Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.
Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.
Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.
Kommentit (731)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Moni kertoo ylivelkaantuneensa ”pienen” palkan takia ja sitten se palkka on joku 1800 e netto, millä elää ihan hyvin kun järkevästi elelee.
Totta. Sain palkkaa, jolla pärjäsin, asuin kaksiossa, sairastuin syöpään, minut irtisanottiin sairauden vuoksi yt-neuvotteluissa, olin viisi vuotta sairauslomalla, maksoin huomattavasti pienentyneistä tuloista pakolliset lääkkeet ja sairaalamaksut, joten menoni ylittivät tuloni enkä halunnut hakea sossusta apua, vaan velkaannuin. Etsin pitkään töitä ja sain uuden työn surkealla palkalla. Olen vuosia etsinyt halvempaa asuntoa, mutta minut ohittavat yllättäen raskaana olevat, irtisanotut, juopot, narkkarit jne.
Arvostan kaikkia saamiani älyttömän hyviä taloudenhoitoon liittyviä neuvoja. Äärettömästi.
Eihän sairauden vuoksi voi irtisanoa yt-neuvotteluissa, pitääkö muukaan paikkaansa?
Ei tietenkään syyksi sanota sairaus, mutta yt-neuvotteluissa sairastelevat irtisanotaan ekana. Tässä nyt en puhu mistään flunssasta vaan sellaisesta, jonka työkyky on pitkään tai pysyvästi alentunut. Kovasti nykyään puhutaan osatyökykyisten töissä pysymisestä, mutta ei ne yhdellekään työnantajalle kelpaa. Miksi muuten epäilet, että edellisessä kommentissa olisi jotain paikkansa pitämätöntä?
Naapuri osti uudet huonekalut olohuoneeseen. Hinta oli yhteensä jotain 6000-7000 euroa. Me teimme saman homman ja hankimme huonekalut kirpparilta, hinnaksi tuli noin 400. Ja naapuri valittaa jatkuvasti sitä, miten kaikki on niin kallista.
Vuosikausia ex toi meille saamiaan huonekaluja.
Olohuoneessa on ns tyhjä kulma. Kun ex sai asiakkaiden muutoissa tarpeettomia huonekaluja, hän toi ne mulle ja minä myin ne eteenpäin .
Nämä rahat olivat ns korvamerkittyjä rahoja.
Eihän käytetystä työpöydästä montaa euroa saa.
Olen ostanut rahoilla mm pari mattoa, yhden peilin ja muutamat pussilakanat.
Minun nettotulot riittävät juuri pakollisiin menoihin ja kun saan extraa, nämä rahat laitetaan aina tiettyyn kohteeseen.
Esim minulla on 10 banaanilaatikon kiintiö x 2 vuodessa. Kirppisyrittäjä hakee kotoa ja hoitaa kaikki, tilittää puolet.
Nyt toukokuussa kuormassa olikin peruutuksia, sain 30 laatikkoa myyntiin.
Ennen nämä rahat ovat olleet ns korvamerkittyä rahaa.
Toukokuussa raha on käytetty kesälomaan, marraskuussa joululahjoihin.
Tammikuussa päätettiin myynti jää liikkeeseen ja sain Arabian astioita ja villapaitoja. Nämä purin, pesin langat ja teen niistä nyt villasukkia.
Seuraavasta satsista saan ainakin yhden lasisen linnun. Kenties kultakoruja.
Nyt pitää keksiä seuraava tapa saada lomaksi rahaa.
Jos en saa, pitää loma toteuttaa pienemmällä budjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää pakollisten menojen jälkeen käteen 600 euroa. Laitan siitä säästöön vähintään 550 joka kuukausi. En ymmärrä, mihin ihmiset tuhlaavat rahojaan. Ruokaankin mulla menee vain noin pari kymppiä kuussa.
Miksi ihmiset alapeukuttavat näitä, missä kerrotaan että kuukausittain käteen jäävästä 600€sta jää syrjään esim. 500€? Täysin mahdollista, jos ei mitään ylimääräistä hanki/ tekee itse / korjaa vanhaa jne.. Kateusko vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää pakollisten menojen jälkeen käteen 600 euroa. Laitan siitä säästöön vähintään 550 joka kuukausi. En ymmärrä, mihin ihmiset tuhlaavat rahojaan. Ruokaankin mulla menee vain noin pari kymppiä kuussa.
Miksi ihmiset alapeukuttavat näitä, missä kerrotaan että kuukausittain käteen jäävästä 600€sta jää syrjään esim. 500€? Täysin mahdollista, jos ei mitään ylimääräistä hanki/ tekee itse / korjaa vanhaa jne.. Kateusko vaivaa?
Jos kertoo, että ruokaan menee parikymppiä kuukaudessa, niin silloin olisi hyvä laittaa kuukauden ruokalistat esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kertoo, että ruokaan menee parikymppiä kuukaudessa, niin silloin olisi hyvä laittaa kuukauden ruokalistat esiin.
No,esimerkiksi itselläni on hiljalleen hankittuna kattava kotivara( herneitä,papuja,linssejä,soijarouhetta,siemeniä,pähkinöitä,leseitä,jauhoja,säilykkeitä jne..)jonka turvin kuukausittainen ruokalasku pysyy maltillisena. Luonnosta saa kesällä hyvän vitamiinilisän,ympärivuotisesti voi idättää, lihan syöntiä ei suurissa määrin edes suositella, leivät voi tehdä itse tai jättää kokonaan poiskin. Tietysti tulee kuukausia,jolloin säästäminen ei ole mahdollista kuin muutaman kympin verran,mutta sitten on jälleen pitkiä kausia jolloin pärjätään minimaalisesti ja säästöön jää. Eli mikä tässä pienituloisten säästämisessä on alapeukuttajille ongelma? Sitä ihmettelen.
Jos korvaa leivän puurolla säästyy rahaa hirvittävät määrät, laskekaa paljonko ne päälliset maksavat jos niitä kuluu viikossa muutama paketti, tuohon päälle juustoa mitä kuluu monella melkoisesti. Jos syöjiä on enemmän kuin yksi saattaa pelkästään leivän päällisiin mennä 20-40€ per henkilö riippuen miten kalliita ostaa... ei tietenkään unohdeta että nuo eivät ole millään tavoin terveellisiä tuotteita ns turhaa ruokaa.
Puuro on huomattavasti halvempaa ja samat kuidut saa kuin leivästä mutta ilman lisättyjä sokereita jota löytyy jopa ruisleivästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo enpä laita, kun se ei ole totta. :D. Eli minä olen tuon viestin kirjoittaja, ja kirjoitin sen ihan läppänä. Alkoi niin ärsyttää tämä täysin käsittämätön kilpailu ja päteminen siitä, kuka pystyy tekemään elämänsä mahdollisimman ankeaksi ja kituuttamaan mahdollisimman paljon. (Ja kun siihen törmää niin usein näillä palstoilla.) Ja moni viesti ei todennäköisesti pidä edes paikkaansa. Minä siis päätin kirjoittaa viestin, joka ei ainakaan voi pitää paikkaansa. Mutta joku näköjään uskoi senkin... :D
En pärjäisi viikkoakaan 20 eurolla. Kuukausi kahdella kympillä on täysin mahdotonta, mikäli joutuu ostamaan ruokansa kaupasta. Tai no, jos haluaa nähdä nälkää ja pitää itsensä vain joten kuten hengissä, niin ehkä sitten. Mutta että sillä pitäisi sitten vielä ylpeillä, niin en käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No,esimerkiksi itselläni on hiljalleen hankittuna kattava kotivara( herneitä,papuja,linssejä,soijarouhetta,siemeniä,pähkinöitä,leseitä,jauhoja,säilykkeitä jne..)jonka turvin kuukausittainen ruokalasku pysyy maltillisena. Luonnosta saa kesällä hyvän vitamiinilisän,ympärivuotisesti voi idättää, lihan syöntiä ei suurissa määrin edes suositella, leivät voi tehdä itse tai jättää kokonaan poiskin. Tietysti tulee kuukausia,jolloin säästäminen ei ole mahdollista kuin muutaman kympin verran,mutta sitten on jälleen pitkiä kausia jolloin pärjätään minimaalisesti ja säästöön jää. Eli mikä tässä pienituloisten säästämisessä on alapeukuttajille ongelma? Sitä ihmettelen.
Voi hyvänen aika! Sinä olet kuitenkin joutunut jossain vaiheessa maksamaan siitä kotivarasta, joten sitä ei tietenkään lasketa. Kyllähän sitä jokainen pärjää tosi vähällä, jos kaapit pursuavat jo ennestään ruokaa. LOL. Mutta jossain vaiheessa ne varastot loppuu, ja sitten ei enää pärjätäkään niin vähällä.
Pääkaupunkiseudulla sinkkuna riittää juuri ja juuri kohtuulliseen elämään 3900 eur / kk / netto. Tällä saa lyhennettyä järkevästi lainaa, sijoitettua tulevaisuutta varten ja pidettyä kohtuullisen elintason yllä.
Monihan valittaa palkasta ihan vain koska ei ole varaa kaikkiin haluaamiinsa asioihin ja nämä eivät ole mitään välttämättömoä asioita. Ei esim saada niin hienoa autoa kuin haluaisi, asunto ei ole merenrannalla vaikka haluaisi, ei ole rahaa siihen 65'' telkkariin. Toki tätä ei myönnetä vaan aina yritetään antaa kuva että oikeasti palkka ei riitä elämiseen. Esim pk-seudulla asuminen on iso etu, kaikki palvelut ja tapahtumat lähellä joten tietenkin siitä suuresta edusta joutuu myös maksamaan. Eli turha valittaa että asuminen kallista siellä.
Moni ei myöskään suhteuta koulutustaan tai työnsä vaativuutta palkkaan. Ihan vain esimerkkeinä milloin ei saisi valittaa:
-amiksen käynyt ei saisi valittaa jos saa yli 2500e/kk
-AMKn käynyt ei saisi valittaa jos saa yli 3000e/kk
-yliopiston käynyt ei saisi valittaa jos saa yli 3500e/kk
Nuo ovat ihan hyviä palkkoja eri koulutuksien vaativuustasot huomioiden. Toki on ala- ja työtehtävä-kohtaisia eroja mutta noin pääpiirtein.
Vierailija kirjoitti:
Monihan valittaa palkasta ihan vain koska ei ole varaa kaikkiin haluaamiinsa asioihin ja nämä eivät ole mitään välttämättömoä asioita. Ei esim saada niin hienoa autoa kuin haluaisi, asunto ei ole merenrannalla vaikka haluaisi, ei ole rahaa siihen 65'' telkkariin. Toki tätä ei myönnetä vaan aina yritetään antaa kuva että oikeasti palkka ei riitä elämiseen. Esim pk-seudulla asuminen on iso etu, kaikki palvelut ja tapahtumat lähellä joten tietenkin siitä suuresta edusta joutuu myös maksamaan. Eli turha valittaa että asuminen kallista siellä.
Moni ei myöskään suhteuta koulutustaan tai työnsä vaativuutta palkkaan. Ihan vain esimerkkeinä milloin ei saisi valittaa:
-amiksen käynyt ei saisi valittaa jos saa yli 2500e/kk
-AMKn käynyt ei saisi valittaa jos saa yli 3000e/kk
-yliopiston käynyt ei saisi valittaa jos saa yli 3500e/kkNuo ovat ihan hyviä palkkoja eri koulutuksien vaativuustasot huomioiden. Toki on ala- ja työtehtävä-kohtaisia eroja mutta noin pääpiirtein.
Saanko mä valittaa? Olen käynyt yliopiston ja tulot 990e/kk, joskus harvoin pari, kolme sataa enemmän.
Olen miettinyt usein samaa. Meidän perheen nettotulot n. 3000e/kk plus lapsilisä, mutta ikinä ei ole ollut rahasta pulaa ja säästöjä löytyy ihan hyvin. Perheessä kaksi aikuista ja yksi lapsi. Iso säästö tulee siitä, ettei meillä ole autoa ja asumme ihan tavallisessa luonnonläheisessä lähiössä kerrostaloasunnossa. Emme myöskään juuri matkustele, mutta se ei varsinaisesti liity rahan säästämiseen, siihen olisi kyllä varaa silloin tällöin. Vaatteissa, ruoassa yms emme osta halvinta, mutta emme myöskään ramppaa ulkona syömässä jatkuvasti.
Tiedostan kyllä että esim.autottomuus hankaloittaa elämää jonkin verran, mutta en koe auton olevan mikään pakollinen osa onnellista elämää. Olishan se kiva elää hiukan leveämmin, mut omapa on vika kun ei tajunnut kouluttautua paremmin palkatulle alalle ja meni vielä naimisiin pienituloisen miehen kanssa :D
Vierailija kirjoitti:
Jep. Meidän taloudessa miehen bruttopalkka 2600e/kk, mun 1400e/kk. Yksi lapsi, toinen suunnitteilla. On oma talo ja auto. Asutaan Espoossa. Ihan hyvin näillä tuloilla pärjäillään, koska ei tuhlailla turhuuksiin, ja suositaan kierrätystä. Pihalla kasvatetaan osa omasta ruoasta, lisäksi käyn sienestämässä ja marjastamassa pakastimet aina täyteen.
Miksette kirjoita nettotuloja? Saisi rehellisemmän kuvan paljonko sitä rahaa on oikeasti käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Meidän taloudessa miehen bruttopalkka 2600e/kk, mun 1400e/kk. Yksi lapsi, toinen suunnitteilla. On oma talo ja auto. Asutaan Espoossa. Ihan hyvin näillä tuloilla pärjäillään, koska ei tuhlailla turhuuksiin, ja suositaan kierrätystä. Pihalla kasvatetaan osa omasta ruoasta, lisäksi käyn sienestämässä ja marjastamassa pakastimet aina täyteen.
Miksette kirjoita nettotuloja? Saisi rehellisemmän kuvan paljonko sitä rahaa on oikeasti käytettävissä.
Musta taasen noin pienipalkkaisten ei tartte erikseen ilmoittaa nettotuloja, sanoohan sen nyt järkikin ettei noista summista kovin isot veroprosentit voi olla :D eli muutama satku menee veroihin... omasta bruttopalkastani 1500e/kk netto oli noin 1350e/kk....
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan, että noista tuloista veroihin yms maksuihin menee muutama satanen vain... Eli ei nyt ihan hirveesti pienene, noh, onhan noi tulot pienet jo valmiiksi! :O ihmetten ja ihastelen, kuinka noi ihmiset pärjää! Tai sit omassa rahankäytössäni IN todella jotain pielessä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika! Sinä olet kuitenkin joutunut jossain vaiheessa maksamaan siitä kotivarasta, joten sitä ei tietenkään lasketa. Kyllähän sitä jokainen pärjää tosi vähällä, jos kaapit pursuavat jo ennestään ruokaa. LOL. Mutta jossain vaiheessa ne varastot loppuu, ja sitten ei enää pärjätäkään niin vähällä.
Voi hyvänen aika, todentotta, riittävän kotivaran haaliminen pienituloisena vie toki aikaa,kun ei niitä tykötarpeita osteta kerralla,vaan usean kuukauden kuluessa. Kotivaran hankkiminen ei kuitenkaan lisää kuukausittaisia kustannuksia niin paljoa,etteikö myös tällöin olisi mahdollista säästää. Idea on nimenomaan siinä, että varastot eivät koskaan tyhjene täysin,joten kun on perustarpeet turvattu, satunnainen täydentäminen riittää. Säästö syntyy nimenomaan siitä, että tuotteet ovat säilykkeitä ja kuivatavaraa, jonka säilytysaika on pitkä ja tuotteet riittoisia. Kun on selkeät ruokalistat, pakastin, kasvattaa itse mm.ituja ( kts.ed.kommenttini)ja jättää leikkeet yms. kauppaan,ihminen tulee toimeen erittäin vähällä. Vaivannäköä se tietysti vaatii ja ajattelua, mutta enpähän laske senttejä joka kuun puolessa välissä kuten niin moni vähävaraisten joutuu tekemään,vaan välillä on varaa myös pieneen hemmotteluun. Jos se jonkun mielestä on kituuttamista, niin on- itse en näe mitään tavoiteltavaa liian korkeassa elintasossa ja sillä leuhkimisella,miten paljon on taas lainaa lyhennettävä veneestä ja autosta ja mökistä ja talosta ja luottokorttivelasta ja, joo... Kahdellakymmenellä eurolla tulee yksin elävä ihminen toimeen ruoan puolesta kotivaran turvin kyllä kuukaudenkin, lapsen kanssa tietysti ei. Meillä ei kuitenkaan kuukausittain ole ruokamenoja todellisuudessa kuin 50-100€ kahdelta ihmiseltä ja ihan riittävän monipuolisesti syömme aamupalat,välipalat,iltapalat,kaksi lämmintä ateriaa päivässä.
Ihania nää sosialistiset sananlaskut. Ihan kuin jossain kommunismissa.
Niinpä. Monella on kova tarve kuluttaa yli varojensa tai ainakin niin, että säästöön ei jää mitään. Ja sitten ollaan kusessa heti kun tapahtuu jotain yllättävää.
Eihän sairauden vuoksi voi irtisanoa yt-neuvotteluissa, pitääkö muukaan paikkaansa?