Te jotka omistatte n. 300 000e asunnon, kuinka paljon tienaatte?
Tai tienaatte puolisonne kanssa?
Haaveilen tuon hintaluokan ensiasuntoa ja palkka on ihan hyvä. Mietin paljonko "pitää" tienata että lainan saa?
Pankkiin olen menossa, haluan vain kuulla kokemuksia:)
Kommentit (63)
Ssss55 kirjoitti:
Oma palkka 3400e ja miehen 4500e. Asuntolainaa maksettu nyt puolet ja asunnon arvo on noussut tässä 9 vuoden aikana 70 000e.
Millä perusteella asunnon arvo noussut tuon verran? Oletko laskenut miten asunnon arvo laskenut tulevia remontteja ajatellen? Vaikka asunto olisi ollut uusi yhdeksän vuotta sitten alkaa se nyt jo olemaan todella käytetty
Vierailija kirjoitti:
Koomisia nämä asunnon arvot, sen kämpän arvo selviää siinä vaiheessa kun jako latoo rahat pöytään.
Just näin! Kaverin omakotitalon välittäjä oli arvioinut 140 000 euron arvoiseksi. Nyt sitä myyty vuosi ja hinta laskenut 90 000 euroon. Uusi välittäjä totesi että hyvä jos saa 80 000 euroa.
Eihän sitä kämpän arvoa tiedä vasta sitten kun kaupat on oikeasti.
Ostettiin juuri 340 000 euron ensiasunto, säästöjä ei pyydetty koska vanhemmat takasivat sen viiden prosentin puuttuvan osuuden.
Mun bruttotulot 4500 euroa kuussa ja miehen 3700 euroa. Oltaisiin saatu lainaa aina 500 000 euroon saakka mutta ei todellakaan haluttu. Eli kyllä sitä lainaa tuntuu irtoavan ainakin näin ”ylemmillä” keskituloilla.
3600/kk ja ostaessa oli aiemmista asuntokaupoista myyntivoittoja ym omaa rahaa 150 tonnia.Lainan lyhennys nyt alle 600 euroa ja vastike 150 euroa.
Meillä lainaa 350 000 euroa. Siis lainaa. Mun bruttotulot 3100€, miehen 6500€. Ei saada mitään bonuksia koskaan, normaalit lomarahat on ainut ”lisä” kuukausipalkkaan.
Tämä ei vaikuta kovin hyödylliseltä kyselyltä. Tee ennemmin parin pankin lainalaskurit, ja mieti, riittävätkö käteen jäävät tulot lainanlyhennysten jälkeen omalla kulutustasollasi/-tasollanne. Jos uskot, että riittävät, niin käy pyytämässä pankista lainatarjous, niin selviää, onko pankki samaa mieltä. Jos et uskalla mennä pankkiin, niin kerro meille nyt edes teidän säännölliset tulonne ja olemassaolevat säästönne, niin on helpompi arvioida, millaiseen lainaan juuri teidän rahkeenne riittävät.
Ohis,
noiden "asunnon arvo on noussut"-ihmisten kannattaa muistaa, ettei se asunnon arvo ole ns. noussut latiakaan ENNEN kun joku sen sillä X summalla ostaa.
Asuntojen arvot ovat kyllä monessa paikassa nousseet, mutta toisaalla taas laskeneet.
Asuntojen arvoa voidaan tarkastella samaan tapaan kun pörssikursseja:
Jos myy voitolla, niin silloin tekee voittoa.
Mutta jos kieli pitkällä tuijottaa asunnon arvoa kuinka se nousee ja nousee, niin todellista _voittoa_ ei tee ennen kun asunnon todella on sillä X summalla myynyt.
Vs. Osakkeissa joku on voinut olla rikas (hetken aikaa) paperilla mutta köyhtynyt hetkessä kun esim. Nokia tai Talvivaara droppasi jne. Osa toki myi hyvään aikaan ja teki voittoa, mutta pointtina se, että vain myyntihetken arvo ns. lasketaan.
Asuntokauppa on myös altista vaihtelulle, se naapurista myyty "samanlainen vastaava" ei aina ole "yhtään vastaava" vaan voi olla paljonkin eroja vaikka näennäisesti samanlaiset asunnot olisivatkin (ikä, pohja, tontin koko, lämmitysmuoto, materiaalit jne. jne.) vaikuttaa.
On aika kamalaa kuinka monessa paikkaa asuntojen arvo on vähemmän mitä niistä on maksettu/mitä lainaa on jäljellä. Ei kannata tuudittautua siihen, että arvo aina nousee, väitän että tullee laskemaan, monestakin syystä:
-Pienet perhekoot, tilaa tarvitaan vähemmän, laskee isompien asuntojen kauppaa.
-Suuret ikäluokat "kuolevat kohta", asuntoja (myös sijoitus) vapautuu paljon markkinoille.
-Muuttuneet tarpeet, ennen tarvittiin tilaa ties mille "mattopuille" ja "öljymontuille", nykyään kaivataan enemmän kokemuksia (Balin matkaa ym.) joten seinien sijaan halutaan käyttää tahat muuhun.
-Työn kuva on muuttunut, freelancer/silppu/pätkä/projekti ym. ttöntekijät eivät halua/saa lainaa samalla tavalla mitä ennen.
Hitsit olen kade, täällä on rikkaita mammoja!
Itse en saanut lainaa kuin 220000 okt:ta varten.
Vierailija kirjoitti:
300 000 euron ENSIasunto?? Onko maailma tullut hulluksi?
Me ostettiin 95 000 euron kerrostaloasunto Tampereelta 10 vuotta sitten, kun oltiin menossa naimisiin. Sitten maksettiin se pois ja ostettiin nyt pari vuotta sitten 250 000 euron omakotitalo kun toinen lapsi syntyi.
Molemmat tienaa 4000 euroa brutto kuukaudessa.
300000 € kerrostaloasunto ei ole kallis suurimmissa kaupungeissa, edes meillä Oulussa. Sitten on kallis jos hinta menee sinne yli 500000 hujakoille.
Just muutettiin 280000 € kaksioon ja hinta on mielestäni aika halpa siihen nähden, että meillä on uuden kerrostalon ylimmän kerroksen asunto keskustassa.
Bruttotuloni on 2800 e/kk ja olen kahden lapsen totaali-yh. Talomme arvo on vähän alle 300 000 euroa tällä hetkellä, mutta ostohinta 13 vuotta sitten oli reilu 200 000 euroa. Laina+lyhennykset ovat 755 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin 95 000 euron kerrostaloasunto Tampereelta 10 vuotta sitten, kun oltiin menossa naimisiin. Sitten maksettiin se pois ja ostettiin nyt pari vuotta sitten 250 000 euron omakotitalo kun toinen lapsi syntyi.
Me säästettiin isot varainsiirtoverot, kun ostettiin suoraan iso omakotitalo ensiasunnoksi. Siinä vaiheessa meillä oli jo 10 kk ikäinen lapsi ja toinen tekeillä. Ei olisi ollut mitään järkeä ostaa pariksi vuodeksi tarpeisiimme nähden liian pientä asuntoa ja tuhlata samalla ensiostajan etu.
Sairaanhoitaja 2560 eur/kk , ei lisiä päivätöissä kirjoitti:
Kylläpä kaikki vastaajat tässä ketjussa on hyvätuloisisa
Samaa ihmettelen. t. insinööri 2590 e/kk brutto
Viime viikolla laskettu. Pariskunnan yhteenlasketut nettotulot 5200 e, 3 lasta. Oma rahaa 50 000 e, alle 20 000 e kulutusluotto. Hakivat lainaa 360 000 e, maksukyky riittää 270 000 e.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei vaikuta kovin hyödylliseltä kyselyltä. Tee ennemmin parin pankin lainalaskurit, ja mieti, riittävätkö käteen jäävät tulot lainanlyhennysten jälkeen omalla kulutustasollasi/-tasollanne. Jos uskot, että riittävät, niin käy pyytämässä pankista lainatarjous, niin selviää, onko pankki samaa mieltä. Jos et uskalla mennä pankkiin, niin kerro meille nyt edes teidän säännölliset tulonne ja olemassaolevat säästönne, niin on helpompi arvioida, millaiseen lainaan juuri teidän rahkeenne riittävät.
Minä tienaan n. 55000e vuodessa, mies n. 35000e. Säästöjä ei hirveästi ole, n. 10000 verran. Varmasti vanhemmat auttaisivat takauksissa.
Ja meillä ei ole lapsia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me säästettiin isot varainsiirtoverot, kun ostettiin suoraan iso omakotitalo ensiasunnoksi. Siinä vaiheessa meillä oli jo 10 kk ikäinen lapsi ja toinen tekeillä. Ei olisi ollut mitään järkeä ostaa pariksi vuodeksi tarpeisiimme nähden liian pientä asuntoa ja tuhlata samalla ensiostajan etu.
Kaksi ostajaa, kaksi ensiasuntoa, kaksi ensiasunnon ostajan verottomuutta. Se kerrostaloasunto ostettiin kokonaan minun nimiini, joten siitä ei mennyt ollenkaan varainsiirtoveroa, koska olin ensiasunnon ostaja. Omakotitalo ostettiin sitten 67% vaimon nimiin ja 33% minun nimiin, eli samoissa suhteissa kuin maksoimme käsirahaa, jolloin vaimon 67% osuudesta ei mennyt varainsiirtoveroa, koska hän oli ensiasunnon ostaja. Minä maksoin varainsiirtoveron omasta 33% osuudestani omakotitalosta.
Vierailija kirjoitti:
Harva omistaa tuon hintaisen asunnon, se on pankin omistuksessa ennekuin kaikk i on maksettu. Asunnon haltija enemmänkin, ei omistaja.
terveiset vuokrakopista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Maailma muuttuu, 10 vuotta sitten oli 10 vuotta sitten.
Pääkaupunkiseudulla tuon hintainen ensiasunto on aika tavallinen nuorelle pariskunnalle.
Ja ihan vaan vakaat keskitulot ja n. 15% säästöt on lainan myöntämisen edellytyksenä.
Täällä asunnot myös pitkälti pitää arvonsa.
Eli on tullut hulluksi. OK.
Mitä väliä sillä on, pitääkö asunto arvonsa vai ei? Sillä on väliä vasta sitten, kun aiot myydä asunnon. Ja jos se on ensiasunto ja maksaa 300 tuhatta, niin tuskin olet ihan heti sitä myymässä.
Tjaa, no joo, hmm jos siltä kantilta asiaa katsoo, että kaikki parisuhteet eivät ole ikuisia ja jos ero tulee niin sitten se varmaan meneekin aika nopeasti myyntiin, ja silloin on toki etua siitä, että asunto on Helsingissä ja tosiaan säilyttää arvonsa. No jaa.. pointti se on tuokin. Ehkä me ei osata katsoa sitä noin, kun ei olla enää ihan nuoria... eikä Helsingissä... äh, nukkumaan.
11 000 brutto, josta verottaja vie noin puolet. Lisäksi on vuokra & muita pääomatuloja noin 1500€, josta verottaja vie kolmanneksen. Eli maksamme veroja 5500€ / kk. Ja lisää veroja pukkaa.
Mulla on ton hintainen. Säästössä oli 70 000 € ja tienään 4500€ bruttona. Eli lainaa sain 250 000€. No problem
Koomisia nämä asunnon arvot, sen kämpän arvo selviää siinä vaiheessa kun jako latoo rahat pöytään.