Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.

Vierailija
20.01.2020 |

Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.

Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.

Kommentit (731)

Vierailija
221/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti merkittävä yhteiskunnallinen ongelma, enkä tajua miksei siihen yritetä puuttua esim. kouluissa. Ylivelkaantuneiden ja luottohäiriöisten määrä vain kasvaa vuosi vuodelta. Ihmisiltä puuttuu taidot ja ymmärrys esim. henkilökohtaisen budjetin tekoon. Ruokien suhteen ei osata tehdä edullista, vaan ostetaan mitä sattuu, mikä johtaa myös epäterveelliseen ruokavalioon ja lihomiseen. 

Tässä maassa on liian iso määrä ihmisiä jotka eivät ymmärrä että laskut maksetaan ensin, sitten katsotaan paljonko jää loppukuuksi, ja eläminen sitten rahamäärän mukaan. Niin se vain on.

Moni ei ajattele nenäänsä pidemmälle vaan rahat tuhlataan matkoihin ja nettikauppoihin jne, kuvitellaan että se kuuluu ihmisarvoiseen elämään. Kelan ja sossun rahoilla eläjiä on muutenkin liikaa. Mistähän ne verorahat pian tulee, kun vanhukset pitää hoitaa ja elättää ja iso osa muusta porukasta on työttömänä tai eläkkeellä, tilailemassa Thaimaan lomia. 

Vierailija
222/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim ruoassa voi säästää paljon hyvällä suunnittelulla. Itse jossain vaiheessa tajusin miten paljon kuussa voi heittää rahaa hukkaan ruoassa.

Ja jopa syödä terveellisemmin.

Ruokamenot taitaa olla yleisin missä tuhlataan turhuuksiin.

Todellakin. Täälläkin on jotkut kertoneet käyttävänsä yli 500€ kuussa ruokaa - ihan älytöntä!

Jos ruokakunnassa on edes yksi "ruokavammainen", ei 500€ kuussa ole kummoinenkaan summa.

Esim gluteenittomat tuotteet maksavat moninkertaisesti sen, mitä vastaava tavallinen tuote.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti merkittävä yhteiskunnallinen ongelma, enkä tajua miksei siihen yritetä puuttua esim. kouluissa. Ylivelkaantuneiden ja luottohäiriöisten määrä vain kasvaa vuosi vuodelta. Ihmisiltä puuttuu taidot ja ymmärrys esim. henkilökohtaisen budjetin tekoon. Ruokien suhteen ei osata tehdä edullista, vaan ostetaan mitä sattuu, mikä johtaa myös epäterveelliseen ruokavalioon ja lihomiseen. 

Tässä maassa on liian iso määrä ihmisiä jotka eivät ymmärrä että laskut maksetaan ensin, sitten katsotaan paljonko jää loppukuuksi, ja eläminen sitten rahamäärän mukaan. Niin se vain on.

Moni ei ajattele nenäänsä pidemmälle vaan rahat tuhlataan matkoihin ja nettikauppoihin jne, kuvitellaan että se kuuluu ihmisarvoiseen elämään. Kelan ja sossun rahoilla eläjiä on muutenkin liikaa. Mistähän ne verorahat pian tulee, kun vanhukset pitää hoitaa ja elättää ja iso osa muusta porukasta on työttömänä tai eläkkeellä, tilailemassa Thaimaan lomia. 

Aivan, ja laskuja sitten saattaa olla joka suuntaan, kun tuli taas vähän tilailtua... Itse ole vasta 35:na hieman nostanut elintasoani siitä mihin nuorena ja opiskelijana totuin: ei autoa, ei eineksiä, ei limua, ei matkoja (joku budjetti-reppureissu joskus, ei tod joka vuosi), vaatteet Fidasta, harrastukset työväenopistossa tms halvalla. Mukavat säästöt kasassa. 

Vierailija
224/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä esim ruoassa voi säästää paljon hyvällä suunnittelulla. Itse jossain vaiheessa tajusin miten paljon kuussa voi heittää rahaa hukkaan ruoassa.

Todellakin. Täälläkin on jotkut kertoneet käyttävänsä yli 500€ kuussa ruokaa - ihan älytöntä!

Jos ruokakunnassa on edes yksi "ruokavammainen", ei 500€ kuussa ole kummoinenkaan summa.

Esim gluteenittomat tuotteet maksavat moninkertaisesti sen, mitä vastaava tavallinen tuote.

Eivät taatusti tee niin paljoa, että ruoka maksaa 300 € enemmän kuin normiruokailijalla. Syö vähemmän viljatuotteita ja enemmän juureksia, perunaa, papuja ja edullista lihaa/kalaa. Muutama gluteiiniton mahdollisesti itseleivottu leipäpala ja gluteiinitonta pastaa silloin tällöin ei vie konkurssiin.

Vierailija
225/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on tasan noin. Ihmiset vaan kuvittelee, että hyvätuloisten elintaso on se, mihin jokaisella on kansalaisoikeus. Itse en ymmärrä tätä narinaa köyhyydestä lainkaan.

Me asumme lastemme kanssa omakotitalossa ja lemmikeitäkin löytyy. Asuntolainan olemme mitoittaneet niin, että pystymme sitä hoitamaan vaikka toinen jäisi työttömäksi, eli olemme varautuneet jo lainanotossa siihen, että elämässä sattuu jotain odottamatonta.

Autoissa olemme todenneet, että suht edullisestikin saa hyvän auton. Aiemmin ostettiin n. 20 000€n autoja, nykyään 10 000€ on ihan maksimi, elämäni on ollut tasan yhtä hyvää molempien hintaluokkien autoissa. Uuden auton ostaminen tai liisaaminen on vain typeryyttä.

Kampaajalla käyn max. kerran vuodessa, viime kerrasta on 1,5v

Lasten ja puolison hiukset leikkaan itse, kone maksoi kahdella leikkauksella itsensä takaisin vs. parturi.

Kuulumme tulojemme puolesta Suomen köyhimpään 5%... tuosta huolimatta käymme vuosittain ulkomailla lomamatkoilla ja elämme hyvää elämää, ruokakaupassa en katsele hintoja, vaan ostan, mitä haluan.

Suomessa ei oikeaa köyhyyttä olekaan, on vain äärimmäisen huonoja rahankäyttäjiä.

Jos kukaan ei ostaisi uusia autoja, et sinäkään vaihtaisi jatkuvasti uuteen käytettyyn.

Vierailija
226/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo on tasan noin. Ihmiset vaan kuvittelee, että hyvätuloisten elintaso on se, mihin jokaisella on kansalaisoikeus. Itse en ymmärrä tätä narinaa köyhyydestä lainkaan.

Me asumme lastemme kanssa omakotitalossa ja lemmikeitäkin löytyy. Asuntolainan olemme mitoittaneet niin, että pystymme sitä hoitamaan vaikka toinen jäisi työttömäksi, eli olemme varautuneet jo lainanotossa siihen, että elämässä sattuu jotain odottamatonta.

Autoissa olemme todenneet, että suht edullisestikin saa hyvän auton. Aiemmin ostettiin n. 20 000€n autoja, nykyään 10 000€ on ihan maksimi, elämäni on ollut tasan yhtä hyvää molempien hintaluokkien autoissa. Uuden auton ostaminen tai liisaaminen on vain typeryyttä.

Kampaajalla käyn max. kerran vuodessa, viime kerrasta on 1,5v

Lasten ja puolison hiukset leikkaan itse, kone maksoi kahdella leikkauksella itsensä takaisin vs. parturi.

Kuulumme tulojemme puolesta Suomen köyhimpään 5%... tuosta huolimatta käymme vuosittain ulkomailla lomamatkoilla ja elämme hyvää elämää, ruokakaupassa en katsele hintoja, vaan ostan, mitä haluan.

Suomessa ei oikeaa köyhyyttä olekaan, on vain äärimmäisen huonoja rahankäyttäjiä.

Se nyt on niin että jos joutuu joka päivä riutumaan kovassa työtahdissa ja palkka on alle 1500e kk. Niin ei sitä enää tunne pian että homma kannattaa edes siinä määrin että asuisi pienessä yksiössä vuokralla.

Mieluummin elää sitten puolet pienemmillä tuilla ja ei enää kuluta yhtään mihinkään sitä rahaa.

Miksi elää edes siinä ylihinnoitellussa vuokrayksiössä?

Voisi lähteä lappiin tukien varaan ja kesät telttailla.

Ei kapitalismi toimi ja ei se kannata jos ei ole kannustimia.

Joillekin riittää kannustimiksi halpa tölkkiolut ja neukkukuutio. Ei kaikille.

Miksi elää näin länsimaisesti?

Ihmiset lähtee kohta metsiin asumaan. Ei se vesijohtovesi ja lämmin koti ole mikään sellainen että sen takia viitsisi kärsiä ja työnantaja vie voiton.

Mieluummin ilman kaikkea ja pois tästä riistosta.

Totuushan on että ei tämä länsimainen elämäntyyli matalapalkka-alan duunaria kannata.

Yhtä hyvin voisi tyytyä vieläkin vähempään ja jättää koko yhteiskunta taakseen.

Ottaa ne pakolliset kerjäläisen saatavat ja elää puolet vuodesta teltassa, kun ei taloustilanne tarjoa köyhälle paskaakaan virikkeitä.

Edes huumeita ei laillisteta. Yhdysvalloissa köyhillä on sentään mahdollisuus elää pää sekaisin töiden jälkeinen aika, niin saa vähän sisältöä elämään. Vähän halvempaa kuin matkailu tai valmiiksi hajoavien tuotteiden ostaminen.

Mainitset neukkukuution ja heti perään länsimaisen elämisen. LOL

Vierailija
227/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pitänyt viime vuoden tammikuusta alkaen tarkkaa kulupäiväkirjaa, josta selviää tarkasti, mitkä on tulot, mitkä menot (mistä menot koostuvat), mitä jää säästöön ja millä mikäkin maksetaan (käteinen, oma pankkikortti, oma luottokortti, miehen ja mun yhteisen kotitalouden kortti).

Vuosi sitten olin vielä varhaiskasvatuksen opettaja, joka tienasi 2600 euroa kuussa bruttona. Silloin maksoimme miehen kanssa vuokran tasan puoliksi, kävimme usein syömässä ulkona ja ostin lähes päivittäin jotain herkkuja. Ennen surullisen kuuluisaa taksiuudistusta saatoin ottaa kiireessä taksinkin varsin huolettomasti. Laitoin säästöön 300 euroa kuukaudessa. Tammikuussa olin velkaa luottokortilleni lähes 1000 euroa. Maksoin sen heinäkuun loppuun mennessä pois enkä ole sen jälkeen käyttänyt luottokorttia mihinkään.

Syksyllä jäin opintovapaalle ja ansiosidonnaiselle aikuiskoulutustuelle. Tulot tippuivat 50%. Nyt maksan vuokrasta n. 30%, mies maksaa 70%. Hänellä on siihen varaa. Saan matkakortista onneksi opiskelija-alennuksen. Matka yliopistolle on muutenkin lyhyempi ja halvempi kuin työmatkani oli. Laitan tällä hetkellä säästöön 250 euroa kuukaudessa. Sen sijaan päivittäisen kulurakenteen hiominen tulojen mukaiseksi kesti koko syksyn. 

Nyt olen aloittanut uuden kulutaulukon pitämisen tämän vuoden alusta ja olen kulutuksen kanssa paljon aiempaa tarkempi. Olen tajunnut, mitä maksoivat korvapuustit, limupullot ja mikropopcornit. Olen tajunnut, miksi söin niitä (koska ateriarytmi ja unirytmi olivat usein niin sekaisin, että elimistö huusi sokereita ja muita hiilareita pysyäkseen hereillä).  

Konkreettisia asioita, joista olen pystynyt (melko helposti) nipistämään:

- Ensinnäkin, kaikki maksaa ja mikään ei ole ilmaista. Kilpailutan ja vertailen. 

- En osta herkkuja ollenkaan.

- En käy ulkona syömässä.

- En mene edes ruokakauppaan, jos se ei todellisuudessa ole pakollista. Teen ruokaa niistä aineksista, joita kotoa löytyy. Vanhentunutta ruokaa ei enää lennä roskiin. Syön hieman aiempaa pienempiä annoksia. 

- Ennen kauppaan menemistä teen kauppalistan ja pysyn siinä.

- Olen tullut siihen tulokseen, että kotoa täytyy löytyä öljyä, suolaa ja mustapippuria, pastaa, tomaattimurskaa ja kauraleseitä. Lisäksi ostan tuoreita mahdollisimman kauden mukaisia vihanneksia, hedelmiä, marjoja, juureksia ja yrttejä. Muita must have -tuotteita ovat kauramaito, maitorahka / raejuusto, kananmunat ja pähkinät. Juustoa (esim. parmesan, emmental, vuohenjuusto) ostan aiempaa selvästi harvemmin. Kalan ja lihan ostamisen olen lopettanut lähes kokonaan, ne ovat kalliita. Viiniä ostamme aiempaa harvemmin. 

- Sieniä ja marjoja voi kerätä metsästä ihan itse. 

- Olen käynyt kampaajalla ja kosmetologilla harvemmin kuin ennen. 

- Käytän meikkiä vähemmän kuin ennen.

- Olen ostanut vaatteita entistäkin vähemmän. Olen parsinut housuja, lykännyt uusien kenkien ostamista (tähän mennessä puoli vuotta) ja myynyt viimevuosina käyttämättä jääneitä vaatteita pikkusummilla eteenpäin. 

- Olen alkanut säästää rahaa ennakkoon isompiin hankintoihin. Enää en ostele huolettomasti luottokortilla, vaan suunnittelen, kuinka paljon pitää säästää "korvamerkitysti", jotta esim. voi lähteä vuoden päästä joululomalla ulkomaille. Etukäteen suunnitellaan myös, onko varaa syödä lomamatkalla ulkona, millaisissa paikoissa ja kuinka usein, kuinka moneen pääsylippuun on varaa. Paljonko jätetään tippiä "free walking tourista". Jokaista pidennettyä viikonloppua ei enää suunnitella mahdollisena "irtiottona arjesta". 

"Olen tullut siihen tulokseen, että kotoa täytyy löytyä öljyä, suolaa ja mustapippuria, pastaa, tomaattimurskaa ja kauraleseitä."

Öljy, pippuri, suola ja ylipäätään kaikki mausteet ovat kalliita turhakkeita ja ilmankin niitä pärjää hyvin. Samoin tomaattimurska, ketsuppi ynnä muut valmiskastikkeet.

"Lisäksi ostan tuoreita mahdollisimman kauden mukaisia vihanneksia, hedelmiä, marjoja, juureksia ja yrttejä."

Hedelmät, marjat ja yrtit kannattaa muutenkin jättää ostamatta. Varsinkin hedelmät sisältävät kohtuuttomasti sokeria ja ovat lisäksi älyttömän kalliita. Satokauden tuotteita kannattaa mieluummin ostaa poistieristä halvemmalla vaikka ovatkin jo nuutuneita.

"Muita must have -tuotteita ovat kauramaito, maitorahka / raejuusto, kananmunat ja pähkinät. Juustoa (esim. parmesan, emmental, vuohenjuusto) ostan aiempaa selvästi harvemmin. Kalan ja lihan ostamisen olen lopettanut lähes kokonaan, ne ovat kalliita. Viiniä ostamme aiempaa harvemmin."

Kauramaitoa ja muut erityisruuat ovat kalliita turhakkeita. Samoin maito ja leipää tuotteet. Niihin ei kannata tuhlata rahaa. Jättäisin ostamatta myös lihan, soijan, kananmunan, kalan, pähkinät, maitotuotteet ja alkoholijuomat kokonaan.

Öljy, suola ja pippuri ovat joka keittiön perusmausteet, joita tarvitaan ruoanlaittoon, kun ei käytetä eineksiä. Öljy korvaa voin paistamisessa, ja on paljon terveellisempää. Laadukas tomaattimurska (esim. Mutti) maksaa omassa lähikaupassa (2*210 g) 1,09 euroa. Siitä riittää neljään annokseen (~0,27 euroa/annos). Tomaattimurskapurkkeja kannattaa vertailla, sillä sisällöissä on eroja. Valmiiksi maustetut kannattaa unohtaa. Ketsuppi sisältää sitten jo sokeria ja etikkaa jne. Myös tuoreet yrtit sopivat maustamiseen eivätkä ole kalliita. Se, mikä on "liian" kallista, on arvokysymys. On myös jossain määrin myytti, että terveelliseti syöminen olisi kallista. Einekset ovat paljon epäterveellisempiä ja kalliimpia. Valmiit ja puolivalmiit rasva- ja suolapommit kannattaa jättää kauppaan.

Vierailija
228/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä osittain eri mieltä.

Jos pakollisten menojen jälkeen pienestä palkasta käteen jää pari kymppiä niin ei siinä vaurastumaan pääse vaikka kuinka eläisi säästeliäästi.

Jos taas käteen jää menojen jälkeen vaikka pari tonnia niin muutama ravintolakäynti tai vaateostos ei budjettia heilauta, säästöön jää silti aika hyvä summa.

Pointti onkin ne pakolliset menot. Ne oitää säätää omien tulojen mukaiseksi.

Ymmärrän kyllä pointin.

Mutta jos pienituloinen, nyt jo säästeliäästi elävä saa säästöön vaikka extra 20€/kk pihistelemällä hieman lisää pakollisista menoista niin mitä ihmettä se auttaisi?

Se tarkoittaisi, että kyseinen henkilö voisi säästää itselleen puskurirahaston, jolla voisi ostaa esim uuden pesukoneen vanhan hajottua korjauskelvottomaksi.

Vierailija
229/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä keskustelussa on muutamia erittäin hyviä pointteja ja tärkeitä asioita, uskon että tulevina vuosina nuorten (ja toki vähän vanhempienkin ihmisten) ylivelkaantuminen tulee olemaan todellinen yhteiskunnallinen ongelma.

Monilla nuorilla taloudenpito aivan täysin hukassa, kaikki rahat on mennyt jo hyvissä ajoin ennen seuraavaa palkkapäivää, kun lyhennetään erittäin kalliita ja turhia lainoja, ostetaan koko ajan uutta että on varmasti samaa kuin instagramissa ja blogeissa, ulkomaanmatkaa pari kertaa vuodessa pidetään perusoikeutena samoin kun merkkivaatteita, lastenvaatteisiin tuhlataan monia satasia kuussa jne. Teen nuorten aikuisten kanssa töitä ja näitä asioita käydään läpi jokaikinen viikko. Toinen asia mistä olen järkyttynyt, on että hyvin moni nuori perheellinen aikuinen on sanonut, ettei palkasta jää senttiäkään säästöön, vaan kaikki mitä tulee niin menee. Kun siellä säästössä olisi hyvä olla vähintään 3-4 kuukauden palkka, niin ihmettelen todella miten he selviävät jos tulee äkillinen isompi meno tai työttömyys. Säästämistä pidetään täysin turhana ja ajanhukkana kun pikavipin ottaminen ajaa saman asian. Ja ihan varmasti sitä rahaa saisi säästöön jokainen normaalissa palkkatyössä käyvä karsimalla turhia menoja ja elämällä tulotasonsa mukaisesti.

Todellakin tarvittaisiin enemmän opetusta omasta taloudenhallinnasta ihan sieltä ala-asteelta lähtien, oman ikätason mukaisesti toki, sekä ihan konkreettisia esimerkkejä mitä voi tapahtua muutaman harmittoman pikavipin jälkeen. Tällä estettäisiin varmasti moni ylivelkaantuminen, jolla on erittäin kauaskantoiset seuraukset parhaimmillaan usean kymmenen vuoden päähän.

Jos pystyy säästämään esim 10% nettotuloistaan, 3-4 kuukauden nettotulojen säästämiseen menee 30-40 kuukautta. Siis 2.5 - 3.3 vuotta.

Sitten, jos elää todella tiukilla, se säästöön jäävä raha voi olla 1-5%, jolloin puhutaan jo vuosikymmenestä. (5% 5-6.6 vuotta, 1% 25-33 vuotta)

Ilman, että tuona aikana tulee mitään yllättäviä hankintoja, jotka söisivät sitä säästettyä summaa. Plus, että inflaatio syö säästöjen ostovoimaa.

Vierailija
230/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei osteta niitä gluteenittomia tuotteita. Se on yksinkertaista. Itsekin katson kaupassa mikä on määräänsä nähden halvinta ja ostan sen,kalliimmat tuotemerkit kierrän kaukaa. Siksi varsinkin kauppojen omat halpismerkit kuten Pirkat, K-menut, X-trat. Rainbowt ja Kotimaista on hyviä.

Vierailija
231/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja työaikaa voitaisi lisätä parilla tunnilla eli 10h työpäivät, sillä suurin osa ei kuitenkaan osaa tehokkaasti käyttää vapaa-aikaansa, työkyvyn ja ammattitaidon ylläpitoon eli liikuntaa ja opiskeluun. Koneethan nykyisin hoitaa kotityöt ja kait jokainen on hyödyntänyt kotitalousvähennyksen verotuksessa, joka mahdollistaa siivoojan palkkaamisen kotiin, näin autetaan myös työllisyystilannetta, jotta lusmut menevät töihin, eivätkä makaa kotona.

Työaika pitäisi päinvastoin pudottaa kuuteen tuntiin. Saataisiin 25% lisää työpaikkoja.

Muuten YT-neuvottelujen jälkeen sinustakin voi tulla se lusmu, kun et enää ikäsi puolesta kelpaa mihinkään.

Vierailija
232/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät taatusti tee niin paljoa, että ruoka maksaa 300 € enemmän kuin normiruokailijalla. Syö vähemmän viljatuotteita ja enemmän juureksia, perunaa, papuja ja edullista lihaa/kalaa. Muutama gluteiiniton mahdollisesti itseleivottu leipäpala ja gluteiinitonta pastaa silloin tällöin ei vie konkurssiin.

Myös sillä pääsee säästämään että syö vähemmän ja tekee pienempiä annoksia. Lisäksi töihin kannattaa mieluummin tehdä kokonaan omat eväät.

Vierailija
233/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa pitäisi ehdottomasti opettaa talouden- ja elämänhallintaa. Sitä mitä jokainen varmasti elämässään tarvitsee. Mutta se keskittyy epäolennaiseen kaikenmaailman vuosilukujen ulkoaopetteluun.

Vierailija
234/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuni valittelee jatkuvasti rahapulaa. Bruttotulot 2800. Hänellä on:

-kerran kuussa kampaamokäynti

-röökiä menee puoli askia päivässä

-kuntosalikortti (itsellä ei, laitan lenkkarit jalkaan ja käyn ilmaiseksi kävelemässä/hölkkäämässä)

-oma auto jossa 400 000km mittarissa ja jatkuvasti korjattavaa (merkki on kyllä hyvä, eikä Hyundai niin kun mulla)

-netflix, HBO ja ruutu plus (itse katson areenaa)

-ruoat ostaa lähi koosta ja silloinkin merkkituotteita esim oltermannin eikä Pirkka kermajuustoa (itse suosin lidliä)

Kaikki vaatteet ostetaan uutena koska kirpputoreilla kuulema haisee pahalle (itse ostan lähes kaiken käytettynä)

-Aurinkomatkojen pakettimatkan ostaa kerran vuodessa (itse ostan norwegianilta halpalennot ja hotellin erikseen)

Muuten ok mutta kun ei jaksa kuunnella sitä jatkuvaa valitusta rahan puutteesta..

Mikset käy Prismassa?

Vierailija
235/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisestäkin voi säästää terveellisestä tinkimättä. Puuro on sitä paitsi ravitsevaa, terveellistä ja hyvää. Se että pelkkä puuro ei mukamas täytä on pelkkä myytti. Lisukkeeksi puuro ei tarvitse mitään. Omasta 3 päivän pakollisesta lämpimästä ateriasta 2 on 150 gramman annos moniviljapuuroa. Kolmas lämmin ateria valmistuu satokauden kasviksista, juureksista ja vihanneksista ja on kooltaan 200 gramman annos.

Vierailija
236/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töissä yliopistolla ja nykyään nuorilla opiskelijoillakin on merkkivaatteet ja -kengät, tonnin puhelimet ym kallista elektroniikkaa, ripsipidennykset liki kaikilla tytöillä, matkustelevat paljon jne.

Tuossa on tapahtunut selkeä muutos, sillä omina opiskeluaikoina 2000-luvun alussa meillä ei ollut varaa mihinkään ylimääräiseen, saatika sitten kalliiseen merkkitavaraan. Tuttavani on töissä pankissa ja hänen mukaansa ehdottomasti suurin nykypäivän talousongelma on se, etteivät ihmiset enää osaa säästää, vaan elävät velaksi kaikki-mulle-heti-nyt -asenteella. Lisäksi on hämärtynyt käsitys siitä, mikä on normaalin työssäkäyvän ihmisen tai perheen elintaso.

Vierailija
237/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä opetettiinko raha-asioiden hoitoa ennen paremmin kotona (mun aikana ei ainakaan koulussa sellaista opetusta ollut) vai mistä johtuu, että nykyään tosi monet omilleen muuttavat nuoret on ihan ulalla ja kohta sitten onkin luottotiedot menneet. Toiset ottaa siitä opikseen ja toiset sitten jatkaa kuvitelmaa, että kuka tahansa ansaitsee elää varakkaan elämää.

Vierailija
238/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työaikaa voitaisi lisätä parilla tunnilla eli 10h työpäivät, sillä suurin osa ei kuitenkaan osaa tehokkaasti käyttää vapaa-aikaansa, työkyvyn ja ammattitaidon ylläpitoon eli liikuntaa ja opiskeluun. Koneethan nykyisin hoitaa kotityöt ja kait jokainen on hyödyntänyt kotitalousvähennyksen verotuksessa, joka mahdollistaa siivoojan palkkaamisen kotiin, näin autetaan myös työllisyystilannetta, jotta lusmut menevät töihin, eivätkä makaa kotona.

Työaika pitäisi päinvastoin pudottaa kuuteen tuntiin. Saataisiin 25% lisää työpaikkoja.

Muuten YT-neuvottelujen jälkeen sinustakin voi tulla se lusmu, kun et enää ikäsi puolesta kelpaa mihinkään.

Jos työaikaa lyhennetään lyhenee myös tilinauha.

Muuten olen sitä mieltä että jos sitä rahaa ei pysty hankkimaan enempää millään ihmeen konstilla tai elämänmuutoksella niin sitten pitää tyytyä köyhempää elämään. Näin se vaan menee. Valitus on vielä hedelmättömämpää kuin paskan puhuminen, sillä ei edes voi lannoittaa.

Vierailija
239/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

KöyhienLapsetEiSaaLiikkua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tyhmyyttä eikä mitään muuta. Samalla logiikalla kannattaa kaikki muukin teknologia hylätä ihan kokonaan. Sä et tuolla logiikalla saa yhtään sen parempaa tulosta kuin ne fiksut jotka tajuaa panostaa varusteisiin.

Vai on köyhät tyhmiäkin vielä?

Sen takia että palkka on niin matalaa ettei köyhällä ole varaa ostaa kunnon välineitä. Köyhän perheellä ei ole varaa laittaa lapsia jääkiekkoharrastukseen.

Pitäiskö sitä palkkaa alkaa maksamaan tuntuvasti SITEN ETTÄ EI TARVITSISI OLLA VIELÄ KAIKEN LISÄKSI TYHMÄ.

Voi jumalauta.

Sitten kun menee ulkoilemaan köyhien vaatteissa niin rikkaat ne katsoo nenänviertä pitkin melkein räkien päälle. Hyi helvetti teitä.

Ei köyhällä ole varaa ostaa useiden satojen eurojen lenkkitossuja joka puolenvuoden välein. Johan ne kuluu puhki kunnon käytössä.

Tässä tämä asenne näkyy. Kovempaa verotusta vaan, niin loppuu tuo asenne.

Meinaatko että köyhät ovat keskimääräistä fiksumpia? Miksi ihmeessä ne sitten on köyhiä. Fiksu ei ole aikuisena köyhä, muuta kuin aniharvoissa sairastapauksissa.

Suomessa ongelma on huono ostovoima, koulutetutkin joutuvat laskemaan ja säästämään kaikessa. Opiskeluajan köyhyys on vielä ok, mutta ei elämän ole tarkoitus olla puuroa, kirpparivaatetta ja neukkukuutiossa istumista.

En tiedä miten täällä on onnistuttu hankkimaan suuri julkinen sektori, joka on tehoton, ja sitä tehottomampi mitä enemmän siitä yritetään säästää. Sosiaalituet passivoi ja toimeentulotuella eletään sukupolvesta toiseen. Vain tietyt etityisryhmät hyötyvät, mutta heillä sitten onkin keskiluokan elintaso nollaefortilla.

En tahtoisi olla nuori nyky-Suomessa.

Vierailija
240/731 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te olette koulunne käyneet? Mun nuoruudessa 80-luvulla opetettiin rahankäyttöä koulussa, laskettiin mitä tulee maksamaan mm elämä vuokralla vs.omassa, ja kerrottiin miksi ei kannata elää yli varojensa.

Oma tytär on nyt koulussa, ja heilläkin on ollut mm kotitalouden budjetin tekoa.

Ei sitä oppia voi väkisin päähän kaataa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan