Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.

Vierailija
20.01.2020 |

Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.

Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.

Kommentit (731)

Vierailija
661/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500e netto vaaditaan edes jonkinlaiseen ihmisarvoiseen elämään. Yhdeltä. Neukkukuutio, julkiset ja niillä kotimaan matkailu sukulaisten yms. nurkkiin ei ole sitä.

Vierailija
662/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin säästin lähes kaiken, nyt olen huomannut että rahaa jää säästöön yli 1500e kk vaikka ostelisinkin kaikkea kivaa, joten olen vähän jarruttanut säästämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän vaatimattomasti ja katson, että kaikki tekemäni suuret ostokset tuottavat minulle jotain. Vaatteet ostan superalesta, laatua, mutta halvalla.

Pikkuhiljaa kartutan varallisuuttani.

Varallisuutta löytyy kohta niin paljon, että voisin asua Kaivopuiston parhaimmilla paikoilla. Auto on, mutta kohta kymmenen vuotta vanha.

Kauhulla luen lehdistä, miten julkkisihmiset elävät velaksi. Ostavat hienoja autoja, kalliita kelloja ja merkkilaukkuja. Minulla on kymmenkertainen varallisuus joihinkin niihin verrattuna ja silti minulla ei ole edes kelloa kädessä.

Minä en törsää mihinkään, ja kukaan ei edes tiedä, että olen varakas. Tavoitteeni on tulevaisuudessa ostaa merenrantahuvila jostain todella upeasta paikasta. Tämänkin pidän omana tietonani.

Ja heräsit päiväuniltasi

Vierailija
664/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huono säästämään, mutta kompensoin sitä tekemällä niin paljon töitä että raha riittää. Eka työ on vakkarityö ja sivutyössä teen keikkaa.

Vierailija
665/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen on itselleni antoisaa ja sopii minimalistiseen elämäntyyliini. On kiva tavoitella kalliimpia ja laadukkaita hankintoja turhien pikkuhankintojen, kuten meikkien, kampaamokäyntien, take-away kahvien, ravintolakäyntien, muotihankintojen jne. sijaan. Kävin viimeksi vaateostoksilla puoli vuotta sitten, samoin kampaajalla. Seuraavaksi tarvitsen uudet juoksukengät, sillä edelliset olen käyttänyt lähes loppuun. 

Vierailija
666/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2500e netto vaaditaan edes jonkinlaiseen ihmisarvoiseen elämään. Yhdeltä. Neukkukuutio, julkiset ja niillä kotimaan matkailu sukulaisten yms. nurkkiin ei ole sitä.

Pakko myöntää, että totta.

Vierailija
667/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhä Talousmies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Köyhällä menee kaikki rahat, koska rahaa on vähän. Tässä käännetään musta valkoiseksi. Kyllä minun on nykyään helppo hyvätuloisena saada rahaa säästöön, kun sitä tulee tilille tonneittain joka kuukausi. Nyt ei pääse edes matkustamaan. Se hyvätuloisten "järkevä rahankäyttö" on kyllä aivan eri levelillä kuin se, kun miettii onko varaa vessapaperiin vai pitääkö pölliä. Siitäkin on kokemusta. Kyllä silloin tuli käytettyä paljon energiaa senttien laskemiseen.

Suomessa on kaikilla varaa vessapaperiin. Maksaa 6kpl rullia alle 3€ joten täytyy käydä useamminkin kakkosella jos vessapaperin kulutus aiheuttaa ison loven budjettiin.

On ihmisiä, joille 3 € on iso raha. Esim. minulle opiskelijana oli. Sillä sai joko jotain ruokaa, tai sitten vessapaperia. Ruokaa ostaa mieluummin.

Minulla jääpi kaikkien maksujen jälkeen työttömyystuesta käteen noin 430€ mikä tekee minusta tilastollisesti todella köyhän ja siitäkin huolimatta säästöön joka kuukausi vähintään 100€.

Jos palkka on nettona 2000€ täytyy olla tuhlari jos joutuu velkoihin. Suomalaisista vähintään 50% pitäisi laittaa holhoukseen niillä kun rahat näyttävät mystillisesti vain katoavan jonnekin. Kukaan ei näytä tietävän mihin.... se tosin tiedetään että rahanpuute on tietty jonkun muun vika.

Samalla tavalla lihavuuskin on jonkun muun vika eikä niiden 10 munkin mitkä katoavat kurkusta alas joka päivä.

minkä helvetin "kaikkien maksujen". Minullekin jää 4000 euron nettopalkasta "kaikkien maksujen jälkeen" käteen noin 300 €. Minulla vain noihin maksuihin sisältyy sijoituslainojen lyhennykset, uudet sijoitukset, luottokorttilaskut jne...

Kaikki maksut on minulla esimerkiksi vuokra johon kuuluu vesi, sähkö, puhelin ja vakuutus. Mitään lainoja ei ole varaa olla eikä osamaksuja, bussikorttia tai suoratoistopalveluja. Luonnollisesti ei ole autoakaan. Kaikki maksut on siis välttämättömiä kuluja.

Vierailija
668/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se on kun joutuu vuosikaudet maksamaan näitä hemmetin ylikorkeita vuokria aivan järkyytävistä rotankoloista pk-seudulla ja koitat säästää siihen aspiin sen 15-20k. Sen jälkeen jääkin joka kuukausi pari sataa ylimääräistä vaikka säästäisit samaan tahtiin kun säästäisit aspiin.

Vierailija
669/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Köyhällä menee kaikki rahat, koska rahaa on vähän. Tässä käännetään musta valkoiseksi. Kyllä minun on nykyään helppo hyvätuloisena saada rahaa säästöön, kun sitä tulee tilille tonneittain joka kuukausi. Nyt ei pääse edes matkustamaan. Se hyvätuloisten "järkevä rahankäyttö" on kyllä aivan eri levelillä kuin se, kun miettii onko varaa vessapaperiin vai pitääkö pölliä. Siitäkin on kokemusta. Kyllä silloin tuli käytettyä paljon energiaa senttien laskemiseen.

Suomessa on kaikilla varaa vessapaperiin. Maksaa 6kpl rullia alle 3€ joten täytyy käydä useamminkin kakkosella jos vessapaperin kulutus aiheuttaa ison loven budjettiin.

On ihmisiä, joille 3 € on iso raha. Esim. minulle opiskelijana oli. Sillä sai joko jotain ruokaa, tai sitten vessapaperia. Ruokaa ostaa mieluummin.

Minulla jääpi kaikkien maksujen jälkeen työttömyystuesta käteen noin 430€ mikä tekee minusta tilastollisesti todella köyhän ja siitäkin huolimatta säästöön joka kuukausi vähintään 100€.

Jos palkka on nettona 2000€ täytyy olla tuhlari jos joutuu velkoihin. Suomalaisista vähintään 50% pitäisi laittaa holhoukseen niillä kun rahat näyttävät mystillisesti vain katoavan jonnekin. Kukaan ei näytä tietävän mihin.... se tosin tiedetään että rahanpuute on tietty jonkun muun vika.

Samalla tavalla lihavuuskin on jonkun muun vika eikä niiden 10 munkin mitkä katoavat kurkusta alas joka päivä.

minkä helvetin "kaikkien maksujen". Minullekin jää 4000 euron nettopalkasta "kaikkien maksujen jälkeen" käteen noin 300 €. Minulla vain noihin maksuihin sisältyy sijoituslainojen lyhennykset, uudet sijoitukset, luottokorttilaskut jne...

Kaikki maksut on minulla esimerkiksi vuokra johon kuuluu vesi, sähkö, puhelin ja vakuutus. Mitään lainoja ei ole varaa olla eikä osamaksuja, bussikorttia tai suoratoistopalveluja. Luonnollisesti ei ole autoakaan. Kaikki maksut on siis välttämättömiä kuluja.

Esim vakuutus ei ole mitenkään välttämätön kulu vaan täysin vapaaehtoinen.

Vierailija
670/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta jos minulla ei olisi ollut vakuutusta, olisin menettänyt nyt kahteen otteeseen yli 10 000 euron edestä tavaraa. Vakuutus on välttämätön, paitsi jos haluaa olla tyhmä.

Vierailija
671/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennut, että kannatti lopettaa tupakointi. Siinä säästi jo pari hunttia kuussa. Vielä kun pääsisin alkoholista eroon. Säästyis muutakin kuin rahaa, kuten aivosoluja.

Vierailija
672/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina rahaa. Rahaa oli työttömänä ja opiskelijana.

Johtui ihan siitä, että osasin käyttää vähöjä rahoja älykkäästi.

Vierailija
673/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotivakuutus pitää nykyisin olla vastuuosalla kaikilla vuokralaisilla. Harva vuokranantaja sitä vaatimusta poiskaan jättää. Joten jos et halua asua teltassa niin kotivakuutus pitää olla.

Vierailija
674/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Meidän taloudessa miehen bruttopalkka 2600e/kk, mun 1400e/kk. Yksi lapsi, toinen suunnitteilla. On oma talo ja auto. Asutaan Espoossa. Ihan hyvin näillä tuloilla pärjäillään, koska ei tuhlailla turhuuksiin, ja suositaan kierrätystä. Pihalla kasvatetaan osa omasta ruoasta, lisäksi käyn sienestämässä ja marjastamassa pakastimet aina täyteen.

Vierailija
675/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Meidän taloudessa miehen bruttopalkka 2600e/kk, mun 1400e/kk. Yksi lapsi, toinen suunnitteilla. On oma talo ja auto. Asutaan Espoossa. Ihan hyvin näillä tuloilla pärjäillään, koska ei tuhlailla turhuuksiin, ja suositaan kierrätystä. Pihalla kasvatetaan osa omasta ruoasta, lisäksi käyn sienestämässä ja marjastamassa pakastimet aina täyteen.

Minkälainen talo? Ei taitaisi nykyään pankista saada lainaa noilla tuloilla omakotitaloon Espoossa.

Vierailija
676/731 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienistäkin tuloista pitäisi koettaa rakentaa jonkinlaista puskuria pahan päivän varalle.. tämä ei tietenkään päde toimeentulotukiasiakkaisiin (joilla ei omia säästöjä voi olla), vaan palkalla, eläkkeellä tai ansiosidonnaisella oleviin.

Auttaa jo ihmeesti, kun on esim. puolen vuoden asumismenoja vastaavat rahat jemmassa tilillä. Samoin joitakin kriittisimpiä tarvikkeita kotivarana sairauden tms. varalta. 

Tätini, vanhan kansan nainen, piti yhtenä jemmausmuotona myös ns. romukultaa. Kerran hän joutui turvautumaan toimeentulotukeen, mutta oli nuorempana ollut sen verran fiksu, että oli hankkinut itselleen romukultaa, jota pystyi vaivatta myymään, kun oli aidosti rahalle tarvetta. Eikä sosiaalitoimisto pystynyt laskelmissaan ottamaan tätä huomioon, koska myi ostajalle, joka maksoi käteisellä.

Toimeentulotuliasiakaskin voi säästää kun säästää käteisenä.

Vierailija
677/731 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki ainoa tulo, pärjään hyvin, en kärsi. Nautin jopa elämästä.

Ostan vaatteet alesta, nytkin löysin syksyksi merkkivaelluskengät -60% jotka toivottavasti kestävät vuosia. Osan teen itse.

Harrastan ilmaisia asioita, jooga, lenkkeily, opiskelu.

Kasvatan yrtit ja salaatit itse ikkunalaudalla.

Kesäkukkia saa maljakkoon tienpientareilta.

Kulkeminen tapahtuu pyörällä.

Maisema vaihdon tarpeessa telttailu on kivaa.

Kaupasta vain tarpeeseen, en osta herkkuja kuin silloin tällöin.

Suurin rahareikä on kampaajalla tehtävät värjäykset, mutta kohta ollaan siinä kohtaa että voi vain sävyttää kotona. Jee! Säästöä tulee 65€ euroa lisää.

Tavarat torista tai kirpputorilta, kauniita vanhoja astioita, pelkistettyä ripauksella rentoa maalaislookkia. Aina onnistunut tinkimään vielä hinnasta.

Teen ruoat alusta loppuun itse, kauramaidot, leivät, hillot, jauhan kahvin käsin, käytän mutteripannua (ei kulu suodatinpusseja), isojen ketjujen lisäksi jotain herkkuja kuten juustot yms ostan torilta ja hallista ja pyydän tarjouksen suoraan myyjältä.

Vierailija
678/731 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on luopumista. Jos tulee kenkään/ero/kuolema/sairaus jne. Niin asunnot myyntiin ja vuokralle. Kyllä valtio auttaa. Jos jää roikkumaan omaisuuteen mihin ei ole varaa niin se aiheuttaa vain surua. Kun ostat kodin kannattaa miettiä jo valmiiksi että siitä saattaa joutua luopumaan jos huonosti käy.

Itse olen saanut jopa työttömänä ollessa yli 100e/kk säästöön koska hain kaikki ruuat leipäjonosta. Jos tulot on 500e/kk niin silloin pitää vaan myöntää se että sillä ei ostella muotivaatteita eikä juoda 10e drinkkejä parhailla clubeilla.

Vierailija
679/731 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tässä köyhien haukkumisessa on niin kiehtovaa, vaikka hyvätuloiset itse varmasti kuluttavat yhtä paljon, ovatko he ihmisenä jotenkin parempia tai siihen oikeutettuja tai onko se jotenkin heiltä pois, antaako se elämään sisältöä, iloa, tuntua olla muita parempia, osaavampia jne. vai mitä?

Ja turha sanoa, että rikkaat ovat rahansa/varallisuutensa ansainneet. Eivät ole. Jos tarkastelee historiaa, kyllä ne ne on otettu kyseenalaisin keinoin.

Ja mitä tulee köyhien tukiin ja etuuksiin, niin ne ovat kuin pisara meressä, kun niitä vertaa rikkaiden tukiin ja etuuksiin.

Jos palkkaat kotiin siivoojan, yhteiskunta maksaa osan verovähennyksenä/kotitalousvähennys, verovapaat osingot ja optiot, yksityiset lääkäri-ja terveydenhoitopalvelut esim. terapia, hieroja, avustukset yksityisteihin ja sijoitusasuntoihin esim. tänä vuonna energia-avustus, jolloin sijoituksen arvo nousee entisestään, yritys-ja maataloustuet, valtion tuet harrastuksiin ja kulttuuriin esim. oopperalipun saa muutamalla satasella, kun se maksaisi yli tuhat euroa ja tässäkin valtio maksaa loput jne. jne. Ja nämä kaikki on hyvätuloisten ja varakkaiden käytössä, kun heillä on ostovoimaa, toisin kuin köyhällä, joka voi vain unelmoida jostakin teatteriesityksestä, laivamatkasta, sijoitusasunnon arvon noususta, kun heillä ei ole rahaa näihin etuuksiin, kun heiltä puuttuu ostovoima.

Ja näistä ei kukaan puhu, tee aloituksia keskustelupalstalle tai hauku. Eikö uskalleta käydä voimakkaampien kimppuun, vaan mieluimmin käydään köyhien ja heikompien kimppuu tai köyhä haukkuu toista köyhää.

”Kyseenalaisin keinoin”? Kuule ihan itse olen köyhästä perheestä lähtöisin ja lukenut pari vuotta peppu penkissä kiinni että pääsen lääkikseen. Pääsin ja nyt olen hyvä tuloinen. Mikä tuossa on sinusta kyseenalaista? Minulla on monia muita lääkärikavereita jolla on samanlainen historia. Ihan jokainen ihminen voi ottaa kirjan kauniiseen käteen joka haaveilee paremmista tuloista, se on Suomessa suhteellisen helppoa.

Lähes puolet palkastani menee veroihin joka kuukausi.

Sinä se olet niin pihalla todellisuudesta kuin olla ja voi. Katkerakin vielä kaiken lisäksi.

Vierailija
680/731 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän vaatimattomasti ja katson, että kaikki tekemäni suuret ostokset tuottavat minulle jotain. Vaatteet ostan superalesta, laatua, mutta halvalla.

Pikkuhiljaa kartutan varallisuuttani.

Varallisuutta löytyy kohta niin paljon, että voisin asua Kaivopuiston parhaimmilla paikoilla. Auto on, mutta kohta kymmenen vuotta vanha.

Kauhulla luen lehdistä, miten julkkisihmiset elävät velaksi. Ostavat hienoja autoja, kalliita kelloja ja merkkilaukkuja. Minulla on kymmenkertainen varallisuus joihinkin niihin verrattuna ja silti minulla ei ole edes kelloa kädessä.

Minä en törsää mihinkään, ja kukaan ei edes tiedä, että olen varakas. Tavoitteeni on tulevaisuudessa ostaa merenrantahuvila jostain todella upeasta paikasta. Tämänkin pidän omana tietonani.

Ja heräsit päiväuniltasi

Jos tuo on sinun mielestäsi päiväunta niin enpä yhtään ihmettele että olet köyhä