Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.

Vierailija
20.01.2020 |

Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.

Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.

Kommentit (731)

Vierailija
621/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talousköyhä kirjoitti:

Suomessa on paljon perheitä joissa nettotulot ovat yli 4000€ yhteensä mutta siitä huolimatta kuun loputtua ei ole kuin murusia jäljellä, kallis asunto, kaksi autoa joista maksetaan useita satoja kuukausittain, jne.  Jos käy usein perheen kanssa ulkona syömässä saattaa tuohonkin harrastukseen kadota satoja europe joka kuukausi. 

Normi ihmisille jos antaa 10.000€ verottomana joka kuukausi ei muuttaisi yhtään mitään sillä tuossa tilanteessa menot nousisivat jatkuvati joten olisivat pian samassa tilanteessa. Sitten manguttaisiin 15.000€/kk sillä liian kallista elää jne jne. Tämä on totuus. 

Nimenomaan nämä ovat niitä, jotka itkevät keskiluokan kurjistamista jne. Tuo tuntuu pilkanteolta, jos joutuu tulemaan oikeasti vähällä toimeen.

Vierailija
622/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Niin usein näkee nykyään miten jotkut tyyliin perusduuni 1600e/kk brutto pariskunnilla on 200 neliön uudet omakotitalot ja muutaman vuoden ikäiset audit, bemarit ja mersut pihassa, uusimmat iTuotteet ja muodinmukaiset merkkivaatteet, älykellot, jättitelkkarit ja äänentoistojärjestelmä jopa saunassa, jne. Joo, ihan sillä työllä hommattuja, joo. Vai oisko sittenkin lainalla ja osa-maksuilla kaikki. Visat tapissa ja lyhennysvapaalla ollaan, että pärjätään edes jotenkin. Ei hätää, varakkaat vanhemmat turvaa selustan.

1600 brutto ei ole mikään normipalkka voi jestas sentään! Mitä te luulette?? Suomalaisen mediaanipalkka on noin 3000€. Täällä palstalla nuo alle 2000€ palkat ovat muka jotain normaaleja, eikä enemmän tienaa kuin jotkut isot johtajat. Olette te aivan pihalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä minä käyn ainostaan töissä ja maksan kaikki talouden laskut. Vaimo saa laittaa kaikki työttömyyskorvaukset ja lapsilisät säästöön tai ostaa jotain kivaa itselleen ja lapsille. Minun ei tarvitse miettiä talouden hoitamista ja säästämistä, koska vaimo hoitaa ne ja voin vain keskittyä työhöni.

Vierailija
624/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintöveroa ei lähiomaisen tarvitse maksaa alle 20 000 euron perinnöstä.

Jos olet joutunut lähiomaisena maksamaan perintöveron on perintökin ollut suurempi kuin tuo summa.

Onhan sekin rahaa millä voi maksaa kuluja.

Ei kait sillon haeta samaan aikaan tukia jos tilillä on perittyä rahaa?

Niitä myyntikelvottomia asuntoja ei kannata suin päin ottaa vastaan.

Vierailija
625/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa.u

Toinen viisaus: ei kannata sairastua vakavasti, koska työnantaja voi irtisanoa yt-neuvotteluissa.

Kolmas neuvo: kannattaa asua jonkun kanssa, niin toinen on tukena, jos ensin sairastuu, seuraavaksi irtisanotaan ja köyhtyy, kun tulot putoavat, mutta lääke- ja sairaalaskut lisääntyvät.

Sama, ei kannata tulla raskaaksi juuri kun pomo valitsee ketä yt-neuvotteluissa irtisanotaan. Ihan sattumalta kaikki muut lomautettiin pariksi viikoksi.

Vierailija
626/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on mielestäni samaan aikaan ihan oikeassa että väärässä. Moni tosiaan sössii asiansa kuvailemallaan tavalla. Mutta asiassa on sitten se toinen puoli, eli jos ei oikeaan aikaan osaa ottaa taloudellisia riskejä, ei luultavasti onnistu siinä mitä elämässä yrittää vaan päätyy kurjuuteen. Tämä on tapahtunut minulle. Varmaan joku muukin palstalla tunnistaa itsensä.

Opintolainan ottaminen oli juuri tällainen harkittu riski joka kannatti. Silloin pelotti, saako sen maksettua. Nyt olen jo sen tutkinnon ansiosta maksanut opinnot, talon ja vähän muutakin. Kannatti moninkerroin.

Vierailija
627/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Köyhällä menee kaikki rahat, koska rahaa on vähän. Tässä käännetään musta valkoiseksi. Kyllä minun on nykyään helppo hyvätuloisena saada rahaa säästöön, kun sitä tulee tilille tonneittain joka kuukausi. Nyt ei pääse edes matkustamaan. Se hyvätuloisten "järkevä rahankäyttö" on kyllä aivan eri levelillä kuin se, kun miettii onko varaa vessapaperiin vai pitääkö pölliä. Siitäkin on kokemusta. Kyllä silloin tuli käytettyä paljon energiaa senttien laskemiseen.

Suomessa on kaikilla varaa vessapaperiin. Maksaa 6kpl rullia alle 3€ joten täytyy käydä useamminkin kakkosella jos vessapaperin kulutus aiheuttaa ison loven budjettiin.

Vierailija
628/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo. Köyhällä menee kaikki rahat, koska rahaa on vähän. Tässä käännetään musta valkoiseksi. Kyllä minun on nykyään helppo hyvätuloisena saada rahaa säästöön, kun sitä tulee tilille tonneittain joka kuukausi. Nyt ei pääse edes matkustamaan. Se hyvätuloisten "järkevä rahankäyttö" on kyllä aivan eri levelillä kuin se, kun miettii onko varaa vessapaperiin vai pitääkö pölliä. Siitäkin on kokemusta. Kyllä silloin tuli käytettyä paljon energiaa senttien laskemiseen.

Suomessa on kaikilla varaa vessapaperiin. Maksaa 6kpl rullia alle 3€ joten täytyy käydä useamminkin kakkosella jos vessapaperin kulutus aiheuttaa ison loven budjettiin.

On ihmisiä, joille 3 € on iso raha. Esim. minulle opiskelijana oli. Sillä sai joko jotain ruokaa, tai sitten vessapaperia. Ruokaa ostaa mieluummin.

Vierailija
629/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän vaatimattomasti ja katson, että kaikki tekemäni suuret ostokset tuottavat minulle jotain. Vaatteet ostan superalesta, laatua, mutta halvalla.

Pikkuhiljaa kartutan varallisuuttani.

Varallisuutta löytyy kohta niin paljon, että voisin asua Kaivopuiston parhaimmilla paikoilla. Auto on, mutta kohta kymmenen vuotta vanha.

Kauhulla luen lehdistä, miten julkkisihmiset elävät velaksi. Ostavat hienoja autoja, kalliita kelloja ja merkkilaukkuja. Minulla on kymmenkertainen varallisuus joihinkin niihin verrattuna ja silti minulla ei ole edes kelloa kädessä.

Minä en törsää mihinkään, ja kukaan ei edes tiedä, että olen varakas. Tavoitteeni on tulevaisuudessa ostaa merenrantahuvila jostain todella upeasta paikasta. Tämänkin pidän omana tietonani.

Vierailija
630/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän vaatimattomasti ja katson, että kaikki tekemäni suuret ostokset tuottavat minulle jotain. Vaatteet ostan superalesta, laatua, mutta halvalla.

Varallisuutta löytyy kohta niin paljon, että voisin asua Kaivopuiston parhaimmilla paikoilla. Auto on, mutta kohta kymmenen vuotta vanha.

Kauhulla luen lehdistä, miten julkkisihmiset elävät velaksi. Ostavat hienoja autoja, kalliita kelloja ja merkkilaukkuja. Minulla on kymmenkertainen varallisuus joihinkin niihin verrattuna ja silti minulla ei ole edes kelloa kädessä.

Minä en törsää mihinkään, ja kukaan ei edes tiedä, että olen varakas. Tavoitteeni on tulevaisuudessa ostaa merenrantahuvila jostain todella upeasta paikasta. Tämänkin pidän omana tietonani.

Ja todellakaan minua ei nähdä ikinä yhdessäkään kissanristiäisissä logo-laukku kädessä tai päällä mitään, mikä viittaa varallisuuteen. Se ei hyödyttäisi minua mitenkään. 

Vierailija
631/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some on vaikuttanut siihen mitä useat kuvittelevat elämän pitäisi olla, jatkuvaa glamööriä lentelyä suihkareilla ja typeränkalliita vaatteita. Jos korona toi mitään hyvää niin ainakin kaikenlainen törkykulutus hetkeksi tyssäsi.

Toinen ongelma on se että suomalaiset yritetään pakottaa pääkaupunkiseudulle maksamaan jumalattomia vuokria ja asuntohintoja. Miksi? Maa on täynnä hienoja kaupunkeja joissa eläminen maksaa neljäsosan siitä mitä Hgissä.

Vierailija
632/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin.

Vierailija
633/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ekan asunnon 22 vuotiaana.

Sitten isomman ja isomman.

Nyt 51 vuotiaana, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa, ostettiin 10 v vanha kolmio.

Vähän kerralla isompaan, eikä kerralla omakotitaloon.

Minutkin on koronan vuoksi lomautettu.

Asuntolainaa ei ole enää.

Vierailija
634/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaakohan kaikki kuinka paljon keskiluokan elämä on muuttunut parissakymmenessä vuodessa? Se mitä pidetään normitasona, on huikaisevasti yllä sen, mikä vielä 80-luvulla oli normaalia. Minä olen 80-l. teini ja silloin jopa omassa hyväosaisessa perheessäni:

Lomat vietettiin kotimaassa, ulkomailla käytiin kerran parissa kolmessa vuodessa ja silloin viikko Italiassa tai Espanjassa, ei kahta viikkoa Thaimaassa. Vaatteitta ostettiin pitkän harkinnan jälkeen. Ruoaksi kelpasi peruna ja kotimainen liha. Monia nykyherkkuja ei ollut edes saatavilla. Jopa oliivit olivat silloin eksoottinen herkku. Kulutuselektroniikkaa ei tietenkään ollut kuten nyt, perheen ainoa televisio oli iso investointi.

Vierailija
635/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yrittänyt pitää menot pienenä ja syynään siksi Tokmannin, Lidlin ja K-kaupan tarjouslehdet läpi. K-kaupasta en lähtökohtaisesti osta mitään muuta kuin tarjouksessa olevaa ruokaa tai tavaraa. Ruuat pyrin ostamaan Prismasta tai Lidlistä, vaipat jne. samoin. Pesuaineet ja shampoot sitten Tokmannilta tai Saiturinpörssistä. Samat tuotteet yleensä aina halvempia näissä kuin K-kaupassa tai muissa ruokakaupoissa.

Vierailija
636/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa, mistä pystyisin säästämään on asunto. Mutta arvostan enemmän kuin rahaa sitä, että varsinkin nyt saan mennä ulos pihalle vapaasti ja miltei missä vaatteissa vaan, jättää ovet auki ulos saakka, istua ja juoda kahvit pihalla jne.

Vaikka minulla ehkä olisi muutama satanen rahaa säästössä jossain pienessä yksiössä asuessani, niin silti.

Vierailija
637/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on Euroopan eniten luottokorttivelkaa. Kertoo jotain..

Vierailija
638/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on Euroopan eniten luottokorttivelkaa. Kertoo jotain..

Suhteessa tuloihin, omaisuuteen vai euromääräisesti? Laitatko linkin.

Vierailija
639/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon sanonnan keksinyt varmasti joku jolla ollut tiukka tilanne rahan kanssa ja halunnut lohduttaa itseään.

Olen ollut niin köyhä että etsin pulloja ja palautusrahoilla ostin makaroonia. Varastin vessapaperia työpaikalta kun en pystynyt tienaamaan tarpeeksi ostaakseni sitä kaupasta.

Tällä hetkellä tienaan 5000€ kuussa ja säästäminen on kyllä aika helvetin paljon helpompaa kuin aikaisemmin.

Vierailija
640/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Itse jätän parran ajamatta ja parturissa käymättä.

Säästyy vuodessa melkein satanen rahaa joka vuosi.

Vähän saksilla lyhennän ja näytän ihan intialaiselta gurulta tai amerikkalaiselta rock-tähdeltä.

Sama vaatteisiin. En osta ollenkaan vaatteita. Aina löytyy roskiksesta jotain ja kaverit lahjoittaa pois.

En ole vaatteita ostanut sitten 2000-luvun, kun vapauduin armeijasta.

Ilman parturia olen ollut jo kohta 11-vuotta. Ostovoima on niin alhainen että ihmettelen miten itse parturikampaajilla on varaa moiseen.

T: 8e tuntipalkka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan