Kun menen hakemaan reseptilääkkeeni (1 kuukauden satsi) nyt tammikuussa, tarviiko minun maksaa koko vuosiomavastuu (577,66 euroa)?
Jos tarvii, joudun riskeeraamaan ja jättämään lääkkeet ottamatta kuun loppuun asti, mikä sairaudessani (ms-tauti) saattaa johtaa pahenemisvaiheeseen ja osastohoitoon. Jos maksan kassalla tuon 577,66 uroa, en voi maksaa helmikuun vuokraa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän vttua nyt taas. Ei sitä omavastuuta mitenkään erikseen makseta, vaan maksat vain ne lääkkeet jotka nyt haet (1 kuukauden satsi) ja sitten jos/kun lääkkeittesi yhteissumma koko vuonna saavuttaa tuon 577,60€, (eli vuosiomavastuu ylittyy), niin maksat loppuvuoden ajan jokaisesta korvattavasta lääkevalmisteesta vain 2,50 euron omavastuun.
Taisi olla Borgåån tarinoita koko aloitus.Ei ollut borgåån tarinoita, vaan tässä on hämmentänyt se, että ms-lääkkeeni on niin kallis (jotain 1800 euroa PER KUUKAUSI). Eli jos tammikuussa pitää maksaa itse se lääke, sehän on silloin sen täydet 577,66 euroa jo heti kättelyssä, vuoden katto täyttyy heti ekana kuuna ja tulee maksuun kassalla. Ilmeisesti se ei olekaan sitten niin, vaan tuo mystinen 50 euroa ja risat.
ap.
Ap, kerrotko vielä lääkkeen nimen ja korvausnumerot mitä sinulla on? Alkaa jo epäilyttää onko sinulla sitä ylempää erityiskorvattavuutta, koska jotenkin kuulostaa nyt oudolta. Tuo 50€ on ollut käytäntönä monta vuotta. T. Eri
Lääke on Tecfidera, Kela-kortissa tunnus YE.
ap.
Kela on lähettänyt sulle päätöksen, jossa kerrotaan lääkkeen korvattavuus 40 %, 65...
En löytänyt kelan kirjettä enää. Jotenkin muistelen että lääke on 100% erityiskorvattava ja kela-kortissanikin lukee YE. Eikö se tarkoita "ylempi erityiskorvattava"? Ja eikö ylempi erityiskorvattava tarkoita 100% korvattavuutta?
ap.
Millaisen rautalankamallin tarvitset? Nyt kun haet lääkkeet, maksat sen 50e alkuomavastuun (ja toimitusmaksun, mikäli sellainen tässä tilanteessa peritään). Aivan samoin kuin viime vuonna. Ymmärrätkö, aivan samoin, ei mitään eroa.
Ok, uskon sen jo! Tällä vain jotkut rupesivat kai tahallaan (tai omaa tietämättömyyttään) sekoittamaan. Toi Ylen artikkeli oli harhaanjohtava myös. Tuli käsitys, että vuodessa omavastuu on 577,66 euroa, ja jos se jo tammikuussa ylittyy eli lääke on per kuukausi hyvin kallis, sen joutuu tammikuussa maksamaan kassalla. Onhan tammikuukin tätä vuotta. En ymmärtänyt että koska kallis lääkkeeni on 100% korvattava, toi 577,66 euroa ei koske minua käytännössä ollenkaan, edes tammikuussa. Miten se 50 euroa sitten määräytyy, en tiedä... No seuraavaksi ruvettiin epäilemään, onko lääkkeeni minulle edes 100% korvattava. En voi ottaa riskiä, että apteekin kassalla pyydetäänkin maksamaan 577,66 euroa, kun edes tililläni ei ole sellaista summaa.
ap.
HUOH!!!! Kirjaudu nyt sinne kelan sivulle, ja katso!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän vttua nyt taas. Ei sitä omavastuuta mitenkään erikseen makseta, vaan maksat vain ne lääkkeet jotka nyt haet (1 kuukauden satsi) ja sitten jos/kun lääkkeittesi yhteissumma koko vuonna saavuttaa tuon 577,60€, (eli vuosiomavastuu ylittyy), niin maksat loppuvuoden ajan jokaisesta korvattavasta lääkevalmisteesta vain 2,50 euron omavastuun.
Taisi olla Borgåån tarinoita koko aloitus.Ei ollut borgåån tarinoita, vaan tässä on hämmentänyt se, että ms-lääkkeeni on niin kallis (jotain 1800 euroa PER KUUKAUSI). Eli jos tammikuussa pitää maksaa itse se lääke, sehän on silloin sen täydet 577,66 euroa jo heti kättelyssä, vuoden katto täyttyy heti ekana kuuna ja tulee maksuun kassalla. Ilmeisesti se ei olekaan sitten niin, vaan tuo mystinen 50 euroa ja risat.
ap.
Ap, kerrotko vielä lääkkeen nimen ja korvausnumerot mitä sinulla on? Alkaa jo epäilyttää onko sinulla sitä ylempää erityiskorvattavuutta, koska jotenkin kuulostaa nyt oudolta. Tuo 50€ on ollut käytäntönä monta vuotta. T. Eri
ap.
Kela on lähettänyt sulle päätöksen, jossa kerrotaan lääkkeen korvattavuus 40 %, 65...
En löytänyt kelan kirjettä enää. Jotenkin muistelen että lääke on 100% erityiskorvattava ja kela-kortissanikin lukee YE. Eikö se tarkoita "ylempi erityiskorvattava"? Ja eikö ylempi erityiskorvattava tarkoita 100% korvattavuutta?
ap.
Millaisen rautalankamallin tarvitset? Nyt kun haet lääkkeet, maksat sen 50e alkuomavastuun (ja toimitusmaksun, mikäli sellainen tässä tilanteessa peritään). Aivan samoin kuin viime vuonna. Ymmärrätkö, aivan samoin, ei mitään eroa.
Ok, uskon sen jo! Tällä vain jotkut rupesivat kai tahallaan (tai omaa tietämättömyyttään) sekoittamaan. Toi Ylen artikkeli oli harhaanjohtava myös. Tuli käsitys, että vuodessa omavastuu on 577,66 euroa, ja jos se jo tammikuussa ylittyy eli lääke on per kuukausi hyvin kallis, sen joutuu tammikuussa maksamaan kassalla. Onhan tammikuukin tätä vuotta. En ymmärtänyt että koska kallis lääkkeeni on 100% korvattava, toi 577,66 euroa ei koske minua käytännössä ollenkaan, edes tammikuussa. Miten se 50 euroa sitten määräytyy, en tiedä... No seuraavaksi ruvettiin epäilemään, onko lääkkeeni minulle edes 100% korvattava. En voi ottaa riskiä, että apteekin kassalla pyydetäänkin maksamaan 577,66 euroa, kun edes tililläni ei ole sellaista summaa.
ap.
Ilmeisesti olet saanut tuon Tecfidera -lääkityksen vasta äskettäin, koska muuten olisit ollut täsmälleen samassa tilanteessa jo vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
ap.
ap.
Korvausnumerolla 157 on Ylempi erityskorvattavuus. T. Farmaseutti
Kela-kortissani on YE:n jälkeen pitkä rimpsu numeroita, joita en nyt viitsi tänne kaikkien nähtäville kopsata, mutta kyllä siellä välissä myös 157 lukee, "...157/...."
ap.
Jep. Kelan oma asiointi-sivuilla lukee koodi 157. Näköjään on myös muita ms-lääkkeitä minulle korvattu, jos niihin joudun vaihtamaan eli nuo kela-kortin mystiset numerorimpsut tarkoittivat fingolimodia, jonka koodi on 164 (rajoitettu erityiskorvaus) ja rimpsun kohta 109 tarkoittaa vain kai vain ms-tautia.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
ap.
ap.
ap.
Ilmeisesti olet saanut tuon Tecfidera -lääkityksen vasta äskettäin, koska muuten olisit ollut täsmälleen samassa tilanteessa jo vuosi sitten.
Olin vuosi sitten jo tecfideran käyttäjä.
ap
Itse olen aina maksanut tuon summan kerralla. Tänä vuonna kuitenkin farmaseutti sanoi, että on mahdollisuus myös pilkkoa summaa osiin. En tiedä onko tämä osamaksusopimus sitten apteekin kanssa sovittava vai jonkin muun tahon.
50€ on se mikä pitää maksaa ennen kuin saa Kela korvausta resepti lääkkeistä.
tahallista väärinymmärrystä näyttää olevan liikkeellä
Tammikuusta alkaen ensin se 70€ + 633€ lääkekattoon asti maksat itse. Vasta sen jälkeen pääset 2,50€/satsi. Eli tammikuun tulee olemaan paha... jollet saa satsia vielä tänään haettua. Sen voisi saada 2,50€ (jos aikaraja täyttyy).
Vanha ketju, mutta vielä selvennykseksi jokaiselle, joka tätä lukee. Ensin maksetaan omavastuu vuonna 2025 se on 70 euroa, jota ennen lääkkeestä ei tule mitään korvauksia. Kun lääkekustannukset ylittävät 70 euroa, sen jälkeen kela korvaa eli normaalisti sen 40 % tai 65 %. Jos on 100 % korvattava, sitten ei ole muita maksuja kuin tämä 70 euroa siitä lääkkeestä. Kun 70 euron jälkeen lääkkeen hinnasta korvataan se 40 % tai 65 %, niin loppuosa maksetaan itse. Sen jälkeen, kun se itse maksettava loppuosa ylittää vuosiomavastuun eli 633 euroa vuonna 2025, sen jälkeen jokaisen korvattavan reseptilääkkeen saa 2,50 eurolla siitä eteenpäin. Eli jos sinulla on useamman tuhannen euron lääke, joka ei kuitenkaan ole 100 % korvattava, sinä tosiaan joudut tammikuussa maksamaan 70 + 633 euroa ensin lääkkeestä ja sen jälkeen loput hakukerrat saat sen lääkkeen taas 2,50 eurolla. On olemassa paljon ihmisiä, jotka joutuvat säästämään useamman kuukauden tai koko vuoden siihen, että saavat aina tammikuussa lääkkeensä maksettua.
T. farmaseutti
Artikkeli ei ollut yhtään epäselvä.