Kun menen hakemaan reseptilääkkeeni (1 kuukauden satsi) nyt tammikuussa, tarviiko minun maksaa koko vuosiomavastuu (577,66 euroa)?
Jos tarvii, joudun riskeeraamaan ja jättämään lääkkeet ottamatta kuun loppuun asti, mikä sairaudessani (ms-tauti) saattaa johtaa pahenemisvaiheeseen ja osastohoitoon. Jos maksan kassalla tuon 577,66 uroa, en voi maksaa helmikuun vuokraa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten maksu sujui kun hait viime vuonna ensimmäisen lääke-erän? Tänä vuonna on ihan samalla tavalla.
Viime vuoden tammikuussa maksoin 50 euroa ja risat. Nyt mediassa puhutaan, että omavastuu on noussut 577,66 euroon. Se sekoittaa. Mikä summa tuo 577,66 on? En tajua. Mulla ei missään nimessä ole varaa siihen.
ap.
50 euron alkuomavastuu tarkoittaa, että vuoden alusta alkaen maksat ensin 50 euroa ennen kuin saat kelakorvauksen. Maksettuasi tämän summan saat normaalisti kelakorvauksen, kunnes lääkeostostesi yhteissumma ylittää 577,66 euroa. Tämän jälkeen maksat vain sen muutaman euron per hakukerta. Mikä tässä muka on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten maksu sujui kun hait viime vuonna ensimmäisen lääke-erän? Tänä vuonna on ihan samalla tavalla.
Viime vuoden tammikuussa maksoin 50 euroa ja risat. Nyt mediassa puhutaan, että omavastuu on noussut 577,66 euroon. Se sekoittaa. Mikä summa tuo 577,66 on? En tajua. Mulla ei missään nimessä ole varaa siihen.
ap.
Se 577,66 ei ole omavastuu, vaan maksimisumma, jonka joudut lääkkeistä vuodessa maksamaan. Tai siis käytännössä ei maksimi, mutta sen jälkeen maksat lääkkeitä sen pari euroa, vaikka hinta olisi kuinka iso.
Mikäli lääkkeelle on myönnetty 100 % ylempi erityiskorvattavuus (esim. ykköstyypin diabeetikko tai rintasyöpä), vuoden ensimmäisellä apteekkikäynnillä lääkkeistä maksetaan 50 euron omavastuu + se 4,5 eur lääkekohtainen omavastuu. Meillä diabeetikkomme maksoi ensimmäistä insuliineista 54,5 eur ja loppuvuoden jokainen insuliinierä maksaa 4,5/hakukerta.
Jos käytössä on lisäksi muita lääkkeitä kuten esim. verenpainelääkkeitä tai kolesterolilääkkeitä, vuosiomavastuu 577 eur saattaa tulla täyteen jossain kohtaa. Ja tämän jälkeen lääkkeistä maksetaan muistaakseni 2,5 eur/hakukerta/lääke
Mikäli sillä superkallilla lääkkeellä ei ole 100 % ylempää erityiskorvattavuutta, vuosiomavastuu saattaa kertyä jo ensimmäisestä ostoksesta.
Mutta jos lääke on 100% erityiskorvattava, miksi joutuu maksamaan sen 50 euroa tammikuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP HUOMIO! Jos sinulla on 100% lääkkeellesi (eli 3kk satsi maksaa sen reilu neljä euroa korvauksen jälkeen), ei sinun tarvitse maksaa kuin 50 euron omavastuu plus se reilu neljä euroa. Tämä on 100% varmaa tietoa. Heti 50 euron jälkeen saa täysimittaisen korvauksen. Menet nyt vain sinne apteekkiin.
Ok, kiitos. Ehkä se on noin. Kelan sivuillakin puhuttiin 50 euron "alkuomavastuusta", tosin sielläkin heti sen jälkeen muistutettiin 577,66 euron vuosiomavastuusta. Miksihän? Mitä kukaan tekee sillä tiedolla käytännössä? Ms-lääkkeeni per kuukausi maksaa tosiaan reippaasti yli 577 euroa.
ap.
Sillä 577 euron vuosikatolla on merkitys niille, jotka syövät lääkkeitä, joilla on pienempi kuin 100 %:n Kela-korvaus. Esim. minä syön vetenpainelääkkeitä, joissa korvaus on 40 %. Sen jälkeen, kun 50 euron alkuomavastuu om tullut täyteen, maksan joka ostokerralla lääkkeistäni 40 % niiden hinnasta. Jos kuitenkin maksaisin lääkkeistäni vuoden aikana yhteensä 577 euroa, saisin loppuvuonna lääkkeet melkein ilmaiseksi (siis maksaisin sen 4,50 ostokertaa kohti).
Minun lääkkeeni ovat niin edullisia, että vuosikatto ei ole vielä koskaan tullut täyteen, mutta kalliimpia ja useampia korvattavia lääkkeitä syöville sillä on merkitystä.
Mitähän vttua nyt taas. Ei sitä omavastuuta mitenkään erikseen makseta, vaan maksat vain ne lääkkeet jotka nyt haet (1 kuukauden satsi) ja sitten jos/kun lääkkeittesi yhteissumma koko vuonna saavuttaa tuon 577,60€, (eli vuosiomavastuu ylittyy), niin maksat loppuvuoden ajan jokaisesta korvattavasta lääkevalmisteesta vain 2,50 euron omavastuun.
Taisi olla Borgåån tarinoita koko aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos lääke on 100% erityiskorvattava, miksi joutuu maksamaan sen 50 euroa tammikuussa?
Siksi kun Sipilän hallitus päätti, että jokainen joutuu maksamaan lääkkeistään 50 euroa vuodessa itse ja vasta sen jälkeen Kela korvaa osan. Ennen ei ollut tuollaista 50 euron omavastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP HUOMIO! Jos sinulla on 100% lääkkeellesi (eli 3kk satsi maksaa sen reilu neljä euroa korvauksen jälkeen), ei sinun tarvitse maksaa kuin 50 euron omavastuu plus se reilu neljä euroa. Tämä on 100% varmaa tietoa. Heti 50 euron jälkeen saa täysimittaisen korvauksen. Menet nyt vain sinne apteekkiin.
Ok, kiitos. Ehkä se on noin. Kelan sivuillakin puhuttiin 50 euron "alkuomavastuusta", tosin sielläkin heti sen jälkeen muistutettiin 577,66 euron vuosiomavastuusta. Miksihän? Mitä kukaan tekee sillä tiedolla käytännössä? Ms-lääkkeeni per kuukausi maksaa tosiaan reippaasti yli 577 euroa.
ap.
Minua kiinnostaa, mikä lääkkeiden maksukatto on minäkin vuonna. Jos joku vuosi lääkekatto ei mene täyteen, ostan joulukuussa vain kuukauden lääkkeet. Jos lääkekatto menee täyteen, ostan sitten kolmen kuukauden lääkkeet. Tiedolla on minulle tosi iso merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä sinun ei tarvitsisi maksaa latin latia lääkkeistäsi etkä joutuisi miettimään tuollaisia asioita.
Minä työmarkkinatuella, ainoa tuloni, joudun maksamaan sen 50 euron alun (meni jo, kun ostin kolme lääkettä kerralla), sen noin 577 euron kattoon saakka lääkkeet (kelakorvauksella ne loput), ja sitten 2,50 euroa per yhden lääkkeen lääkesatsi kerralla ostettuna. Tosin on siinä ja siinä, että lääkekatto tulee vuodessa täyteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Sillä 577 euron vuosikatolla on merkitys niille, jotka syövät lääkkeitä, joilla on pienempi kuin 100 %:n Kela-korvaus. Esim. minä syön vetenpainelääkkeitä, joissa korvaus on 40 %. Sen jälkeen, kun 50 euron alkuomavastuu om tullut täyteen, maksan joka ostokerralla lääkkeistäni 40 % niiden hinnasta. Jos kuitenkin maksaisin lääkkeistäni vuoden aikana yhteensä 577 euroa, saisin loppuvuonna lääkkeet melkein ilmaiseksi (siis maksaisin sen 4,50 ostokertaa kohti).
Minun lääkkeeni ovat niin edullisia, että vuosikatto ei ole vielä koskaan tullut täyteen, mutta kalliimpia ja useampia korvattavia lääkkeitä syöville sillä on merkitystä.
Korjaus: vuosikaton täyttymisen jälkeen 2,50 euroa ostokertaa kohti jokaisesta korvattavasta lääkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän vttua nyt taas. Ei sitä omavastuuta mitenkään erikseen makseta, vaan maksat vain ne lääkkeet jotka nyt haet (1 kuukauden satsi) ja sitten jos/kun lääkkeittesi yhteissumma koko vuonna saavuttaa tuon 577,60€, (eli vuosiomavastuu ylittyy), niin maksat loppuvuoden ajan jokaisesta korvattavasta lääkevalmisteesta vain 2,50 euron omavastuun.
Taisi olla Borgåån tarinoita koko aloitus.
Ei ollut borgåån tarinoita, vaan tässä on hämmentänyt se, että ms-lääkkeeni on niin kallis (jotain 1800 euroa PER KUUKAUSI). Eli jos tammikuussa pitää maksaa itse se lääke, sehän on silloin sen täydet 577,66 euroa jo heti kättelyssä, vuoden katto täyttyy heti ekana kuuna ja tulee maksuun kassalla. Ilmeisesti se ei olekaan sitten niin, vaan tuo mystinen 50 euroa ja risat.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä sinun ei tarvitsisi maksaa latin latia lääkkeistäsi etkä joutuisi miettimään tuollaisia asioita.
Minä työmarkkinatuella, ainoa tuloni, joudun maksamaan sen 50 euron alun (meni jo, kun ostin kolme lääkettä kerralla), sen noin 577 euron kattoon saakka lääkkeet (kelakorvauksella ne loput), ja sitten 2,50 euroa per yhden lääkkeen lääkesatsi kerralla ostettuna. Tosin on siinä ja siinä, että lääkekatto tulee vuodessa täyteen...
Selvitä, oletko oikeutettu toimeentulotukeen. Vaikka et saisikaan sitä kuin pari euroa kuukaudessa, niin toimeentulotukeen kuuluu perusosan lisäksi se, että reseptilääkkeet maksetaan.
Siihen muistan nähneeni tulleen uudistuksen että sen alennuksen saa heti apteekista eikä tarvitse ensin olla itsellä hurjia summia ja anoa takaisin.
Soita ja kysy Kelasta huomenna. Kyllä ne nyt ainakin tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla Borgåån tarinoita koko aloitus.Ei ollut borgåån tarinoita, vaan tässä on hämmentänyt se, että ms-lääkkeeni on niin kallis (jotain 1800 euroa PER KUUKAUSI). Eli jos tammikuussa pitää maksaa itse se lääke, sehän on silloin sen täydet 577,66 euroa jo heti kättelyssä, vuoden katto täyttyy heti ekana kuuna ja tulee maksuun kassalla. Ilmeisesti se ei olekaan sitten niin, vaan tuo mystinen 50 euroa ja risat.
ap.
Ap, kerrotko vielä lääkkeen nimen ja korvausnumerot mitä sinulla on? Alkaa jo epäilyttää onko sinulla sitä ylempää erityiskorvattavuutta, koska jotenkin kuulostaa nyt oudolta. Tuo 50€ on ollut käytäntönä monta vuotta. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos sinulla tosiaan on ylempi erityiskorvaus (100%), niin maksat ALKUOMAVASTUUN (50€) + 4,50€/lääke/ostokerta. Oliko muita kysymyksiä? T. Farmaseutti
Itse asiassa lisään vielä omaan viestiini, kun kyseessä on kallis lääke (hinta yli 1000€), jota toimitetaan vain kuukauden satsi, niin ei tule edes 4,50€/kerta vaan lasketaan omavastuu hoitoviikkojen mukaan. Eli hinta jää vielä alemmaksi. Kaavalla 4,50/12 x alkavien hoitoviikkojen määrä. Joo voi olla vähän monimutkaista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitä, oletko oikeutettu toimeentulotukeen. Vaikka et saisikaan sitä kuin pari euroa kuukaudessa, niin toimeentulotukeen kuuluu perusosan lisäksi se, että reseptilääkkeet maksetaan.
En ole oikeutettu, mutta ihan piruuttaan laskin kelan laskurilla:
Perustoimeentulotuki
1.1.-31.1.2020
0,00 e/kk
Muuten, voihan sen lääkkeen ostaa luottokortilla, joten saa kuukauden lisämaksuaikaa (ainakin).
Siis jos nyt joutuisit maksamaan tuon lääkkeen itse, ja joutuisit sen vuoksi jättämään vuokran maksamatta tässä kuussa/jättämään lääkkeen ostamatta, niin kyllä sinun pitäisi olla oikeutettu tt tukeen ainakin tässä kuussa jollei kerran mitään erityisempiä säästöjä ole lääkkeeseen tai vuokraan . Tt tukea voi hakea myös vain yhdelle kuulle. (mutta ilmeisesti sinun siis tarvitsee maksaa vain se 50 e, kommentoin vain tätä toista skenaarioita)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Minua kiinnostaa, mikä lääkkeiden maksukatto on minäkin vuonna. Jos joku vuosi lääkekatto ei mene täyteen, ostan joulukuussa vain kuukauden lääkkeet. Jos lääkekatto menee täyteen, ostan sitten kolmen kuukauden lääkkeet. Tiedolla on minulle tosi iso merkitys.
https://www.kela.fi/laakkeet_laakekatto
?Hallitus/eduskunta/sos-terv ministeriö säätää asiasta. Tämäkin löytyy guuglaamalla.
Ap, jos sinulla tosiaan on ylempi erityiskorvaus (100%), niin maksat ALKUOMAVASTUUN (50€) + 4,50€/lääke/ostokerta. Oliko muita kysymyksiä? T. Farmaseutti