Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.
Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.
Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.
Kommentit (731)
Pienistäkin tuloista pitäisi koettaa rakentaa jonkinlaista puskuria pahan päivän varalle.. tämä ei tietenkään päde toimeentulotukiasiakkaisiin (joilla ei omia säästöjä voi olla), vaan palkalla, eläkkeellä tai ansiosidonnaisella oleviin.
Auttaa jo ihmeesti, kun on esim. puolen vuoden asumismenoja vastaavat rahat jemmassa tilillä. Samoin joitakin kriittisimpiä tarvikkeita kotivarana sairauden tms. varalta.
Tätini, vanhan kansan nainen, piti yhtenä jemmausmuotona myös ns. romukultaa. Kerran hän joutui turvautumaan toimeentulotukeen, mutta oli nuorempana ollut sen verran fiksu, että oli hankkinut itselleen romukultaa, jota pystyi vaivatta myymään, kun oli aidosti rahalle tarvetta. Eikä sosiaalitoimisto pystynyt laskelmissaan ottamaan tätä huomioon, koska myi ostajalle, joka maksoi käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Niin usein näkee nykyään miten jotkut tyyliin perusduuni 1600e/kk brutto pariskunnilla on 200 neliön uudet omakotitalot ja muutaman vuoden ikäiset audit, bemarit ja mersut pihassa, uusimmat iTuotteet ja muodinmukaiset merkkivaatteet, älykellot, jättitelkkarit ja äänentoistojärjestelmä jopa saunassa, jne. Joo, ihan sillä työllä hommattuja, joo. Vai oisko sittenkin lainalla ja osa-maksuilla kaikki. Visat tapissa ja lyhennysvapaalla ollaan, että pärjätään edes jotenkin. Ei hätää, varakkaat vanhemmat turvaa selustan.
1600 brutto ei ole mikään normipalkka voi jestas sentään! Mitä te luulette?? Suomalaisen mediaanipalkka on noin 3000€. Täällä palstalla nuo alle 2000€ palkat ovat muka jotain normaaleja, eikä enemmän tienaa kuin jotkut isot johtajat. Olette te aivan pihalla.
On 1600e brutto ihan normaali palkka. Herrat saa yli 3000e palkkoja. Miljoona suomalaista elää köyhyysrajalla ja pienituloisia on satoja tuhansia. Se on todellisuus. Kyllähän yli 3000 palkkoja saa, mutta sitten on työkokemustakin vuosikymmeniä takana.
Hyvä kuulla, että täällä on ihmisiä, jotka ajattelee samoin. Juuri työttömänä pärjäänkin kun on sopivasti pienet menot eli vain ruokaan ja laskuihin. Kannatti säästää, olen 26 ja työsuhteet olleet nyt vain määräaikaisia ja kiitos koronan, menetin yhden merkittävän sijaisuuden . Kuitenkin opittua on paljon tullut, joista voi olla hyötyä työelämässä sitten oman hyvinvoinnin suhteen. Pientä iloa tulee kävelystä joka ei maksa mitään ja kohtuullisesta herkuttelusta. Pienten menojen kautta voi oppia nauttimaan pienistä iloistakin. Tunnen ainakin kolme työssäkäyvää, jotka valittavat kokoajan. Ihmekös, kun yksi on ottanut paljon pikavippejä vetääkseen kännit joka viikonloppu (menee oikeasti aina yli, ihme että on töissä ja en tajua miksi pikavippejä piti ottaa kun luulisi että yli 2 000 palkka olisi riittänyt mutta näköjään ei..) tai toinen halusi sen playstationin niin pahasti, vaikka säästääkin olisi varmasti voinut... Sitten minä työttömänä pärjään taloudellisesti paremmin. Töitä totta kai etsin, mutta alalla enemmän hakijoita kuin työpaikkoja ja koronan takia minua ei varmaan haluta, koska työputkeen tuli liian iso aukko... Mutta kun vertailee tuttujeni menoa niin voisi mennä pahemminkin minulla.
Vierailija kirjoitti:
On 1600e brutto ihan normaali palkka. Herrat saa yli 3000e palkkoja. Miljoona suomalaista elää köyhyysrajalla ja pienituloisia on satoja tuhansia. Se on todellisuus. Kyllähän yli 3000 palkkoja saa, mutta sitten on työkokemustakin vuosikymmeniä takana.
Höhöhö..."herrat saa yli 3000e palkkoja. Eipä sitä kummoisessa työssä tarvitse olla, kun tuo 3000e menee rikki, jopa alkupalkkana.
Tilastofakta: suomalaisista tulonsaajista noin 1/4 osuu muuten ansiotuloissaan haarukkaan 30-50.000 e/vuosi, eli puhutaan n. 2400-4000e/kk kuukausiansioista. Ja kun huomioidaan aivan pienituloisimmatkin, niin noin 80% suomalaisista tienaa 50.000e/vuosi tai alle sen ... eli väittäminen, että 3000e olisi jonkinlainen rajapyykki "herran" ja "duunarin" välillä on aika kaukaa haettu, plus että ei sitä tartte olla kun suht perus rasvanäppi prosessiteollisuudessa, niin tämä mutterinvääntäjä saa lisineen semmoista 4000-4500e/kk.
Mä laittaisin tuon rajapyykin ennemmin sinne n. 100.000e/vuosi paikkeille, tämä edustaisi noin 2%:ia kansasta.
Unohdettu viisaus.
Tämäkään asia ei ole ihan niin musta-valkoinen. On matala-palkka aloja, joissa töitä tekemällä saa saman verran Rahaa kuukaudessa kuin toiset tekemättä mitään.
Tuolla summalla sitten maksat
asuntolainat (jos omistat asunnon et ole oikeutettu asumistukeen)
Sähköt
Vedet
Vakuutukset
Lääkärikäynnit
Vaatteet (ei tule harkinnan varausta
tukea niihinkään)
Ruoan
Auton ja vakuutukset
Lasten harrastukset (ei tule harkinnan varaisia tukia niihinkään)
Ja ihan mitä vain muuta..
Enemmin pitäisi puhua mielestäni miksi tietyt tuet omat samanarvoisia kuin toisten palkka,
siis ihan kuukausitöistä..
Ja ehkä saattaa ihmisillä on jotain osamaksulla. Mitä sitten?
Osamaksu ja pikavippi on kaksi täysin eri asiaa.
Ja mitä asunnon koon itkemiseen tukee, voi kuule jopa olla, että se isompi talo on edullisempi, kaikki lämmityskustannukset ovat edullisemmat kuin joku toinen pienempi asunto. Mekin asumme isossa talossa, mutta meidän peruskulut ovat huomattavasti edullisemmat kuin esimerkiksi jos asuisimme kerrostalossa (joko omassa tai vuokralla)
Nyt on ihan rakentajien puolesta joku tälläinen mini asuntobuumi meneillään. Parin vuoden päästä ihmiset tulevat huomaamaan että siinä koiran kopissa asuminen ei ehkä sittenkään ole edullisempaa kuin jos neliöitä olisikin enemmän.
En tarkoita, että kaikki ihmiset tarvitsevat paljon tilaa ympärilleen, mutta en tiedä onko eläminen kovinkaan miellyttävää pidemmän päälle jos kaikki lapset on laitettu samaan huoneeseen asumaan ja vanhemmat asuvat olohuoneessa ja säästöä tulee siitä asumisesta kuukaudessa 100€ ja kaikki lämmitys ja sähkönkulutukset ovat ihan samoissa lukemissa..
Ja katsokaapa huviksenne tarkasti niiden koirankoppien neliöhintaa. Se on varmaan kolminkertainen isompaan asuntoon verrattuna. Mikä siinä jos siitä oikeasti tykätään niin paljon, itse en todellakaan halua asua kuin sillit purkissa.
Itse köyhänä leikkaan itse hiukseni ja värjäänin itse. Minulla on vain muutama halpa meikki esim. 3 euron ripsiväri. Pitkä tukka on halvempi kuin lyhyt. Vaatteet ovat pääosin nettikirppikseltä ja tavallisilta. Mielestäni pukeudun ihan siististi. Nykyään kirpparit on täynnä naistenvaatteita. Silti mielellään käyttäisin palveluja kuten kampaamoja ja kävisin hieronnassa, jos olisi varaa. Pyrin kuitenkin tukemaan Suomalaisia pienyrittäjiä sen verran kuin köyhänä pystyn. Käytän rahaa esim. suomalaisiin verkkokauppoihin sen verran kuin minulla on varaa.
Ymmärrän kyllä köyhien velkaantumista. Jos oma talous on jo superkireällä, niin yksikin vastoinkäyminen voi tietää pikavippikierrettä. Varsinkin, jos ei ole ketään jolta lainata rahaa. Meillä on kuiteskin n. puoli miljoonaa työtöntä ja lähemmäs miljoona köyhää eläkeläistä, lisäksi opiskelijoita on paljon eli suurin osa suomalaisista ei varmasti ole mitään 3200 € liksoilla eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tulot mitähyvänsä, niin kuluremontti alkaa selvityksellä mihin ne nykyiset tulot menevät. Ellei tulot riitä kuluihin jokaisen kulun kohdalla pohdinta:
- onko tämä pakollinen kulu?
- voiko tämän kulun saada halvemmalla?
Noilla kysymyksillä varmasti löytyy karsittavaa.
Suomalaisten palkansaajien ostovoima on heikko, ollut jo koko 2000-luvun. Myös keskituloisten. Suomessa elinkustannukset ovat maailman korkeimpien joukossa, mutta palkkataso Eu-vertailussa vain keskitasoa ja siksi Suomeen ulkomaisesta työvoimasta ei ole hinkua tulla tänne töihin, vaikka Eu:ssa vapaa työvoiman liikkuvuus. Nykyään ei tulla Suomeen töihin esim. rakennuksille edes Virosta. Ja se kertoo jo paljon.
Nämä parturissa käynnit, rakennekynnet ja kahvilassa käynnit ovat piehtarointia lillukanvarsissa ja turhaa syyllistämistä, kun ongelmat ovat paljon syvemmät.
Olet oikeassa. Ruuan, sähkö plus siirtomaksut, vakuutukset, vuokrat, bensa yms. aivan perustarpeiden hinnat ovat nousseet tolkuttomasti viimeisen 20 vuoden aikana. Palkat eivät ole monilla aloilla nousseet samaa tahtia. Ei Redin, Triplan ym. kauppakeskusten vaikeudet ennen koronaa johtuneet vain verkkokaupan kasvusta vaan siitä ettei ihmisillä ole enää rahaa kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo. Köyhällä menee kaikki rahat, koska rahaa on vähän. Tässä käännetään musta valkoiseksi. Kyllä minun on nykyään helppo hyvätuloisena saada rahaa säästöön, kun sitä tulee tilille tonneittain joka kuukausi. Nyt ei pääse edes matkustamaan. Se hyvätuloisten "järkevä rahankäyttö" on kyllä aivan eri levelillä kuin se, kun miettii onko varaa vessapaperiin vai pitääkö pölliä. Siitäkin on kokemusta. Kyllä silloin tuli käytettyä paljon energiaa senttien laskemiseen.
Suomessa on kaikilla varaa vessapaperiin. Maksaa 6kpl rullia alle 3€ joten täytyy käydä useamminkin kakkosella jos vessapaperin kulutus aiheuttaa ison loven budjettiin.
On ihmisiä, joille 3 € on iso raha. Esim. minulle opiskelijana oli. Sillä sai joko jotain ruokaa, tai sitten vessapaperia. Ruokaa ostaa mieluummin.
Minulla jääpi kaikkien maksujen jälkeen työttömyystuesta käteen noin 430€ mikä tekee minusta tilastollisesti todella köyhän ja siitäkin huolimatta säästöön joka kuukausi vähintään 100€.
Jos palkka on nettona 2000€ täytyy olla tuhlari jos joutuu velkoihin. Suomalaisista vähintään 50% pitäisi laittaa holhoukseen niillä kun rahat näyttävät mystillisesti vain katoavan jonnekin. Kukaan ei näytä tietävän mihin.... se tosin tiedetään että rahanpuute on tietty jonkun muun vika.
Samalla tavalla lihavuuskin on jonkun muun vika eikä niiden 10 munkin mitkä katoavat kurkusta alas joka päivä.
Taas egoistinen minimalisti äänessä, olisit hiljaa. Jos välttämättömien kulujen jälkeen jää käteen 300e, niin mitä teet? Pitäiskö syödä makaroonia?
Köyhä Talousmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo. Köyhällä menee kaikki rahat, koska rahaa on vähän. Tässä käännetään musta valkoiseksi. Kyllä minun on nykyään helppo hyvätuloisena saada rahaa säästöön, kun sitä tulee tilille tonneittain joka kuukausi. Nyt ei pääse edes matkustamaan. Se hyvätuloisten "järkevä rahankäyttö" on kyllä aivan eri levelillä kuin se, kun miettii onko varaa vessapaperiin vai pitääkö pölliä. Siitäkin on kokemusta. Kyllä silloin tuli käytettyä paljon energiaa senttien laskemiseen.
Suomessa on kaikilla varaa vessapaperiin. Maksaa 6kpl rullia alle 3€ joten täytyy käydä useamminkin kakkosella jos vessapaperin kulutus aiheuttaa ison loven budjettiin.
On ihmisiä, joille 3 € on iso raha. Esim. minulle opiskelijana oli. Sillä sai joko jotain ruokaa, tai sitten vessapaperia. Ruokaa ostaa mieluummin.
Minulla jääpi kaikkien maksujen jälkeen työttömyystuesta käteen noin 430€ mikä tekee minusta tilastollisesti todella köyhän ja siitäkin huolimatta säästöön joka kuukausi vähintään 100€.
Jos palkka on nettona 2000€ täytyy olla tuhlari jos joutuu velkoihin. Suomalaisista vähintään 50% pitäisi laittaa holhoukseen niillä kun rahat näyttävät mystillisesti vain katoavan jonnekin. Kukaan ei näytä tietävän mihin.... se tosin tiedetään että rahanpuute on tietty jonkun muun vika.
Samalla tavalla lihavuuskin on jonkun muun vika eikä niiden 10 munkin mitkä katoavat kurkusta alas joka päivä.
minkä helvetin "kaikkien maksujen". Minullekin jää 4000 euron nettopalkasta "kaikkien maksujen jälkeen" käteen noin 300 €. Minulla vain noihin maksuihin sisältyy sijoituslainojen lyhennykset, uudet sijoitukset, luottokorttilaskut jne...
Vierailija kirjoitti:
Pienistäkin tuloista pitäisi koettaa rakentaa jonkinlaista puskuria pahan päivän varalle.. tämä ei tietenkään päde toimeentulotukiasiakkaisiin (joilla ei omia säästöjä voi olla), vaan palkalla, eläkkeellä tai ansiosidonnaisella oleviin.
Auttaa jo ihmeesti, kun on esim. puolen vuoden asumismenoja vastaavat rahat jemmassa tilillä. Samoin joitakin kriittisimpiä tarvikkeita kotivarana sairauden tms. varalta.
Tätini, vanhan kansan nainen, piti yhtenä jemmausmuotona myös ns. romukultaa. Kerran hän joutui turvautumaan toimeentulotukeen, mutta oli nuorempana ollut sen verran fiksu, että oli hankkinut itselleen romukultaa, jota pystyi vaivatta myymään, kun oli aidosti rahalle tarvetta. Eikä sosiaalitoimisto pystynyt laskelmissaan ottamaan tätä huomioon, koska myi ostajalle, joka maksoi käteisellä.
Toimeentulotuen saaja voi säästää itselleen puskuria kunhan sen tekee käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein tätä myös.
Minä sain aikoinaan paljon lahjoituksia / vaihtokauppoja kirppikselle.
Mm tuttavani oli kiinteistövälittäjä. Hän otti kuolinpesän asiakkaaksi. Minä tyhjensin perustavarasta ja hän laittoi vähän maalia, tapettia, lainasi huonekalut. Oli ollut Anttilassa töissä, varastot mielettömät.
N 10 kaksiota tyhjensin.
Tavarat kirppikselle. Minulla oli sopimus. Jos tavaroita myytiin 100 eurolla, sain ostaa 75 eurolla. Työntekijä oli entinen luokkakaverini. Hän laittoi minulle aina sivuun, saldon mukaan, kultakoruja.
Minulla on niitä nyt minigripp pussillinen. En ole yhtään vielä joutunut käyttämään ja niistä kyllä saa aika paljon rahaa myydessäni ne pois.
Puskuri on tässä muodossa
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Moni kertoo ylivelkaantuneensa ”pienen” palkan takia ja sitten se palkka on joku 1800 e netto, millä elää ihan hyvin kun järkevästi elelee.
Juuri tuosta nettopalkasta itsellä menee tällä hetkellä tonni kuussa sijoituksiin. Toki perhetilanteen muuttuessa kulut muuttuu, eli ymmärrän että kaikki ei pysty samaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Moni kertoo ylivelkaantuneensa ”pienen” palkan takia ja sitten se palkka on joku 1800 e netto, millä elää ihan hyvin kun järkevästi elelee.
Juuri tuosta nettopalkasta itsellä menee tällä hetkellä tonni kuussa sijoituksiin. Toki perhetilanteen muuttuessa kulut muuttuu, eli ymmärrän että kaikki ei pysty samaan.
Ovatko sijoitukset tuottaneet hyvin?
Suomessa kun viettää jonkun aikaa ruokakaupassa niin näkee mihin ihmisten rahat menee. Turha selitellä.
On se hurjaa ajatella miten itsekin olen aina säästänyt, vaikka olen ollut välillä työtön, välillä opiskelija ja välillä lasten kanssa kotona.
Ostin esim. AMK-opintojen aikana itselleni käteisellä 28-vuotiaana 13 000 euron auton, minulla oli jo tuolloin 30 000 euron osakesäästöt ja lapsillekin meni joka kuukausi rahaa. Opiskelin tuolloin työttömyysetuudella.
Nyt kahden vuoden aikana olen saanut tuplattua säästöjä ja sijoituksia. Kuukaudessa säästän itselleni n. 1300 - 1800 e palkastani (palkka 2617 e) ja lapsille 95 e / lapsi. Pääomatuloni vaihtelevat, tähän mennessä olen saanut pääomatuloja tältä vuodelta 14 000 e ;)
Vuonna 2016 kaikki tuloni olivat n. 9000 e koko vuoden aikana, kun olin lasten kanssa kotona. Aika hurja ero 👀 Silloinkin säästin muutamia satasia vaikka teki tiukkaa.
Miehen tulot n. 30-40 000 e / vuosi. Hän ei harrasta sijoittamista, joten tulot aika vakiot.
Juu ja tämä auttaisi paljon:
Allekirjoitus kansalaisaloitteeseen Sähkö on meidän!
Asumiskustannuksia saatava alemmas 🧐
Minua myös kiinnostaa nämä aiemmin mainitut ’kaikki maksut’. Eipä sitä itsellekään ’kaikkien maksujen’ jälkeen älyttömyyksiä jää 4000 euron bruttotuloillakukaan, kun maksaa nämä ’kaikki maksut’ = asuntolaina, vakuutukset, vesi, sähkö, kaukolämpö, jätemaksut, autovero ja mitä näitä nyt vielä onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua myös kiinnostaa nämä aiemmin mainitut ’kaikki maksut’. Eipä sitä itsellekään ’kaikkien maksujen’ jälkeen älyttömyyksiä jää 4000 euron bruttotuloillakukaan, kun maksaa nämä ’kaikki maksut’ = asuntolaina, vakuutukset, vesi, sähkö, kaukolämpö, jätemaksut, autovero ja mitä näitä nyt vielä onkaan.
Ai niin, yksi suuri menoerä unohtui, päivähoitomaksu 320 e.
Pitäisiköhän sinun olla yhteydessä Marttoihin tai muuhun vastaavaan järjestöön, joka voisi järjestää hiukan elämisvalmennusta sinulle?