Mua ärsyttää itsessäni piirre, kun löydän kaikista ihmisistä jotain vikaa
Otsikossa se tulikin. Haluaisin muuttua ja kehittyä tässä. Kaikki ihmiset, läheisetkin alkavat ärsyttää. Kaikki muut ärsyttävät, paitsi oma mies.
Esimerkkejä: hyvä ystävä ärsyttää kun ei ole korkeakoulututkintoa, eikä mielestäni tajua jotain asioita. Joudun selittämään, ja selittämään. Aikaa menee. Hän hukkaa aikaansa mielestäni ei tieteellisten höpö-🤥höpö-perusteluiden parissa - oli kyse mistä tahansa asiasta ja päätyy kuitenkin siihen mitä olen päiviä sitten asiasta jo sanonut. Ärsyttävää!! Erilainen maailmankatsomus/ koulutustaso ärsyttää.
Käly ärsyttää kun ystävyys ei ole molemminpuolista. Muistamme heidän lapsiaan puheluin, lahjoin, tykkäämme somessa yms olemme lämpimiä, teemme, huomioimme. Hän/he ottavat kaiken annettuina, ja ärsyttää ihan hirveästi, kun eivät voi edes jostain typerästä päivityksestäni tykätä - vastavuoroisesti. Tämä ystävyyden epätasapaino ärsyttää ihan hirveästi. Suren sitä ja ajattelen että miksi eivät tajua, ovatpa huonokäytöksisiä ym ym ym. Ärsyttää heidän käytös, sekä oma ärsyyntyminen.
Toinen käly ärsyttää kun ei osaa mm. kirjoittaa juhlapyhiä pienellä alkukirjaimella. Lisäksi käytös on miesmäistä, ei osaa pitää yhteyttä ja kommentit mihin tahansa asiaan on todella töksähteleviä. Ei koskaan ehdota mitään yhteistä tekemistä, silti lähellä asuu. Joskus jopa jättää ulkopuolelle. Tämä myös mielestäni häneltä tosi huonoa käytöstä, ja yllätys yllätys ärsyttää ihan hirveästi.
Itse muistan hyvät käytöstavat, ystävälliset sanat ja teot.
Painin mielessäni tämän ongelman kanssa, ja kysyn onko kenelläkään samanlaisia tunteita? Vai ovatko sittenkin tunteiden sijasta kokemuksia?
Miten kehittää heidän käytöstään ja omaa ärsyyntymistä tai vuorovaikutusta?
Suositelkaa mielellään apua ja vaikka kirjoja. Haluan kehittyä ja saada apua tähän. Toisaalta vaikeaa, jos vika ei olekaan itsessä. Tuntuu, että teemme kaikkien muiden puolesta aina enemmän ☹️ Ja he ”kaikki” käyttäytyvät jotenkin yliolkaisesti 🙁
Kommentit (82)
Jos sinulle jotkut tykkäykset merkitsee yhtään mitään vaikutat erittäin turhamaiselta ihmiseltä. Luultavasti vasta puoli ei edes voi ymmärtää, että jotain voisi haitata tuollainen eikä se normaalia olekaan. Psykologi voisi luultavasti olla oikea osoite tuon ylimielisyyden ja jatkuvan huomion tarpeen hoitoon.
älkää alapeukuttako, kyseessä ongelma johon Ap pyytää apua! Hyvä ap
Ap miksi haet itsestäsi heti vikaa muiden selvästi huonoon käytökseen? En minäkään tuollaista sietäisi että ei ole vastavuoroista ystävyys.
Lopetat kaksinaamaisen käytöksen ja muistat omat virheesi, jotka ovat ikäviä, jopa sairaita. Oma sairas mielesi se on suurin asia, joka määrittää elämääsi, eivät kaikki muut. Missä on nöyryys ja kunnioitus?
Kaikissa ihmisissä on jotakin vikaa, myös sinussa ap . Tämän epätäydellisyyden kanssa joudumme elämään.
Kun tuon tekstisi luin, niin ei kyllä jäänyt epäselvyyttä, etteikö vika olisi sinussa. Kerroit, miten muistat hyvät käytöstavat. Ihanko totta? Et ainakaan kauniisti kirjoita läheisistäsi! Miten ihmeessä voit ajatella, että mietit toisten ihmisten käytöksen kehittämistä? Kyllä muutoksen on aina lähdettävä itsestä.
Ja jos jo toisten kielioppivirheetkin ärsyttää, niin suosittelen lämpimästi jollekin terapeutille menoa, besserwisser.
Ei siihen oo mitään yleispätevää ratkaisua.
Tämä maailma todellakin on idioottien maailma, emmekä voi sille mitään.
Mut kyllä sinäkin varmasti vielä kohtaat ihmisiä, jotka ovat tietoisia ja elävät tietoista elämää ja ovat oikeasti todella fiksuja, empaattisia ja hyväkäytöksisiä; inspirioivia ihmisiä.
Tee itsestäsi sellainen ihminen, kun mielessäsi oleva fiksu ihanneihminen on ja ala itse tuottamaan itsellesi sitä hyvää oloa, niin ei enää niin ärsytä se, ettei suurin osa muista ihmisistä kykene vastaamaan sinulle kaipaamallasi tavalla. :)
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa ihmisissä on jotakin vikaa, myös sinussa ap . Tämän epätäydellisyyden kanssa joudumme elämään.
Tämän olen havainnut! Siksi kysynkin, miten kehittää ja parantaa omaa käytöstä ja vuorovaikutusta? Miten, millä keinoin vähentää ärsyyntymistä?
Ap
Ap kuullostaa todella ärsyttävältä ihmiseltä. Et voi toisia ihmisiä kasvattaa tai määrätä miten he käyttäytyvät. Jos toiset noin tavattomasti ärsyttää niin jätä sika, sillähän siitä pääset. Eli älä ole ärsyttävien ihmisten kanssa missään tekemisissä. Tämä on kokonaan sinun vallassasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen oo mitään yleispätevää ratkaisua.
Tämä maailma todellakin on idioottien maailma, emmekä voi sille mitään.
Mut kyllä sinäkin varmasti vielä kohtaat ihmisiä, jotka ovat tietoisia ja elävät tietoista elämää ja ovat oikeasti todella fiksuja, empaattisia ja hyväkäytöksisiä; inspirioivia ihmisiä.Tee itsestäsi sellainen ihminen, kun mielessäsi oleva fiksu ihanneihminen on ja ala itse tuottamaan itsellesi sitä hyvää oloa, niin ei enää niin ärsytä se, ettei suurin osa muista ihmisistä kykene vastaamaan sinulle kaipaamallasi tavalla. :)
Kiitos tosi inspiroiva vastaus!
Näin olen toiminutkin!
Ystävissäni on tälläisiä empaattisia ja hyväkäytöksisiä ihmisiä. Silti heissäkin saattaa olla joku ihmeellinen juttu/ piirre, jota todella ihmettelen. Esim yksi empaattisimmista ja valoisimmista ystävistäni mm. tapailee muita miehiä ollessaan avoliitossa. Itselleni ihan outoa käytöstä, jota paheksun.
Ap
Et voi muuttaa muita ihmisiä. Jos tosiaan kyse on piirteestä sinussa, kuten sanot, ongelma tulee toistumaan oli muiden toiminnassa oikeasti vikaa tai ei. Huonoa kohtelua ei tarvitse sietää, siihen en kehota, mutta tässä vinkki oman piirteesi kehittämiseksi.
Ajattele jokainen ihminen yksilönä. Jokainen on syntynyt erilaisten geenien kera ja oppinut erilaisesta ympäristöstä tapansa elää. Suurin osa jokaisen ihmisen olemisesta ja tekemisestä on tiedostamatonta. Tämä ihminen ei voi mitään sille, että hän saanut tällaiset lähtökohdat. Jos itse tiedostat tämän asian, se voi auttaa hyväksymään muiden epätäydellisyyttä. Seuraavan kerran, kun joku ärsyttää esimerkiksi "tyhmyydellään" mieti mielessäsi, miksi hän on niin "tyhmä". Onko kasvanut sivistymättömien ihmisten seurassa, ei ole ollut mahdollisuutta opiskella enempää elämäntilanteensa vuiksi vai onko vain äo matala? Helpottaako sinua ajatus siitä, että hän ei voi mitään sille, ettei kertakaikkiaan osaa ajatella kuin sinä?
Mutta edelleenkin korostan, että huonoa kohtelua ei tarvitse niellä. Sellaisissa tilanteissa joko keskustellaan avoimesti tai pysytään kaukana sellaisista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän olen havainnut! Siksi kysynkin, miten kehittää ja parantaa omaa käytöstä ja vuorovaikutusta? Miten, millä keinoin vähentää ärsyyntymistä?
Ap
Älä ole näiden ihmisten kanssa tekemisissä. Sairaaloista roikkua ärsyttävissä ihmisissä. Oletko jotenkin läheisriippuvainen?
Vierailija kirjoitti:
Ap kuullostaa todella ärsyttävältä ihmiseltä. Et voi toisia ihmisiä kasvattaa tai määrätä miten he käyttäytyvät. Jos toiset noin tavattomasti ärsyttää niin jätä sika, sillähän siitä pääset. Eli älä ole ärsyttävien ihmisten kanssa missään tekemisissä. Tämä on kokonaan sinun vallassasi.
Kuullostaa? Opettele sinä Suomea niin enään ei tarvitse lukea kirjoitus virheitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kun tuon tekstisi luin, niin ei kyllä jäänyt epäselvyyttä, etteikö vika olisi sinussa. Kerroit, miten muistat hyvät käytöstavat. Ihanko totta? Et ainakaan kauniisti kirjoita läheisistäsi! Miten ihmeessä voit ajatella, että mietit toisten ihmisten käytöksen kehittämistä? Kyllä muutoksen on aina lähdettävä itsestä.
Ja jos jo toisten kielioppivirheetkin ärsyttää, niin suosittelen lämpimästi jollekin terapeutille menoa, besserwisser.
Entäs sinun vastaus😂🙈 Tosi epäkohtelias ja tökerö. Ap kirjoittaa selvästi että itse haluaa kehittää itseään.
Tuon parhaan ystävän suhteen - miksi selität hänelle jos se sua ärsyttää? Hyväksy hänet ja puhu vain hänen tasoisistaan asioista ja muista asioista muiden kanssa. Se on kohteliasta. Jos et kestä kouluttamattomuutta, niin vähennä ajankäyttöä hänen kanssaan ja ole muiden ystävien kanssa.
Kun ei olla vastavuoroisia (käly) lahjojen antamisessa niin sillä yritetään viestittää, että heille se lahjojen antaminen ei ole tärkeää. Lakkaa viemästä niitä. Mulla oli ystävä joka teki ja osti isoja lahjoja. Hän tykkää lahjojen antamisesta. Toivoin että lopettaisi, koska mulla ei ollut rahaa eikä aikaa mittaviin lahjoihin, enkä kauheasti välitä lahjojen antamisesta. On kuitenkin tosi hämmentävää sanoa toiselle, että voisitko lopettaa, sitä toivoo että toinen tajuaisi itse hillitä niiden kanssa ennen pitkää.
Vierailija kirjoitti:
Tuon parhaan ystävän suhteen - miksi selität hänelle jos se sua ärsyttää? Hyväksy hänet ja puhu vain hänen tasoisistaan asioista ja muista asioista muiden kanssa. Se on kohteliasta. Jos et kestä kouluttamattomuutta, niin vähennä ajankäyttöä hänen kanssaan ja ole muiden ystävien kanssa.
Kun ei olla vastavuoroisia (käly) lahjojen antamisessa niin sillä yritetään viestittää, että heille se lahjojen antaminen ei ole tärkeää. Lakkaa viemästä niitä. Mulla oli ystävä joka teki ja osti isoja lahjoja. Hän tykkää lahjojen antamisesta. Toivoin että lopettaisi, koska mulla ei ollut rahaa eikä aikaa mittaviin lahjoihin, enkä kauheasti välitä lahjojen antamisesta. On kuitenkin tosi hämmentävää sanoa toiselle, että voisitko lopettaa, sitä toivoo että toinen tajuaisi itse hillitä niiden kanssa ennen pitkää.
Hyviä käytännön neuvoja! Kiitos!
Ap
Ps. Siksi varmaan selitän, jos hän kysyy asiasta josta tiedän todella paljon🙈🤔
Vierailija kirjoitti:
Sellanen aamuprovo. Hohhoijaa.
😊 Kiitos, kun nostat ketjua! 😊
Vika on siinä, jos pitää koko ajan MUISTAA hyvät käytöstavat. Kyllä ne pitäis tulla ihan selkärangasta, ajattelematta.
Ja mielelläni kuulisin näistä kolmesta esimerkistä kuka/ mikä niistä on vähiten paha?
Ärsytyksen lisäksi, myös loukkaannun ja suren tuollaista käytöstä, jossa tuntuu että jätetään ulkopuolelle 🥺☹️
Ap