Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.

Vierailija
20.01.2020 |

Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.

Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.

Kommentit (731)

Vierailija
601/731 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miesten työttömyys on niin korkea? Luulisi että olisi toisteppäin. Ihmetyttää nämä työttömät miehet. Pakoilevatko he elatusmaksuja. On siitetty joku paksuksi ja he eivät maksa elareita. 

Onko näitä teko eroja jotta laitetaan toinen eri osoitteeseen jotta toisen tuloja ei lasketa toimeentulotukeen. Ei eletä pariskuntana jotta saadaan maksimaaliset tuet. Tänne tulevat pakolaisetkin eroavat ja laittavat kirjansa erilleen kun huomaavat sen tuomat edut. 

Vierailija
602/731 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on mielestäni samaan aikaan ihan oikeassa että väärässä. Moni tosiaan sössii asiansa kuvailemallaan tavalla. Mutta asiassa on sitten se toinen puoli, eli jos ei oikeaan aikaan osaa ottaa taloudellisia riskejä, ei luultavasti onnistu siinä mitä elämässä yrittää vaan päätyy kurjuuteen. Tämä on tapahtunut minulle. Varmaan joku muukin palstalla tunnistaa itsensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/731 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt about 1200-1300e tulot kuussa ja elän sillä herroiksi, saan säästöön joka kuukausi 200-300e.

Ei todellakaan ne isot tulot, vaan ne pienet menot.

Vierailija
604/731 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kanssa 1200e netto riittänyt vallan mainiosti näin opintovapaalla, ja säästöön jäänyt noin 500-700e/kk. Nyt tosin jänskättää kun opintovapaa loppuu ja pitäisi loppuopinnot tulla toimeen 600e/kk, mutta eiköhän näillä pihistelytaidoilla siitäkin selvitä :)

Tosin helpottaa paljon kun on oma velaton kämppä maksettuna, jossa puolison kanssa asuessa kulutkin puoliksi.

Vierailija
605/731 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu esim. veronpalautus tarkoittaa monille että se on tuhlattava heti paikalla.

Vierailija
606/731 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
607/731 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa on muutamia erittäin hyviä pointteja ja tärkeitä asioita, uskon että tulevina vuosina nuorten (ja toki vähän vanhempienkin ihmisten) ylivelkaantuminen tulee olemaan todellinen yhteiskunnallinen ongelma.

Monilla nuorilla taloudenpito aivan täysin hukassa, kaikki rahat on mennyt jo hyvissä ajoin ennen seuraavaa palkkapäivää, kun lyhennetään erittäin kalliita ja turhia lainoja, ostetaan koko ajan uutta että on varmasti samaa kuin instagramissa ja blogeissa, ulkomaanmatkaa pari kertaa vuodessa pidetään perusoikeutena samoin kun merkkivaatteita, lastenvaatteisiin tuhlataan monia satasia kuussa jne. Teen nuorten aikuisten kanssa töitä ja näitä asioita käydään läpi jokaikinen viikko. Toinen asia mistä olen järkyttynyt, on että hyvin moni nuori perheellinen aikuinen on sanonut, ettei palkasta jää senttiäkään säästöön, vaan kaikki mitä tulee niin menee. Kun siellä säästössä olisi hyvä olla vähintään 3-4 kuukauden palkka, niin ihmettelen todella miten he selviävät jos tulee äkillinen isompi meno tai työttömyys. Säästämistä pidetään täysin turhana ja ajanhukkana kun pikavipin ottaminen ajaa saman asian. Ja ihan varmasti sitä rahaa saisi säästöön jokainen normaalissa palkkatyössä käyvä karsimalla turhia menoja ja elämällä tulotasonsa mukaisesti.

Todellakin tarvittaisiin enemmän opetusta omasta taloudenhallinnasta ihan sieltä ala-asteelta lähtien, oman ikätason mukaisesti toki, sekä ihan konkreettisia esimerkkejä mitä voi tapahtua muutaman harmittoman pikavipin jälkeen. Tällä estettäisiin varmasti moni ylivelkaantuminen, jolla on erittäin kauaskantoiset seuraukset parhaimmillaan usean kymmenen vuoden päähän.

Asiaa.

Vierailija
608/731 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Turha itkeä jotain pikavippifirmojen kieltoa tms. kun ihminen itse sen velan kuitenkin ottaa. Saisi olla kouluissa enemmän (tai edes JOTAIN) opetusta aiheesta ja useaankin otteeseen vähän eri näkökulmista. Tyyliin ala-asteella puhutaan säästöpossuista, yläasteella vaikka säästötileistä ja sijoittamisen alkeista, lukioon ja ylemmille asteille rahoituslaitosten ansaintalogiikkaa ja erilaisia rahoitusmuotoja ja yhteisomistuksia sunmuita. Ja ehdottomasti joku "mistä raha tulee/miten raha syntyy" -dokumentti josta tiukka tentti. Hölmöt rahastettavat näin toki yhteiskunnasta vähenee mutta ei se haittaa kun niitä rahastajia.

Kyllä kouluissa jo tätä opetetaan. Olen itse luokanopettaja. Yhteiskuntaoppi alkaa nykyisin jo 5. luokalla ja siellä on sisältöinä mm. talouteen liittyviä asioita. Myös verotus, julkiset palvelut, yritykset, säästäminen yms. Nykyisin oppilaat ovat aika hyvin näistä perillä noin kouluopetuksen puolesta. Tämä on aika tyypillistä keskustelupalstoille, että vaaditaan koulussa opetettavan asioita, joita siellä jo opetetaan. Kannattaa tutustua mm. opetussuunnitelmaan. 

Vierailija
609/731 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kanssa 1200e netto riittänyt vallan mainiosti näin opintovapaalla, ja säästöön jäänyt noin 500-700e/kk. Nyt tosin jänskättää kun opintovapaa loppuu ja pitäisi loppuopinnot tulla toimeen 600e/kk, mutta eiköhän näillä pihistelytaidoilla siitäkin selvitä :)

Tosin helpottaa paljon kun on oma velaton kämppä maksettuna, jossa puolison kanssa asuessa kulutkin puoliksi.

Mulla tulot noin 1000e per kk, Ja jää säästöön kaikki,  mies maksaa kaikki menot ja vähän ylimäärästäkin.

Eli kyllä pinistä tuloistakin voi säästää paljon jos haluaa.

Vierailija
610/731 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein miettinyt näitä bloggaajia, jotka saavat elämän kuulostamaan glamourilta. Ostetaan uusi omakotitalo, kesämökki, uudet design -huonekalut, poreamme ja iso terassi. Ja lomaillaan ulkomailla vähintään kahdesti vuodessa, koska Suomen kaamos-aika on niin masentavaa. Ja nämä ihmiset eivät ole keskimääräistä parempituloisia vaan keskituloisia. Joten herää kysymys, millä tämä kaikki rahoitetaan? Hupsista, taas meni sellaiset 700000-800000 euroa. Mutta ei se mitään, koska elämme vain kerran ja elämästä pitää osata nauttia! Blogeissa ei juuri koskaan puhuta rahasta tai velasta, mutta velaksi eläminen ja velkojen määrät ovat vuosi vuodelta kasvaneet. Etenkin nyt, kun Korona-kriisi tuo paljon työttömyyttä ja lomautuksia, on aika riskialtista kasvattaa velat pilviin. Minusta olisi hyvä lisätä taloutaitoja jo koulussa. Jotenkin tuntuu siltä, että yrittämällä liikaa olla jotain muuta ja vertaamalla elintasoa aina muihin ihmisiin, ihmiset joutuvat vielä aikamoisiin velkaongelmiin.

Vierailija
611/731 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on aika ajoin iltapuluissa porukka valittamassa kuinka perheen +4000€ nettotulot eivät riitä elämiseen ja kuinka hirveää verotus on, mutta kuitenkaan ei katsota mitä ostetaan, täälläkin näitä vastauksia lukiessa ei vii kuin päätä puistella ja ihmetellä kuinka sitä rahaa käytetään.

Yleensä pitkäaikaistyöttömiäkin mediassa haastatellessa usein valittavat kuinka rahat eivät riitä vaatteisiin, täytyykö uusia vaatteita ostaa joka kuukausi? Itselläni ei ole ikinä menneet vaatteet rikki kuukauden käytön jälkeen.

Huom, ennen kuin joku väittää minua porvariksi olen itsekin pitkäaikaistyötön ja kaikkien menojen jälkeen käteen jää sellaiset 430€/kk ja ruokaan tuosta menee noin 150€ jos tulee tuhlailtua muuten noin 100€. Loput menee minne haluan joskin yleensä ei tule käytettyä joten säästöön jääpi vähintään 150€/kk. Hiukset olen itse leikannut 10€ verkkovirta remmingtonilla jo 5 vuotta jne.

Vierailija
612/731 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt about 1200-1300e tulot kuussa ja elän sillä herroiksi, saan säästöön joka kuukausi 200-300e.

niinpä,mulla sama,kasviksista ruokaa ja ehkä kerran viikossa kanaa joskus kalaakin,ihan hyvin riittää rahat

Vierailija
613/731 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pystyn yhna tarpeen tullen siirtämään syrjään 600€ kk tuloista n.400-500€. Juu, ei ne pienet tulot, vaan ne pienet menot.

Vierailija
614/731 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt ihan eri jos saa palkkaa 1200 euroa ja on kumppani joka maksaa puolet. Ja ehkä muutakin.

Tai asua yksin ja maksaa sillä 1200 eurolla kaikki yksin.

Kyllä minäkin pystyisin laittamaan enemmän säästöön jos olisi joku jakamassa kuluja.

Vierailija
615/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon perheitä joissa nettotulot ovat yli 4000€ yhteensä mutta siitä huolimatta kuun loputtua ei ole kuin murusia jäljellä, kallis asunto, kaksi autoa joista maksetaan useita satoja kuukausittain, jne.  Jos käy usein perheen kanssa ulkona syömässä saattaa tuohonkin harrastukseen kadota satoja europe joka kuukausi. 

Normi ihmisille jos antaa 10.000€ verottomana joka kuukausi ei muuttaisi yhtään mitään sillä tuossa tilanteessa menot nousisivat jatkuvati joten olisivat pian samassa tilanteessa. Sitten manguttaisiin 15.000€/kk sillä liian kallista elää jne jne. Tämä on totuus. 

Vierailija
616/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää pakollisten menojen jälkeen käteen 600 euroa. Laitan siitä säästöön vähintään 550 joka kuukausi. En ymmärrä, mihin ihmiset tuhlaavat rahojaan. Ruokaankin mulla menee vain noin pari kymppiä kuussa.

Vierailija
617/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää pakollisten menojen jälkeen käteen 600 euroa. Laitan siitä säästöön vähintään 550 joka kuukausi. En ymmärrä, mihin ihmiset tuhlaavat rahojaan. Ruokaankin mulla menee vain noin pari kymppiä kuussa.

Minä taas säästän tonnin tuloista jopa kaksi tonnia. Ne on ne taloustaidot nääs...

Vierailija
618/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten aikaisemmin totesin minulle jää käyttöön kuussa 420-430€ siitä huolimatta säästöön tipahtaa aina väh 100€ ja syön ihan normaalisti. Joka kerta kun maksan kortilla menee 0,50€ säästötilille tuon lisäksi.

Laitatko tosiaan ruokaan monta sataa kuussa? Voisit aloittaa budjetoinnin ja katsella mihin rahat menevät jos kerran et saa mitään säästettyä vaikka Tulot liki 200€ korkeammat kuin minulla.

Takuulla löytyy vaikka mitä rahareikää jos katselet tarkkaan kulutustasi. Oletko esim näitä tyyppejä joiden kaapit pursuavat vaatteita mutta silti ostavat lisää jatkuvasti?

Vierailija
619/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskustannuksia alemmas ->

allekirjoita kansalaisaloite Sähkö on meidän!

👍🏻

Vierailija
620/731 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo. Köyhällä menee kaikki rahat, koska rahaa on vähän. Tässä käännetään musta valkoiseksi. Kyllä minun on nykyään helppo hyvätuloisena saada rahaa säästöön, kun sitä tulee tilille tonneittain joka kuukausi. Nyt ei pääse edes matkustamaan. Se hyvätuloisten "järkevä rahankäyttö" on kyllä aivan eri levelillä kuin se, kun miettii onko varaa vessapaperiin vai pitääkö pölliä. Siitäkin on kokemusta. Kyllä silloin tuli käytettyä paljon energiaa senttien laskemiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan