Vauva tulossa ja ostin isot kasat käytettyjä vaatteita. Miten saada ne raikkaiksi ja puhtaan tuoksuisiksi?
Pitäisi alkaa pestä noita vaatteita, melkein kaiken olen ostanut kirpparilta tai Torista. Miten varmistan, että saan ne tuoksuttomiksi? Ei niissä mitään muuta hajua ole kuin sellainen kirppishaju, tiedätte varmaan. Ostin hajusteetonta pesuainetta ja aion silittää vaatteet vielä varmuuden vuoksi, jotta kaikki bakteerit kuolee mutta voinko pestä ne 40 asteessa vai onko syytä pestä kaikki 60 pesulapun ohjeesta huolimatta? Ja miten saan niihin sen raikkaan tuoksun? Olen jo pakastanut kaikki (tuholaisten ja bakteerien tappamiseksi) etukäteen. En ole koskaan aiemmin ostanut kirppisvaatteita, siksi vähän ulalla tämän haisun kanssa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta saa uusia vaatteita, joissa ei ole pöpöjä, likaa tai kamalaa hajua. Niissä riittää pesulapun mukainen pesu.
Kanna se haiseva jätekasa tekstiilijätteeksi ja osta lapselle kunnon vaatteet!
Oikeasti käytetty tai paremminkin moneen kertaan pesty vaate on turvallisempi lapselle, kuin kerran pesty uusi.
Miksi kakka- ja oksennusjäämät, kihomadot sekä paha haju tekevät vaatteesta turvallisen?
Siksi että kakka- ja oksennusjäämät (jotka yleensä lähtevät pesussa) eivät häiritse pilttisi hormonitoimintaa.
EI niille mitään erityistä tarvitse tehdä. Pue kerran lapsesi päälle, niin niissä on kirpparihajun tilalla oman vauvan tuoksu.
Kannattaa muuten höllätä pipoa ja lopettaa tuo bakteerikammoinen elämäntapa ennen kuin menee tuon pahemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Miks ostit vanhoja haisevia rytkyjä?!
Ei noista uusia saa millään.
Ainakin niistä on tekstiilikemikaalit, säilöntäaineet ja tuholaistentorjuntamyrkyt paremmin huuhtoutuneet niissä lukuisissa aiemmissa pesuissa kuin pakasta otetuista uusista vaatteista.
Minä pesisin ensin kaikki normaalisti. Kannattaa kuivata ulkona, niin saat jo siitä raikasta tuoksua (kyllä, pyykki kuivaa ulkona myös pakkasella). Jos jokin vaate haisee vielä tämän jälkeen, liuottaisin sen etikkavedessä ja pesisin sen jälkeen uudelleen. Bakteerien ym. tuhoamisessa silittäminen on paras keino. Kahden pisteen lämpötila silitysraudassa on 150 C, joka riittää hyvin tappamaan kaiken.
Huh, mitä vastauksia! Kiitos asiallisista, juuri jotain etikkavinkkejä kaipasinkin. Pakko sanoa, että pakastaminen on ihan must kaikelle käytetylle tekstiilille, sillä se tappaa esim. luteet ja muut syöpäläiset, myös useat bakteerit. Likaa se ei poista, joten pesu pakastamisen jälkeen on pakollista niiden poistamiseksi. Toisekseen olen halunnut olla tässä asiassa ekologinen, sillä pahimmillaan vaatteet jäävät parissa viikossa pieneksi ja sitä varten on mielestäni turhaa ostaa uutta. Minulla on ollut näin odotusaikana aikaa kiertää kirppareita ja tehdä hyviä löytöjä ihan pikkurahalla, säästän sitten enemmän rahaa siihen, kun lapselle hankitaan uutena pitkäkestoisempaa vaatetta. Järkevää minusta.
Ja käykääpä joskus kirppareilla ja ostakaa joku vaate. Se haisee takuuvarmasti kirpparilta. Ei homeelta, ei eritteiltä, vaan hiukan tunkkaiselta ja lisäksi ainakin lastenvaatekirpputori haisi ihan kollektiivisesti puklulta ja se haju oli tarttunut vaatteisiin vaikka olivat selvästi pestyjä ja jopa uusia. Oletan, että hajun ollessa hyvin lievä sen saa myös pois. Mitään roskiskamavaatetta en ikinä ostaisi. Ap
Oikeastiko te pelkäätte kirppisvaatteiden mikrobeja niin paljon, että normaali pesu 60 asteessa pesuaineen kanssa ei riitä? Todennäköisesti se kirppismyyjäkin on ne vaatteet ennen myyntiä pessyt, eli vielä tuplana tuo pesu. Ja mistä tiedätte kuka niitä uusiakaan vaatteita on paskaisilla käsillään kaupassa lääppinyt ja aivastellut niiden päälle?
Olin muuten väärässä luteista ja pakkasesta. Mistä lie tarttunut väärä tieto päähäni... Ilmeisesti tosiaan lude kuolee alle -15 asteen lämpötilassa viimeistään muutamassa vuorokaudessa.
Luitko aloitusviestin?
Lisäksi pakkanen hidastaa bakteerien kasvua, mutta ei tapa niitä. Siksi kertaalleen sulatettua ruokaa (jossa bakteerikasvu siis on ollut jonkun aikaa kiihtynyttä) ei saa pakastaa ajatellen, että se säilyy samaan tapaan kuin tuoreena pakastettu ruoka.
Varmasti on joitain bakteereita, jotka kuolevat kylmässä, mutta siihen ei voi luottaa. On myös olemassa tuholaisia, kuten esim. lude, jotka tarvitsevat huomattavan pitkän, kylmän pakastuksen, ennen kuin kuolevat. Helpommin kuolevat kuumalla.