Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.

Vierailija
20.01.2020 |

Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.

Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.

Kommentit (731)

Vierailija
321/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottohäiriöisiä on jo 350000!! Iso syy pikavipit. Ennakoinnilla ja suunnittelulla olisi voinut ehkäistä suuren osan noista merkinnöistä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lahes-350-000-suomalaista-karsii-lu…

Vierailija
322/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, mihin ihmiset rahansa laittavat. Minulla jää käteen verojen jälkeen 1200 euroa ja silti saan rahastoon joka kuukausi vähintään 500 euroa. Vuokraa maksan 450 euroa yksiöstä ja ruokaan menee kuussa 40 euroa ja hygieniatarvikkeisiin 10 euroa. Puhelin ja netti yhteensä 15 euroa. Autoa en ilmastosyistä suostu hommaamaan ja onhan se kuluerä. Pyöräilen ympäri vuoden. Työmatka on 1.5km ja ihmettelen niitä laiskiaisia, jotka pyörähtää työpaikan pihalle autolla. Kuntokin kasvaisi, jos pyöräilisi ja kävelisi.

Lapset on oma valinta ja on tyhjä marista sitä, että niihin kuluu rahaa. Kun jokainen jättäisi lapset tekemättä, niin rahaa riittäisi elämiseen ja säästöön vanhuuteen. Luontokin kiittäisi, kun jättäisimme lisääntymättä. Työvoimaa saa kyllä ulkomailta ihan valmiita aikuisia, joiden kouluttamiseen ei mene yhteiskunnan rahoja. He hoitavat meidät vanhana.

Elämä on valintoja, älkää marisko koko ajan

Lapset ovat sijoitus tulevaisuuteen. Meidän eläkejärjestelmä on rakennettu niin, että minun ja muiden lapset maksavat jatkossa sinunkin eläkkeesi. Eläkevaroja rahastoidaan vain nimeksi, joten tällä hetkellä maksetut eläkemaksut menevät pääasiassa tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeiden maksamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän oli juttu, että joulukin jo järjestetään velkarahalla.

Vierailija
324/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin joku tuttu rääkäisi tähän et jos ei jaksa itse tai osaa, ostaisivat edes jostain halpakaupoista arjen piristykseksi halvalla erilaisia pussikastikkeita ym niin olisi aina varalla mistä tehdä ja aina onnistuu vaikka miten huono päivä ja väsyttää, ja mistä teinitkin osaavat. Ja kun löytää sellaisia mistä tykkää, voi opetella laittamaan ne itsekin. Jos kynnys liian iso lähteä kylmiltään itse tehden opettelemaan erilaisia. Tämä tuli siitä kun yksi ihminen purki sitä miten tylsää aina sama peruskastike ja miten ei osaa

Kaupasta löytyy Blåband. Knorria niille, joille pitää olla hirmusuolaisen makuista. Ne suolaprosentit kannattaa oikeasti kyllä tarkistaa ...

Minä teen joskus Blåbandin sienikeiton ja siitä syö välipalaksi ruisleivän kanssa seuraavanakin päivänä. Eihän täältä kaupungista autoton köyhimys mihinkään sieneen pääse. En käytä pussikeittoja tai kastikkeita vakina koko ajan tietenkään, mutta vaihteluna arjessa etenkin silloin kun en pysty oikein mihinkään ja sekin vähä ruuanlaitto oikeasti tuottaa jo tuskaa. Kyllä niillä voi 1-2 hengen kaupunkilaistaloudessa piristää ja oikoa joskus vaikka ei sillä varmasti mitään nälkäisiä isoja /kasvavia teinipoikia tai heinämiehen tavoin töitä painavia raavaita ukkoja kylläisinä pidettäisikään. En minäkään mikään ihmeen erikoinen kastikemestari ole, ja kiva kokeilla / saada joskus jotain erilaista. Mieli piristyy. Ei sen tarvitse olla lohimedaljonkeja tai sisäfilettä.

Asiasta puhuttaessa joku mainitsi hyväksi konstiksi jääkaappiin magneetilla lista ruokalajeista mitä muistetaan ja merkitä mistä tykätty kun jo kokeiltu ja ehdotuksia perään.

Vierailija
325/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse säästän vuosittain seuraavista: (laskin summat siten miten joku saattaisi rahaa käyttää noihin runsaasti)

-kampaamo 400e (puoliso tasoittaa pitkien, paksujen ja tummanruskeiden hiusteni latvat)

-ripset, kynnet ym 1000e, en koe tarvitsevani

-merkkilaukku 800e, minulla sellainen on, ei tuonut kummempaa nostetta elämääni

-auton parkkeeraus 1800e, asutan keskikokoisessa kaupungissa 1 km:n päässä keskustasta, tiedän tämän mestan ilmaispaikat ja voin kävellä pari sataa metriä ja säästää tai jopa kävellä kotoa kaupunkiin/ostoskeskukseen

-kahvittelut joka viikko kahvilassa 400e, voin kutsua kamuni meille kahvittelemaan

-taksit 240, eipä tule hiihdeltyä humalassa, joten en tarvii

-vaatteet 400e, ostan basic vaatteita, joita voi pitää pidempään, ostan aina isolla alennuksella, mielestäni näytän tarpeeksi hyvältä vaatteissani ilman massiivista rahallista panostusta

-harrastukset 1000e, harrastan lajia joka on lähes ilmaista

-alkoholi 1500e, en käytä, koska epäterveellistä

-tupakka 3500e, en polta, koska epäterveellistä

=11000e

Veikkaan, että suurin osa naisista käyttää itseäni enemmän rahaa noihin yllämainittuihin keskimäärin ainakin 5000e:n edestä. Ihan hullua. Kertynyttä varallisuutta minulla on noin muutaman sadan tonnin edestä ja olen noin 40v. velaton.

Enkä koe jääneeni mistään paitsi. Lomaillaan joka vuosi lentomatkan päässä hyvässä hotellissa.

Vierailija
326/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse säästän vuosittain seuraavista: (laskin summat siten miten joku saattaisi rahaa käyttää noihin runsaasti)

-kampaamo 400e (puoliso tasoittaa pitkien, paksujen ja tummanruskeiden hiusteni latvat)

-auton parkkeeraus 1800e, asutan keskikokoisessa kaupungissa 1 km:n päässä keskustasta, tiedän tämän mestan ilmaispaikat ja voin kävellä pari sataa metriä ja säästää tai jopa kävellä kotoa kaupunkiin/ostoskeskukseen

-kahvittelut joka viikko kahvilassa 400e, voin kutsua kamuni meille kahvittelemaan

-vaatteet 400e, ostan basic vaatteita, joita voi pitää pidempään, ostan aina isolla alennuksella, mielestäni näytän tarpeeksi hyvältä vaatteissani ilman massiivista rahallista panostusta

=11000e

Veikkaan, että suurin osa naisista käyttää itseäni enemmän rahaa noihin yllämainittuihin keskimäärin ainakin 5000e:n edestä. Ihan hullua. Kertynyttä varallisuutta minulla on noin muutaman sadan tonnin edestä ja olen noin 40v. velaton.

Enkä koe jääneeni mistään paitsi. Lomaillaan joka vuosi lentomatkan päässä hyvässä hotellissa.

Se onkin todella helppoa jeesustella että ei osta merkkilaukkua, kun omistaa jo sellaisen :) Mulla valitettavasti on maantienharmaa tukka, joten joudun maksamaan kampaajalle joka toinen kuukausi leikkauksesta ja väristä.

Vierailija
327/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

=11000e

Hah, näin ajatellen meikäkin on miljoonan säästänyt, kun en ole ostanut miljoonan venettä 🤩

Vierailija
328/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaudessa on totuuden siemen, mutta käytännössä pienituloinen ei voi rikastua palkallaan vaikka eläisi kuinka kireällä vyöllä tahansa.

Vierailija
329/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää propaganda pureva joihinkin, miten ap. on kuitenkin mahdollista, että tilastojen valossa, jo nyt Suomessa on palkkataso niin alhainen, että sen ostovoima on Eu-maiden heikompia, jos vertaa sitä pakollisiin elinkustannuksiin esim. asuminen, ruoka jne.

Suomen hinnat ovat maailman korkeimmat, vaikka palkkataso EU keskitason alle. Samoin tuet.

Ei ole.

Hintataso

https://www.stat.fi/til/kvhv/2018/kvhv_2018_2019-06-20_tie_001_fi.html

Palkkataso

https://duunitori.fi/tyoelama/keskipalkka-vertailussa

http://www.labour.fi/ty/tylehti/talous-yhteiskunta-1-2019/suomalainen-p…

Mitkä ovat motiivisi vääristellä totuutta?

Vierailija
330/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää propaganda pureva joihinkin, miten ap. on kuitenkin mahdollista, että tilastojen valossa, jo nyt Suomessa on palkkataso niin alhainen, että sen ostovoima on Eu-maiden heikompia, jos vertaa sitä pakollisiin elinkustannuksiin esim. asuminen, ruoka jne.

Suomen hinnat ovat maailman korkeimmat, vaikka palkkataso EU keskitason alle. Samoin tuet.

Höpöhöpö. Suomi on sekä palkkatasoltaan että ostovoimaltaan yli Eun keskiarvon.

Vierailija
331/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Eu-tilastot vääriä? Suomihan on jo vuosia sitten saanut huomautuksen Eu:lta tukien pienuudesta elinkustannuksiin verrattuna. Tästä piti tehdä kirjallinen selvitys, mutta sitä ei ole ollut julkisuudessa.

Ei ollut ei, koska kyseessä oli fake news. Kyseinen EU tarkatus kun ei ottanut huomioon muuta kuin tyottomyyspäivärahan, ei siis ollenkaan asumistukia ja toimeentulotukea. Siksi näytti siltä että tyoton ihminen joutuu maksamaan esim. vuokran ja kaiken muun noin 500 eurolla kuussa. Joka ei siis pidä lähellekään paikkaansa, kun yksin asuva tyoton käytännossä saa jopa yli kaksin- tai kolminkertaisesti tukia kun mukaan lasketaan nuo asumistuki ja toimeentulotuki.

Silti tätä valheellista keltaisten lehtien huijausta muistellaan yhä vuosienkin päästä, kun ihmisraukat eivät osaa muuta kuin lukea otsikot, ja lähdekritiikki sekä asioista selvää ottaminen ovat ihan liian vaativia tehtäviä

Tämä

Vierailija
332/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä hirveän luterilainen tapa nauttia. Jotenkin tuntuu olevan väärin, että jostain on valmis maksamaan.

Ei suinkaan. Sitä on kritisoitu, ettei osata mitoittaa omaa kulutusta tuloja vastaavaksi ja osin sitä, ettei ymmärretä puskurivarannon tärkeyttä.

Ihan fine, jos panee tilinsa sileäksi vaikka mihin turhuuteen, mutta sitten on turha tulla valittamaan, etteivät rahat riitä kunnolliseen ravintoon.

Voitko ystävällisesti kertoa kuka on tämä mystinen henkilö tai henkilöt, jotka eivät osaa mitoittaa kulujaan tulojen mukaan?

Ja älä vain sano, että he valittavat, ettei ole varaa siihen ja siihen, kyllä suurempaa melua ja syylistämistä pitävät ne, jotka valittavat, miten muiden pitäisi elää ja ostaa ja se koskaan ei ole mieleinen tai oikein. Ja tämä keskustelu toimii hyvänä esimerkkinä.

Ihmiset, jotka ostavat osamaksulla ja joutuvat niiden takia ulosottoon. Puhelimet, vaatteet, autot, sängyt ym. He ostavat asioita joihin heillä ei sillä hetkellä ole varaa. Tuntuu inhottavalta kun ei voi ostaa mieleistä ja joutuu ehkä nukkumaan jopa pelkällä patjalla tai lapset joutuvat ostamaan vaatteet New yorkerin alesta tai vielä halvemmalla, ei pääse kampaajalle, mutta jos ei ole varaa ja joutuu velkarahalla ne asiat rahoittamaan, niin joko ne kannattaisi jättää ostamatta tai hyväksyä kuten monet ovat, että ne saattavat lopulta mennä ulosottoon. Ja näitä omiensa rahojen perään karhuavia yrittäjiä on jokaisella sektorilla. Ihan jokaisella, missä on voinut ostaa velaksi.

Puoli miljoonaa suomalaista ulosotossa, ei ole minun keksintö. Siihen on syynsä. Onko kyseessä Pirjo vai Pertti on aika epäolennaista. Se on selvä, ettei yksikään olisi siellä, jos jotain ei olisi ostettu velaksi. Vaikka sitten sen velaksi otetun tortun takia, jota sitten jostain syystä ei sitten maksettu.

Minulle on yksi ja sama jos valittavat tai ei, lopputulos ja tosiasiat ovat mitkä ovat.

Tietenkin on kauheaa, jos joutuu elämään kädestä suuhun ja valitsemaan rahan eikä sen perusteella mistä pitää ja jopa luopumaan jostain kokonaan. Mutta niin elää lukemattomat ihmiset, paitsi he joista muiden rahoilla voi saada kaiken, eikä niiden takaisin maksaminen ole niin olennaista. Etukäteen säästäminen on kuin kirosana ja velkaantuminen hienoa?

Kysyt suoraan kenestä puhumme? Ehkä nämä perintätoimistot ovat oikeita kohteita, joilta kysyä. Jos tulot ja menot ovat tasapainossa, heitä ei näiden firmojen luetteloissa näy. Mutta joku siellä näkyy. Ne sinun peräänkuuluttamasi mystiset ihmiset

Vierailija
333/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

=11000e

Se onkin todella helppoa jeesustella että ei osta merkkilaukkua, kun omistaa jo sellaisen :) Mulla valitettavasti on maantienharmaa tukka, joten joudun maksamaan kampaajalle joka toinen kuukausi leikkauksesta ja väristä.

Minullakin on, enkä käy koskaan kampaajalla. Joskus lyhennän itse muutaman sentin. Se on valintoja. Tyytyykö luojan luomaan, kuten miljoonat ihmiset vai onko pakko saada kampaajan tulos.

Vierailija
334/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tämä on totta. Itse valmistun piakkoin hyväpalkkaiselle varman työpaikan alalle. Opintojeni alussa asuin opiskelija-asuntosäätiön vuokrakaksiossa (yksiötä en saanut ja oli pakko muuttaa) ja sain erittäin epäsäännöllisen 9e/h työn vuokrafirman listoilta kaupan kassalla. Hain ruokakasseja, koska halusin säästää vanhempieni minulle säästämän rahaston asunnon ostoon sitten, kun minulla olisi vakitulot, ja tuet + palkka riittivät vuokraan hädin tuskin. Suurin kulueräni kuukaudessa oli kissa, koska sille piti ostaa hiekkaa, herkkupaloja ja ruokaa, ja kuukaudessa siihen meni noin 40 euroa. Muutoin menoni kaikkeen muuhun kuin asumiseen olivat alle 50 euroa kuussa, ei ollut edes bussilippua, koska pääsin kaikkialle pyörällä. Nyt teen osa-aikaisena vakkarina oman alan työtä, josta tällä tuntiliksalla bruttopalkka olisi täysillä tunneilla yli 4000 euroa kuussa ilman mitään lisiä. Netosta ei toki hajua, kun menen ihan eri verokortilla nyt, mutta varmaan max. 2500. Elän kuitenkin yhä aika lailla samoin kuin opiskelun alkuaikana, ja minullekin on oikeasti tullut positiivinen ongelma lisääntyvien tulojen takia. En juuri meikkaa (kosmetiikka on yllättävän kallista), minulla ei ole autoa ja bussikortti maksaa huimat 36e kuussa, en oikein villiinny muodista enkä matkustelusta, lasten tekokaan ei kiinnosta, asun omistusasunnossa. Vaikka välillä hemmottelen itseäni muutamilla kalliilla harrastustarvikkeilla, minulla jää kuukaudessa nyt noin 400 euroa säästöön ilman, että keksin sille mitään muuta käyttöä kuin maksaa asuntoa nopeammin ja kerätä pientä pesämunaa sijoitussalkkuun. Tilanne on vielä parantunut, kun muutin miehen kanssa yhteen, ja juoksevat asumismenot puolittuivat.

Miten tää liittyy mihinkään, muuten kuin että hyvätuloisena haluat päteä miten hyvin sulla menee, vaikka on pienet menot?

Se suurin ero köyhän ja hyvätuloisen välillä on mahdollisuus valita. Hyvätuloinen voi valita köyhäilyn, mutta köyhä ei voi ostaa hajonneen tilalle vaikkapa uutta jääkaappia tuosta vain.

Siten , että lähes jokainen nykyisin hyvätuloinen on sinnitellyt opiskeluaikanaan sillä parillasadalla kuukaudessa joka jää vuokran jälkeen opintotuesta elämiseen. Tietotaitoa köyhyydestä löytyy siis. Ikuisesti köyhältä ei tätä selviytymistaitoa vaikuta löytyvän. Itsekkin elän ok tuloisena säästäväisesti. En käy kampaamossa ja elokuvien jälkeen viinillä. Teen töihin eväät, enkä tunne itseäni ollenkaan osattomaksi. -eri

Vierailija
335/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

=11000e

Hah, näin ajatellen meikäkin on miljoonan säästänyt, kun en ole ostanut miljoonan venettä 🤩

Kyllä nämä luettelemani asiat ovat sellaisia, että monet työttömät/pienituloiset ja varsinkin pienituloiset opiskelijat näitä harrastaa. Ei tarvitse kun kulkea trendikkään isoikkunaisen kahvilan ohi, niin asiakkaiden keski-ikä on siellä siinä 25 v tietämillä. Ja juuri nämä samat 25v naiset on niitä, joilla näkyy ripsienpidennykset, hiustenpidennykset/värjäykset,  alkoliin ja taksiin kuluu viikonloppuisin, ja merkkilaukut heiluu olalla.  Ihan vapaasti vaan, varsinkin jos pappa betalar :)

Ja sinulle, joka sanoit että sulla on maantienväriset hiukset joita "pakko" värjätä. Kuule ei ole. Tsekkaapas huippumallien hiuksia. Siellä suosituin väri on vaalean ruskea, jota meillä päin kutsutaan maantienväriseksi. Sitä paitsi yleensä värjäämättömät hiukset on kauniimmat ja laadukkaamman oloiset kuin värjätyt. Ellei sitten väriä laiteta juuri oikeaa sävyä kampaajalla 1-2 kk välein. Jos värjää 1-2 kertaa vuodessa, on esteettisempää jättää kokonaan värjäämättä. Ärsyttää tää suominaisten oletus, että värjätyt hiukset on aina kauniimmat/paremmat kuin värjäämättömät. Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
336/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä hirveän luterilainen tapa nauttia. Jotenkin tuntuu olevan väärin, että jostain on valmis maksamaan.

Miksi se pitää tehdä velkarahalla? Eli jonkun toisen rahoilla. Pahimmillaan niitä toisten rahoja ei haluta edes palauttaa sovittuun aikaan, vaan viivytellään vuosia maksamisessa. Siitä on kyse kuin sitä nauttimista rahoitetaan velkarahalla ja päädytään ulosottoon.

Kukaan ei arvostele, jos maksat heti ostamasi tuotteesi.

Rauhoitu hyvä ihminen ja haukkaa välillä happea.

Vai onko sinulla joku salainen tutkimus tai tilasto ihmisten elävän velkarahalla. Nyt vaahtoamisen ja syyllistämisen sijaan, faktoja pöytään.

Juuri julkaistiin luottohäiriot ja siellä edustavat miehet, ikäluokka 35-39v ja he tuskin ostelevat kalliita lasten kenkiä, vaan taustalla on työttömyys yms. Joka näkyy myös työttömyysluvuista.

Suurin kuluttajista ostaa omilla tuloillaan ja kulut suhteutetaan omaan ostovoimaan. Ja vaikka ihmiset maksavat kortilla, se ei suinkaan tarkoita velaksi elämistä, otto tapahtuu reaaliajassa tai lasku maksetaan kuukauden lopussa, ilman korkoa.

Ja Suomen yksityishenkilöiden velkaisuusaste ei ole sen suurempi kuin muiden Eu-maiden, paitsi asuntoluottojen, koska Suomessa suositaan omistusasumista.

Ja nyt niitä tutkimuksia suomalaisten velkaisuusasteista, siis sen naapurin Pirkon tai kenen tutun kaima lieneekään, jotka elävät velaksi.

Joka mielestäni on jo käytännössä estetty lainsäädännöllä, koska luoton myöntämisessä huomioidaan tulot ja vakuudet.

Ps. Ja kyllä vähemmäläkin uskotaan miten hyviä ihmisiä olette. Siis ne säästäjät ja puurtajat. Mutta ei luulisi teiltä olevan pois, jos minä hemmottelen itseäni ostamallani Runebergin tortulla.

Suurin osa ostaa omilla tuloillaan ja suhteuttaa kulut suhteutetaan omaan ostovoimaan. Niinkö?

No miten selität ulosotot? Pikavipit? Muut ystäviltä ja sukulaisilta otetut lainat, joita ei saada hoidettua? Pelkkää kiusantekoa lainaaja kohtaan? Saataisiin kyllä maksettua, mutta ei vaan viitsitä? Kyllä suurin osa ei kuulu ryhmään, mutta todella moni kuuluu vai onko sadat tuhannet ihmiset sinusta vähän?

Vierailija
337/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

=11000e

Kyllä nämä luettelemani asiat ovat sellaisia, että monet työttömät/pienituloiset ja varsinkin pienituloiset opiskelijat näitä harrastaa. Ei tarvitse kun kulkea trendikkään isoikkunaisen kahvilan ohi, niin asiakkaiden keski-ikä on siellä siinä 25 v tietämillä. Ja juuri nämä samat 25v naiset on niitä, joilla näkyy ripsienpidennykset, hiustenpidennykset/värjäykset,  alkoliin ja taksiin kuluu viikonloppuisin, ja merkkilaukut heiluu olalla.  Ihan vapaasti vaan, varsinkin jos pappa betalar :)

Ja sinulle, joka sanoit että sulla on maantienväriset hiukset joita "pakko" värjätä. Kuule ei ole. Tsekkaapas huippumallien hiuksia. Siellä suosituin väri on vaalean ruskea, jota meillä päin kutsutaan maantienväriseksi. Sitä paitsi yleensä värjäämättömät hiukset on kauniimmat ja laadukkaamman oloiset kuin värjätyt. Ellei sitten väriä laiteta juuri oikeaa sävyä kampaajalla 1-2 kk välein. Jos värjää 1-2 kertaa vuodessa, on esteettisempää jättää kokonaan värjäämättä. Ärsyttää tää suominaisten oletus, että värjätyt hiukset on aina kauniimmat/paremmat kuin värjäämättömät. Ei pidä paikkaansa.

Samaa mieltä hiusten värjäyksestä. Hassu kuvitelma että se olisi jokin ”pakko”. Ei ole. Värjäämättömät hiukset on kauniit, oli minkä väriset vaan.

Vierailija
338/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä21362 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim ruoassa voi säästää paljon hyvällä suunnittelulla. Itse jossain vaiheessa tajusin miten paljon kuussa voi heittää rahaa hukkaan ruoassa.

Ja jopa syödä terveellisemmin.

Ruokamenot taitaa olla yleisin missä tuhlataan turhuuksiin.

Todellakin. Täälläkin on jotkut kertoneet käyttävänsä yli 500€ kuussa ruokaa - ihan älytöntä!

Kyllähän tuosta summasta menee jo työajan ruokailuun 100-200€, jos tekee raskasta ruummillista työtä.

Ja kun puhutaan pienipalkkaisista, niin esim. siivooja, jolla työkohteet vaihtuvat työpäivän aikana, eikä varsinaista taukotilaa ole, kuin kymmenien kilometrien päässä, eikä kylmäsäilytystilaa ole omille eväille.

Meilläkin krs-talossa olen nähnyt useasti siivoojan syövän kaupasta ostettuja eväitä jossakin saunan pukuhuoneessa tai pyykkituvassa ja hänelläkin taitaa olla parikymmentä kohdetta työpäivän aikana.

Tämä "ei voi ottaa omia eväitä koska elämä on niin vaikeaa" -setti ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä minua.

Melkein mikä hyvänsä ruoka maitoa ja raakaa kalaa/lihaa lukuunottamatta säilyy siihen lounastaukoon saakka hyvänä ihan huoneenlämmössä. Kylmäsäilytystilat EIVÄT ole välttämättömiä. Lämpimät ruoat taas säilyvät ruokatermoksessa. Se, että ei ole sosiaalitiloja ei ole mikään syy olla ottamatta eväitä.

Ja jos välttämättä haluaa kylmäsäilytyksen eväilleen, halvalla saa pieniä foliovuorattuja kylmäkasseja joissa eväät säilyvät kylmäkallen avulla viileinä helposti ruokataukoon asti.

Minulla on muutaman euron eväsrasia, jossa on pakastimessa jäädytettävä kylmäelementti. Mikä tahansa muovirasia ja kylmäkalle tai vaikka pussissa jäädutetty vesi toimii.

Vierailija
339/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Moni kertoo ylivelkaantuneensa ”pienen” palkan takia ja sitten se palkka on joku 1800 e netto, millä elää ihan hyvin kun järkevästi elelee.

Totta. Sain palkkaa, jolla pärjäsin, asuin kaksiossa, sairastuin syöpään, minut irtisanottiin sairauden vuoksi yt-neuvotteluissa, olin viisi vuotta sairauslomalla, maksoin huomattavasti pienentyneistä tuloista pakolliset lääkkeet ja sairaalamaksut, joten menoni ylittivät tuloni enkä halunnut hakea sossusta apua, vaan velkaannuin. Etsin pitkään töitä ja sain uuden työn surkealla palkalla. Olen vuosia etsinyt halvempaa asuntoa, mutta minut ohittavat yllättäen raskaana olevat, irtisanotut, juopot, narkkarit jne.

Arvostan kaikkia saamiani älyttömän hyviä taloudenhoitoon liittyviä neuvoja. Äärettömästi.

Tähän onkin jo varmaan joku vastannut, mutta miksi et hakenut sossusta apua vaan mielummin velkaannuit? Näin veronmaksajana olisin mielelläni sinua auttanut sen pikkuiswn tuen verran, jonka olisit saanut, mutta joka olis ehkä pitänyt sinut pinnalla.

Vierailija
340/731 |
23.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Suomi on sekä palkkatasoltaan että ostovoimaltaan yli Eun keskiarvon.

Mutta meillä silti ihmiset käy harvemmin kahviloissa ja parturissa kuin muualla keskimäärin.

Etenkin nuoret miehet voivat käydä ehkä kerran vuodessa, kun ei ole laittaa sitä viittäkymppiä leikkuuseen.

Tämä on suuri ongelma kun työt katoaa parturialaltakin.

Ei ihmisillä ole varaa käydä hoitamassa itseään. Myös pukeutumisessa on paljon huomioitavaa.

Ihmiset pukeutuu moskovasti. Se näkyy kaduilla.

Ei ole varaa laittautua.

Nuorilla on ihan kamalia rikkinäisiä farkkuja ja likaisia lenkkitossuja sateellakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi