Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.

Vierailija
20.01.2020 |

Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.

Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.

Kommentit (731)

Vierailija
701/731 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää pakollisten menojen jälkeen käteen 600 euroa. Laitan siitä säästöön vähintään 550 joka kuukausi. En ymmärrä, mihin ihmiset tuhlaavat rahojaan. Ruokaankin mulla menee vain noin pari kymppiä kuussa.

Miksi ihmiset alapeukuttavat näitä, missä kerrotaan että kuukausittain käteen jäävästä 600€sta jää syrjään esim. 500€? Täysin mahdollista, jos ei mitään ylimääräistä hanki/ tekee itse / korjaa vanhaa jne.. Kateusko vaivaa?

Jos kertoo, että ruokaan menee parikymppiä kuukaudessa, niin silloin olisi hyvä laittaa kuukauden ruokalistat esiin.

Ruokakulut pysyy hyvin kurissa kun ongin, pilkin ja kerään marjoja, sieniä ja villivihanneksia aamusta iltaan.

Vierailija
702/731 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää pakollisten menojen jälkeen käteen 600 euroa. Laitan siitä säästöön vähintään 550 joka kuukausi. En ymmärrä, mihin ihmiset tuhlaavat rahojaan. Ruokaankin mulla menee vain noin pari kymppiä kuussa.

Miksi ihmiset alapeukuttavat näitä, missä kerrotaan että kuukausittain käteen jäävästä 600€sta jää syrjään esim. 500€? Täysin mahdollista, jos ei mitään ylimääräistä hanki/ tekee itse / korjaa vanhaa jne.. Kateusko vaivaa?

Jos kertoo, että ruokaan menee parikymppiä kuukaudessa, niin silloin olisi hyvä laittaa kuukauden ruokalistat esiin.

Joo enpä laita, kun se ei ole totta. :D. Eli minä olen tuon viestin kirjoittaja, ja kirjoitin sen ihan läppänä. Alkoi niin ärsyttää tämä täysin käsittämätön kilpailu ja päteminen siitä, kuka pystyy tekemään elämänsä mahdollisimman ankeaksi ja kituuttamaan mahdollisimman paljon. (Ja kun siihen törmää niin usein näillä palstoilla.) Ja moni viesti ei todennäköisesti pidä edes paikkaansa. Minä siis päätin kirjoittaa viestin, joka ei ainakaan voi pitää paikkaansa. Mutta joku näköjään uskoi senkin... :D

En pärjäisi viikkoakaan 20 eurolla. Kuukausi kahdella kympillä on täysin mahdotonta, mikäli joutuu ostamaan ruokansa kaupasta. Tai no, jos haluaa nähdä nälkää ja pitää itsensä vain joten kuten hengissä, niin ehkä sitten. Mutta että sillä pitäisi sitten vielä ylpeillä, niin en käsitä.

20 eurolla kuussa saa tarpeeksi kaloreita, jotta pysyy hengissä aika pitkään jos terveys kestää. Mutta silloin ruoka on niin yksipuolista, että tuskin kukaan täysjärkinen suostuu sellaiseen muuten kuin äärimmäisen pakon edessä, vaikka olisi kuinka pihi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/731 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Meidän taloudessa miehen bruttopalkka 2600e/kk, mun 1400e/kk. Yksi lapsi, toinen suunnitteilla. On oma talo ja auto. Asutaan Espoossa. Ihan hyvin näillä tuloilla pärjäillään, koska ei tuhlailla turhuuksiin, ja suositaan kierrätystä. Pihalla kasvatetaan osa omasta ruoasta, lisäksi käyn sienestämässä ja marjastamassa pakastimet aina täyteen.

Miksette kirjoita nettotuloja? Saisi rehellisemmän kuvan paljonko sitä rahaa on oikeasti käytettävissä.

Musta taasen noin pienipalkkaisten ei tartte erikseen ilmoittaa nettotuloja, sanoohan sen nyt järkikin ettei noista summista kovin isot veroprosentit voi olla :D eli muutama satku menee veroihin... omasta bruttopalkastani 1500e/kk netto oli noin 1350e/kk....

Ohis

Ehkä sanoo, mutta kun kirjoittaa suoraan sen nettopalkan, niin muiden ei tarvitse miettiä meneekö siitä 150€ tai 200€. Varsinkin noissa suuremmissa palkoissa vaikea sano paljonko joku nyt sitten niitä veroja maksaa. Kun kirjoittaa nettopalkat se on siinä ja kaikki tietää paljonko niitä palkkatuloja on joita oikeasti voi ostamiseen käyttää. Eikä jotain lukua jossain tilinauhalla. Sillä tiedolla kun kukaan ei tee mitään.

Vierailija
704/731 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa.

Toinen viisaus: ei kannata sairastua vakavasti, koska työnantaja voi irtisanoa yt-neuvotteluissa.

Kolmas neuvo: kannattaa asua jonkun kanssa, niin toinen on tukena, jos ensin sairastuu, seuraavaksi irtisanotaan ja köyhtyy, kun tulot putoavat, mutta lääke- ja sairaalaskut lisääntyvät.

No kyllähän menot pitäisi olla lähtökohtaisesti mitoitettu siten, ettei pienet vastoinkäymiset kaada taloutta. Yleensä ongelmat tulee eteen silloin, kun on otettu suut ja silmät täyteen lainaa ja tulee yt:t. Sitten tajutaan ettei pystykään lyhentämään jättimäisiä velkojaan, jotka otettu jonninjoutavuuksiin. Ei välttämättä sinun kohdalla ole näin, mutta monen muun.

Monen vuoden sairastelu esimerkiksi ei todellakaan ole pieni vastoinkäyminen. Vaikka elin opiskelijana jo säästeliäästi, en millään pystynyt kuvittelemaan, että sairastuisin vakavasti 23-vuotiaana ja joutuisin pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
705/731 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lamaa (1990) jokainen sai hankittua asunnon, auton, mökin...

Vierailija
706/731 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, monet ostivat omistusasunnon, koska julkista ja verovaroin tuettua vuokra-asuntotuotantoa ei juuri ollut. Ja yksityiset vuokrat oli pilvissä. Samoin valtio antoi halpakorkousta n. 5-8% aravalainoitusta, tietyin ehdoin. Nyt nämä 70-80-luvulla odottavat purkamista, koska ne piti rakentaa halvasti.

Ja myös ihmisten vaatimukset ja elintaso on noussut. Kuka enää 1-2 lapsen perhe asuisi yksiössä tai kaksiossa tai sinkut alivuokralaisena perheessä jossa 1-2 lasta kolmion yhdessä huoneessa ja usein vielä toisen sinkun kanssa.

Suomessa suurin osa asuntotuotannosta on rakennettu 90-luvulta tähän päivään asti. Samoin perheiden ja yksin asuvien asunnot ovat yhä suurempia, kun ennen perheasunnot oli 70m2 ja kaksiot 40m2 ja alkovit toimi makuuhuoneena.

Suomen historiassa koskaan aikaisempi sukupolvi ei ole asunut niin väljästi ja korkeatasoisesti kuin nykyään. Jopa jokaisella lapsella on oma huone.

Vierailija
707/731 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä Talousmies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Köyhällä menee kaikki rahat, koska rahaa on vähän. Tässä käännetään musta valkoiseksi. Kyllä minun on nykyään helppo hyvätuloisena saada rahaa säästöön, kun sitä tulee tilille tonneittain joka kuukausi. Nyt ei pääse edes matkustamaan. Se hyvätuloisten "järkevä rahankäyttö" on kyllä aivan eri levelillä kuin se, kun miettii onko varaa vessapaperiin vai pitääkö pölliä. Siitäkin on kokemusta. Kyllä silloin tuli käytettyä paljon energiaa senttien laskemiseen.

Suomessa on kaikilla varaa vessapaperiin. Maksaa 6kpl rullia alle 3€ joten täytyy käydä useamminkin kakkosella jos vessapaperin kulutus aiheuttaa ison loven budjettiin.

On ihmisiä, joille 3 € on iso raha. Esim. minulle opiskelijana oli. Sillä sai joko jotain ruokaa, tai sitten vessapaperia. Ruokaa ostaa mieluummin.

Minulla jääpi kaikkien maksujen jälkeen työttömyystuesta käteen noin 430€ mikä tekee minusta tilastollisesti todella köyhän ja siitäkin huolimatta säästöön joka kuukausi vähintään 100€.

Jos palkka on nettona 2000€ täytyy olla tuhlari jos joutuu velkoihin. Suomalaisista vähintään 50% pitäisi laittaa holhoukseen niillä kun rahat näyttävät mystillisesti vain katoavan jonnekin. Kukaan ei näytä tietävän mihin.... se tosin tiedetään että rahanpuute on tietty jonkun muun vika.

Samalla tavalla lihavuuskin on jonkun muun vika eikä niiden 10 munkin mitkä katoavat kurkusta alas joka päivä.

minkä helvetin "kaikkien maksujen". Minullekin jää 4000 euron nettopalkasta "kaikkien maksujen jälkeen" käteen noin 300 €. Minulla vain noihin maksuihin sisältyy sijoituslainojen lyhennykset, uudet sijoitukset, luottokorttilaskut jne...

Kaikki maksut on minulla esimerkiksi vuokra johon kuuluu vesi, sähkö, puhelin ja vakuutus. Mitään lainoja ei ole varaa olla eikä osamaksuja, bussikorttia tai suoratoistopalveluja. Luonnollisesti ei ole autoakaan. Kaikki maksut on siis välttämättömiä kuluja.

Esim vakuutus ei ole mitenkään välttämätön kulu vaan täysin vapaaehtoinen.

Kotivakuutus pitää nykyisin olla vastuuosalla kaikilla vuokralaisilla. Harva vuokranantaja sitä vaatimusta poiskaan jättää. Joten jos et halua asua teltassa niin kotivakuutus pitää olla.

Vuokranantajalla ei ole MITÄÄN keinoja todentaa että onko vakuutusta vai ei.

Vierailija
708/731 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tarkkaan noin. Mulla mies jätti 25 yhteisen vuoden jälkeen, mulle jäi vastattavaksi joitain yhteisiä velkoja, yhteinen asunto ei ole vielä kahden vuoden jälkeenkään mennyt kaupaksi vaikka hintaa on laskettu alle minkään tason, sairastuin masennukseen ja puoli vuotta sitten työnantaja irtisanoi yt-neuvotteluissa. Talous romahti kerta laakista ja ikää on jo kohta 50 v, joten uutta työtä tuskin tulen enää saamaan. Synkkä ja köyhä vanhuus edessä.

Vierailija
709/731 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meille saapuu hakemuksia henkilöiltä, joiden bruttotulot kuukaudessa ovat 4 000–5 000 euroa. Mitä isommat tulot sitä suuremmat velat."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005364475.html

Ei kannata elää kuin herra jos on tavis. 

Vierailija
710/731 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Meidän taloudessa miehen bruttopalkka 2600e/kk, mun 1400e/kk. Yksi lapsi, toinen suunnitteilla. On oma talo ja auto. Asutaan Espoossa. Ihan hyvin näillä tuloilla pärjäillään, koska ei tuhlailla turhuuksiin, ja suositaan kierrätystä. Pihalla kasvatetaan osa omasta ruoasta, lisäksi käyn sienestämässä ja marjastamassa pakastimet aina täyteen.

Miksette kirjoita nettotuloja? Saisi rehellisemmän kuvan paljonko sitä rahaa on oikeasti käytettävissä.

Musta taasen noin pienipalkkaisten ei tartte erikseen ilmoittaa nettotuloja, sanoohan sen nyt järkikin ettei noista summista kovin isot veroprosentit voi olla :D eli muutama satku menee veroihin... omasta bruttopalkastani 1500e/kk netto oli noin 1350e/kk....

Ohis

Ehkä sanoo, mutta kun kirjoittaa suoraan sen nettopalkan, niin muiden ei tarvitse miettiä meneekö siitä 150€ tai 200€. Varsinkin noissa suuremmissa palkoissa vaikea sano paljonko joku nyt sitten niitä veroja maksaa. Kun kirjoittaa nettopalkat se on siinä ja kaikki tietää paljonko niitä palkkatuloja on joita oikeasti voi ostamiseen käyttää. Eikä jotain lukua jossain tilinauhalla. Sillä tiedolla kun kukaan ei tee mitään.

Nettopalkan kertomisessa vaan on se ongelma, että todellinen nettopalkka on selvillä vasta sitten, kun kyseisen verovuoden verotus on valmistunut. Veronpalautukset ovat ihan yhtälailla sitä nettopalkkaa kuin tilinauhassa maksetaan-kohdassa näkyvä summakin.

Vierailija
711/731 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja 1990-luvun laman aikana moni noista "jokaisesta" joutui luopumaan velkarahalla ostamastaan omistusasunnostaan, autostaan, mökistään. Kun velanotossa oli unohtunut varautumisen huonompiin aikoihin...

Vierailija
712/731 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Moni kertoo ylivelkaantuneensa ”pienen” palkan takia ja sitten se palkka on joku 1800 e netto, millä elää ihan hyvin kun järkevästi elelee.

Totta. Sain palkkaa, jolla pärjäsin, asuin kaksiossa, sairastuin syöpään, minut irtisanottiin sairauden vuoksi yt-neuvotteluissa, olin viisi vuotta sairauslomalla, maksoin huomattavasti pienentyneistä tuloista pakolliset lääkkeet ja sairaalamaksut, joten menoni ylittivät tuloni enkä halunnut hakea sossusta apua, vaan velkaannuin. Etsin pitkään töitä ja sain uuden työn surkealla palkalla. Olen vuosia etsinyt halvempaa asuntoa, mutta minut ohittavat yllättäen raskaana olevat, irtisanotut, juopot, narkkarit jne.

Arvostan kaikkia saamiani älyttömän hyviä taloudenhoitoon liittyviä neuvoja. Äärettömästi.

Eihän sairauden vuoksi voi irtisanoa yt-neuvotteluissa, pitääkö muukaan paikkaansa?

Ei tietenkään syyksi sanota sairaus, mutta yt-neuvotteluissa sairastelevat irtisanotaan ekana. Tässä nyt en puhu mistään flunssasta vaan sellaisesta, jonka työkyky on pitkään tai pysyvästi alentunut. Kovasti nykyään puhutaan osatyökykyisten töissä pysymisestä, mutta ei ne yhdellekään työnantajalle kelpaa. Miksi muuten epäilet, että edellisessä kommentissa olisi jotain paikkansa pitämätöntä?

Mielestäni osatyökykyinen ei voi jäädä kokoaikaisen paikalle ja palkalle. Vai pitäisikö työpaikan säästää kaikki osakuntoiset, mutta täystyökykyiset pois?

Vierailija
713/731 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Nettopalkan kertomisessa vaan on se ongelma, että todellinen nettopalkka on selvillä vasta sitten, kun kyseisen verovuoden verotus on valmistunut. Veronpalautukset ovat ihan yhtälailla sitä nettopalkkaa kuin tilinauhassa maksetaan-kohdassa näkyvä summakin.

On se ihme kun verotukseen suhtaudutaan vieläkin kuin salatieteeseen. "Sain mätkyt" tai "minä onnekas saan palautusta" ei ole mikään onnenpyörä, vaan jokainen pystyy sen melkein pennilleen laskemaan. Verottajan laskurit ovat vielä apuna.

Vierailija
714/731 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivelkaantuminen kaatuu pian suomalaisten niskaan ennustaa Taloustyypit. Eikä se suinkaan varmaan johdu pienistä palkoista vaan että on opittu saamaan kaikkea, heti ja kallista.

Monilla menee hirveästi rahaa pelkästään autoon.

Vierailija
715/731 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

On se ihme kun verotukseen suhtaudutaan vieläkin kuin salatieteeseen. "Sain mätkyt" tai "minä onnekas saan palautusta" ei ole mikään onnenpyörä, vaan jokainen pystyy sen melkein pennilleen laskemaan. Verottajan laskurit ovat vielä apuna.

Tuota "mätkyjen" saamista ihmettelen. Oikeasti mätky on arvion perusteella määrätty lisävero, ei mikään jäännösvero! 99,9% porukasta, joka "saa mätkyjä", maksaa oikeasti vain jäännösveroa. Sillä ennakkoja on pidätetty (palkasta ym.) liian vähän...

Vierailija
716/731 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Tuota "mätkyjen" saamista ihmettelen. Oikeasti mätky on arvion perusteella määrätty lisävero, ei mikään jäännösvero! 99,9% porukasta, joka "saa mätkyjä", maksaa oikeasti vain jäännösveroa. Sillä ennakkoja on pidätetty (palkasta ym.) liian vähän...

Mätky kai on kansankielessä yhtä kuin jäännösvero ?

Vierailija
717/731 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa.

Toinen viisaus: ei kannata sairastua vakavasti, koska työnantaja voi irtisanoa yt-neuvotteluissa.

Kolmas neuvo: kannattaa asua jonkun kanssa, niin toinen on tukena, jos ensin sairastuu, seuraavaksi irtisanotaan ja köyhtyy, kun tulot putoavat, mutta lääke- ja sairaalaskut lisääntyvät.

Tämä. On ihan eri asia asua kahden tulon taloudessa kuin yhden tulon taloudessa. Oli tuloina sitten tuet tai palkka. Molemmista pitkä kokemus. Elämä oli helppoa kahden tulon taloudessa verrattuna nykyiseen yhden palkan taloudessa elämiseen.

Vierailija
718/731 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Moni kertoo ylivelkaantuneensa ”pienen” palkan takia ja sitten se palkka on joku 1800 e netto, millä elää ihan hyvin kun järkevästi elelee.

Totta. Sain palkkaa, jolla pärjäsin, asuin kaksiossa, sairastuin syöpään, minut irtisanottiin sairauden vuoksi yt-neuvotteluissa, olin viisi vuotta sairauslomalla, maksoin huomattavasti pienentyneistä tuloista pakolliset lääkkeet ja sairaalamaksut, joten menoni ylittivät tuloni enkä halunnut hakea sossusta apua, vaan velkaannuin. Etsin pitkään töitä ja sain uuden työn surkealla palkalla. Olen vuosia etsinyt halvempaa asuntoa, mutta minut ohittavat yllättäen raskaana olevat, irtisanotut, juopot, narkkarit jne.

Arvostan kaikkia saamiani älyttömän hyviä taloudenhoitoon liittyviä neuvoja. Äärettömästi.

Eihän sairauden vuoksi voi irtisanoa yt-neuvotteluissa, pitääkö muukaan paikkaansa?

Ei tietenkään syyksi sanota sairaus, mutta yt-neuvotteluissa sairastelevat irtisanotaan ekana. Tässä nyt en puhu mistään flunssasta vaan sellaisesta, jonka työkyky on pitkään tai pysyvästi alentunut. Kovasti nykyään puhutaan osatyökykyisten töissä pysymisestä, mutta ei ne yhdellekään työnantajalle kelpaa. Miksi muuten epäilet, että edellisessä kommentissa olisi jotain paikkansa pitämätöntä?

Jos työpaikalta on vähennettävä väkeä, minkä ihmeen takia yksikään työnantaja antaisi ensiksi kenkää pystyvimmille henkilöille? Ja säästäisi vimpaksi kaikki osatyökykyiset?

Edes julkinen työnantaja, kuten vaikka sairaala, ei pyöri jos puolet porukasta saikuttelee ison osan vuodesta.

Vierailija
719/731 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en halua maksaa asumisesta niin paljoa ettei rahaa jäisi muuhun. Siksi meidän perhe on asunut aina hyvinkin kohtuuhintaisissa asumuksissa. Hyvin on silti asuttu ja elelty vaikka kaikki ei ole ns. viimeisen päälle.

Vierailija
720/731 |
08.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Mätky kai on kansankielessä yhtä kuin jäännösvero ?

Kansankieli käyttää väärää termiä, tietämättömyyttään/tyhmyyttään. Samasta syystä veronpalautuksia luullaan joksikin ylimääräiseksi hyväksi.