YLE: Pikkulasten vanhemmat onnellisempia kuin lapsettomat
https://yle.fi/uutiset/3-11161327
"Uusi tutkimus haastaa mielikuvan ankeasta lapsiperhearjesta: pikkulasten vanhemmat ovatkin muita aikuisia tyytyväisempiä elämäänsä."
Että näin.
Kommentit (124)
Mistähän johtuu että epävakaiden ja ongelmaisten lasten määrä vain lisääntyy koko ajan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoon miten onnellisia tahansa en silti aio hommata lasta.
EVVK - sehän on sinun oma tappiosi.
Niin no, jos en lasta alunperin halua niin enhän minä silloin tässä mitään menetä, eri asia jos lapsen haluaisin mutten voisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, eihän vanhemmat voi olla onnellisia! Meitä on huijattu! Lapset on kamalia, lapsiperhe-elämä on kamalaa päiväkoti-Prisma-liian pieni koti-rumbaa vailla mitään elämän kohokohtia. Lapsiperheessä eläminen on yhtä loputonta marraskuuta!
Niinpä. Luulin olevani onnellinen, mutta onneksi minua oikaistiin täällä palstalla. Aloitan surkuttelun huomenna, en tänään jaksa, koska aurinko paistaa ja ajattelin paistaa lasten kanssa lettuja ja lähteä ulos!
Siis sinähän et ole onnellinen, sillä jokainen jolla on tarve tulla AiheVapaalle kertomaan että on onnellinen, ei voi olla onnellinen, koska oikeasti onnellisella ei ole tarvetta sitä mitenkään todistella missään. Eli oikeasti et ole, vaan sinulla on pakottava tarve näytellä että muka olisit. Nih.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän johtuu että epävakaiden ja ongelmaisten lasten määrä vain lisääntyy koko ajan..
Lasten ja nuorten ongelmakäyttäytyminen, itsemurhat ja päihteiden käyttö on vähentyneet vuosi vuodelta. Lähde: HS. Jos sinulla on tunnukset, voit ihan itse lukea ja seurata lähdelinkkejä tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hyvä uutinen! Nyt voi lyödä suut tukkoon jokaiselta alle kouluikäisten lasten vanhemmalta, joka valittaa väsymystään, lastenhoidon rankkuutta, tukiverkostojen puutetta ja rahapulaansa, ketomalla, että hän elää nyt elämänsä onnellisinta aikaa, joten valittamisen sijasta kannattaa nyt nauttia.
Kuinka monta perhettä sinulle on aivan oikeasti valittanut noista asioista jatkuvasti? Ja eikö saa valittaa mistään koskaan, vaikka olisi onnellinen?
Katson olevani onnellinen ja silti valitan silloin tällöin monistakin asioista.Omassa tuttavapiirissäni tällaisia valittajia on neljä. Ja tietenkin saa valittaa, mutta ei enää mulle.
Taitaa tämä otanta kertoa enemmän sinun tuttavapiiristäsi kuin yleisesti suomalaisista lapsiperheistä.
Todennäköisesti, mutta asialla ei ole merkitystä. Alle kouluikäisten lasten vanhempien valitusta mun ei enää tarvitse kuunnella.
No ei tietenkään tarvitse. Minäkään en jaksaisi kuunnella lapsettomien jatkuvaa ulinaa siitä kuinka onnettomia valittajia me lapsiperheiden vanhemmat olemme. Luulin olevani onnellinen ennen kuin minulle täällä lapsettomien toimesta kerrottiin, että en ole.
Yksi näistä neljästä on mieheni tytät ja toinen mieheni miniä. Loput kaksi ovat työkavereitani. Mulla on omiakin lapsia, aikuisia hekin, mutta he eivät valita. Seuraavan kerran, kun mieheni tytär tai miniä tulee meille käymään ja aloittaa valituksensa, sanon suoraan, ettei minun tarvitse kuunnella. Lähden sitten vaikka ulos kävelylle siksi aikaa, valittakoot miehelleni.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa heti kun lapsettomat tulevat puolustamaan omaa valintaansa niin he muka valittavat ja hyökkäävät. Kyllähän se on nähty että yleensä ne ovat juurikin lapselliset jotka haukkuvat veloja koska he eivät halua lapsia.
Jos keskutelun aihe on, että pikkulasten vanhemmat ovat onnellisia niin miksi ihmeessä vela kokee tarvetta tulla puolustelemaan omaa valintaansa tälläisen ketjuun?
Luulisi, ettei pikkulapsiperheiden asiat kiinnosta sinua. Ja toisekseen, me emme välttämättä ole kiinnostuneita näistä sinun valintasi perusteista. Ja todellakin luulin, ettei meidän valinnat kiinnostaisi sinua, mutta väärässä olin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, eihän vanhemmat voi olla onnellisia! Meitä on huijattu! Lapset on kamalia, lapsiperhe-elämä on kamalaa päiväkoti-Prisma-liian pieni koti-rumbaa vailla mitään elämän kohokohtia. Lapsiperheessä eläminen on yhtä loputonta marraskuuta!
Niinpä. Luulin olevani onnellinen, mutta onneksi minua oikaistiin täällä palstalla. Aloitan surkuttelun huomenna, en tänään jaksa, koska aurinko paistaa ja ajattelin paistaa lasten kanssa lettuja ja lähteä ulos!
Siis sinähän et ole onnellinen, sillä jokainen jolla on tarve tulla AiheVapaalle kertomaan että on onnellinen, ei voi olla onnellinen, koska oikeasti onnellisella ei ole tarvetta sitä mitenkään todistella missään. Eli oikeasti et ole, vaan sinulla on pakottava tarve näytellä että muka olisit. Nih.
Mahtavaa! Siis kaikki ketjuun osallistuvat ovat onnettomia! 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Muka taloudellisesti yhtä tyytyväisiä kuin lapsettomat. Hp vaan.
Nykyään vain varakkaat ja koulutetut tekee lapsia. Ilman muuta ovat silloin tyytyväisiä.
T. Suurperheen DI äiti 90 ke vuositulot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vain varakkaat ja koulutetut tekee lapsia. Ilman muuta ovat silloin tyytyväisiä.
T. Suurperheen DI äiti 90 ke vuositulot
Taloudelliseen tilanteeseensa tyytyväisiä ovat useammin ne, joilla on hyvä taloudellinen tilanne, kuin ne, joilla on taloudellisia vaikeuksia. Asia ei liity mitenkään lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Suurperheen DI äiti 90 ke vuositulotTaloudelliseen tilanteeseensa tyytyväisiä ovat useammin ne, joilla on hyvä taloudellinen tilanne, kuin ne, joilla on taloudellisia vaikeuksia. Asia ei liity mitenkään lapsiin.
Kyllä liittyy koska hyvätuloisilla ON lapsia. Eli hyvätuloiset ovat eniten lapsiperheellisiä. Huonotulosilla EI ole lapsia, ovat tyytymättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vapaaehtoisesti lapsettomana ajattelen, että olisi kamalan surullista, jos pikkulapsiaika EI olisi onnellista. Ei mun onnestani ole pois se, että joku toinen kokee saaneensa vielä enemmän, mitä mulla on.
Mutta niitä lapsia ajatellen olisi aika hirveää, elleivät vanhemmat kokisi elämäänsä onnelliseksi lapsien kanssa.
Kyllä mulle on ihan selvää, että monelle lapsi on onnen täyttymys, tunne, että tämän onnellisemmaksi en voi tulla. Sellaista elämää toivon jokaiselle lapselle perheessä, vaikka tiedän, että eihän näin aina ole.
Mun onnellisuus on silti todellista, koska olen saanut sen itse valita.
Tämä! Kerrankin joku järkevä ihminen.
Heti kun sanotaan lapsiperheiden olevan onnellisia niin alkaa kamala ulina kuinka tutkimus on tehty vähintäänkin väärin ja onnettomia ne ovat kaikki. Mitä se on lapsettomilta pois jos ihmiset nauttivat pikkulapsielämästään.
Itselläni ainakin ollut ihanaa aikaa. Avioliittokin ihanassa kunnossa, kun on yhteinen päämäärä ja tavoitteet.
Niin, tosissaan ajattelen tätä asiaa lasten kautta. Jos asia olisi toisin = pikkulasten vanhemmat erityisen onnettomia, sehän olisi katastrofi. Kyllä toivon, että vanhemmat ovat onnellisia, sehän on ainut mahdollisuus ja tapa lasten saada onnellinen lapsuus!
Ei multa ole tippaakaan pois se, että perhe elää onnellista vaihetta elämässään ja pidän aika kauheana täällä näitä juttuja "ette oikeasti ole onnellisia kuitenkaan".
Juuri sen vuoksi, että on perheitä, jossa asiat eivät ole hyvin, vanhemmilla on ongelmia jotka heijastuvat lapsiin, köyhyyttäkin on paljon, jne. musta tälläinen uutinen oli ihan paras ja teki hyvän mielen!
Hyvähän se vaan on että kokevat olevansa onnellisia. Olisihan se kamalaa jos olisi haaveillut lapsiperhe-elämästä ja se paljastuisi helvetiksi. Harmi vaan että lasta ei voi ottaa kuukaudeksi-pariksi koeajalle ja kokeilla että toteutuuko onnellisuus omalla kohdalla. Tämä tutkimus siis ei edellenkään saa minua hankkimaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se vaan on että kokevat olevansa onnellisia. Olisihan se kamalaa jos olisi haaveillut lapsiperhe-elämästä ja se paljastuisi helvetiksi. Harmi vaan että lasta ei voi ottaa kuukaudeksi-pariksi koeajalle ja kokeilla että toteutuuko onnellisuus omalla kohdalla. Tämä tutkimus siis ei edellenkään saa minua hankkimaan lapsia.
Ei kai se nyt sentään ole tutkimuksen tarkoituskaan.
Tuolla jollain edellisellä oli pointti: toivotaan oikeasti lasten lapsuuden vuoksi, että vanhemmat tuntevat itsensä onnelliseksi.
Voi hyvinkin olla totta, mutta en usko sen johtuvan pelkästään lapsista vaikka tietenkin lapsen syntymisen pitäisi ollakin onnellisuutta lisäävä asia.
Ainakin vasten tahtoaan lapseton on usein myös sinkku (vasten tahtoaan) ja hyvä parisuhde tekee monesta onnellisemman kuin sinkkuelämä. Parisuhteen myös pitää olla hyvä jotta siihen lapsia hankkii joten siinä lienee ensimmäinen selitys pikkulasten vanhempien onnellisuudella vs lapsettomat sinkut.
Lisäksi lapsellisella elämä on sosiaalisempaa kuin (iki)sinkulla joka huomaa olevansa se kuuluisa kolmas pyörä jota kukaan ei enää kaipaa mihinkään muuhun kuin korkeintaan muuttoavuksi. Ei lisää sinkun onnellisuutta sekään ja lapsellisen olo on onsku.
Lapsen vanhempi myös usein elää täydempää elämää kun on hoplopit, muumimaailmareissut ja harrastusrumbat. Vaikka ne väsyttääkin niin ne myös antaa aivan kamalasti ja on sitä elämää joka ikisinkulta puuttuu. Samaan aikaan ikisinkku ei käy vapaa-ajalla enää oikein missään (baarit ei iänkaiken kiinnosta) koska ihan kaikkialla näkee onnellisia pareja ja perheitä viettämässä yhteistä aikaa. Taas menee onnellisuuspisteet lapselliselle.
N43
Arvasin, että juttu oli ihan yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi lapsellisella elämä on sosiaalisempaa kuin (iki)sinkulla joka huomaa olevansa se kuuluisa kolmas pyörä jota kukaan ei enää kaipaa mihinkään muuhun kuin korkeintaan muuttoavuksi. Ei lisää sinkun onnellisuutta sekään ja lapsellisen olo on onsku.Lapsen vanhempi myös usein elää täydempää elämää kun on hoplopit, muumimaailmareissut ja harrastusrumbat. Vaikka ne väsyttääkin niin ne myös antaa aivan kamalasti ja on sitä elämää joka ikisinkulta puuttuu. Samaan aikaan ikisinkku ei käy vapaa-ajalla enää oikein missään (baarit ei iänkaiken kiinnosta) koska ihan kaikkialla näkee onnellisia pareja ja perheitä viettämässä yhteistä aikaa. Taas menee onnellisuuspisteet lapselliselle.
N43
Tälläinen vertailu on aivan älytöntä ja vaikuttaa turhalta kaksiajaolta ja suorastaan riidan haastamiselta. Kyllä se onni on aivan yksilöstä kiinni ja ikisinkulla voi olla sata kertaa isommat sosiaaliset ympyrät, harrastusrumbat, ja ties mitkä antoisat duunit ja vapaa-ajat.
En tiedä, mitä oikeastaan tällä viestilläsi hait, arvaus on, että provoat. Et kai sentään trollaa.
Komppaan noita, jotka sanovat, että puhumme tässä nyt lasten lapsuudesta. Emmekö me kaikki toivo heille onnellisuutta lasten vuoksi?
Elämä valitettavasti ei ole yksinkertainen nollasummapeli, jossa voi laskea onnellisuuspisteitä, mutta kyllä minä vapaaehtoisesti lapseton toivon kaikesta sydämestäni kaikille lapsiperheille onnellisia vanhempia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Suurperheen DI äiti 90 ke vuositulotTaloudelliseen tilanteeseensa tyytyväisiä ovat useammin ne, joilla on hyvä taloudellinen tilanne, kuin ne, joilla on taloudellisia vaikeuksia. Asia ei liity mitenkään lapsiin.
Kyllä liittyy koska hyvätuloisilla ON lapsia. Eli hyvätuloiset ovat eniten lapsiperheellisiä. Huonotulosilla EI ole lapsia, ovat tyytymättömiä.
Ei liity. Jos liittyisi, huonotuloinen tulisi lapsia hankkimalla tyytyväisemmäksi taloudelliseen tilanteeseensa. Näin ei kuitenkaan käy. Ja myös huonotuloisilla on Suomessa lapsia, vaikka huonotuloisten kohdalla syntyvyys onkin kääntynyt laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vapaaehtoisesti lapsettomana ajattelen, että olisi kamalan surullista, jos pikkulapsiaika EI olisi onnellista. Ei mun onnestani ole pois se, että joku toinen kokee saaneensa vielä enemmän, mitä mulla on.
Mutta niitä lapsia ajatellen olisi aika hirveää, elleivät vanhemmat kokisi elämäänsä onnelliseksi lapsien kanssa.
Kyllä mulle on ihan selvää, että monelle lapsi on onnen täyttymys, tunne, että tämän onnellisemmaksi en voi tulla. Sellaista elämää toivon jokaiselle lapselle perheessä, vaikka tiedän, että eihän näin aina ole.
Mun onnellisuus on silti todellista, koska olen saanut sen itse valita.
Tämä! Kerrankin joku järkevä ihminen.
Heti kun sanotaan lapsiperheiden olevan onnellisia niin alkaa kamala ulina kuinka tutkimus on tehty vähintäänkin väärin ja onnettomia ne ovat kaikki. Mitä se on lapsettomilta pois jos ihmiset nauttivat pikkulapsielämästään.
Itselläni ainakin ollut ihanaa aikaa. Avioliittokin ihanassa kunnossa, kun on yhteinen päämäärä ja tavoitteet.Niin, tosissaan ajattelen tätä asiaa lasten kautta. Jos asia olisi toisin = pikkulasten vanhemmat erityisen onnettomia, sehän olisi katastrofi. Kyllä toivon, että vanhemmat ovat onnellisia, sehän on ainut mahdollisuus ja tapa lasten saada onnellinen lapsuus!
Ei multa ole tippaakaan pois se, että perhe elää onnellista vaihetta elämässään ja pidän aika kauheana täällä näitä juttuja "ette oikeasti ole onnellisia kuitenkaan".
Juuri sen vuoksi, että on perheitä, jossa asiat eivät ole hyvin, vanhemmilla on ongelmia jotka heijastuvat lapsiin, köyhyyttäkin on paljon, jne. musta tälläinen uutinen oli ihan paras ja teki hyvän mielen!
❤️