jonka kanssa perhe on syystä tai toisesta joutunut tekemisiin.
Kuulostaa siltä, että joku yrittää tehdä opintoehtäväänsä palstalaisten avulla...
Hyi hel vetti. Paskaiset hiukset, hampaat ja korvat. Likaiset räsyt päällä ja henki haisee hiilarimössöltä. Normaali fyysinen kehitys takkuaa ja aneemiset kakarat. Sairasta sanoa ettei olisi syytä lasuun. Ap, tee lasu ehdottomasti!
Hyvältä kuulostaa. Meneekö tytöllä koulussa paremmin kuin sinun lapsella?
Meillä myös lähipiirissä sellainen perhe, vanhemmat eronneet tosin, että lapsia hoitaa ja kannattelee jo iäkkäät mummut. Kummastakaan vanhemmasta ei ole juuri minkään tekijäksi, toinen ostelee rahalla kaikkea mutta ei osaa hoitaa lapsiaan ja toisella mt ongelmaa. Ovat kyllä käyneet perheneuvolassa että jossain syynissä ovat. Mun mielestä ne on ihan kelvottomia vanhempia, mutta jotenkin lasten asiat hoituu kun mummot hoitaa. Eli surkeaa vanhemmuus itsessään ei taida olla syy lasuun.
Vierailija kirjoitti:
En näe syytä. t: sosiaalialalla
Höpö höpö.
Taidat olla asiakkaana terveysalalla!
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat Ap ärsyttävältä muiden asioihin puuttujalta. Hanki elämä.
Oikeasti sulla ei nouse huoli. Voi hyvää päivää sentään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle heräsi aloituksesta kysymys, että mistä ap tietää toisten asiat näinkin tarkkaan. Hän tietää kertoa millaista lasten elämä on äidin kanssa, mutta myös sen, miten isä vuorollaan hoitaa lapsia.
Mistä ap tiedät nämä?
Jos olet niin läheinen ihminen perheelle, miksi et keskustele huomaamistasi epäkohdista lasten vanhempien kanssa?
Oletko vajaa. AP on selvästi joku näistä sukulaisista.
AP, tee se lasu. Aihetta on todellakin, oikeen ahdistaa tuo lasten elämä näin ulkopuolisenakin.
Sosiaalityöntekijänä ärsyttää jumalattomasti tämmöiset turhien lasujen kyhäilijät. Tiedättekö kuinka paljon ne vie resursseja hoitaa OIKEITA ongelmatapauksia?
Mitäs jos pitäisit huolen vaan niistä omista asioistas ap. Kannattaa varmaan miettiä jatkossa kuinka tarkkaa kirjoittaa asioista. Tämä äiti voi tunnistaa itsensä ja lapsensa kirjoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että joku yrittää tehdä opintoehtäväänsä palstalaisten avulla...
Tämä tuli vahvasti mullakin mieleen :) niin tarkkaan kerrottu kaikki vähän kuin tarinoinnilla.
Ap tässä
Olen lasten elämässä tiiviisti mukana ja läheinen heille. Lasten vanhempien kanssa tekemisissä paljon ja läheinen sukulainen. Osa lasten tukiverkkoa.
Eivät suostu syömään kanaa tai lihaa, eli syövät ihan pelkkää pastaa.
Miten noista lapsista ei ole jo tehty lasua? Voi lapsiparat.
Vierailija kirjoitti:
Olet todella huolestunut koska 9 v. pesee itse hampaitaan??? Olis ton ikäiselle lapselle jo vähän noloa jos äiti pesis ne...
Mistä tahansa saa nykyään nähtävästi huolestua.
Oletko todella noin yksinkertainen? Lapset ovat aina hoitaneet hampaiden pesun itse. Mikäli vanhemmat eivät siitä huolehdi, niin ne hampaat ovat jo aika kehnossa kunnossa kouluun mennessä. Aikuisen tulisi auttaa hampaiden pesussa siihen asti, kun lapsi on 10v.
Toivoo hammaslääkäri