YLE: Pikkulasten vanhemmat onnellisempia kuin lapsettomat
https://yle.fi/uutiset/3-11161327
"Uusi tutkimus haastaa mielikuvan ankeasta lapsiperhearjesta: pikkulasten vanhemmat ovatkin muita aikuisia tyytyväisempiä elämäänsä."
Että näin.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse katsoa niinkään kauas kuin omaan äitiini tietääkseni, että tämä "tutkimus" on aikamoista palturia. Vaikka olimme siskoni kanssa toivottuja, muistan lapsena 90-luvulla yh-äitini käyttäneen masennuslääkkeitä ja tehneen usein yövuoroa saadakseen rahat riittämään. Emme oikeastaan koskaan matkustelleet eikä äitini seurustellut tai muutenkaan hirveästi sosialisoinut. Kotona nukkui paljon, oli usein kireä ja lihoi telkkarin edessä.
Kun lensimme siskoni kanssa pesästä, äitini alkoi seurustelemaan ja löysi miehen, jonka kanssa nyt reissaavat ulkomaille vähän väliä ja he ovat ottaneet yhteisen asuntolainan (vietimme lapsuuteni kaupungin vuokra-asunnoissa). Äitini tekee nykyisin vain päivävuoroa, harrastaa, näkee ystäviään ja on kuusikymppisenä silminnähden iloinen, nauravainen ja virkeä.
Varmaan lienee sanomattakin selvää, etten ikinä aio hankkia lapsia, eikä siskonikaan ole siihen ainakaan vielä ruvennut.
Nyt on pakko olla WT:n tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tutkimus tarkoittanut sitä, että pikkulasten kanssa ollaan onnellisempia kuin sitten kun lapset ovat kasvaneet. Ei verrattu lapsellisia ja lapsettomia vaan eri ikäisten lasten vanhempia keskenään.
Joo! Lapsellinen ei kerta kaikkiaan VOI olla onnellinen!
Huoh..
Olkoon miten onnellisia tahansa en silti aio hommata lasta.
Vierailija kirjoitti:
EVVK - sehän on sinun oma tappiosi.
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa eniten ongelmia vaikuttaakin olevan lapsettomilla.
Samalla tavalla sähköautojen kanssa eniten ongelmia vaikuttaa olevan niillä, jotka eivät itse aja sähköautolla.
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kotona pikkulapsi. Hänen vuokseen tulee elettyä terveellisemmin, syötyä laadukkaammin ja nukuttua enemmän. Myös ruutuaikaa jää vähemmän ja raitista ilmaa enemmän. Paitsi, että olo on terveempi, on perhe ihana olla ympärillä, parisuhde on tiivistynyt ja elämällä on enemmän ulottuvuuksia ja uusia asioita tarjottavanaan. Ihanaa pikkulapsiarkea muillekin, suosittelen.
Me tahattomasti lapsettomat kiitämme. (Eli, haista kakka)
LOL kun nämä lapsettomat ovat itku kurkussa puolustelemassa elämäntapaansa :D
Hirveä hyökkäys heti ensimmäisellä sivulla!
Vierailija kirjoitti:
Ööö. No kiitos kovasti ilmoituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kotona pikkulapsi. Hänen vuokseen tulee elettyä terveellisemmin, syötyä laadukkaammin ja nukuttua enemmän. Myös ruutuaikaa jää vähemmän ja raitista ilmaa enemmän. Paitsi, että olo on terveempi, on perhe ihana olla ympärillä, parisuhde on tiivistynyt ja elämällä on enemmän ulottuvuuksia ja uusia asioita tarjottavanaan. Ihanaa pikkulapsiarkea muillekin, suosittelen.
Me tahattomasti lapsettomat kiitämme. (Eli, haista kakka)
Tahattomasti lapsettomia ei kai kukaan tässä tarkoitakaan! Ihan turha siitä vetää hernettä nenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvä uutinen! Nyt voi lyödä suut tukkoon jokaiselta alle kouluikäisten lasten vanhemmalta, joka valittaa väsymystään, lastenhoidon rankkuutta, tukiverkostojen puutetta ja rahapulaansa, ketomalla, että hän elää nyt elämänsä onnellisinta aikaa, joten valittamisen sijasta kannattaa nyt nauttia.
Kuinka monta perhettä sinulle on aivan oikeasti valittanut noista asioista jatkuvasti? Ja eikö saa valittaa mistään koskaan, vaikka olisi onnellinen?
Katson olevani onnellinen ja silti valitan silloin tällöin monistakin asioista.
Omassa tuttavapiirissäni tällaisia valittajia on neljä. Ja tietenkin saa valittaa, mutta ei enää mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvä uutinen! Nyt voi lyödä suut tukkoon jokaiselta alle kouluikäisten lasten vanhemmalta, joka valittaa väsymystään, lastenhoidon rankkuutta, tukiverkostojen puutetta ja rahapulaansa, ketomalla, että hän elää nyt elämänsä onnellisinta aikaa, joten valittamisen sijasta kannattaa nyt nauttia.
Kuinka monta perhettä sinulle on aivan oikeasti valittanut noista asioista jatkuvasti? Ja eikö saa valittaa mistään koskaan, vaikka olisi onnellinen?
Katson olevani onnellinen ja silti valitan silloin tällöin monistakin asioista.Omassa tuttavapiirissäni tällaisia valittajia on neljä. Ja tietenkin saa valittaa, mutta ei enää mulle.
Taitaa tämä otanta kertoa enemmän sinun tuttavapiiristäsi kuin yleisesti suomalaisista lapsiperheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mimä olen lapseton, nukun hyvin, syön terveellisesti, en juhli enkä käytä alkoholia.
Olen varmaan syntyvyyshullujen ja tällaisten tutkimusten tilaajien kauhu, sillä näin ei nyt vaan vissiin voi elää, lapsettomana JA tyytyväisenä. Lapsettomana mun kuuluu olla tyytymätön, bilettää, vetää kebabbia ja pizzaa yömyöhään ja kännätä ja toivoa salaa lasta ja sitten päästä tilittämään YLE:lle viisikymppisenä, että "olisi sittenkin kannattanut hankiia se lapsi". Juu ei.
Ihan sama mitä itsellesi valehtelet. Sisimmässäsi olet onneton ilman lasta.
Kumma kun tietyt lapselliset ovat suhteettoman kiinnostuneita lapsettomien elämästä ja hirveän innokkaita kertomaan näille miten onnettomia nämä ovat. Miksi? Ei minua lapsettomana kiinnosta mitätöidä sinun kokemuksiasi.
Eniten ihmetyttää näin viisikymppisenäkin mitä ihmettä tässä nyt pitäisi tehdä? Haluta vauvaako, absurdi ajatuskin. Mennä tippa linssissä korvasuojin varustettuna stalkkaamaan Hoploppiin:D? Emme me ajattele päivät pitkät lapsellisten onnea.
T. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimuksessa oli mukana 762 pikkulasten vanhempaa ja muita 18–50-vuotiaita aikuisia 1 865.
Hieman herättää skeptisyyttä tämä tutkimus ja siitä luodut johtopäätökset, kun maailmalla asiaa on tutkittu isoimmilla otoksilla ja saatu aivan päinvastaisia tuloksia.
"Lukuisat tutkimukset Euroopassa ja Yhdysvalloissa osoittavat, että lapsia hankkineet ihmiset ovat vähemmän onnellisia, tyytymättömämpiä elämäänsä ja parisuhteeseensa sekä voivat henkisesti huonommin kuin lapsettomat ikätoverinsa.
Princetonin yliopiston psykologian tutkija, nobelisti Daniel Kahneman kysyi yli 900 teksasilaisnaiselta, mitkä ovat heidän mielestään mieluisia ja epämieluisia ajanviettotapoja. Kahneman listasi 19 eri ajanviettotapaa ja huomasi, että lasten kanssa puuhastelu oli vasta 16. mieluisin tapa viettää aikaa. Miellyttävämmiksi asioiksi naiset listasivat muun muassa ystävien tapaamisen, tv:n katsomisen, puhelimessa puhumisen, shoppailun, nukkumisen ja jopa kotityöt.
Andrew Oswald, muun muassa Harvardissa ja Oxfordissa työskennellyt ekonomisti, puolestaan tutki kymmenientuhansien brittien onnellisuutta. Tulos: lapset eivät tee ihmisestä onnellisempia. Onnellisuus alkaa pudota erityisesti silloin, kun lapsia ilmestyy kaksi tai enemmän.
Sosiologi Robin W. Simon Wake Forestin yliopistosta tutki 13 000 yhdysvaltalaista ja havaitsi, että lapsia hankkineet ovat masentuneempia kuin lapsettomat riippumatta lapsien määrästä.
”Ihmiset, joilla on omia alaikäisiä lapsia, ottolapsia, lapsipuolia tai aikuisia kotona asuvia lapsia, ovat masentuneempia kuin ihmiset, joilla ei ole lapsia”, hän kirjoittaa. Masentuneimpia olivat yksinhuoltajat, joilla oli vauva- tai taaperoikäisiä lapsia.Myrkkyä parisuhteelle
Erityisen myrkyllinen lapsi on parisuhdeonnen kannalta. Tyytyväisyys parisuhteeseen vähenee raskausaikana, ja vuosi synnytyksen jälkeen se on selvästi alempana verrattuna lapsettomien pariskuntien tyytyväisyyteen.
Psykologit Lauren Papp ja E. Mark Cummings tutkivat sataa pariskuntaa, jotka olivat olleet naimisissa vähintään kymmenen vuotta ja joilla oli lapsia. He pyysivät pariskuntia kirjaamaan riitojensa aiheet kahden viikon ajalta. Kävi ilmi, että 40 prosenttia riidoista käsitteli lapsia ja kasvatusta. Tutkijat huomauttivat, että vielä suurempi osa riidoista saattoi olla välillisesti lasten aiheuttamia: lapset aiheuttivat vanhemmilleen stressiä, ja nämä riitelivät ylipäätään herkemmin.
Jos pariskunnalla on ongelmia ennen lapsia, vanhemmuus pahentaa niitä entisestään, osoittaa eräs hollantilaistutkimus.
Kalifornian yliopistossa UCLAssa tehdyssä tutkimuksessa nauhoitettiin yli 1 500 tuntia 32 keskiluokkaisen, vähintään kaksilapsisen perheen elämää. Eräs nauhoja purkaneista tutkijoista totesi The Sunday Times -lehdelle nauhojen olevan ”tehokkain mahdollinen ehkäisykeino”. Nauhat osoittivat, että pariskunnat viettivät kahdestaan alle 10 prosenttia siitä ajasta, jonka olivat kotona ja hereillä. Suurimman osan tuosta 10 prosentista vanhemmat olivat niin poikki, että jaksoivat vain katsoa televisiota.
Harvardin yliopiston psykologian professori Daniel Gilbert summaa tutkimustuloksia kirjassaan Stumbling on Happiness. Hän toteaa kaikkien tutkimusten osoittavan suunnilleen samaa: pariskunnat ovat onnellisimpia ennen lapsia, ja seuraava onnen hetki koittaa lasten muuttaessa kotoa pois omilleen. Yksi suuri syy siihen, miksi lapsia hankkineet pariskunnat ovat lapsettomia onnettomampia, onkin se, että lasten myötä parisuhteen laatu romahtaa."
On aika eri asia asua Suomessa kuin Yhdysvalloissa perheellisenä. Sosiaaliturvan, tulonsiirtojen ja ilmaisen koulutuksen takia et voi mitenkään yleistää Yhdysvalloissa saatua tulosta Suomeen.
Eli koko lasten huono maine johtuu ulkomailta.
Kyllä se lapsiperhe-elämä pilaa suomalaisten ihmisten parisuhde onnellisuuden yhtälailla.
Avioerotilastomme kertovat siitä karua kieltään.
Lapsettomat eroavat paljon useammin kuin ydinperheet hajoavat.
Saisiko tuosta väittämästä jotain todistetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson olevani onnellinen ja silti valitan silloin tällöin monistakin asioista.Omassa tuttavapiirissäni tällaisia valittajia on neljä. Ja tietenkin saa valittaa, mutta ei enää mulle.
Taitaa tämä otanta kertoa enemmän sinun tuttavapiiristäsi kuin yleisesti suomalaisista lapsiperheistä.
Todennäköisesti, mutta asialla ei ole merkitystä. Alle kouluikäisten lasten vanhempien valitusta mun ei enää tarvitse kuunnella.
Mitä, eihän vanhemmat voi olla onnellisia! Meitä on huijattu! Lapset on kamalia, lapsiperhe-elämä on kamalaa päiväkoti-Prisma-liian pieni koti-rumbaa vailla mitään elämän kohokohtia. Lapsiperheessä eläminen on yhtä loputonta marraskuuta!
Vierailija kirjoitti:
LOL kun nämä lapsettomat ovat itku kurkussa puolustelemassa elämäntapaansa :D
Hirveä hyökkäys heti ensimmäisellä sivulla!
Ei mitään tarvetta puolustella, miksi pitäisi? Ei minua kiinnosta onko jollakulla lapsi vai ei tai onko joku 2,8 % onnellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti, mutta asialla ei ole merkitystä. Alle kouluikäisten lasten vanhempien valitusta mun ei enää tarvitse kuunnella.
No ei tietenkään tarvitse. Minäkään en jaksaisi kuunnella lapsettomien jatkuvaa ulinaa siitä kuinka onnettomia valittajia me lapsiperheiden vanhemmat olemme. Luulin olevani onnellinen ennen kuin minulle täällä lapsettomien toimesta kerrottiin, että en ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse muutenkaan kenenkään valitusta kuunnella?? Itse suljin negaajat elämästäni jo kauan sitten.
Ahaa heti kun lapsettomat tulevat puolustamaan omaa valintaansa niin he muka valittavat ja hyökkäävät. Kyllähän se on nähty että yleensä ne ovat juurikin lapselliset jotka haukkuvat veloja koska he eivät halua lapsia.
Eiköhän tutkimus tarkoittanut sitä, että pikkulasten kanssa ollaan onnellisempia kuin sitten kun lapset ovat kasvaneet. Ei verrattu lapsellisia ja lapsettomia vaan eri ikäisten lasten vanhempia keskenään.