Onkohan tutkittu mitä kehopositiivisuus on tehnyt suomalaisten naisten keskipainolle?
Uskaltaisiko väittää (no, anti mennä), että kehopositiivisuus on tehnyt ylipainosta hyväksyttävämpää. Ihmiset eivät ole enää niin tarkkoja kiloistaan, koska on ok olla vähän lihava, vähän ylipainoinen, vähän pullukka, vähän pyöreä. Mutta kukas se sanoikaan: tervettä ylipainoa ei ole.
Kommentit (31)
just eilen oli Kalevan nettisivulla vanhoja kuvia 90 luvulta, ei näkyny lihavia .
geenit kyllä muuttunee nopeasti ainaki ja luut kasvanee .
Vierailija kirjoitti:
Naisten lihavuudesta ei ainakaan saisi huomautella, jatkuvasti täälläkin palstalla arvostellaan miehiä ylipainon vuoksi. Ihan on molemmissa sukupuolissa ylipainoisia, ei huomattavaa eroa lihavien naisten ja miesten määrässä. Tuntuu että nykyään naisilta on kadonnut vyötärö täysin, on muka ihan ok jos on kunnon röllömaha ja elopainoa 80 kg ja enemmän. Tuohan on jo miehen paino ja varsinkin kun suomessa naisten keskipituus taitaa olla nykyään 167 cm ( ?).
Se mitä olen itse myös huomannut, että on ihan ok arvostella muiden ihmisten ulkonäössä semmoisia asioita mille ei voi itse mitään esimerkiksi akne, pituus, lyhyys, hiustenlähtö jne.... mutta ylipainoista ei saa missään nimessä mennä haukkumaan! juuri se ulkonäköseikka jolle voi itse jotain tehdä....
kenenkään ulkonäköön ei kuulu puuttua. silti lihavuudesta jutellessa kommentit täyttyy haukuista ja ”mene salille, lopeta syöminen” tyyppisistä kommenteista.
ja aina lihavuudelle ei voi tehdä mitään, ei ainakaan heti. on sairauksia jotka laittaa aineenvaihdunnan sekaisin, on lääkkeitä jonka sivuvaikutus on lihominen tai nesteen kertyminen kroppaan.
se vaan on niin, että niin kauan kun lihavia haukutaan, haukkuu myös lihavat takasin ja toisinpäin. kaikkien vaan pitäs lopettaa toisten ulkonäöstä kommentointi, ellei henkilö itse halua mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Naisten lihavuudesta ei ainakaan saisi huomautella, jatkuvasti täälläkin palstalla arvostellaan miehiä ylipainon vuoksi. Ihan on molemmissa sukupuolissa ylipainoisia, ei huomattavaa eroa lihavien naisten ja miesten määrässä. Tuntuu että nykyään naisilta on kadonnut vyötärö täysin, on muka ihan ok jos on kunnon röllömaha ja elopainoa 80 kg ja enemmän. Tuohan on jo miehen paino ja varsinkin kun suomessa naisten keskipituus taitaa olla nykyään 167 cm ( ?).
Se mitä olen itse myös huomannut, että on ihan ok arvostella muiden ihmisten ulkonäössä semmoisia asioita mille ei voi itse mitään esimerkiksi akne, pituus, lyhyys, hiustenlähtö jne.... mutta ylipainoista ei saa missään nimessä mennä haukkumaan! juuri se ulkonäköseikka jolle voi itse jotain tehdä....
Aika paksua (no pun intended) mennä väittämään, ettei naisten ylipainosta muka huomauteltaisi. Tälläkin palstalla on jatkuvasti ketjuja suomalaisten naisten läskeistä (mm. tämä aloitus). Tuntuu siltä, että joidenkin ihmisten mielestä nainen menettää ihmisarvonsa lihavuuden myötä. Miesten ylipaino ei tunnu herättävän vastaavaa vihaa ja inhoa.
Onko tutkittu, onko psoriaatikon helpompaa mennä uimahaliin tai rannalle kehopositiivisuuden myötä? Tai anorektikon arvostaa kehoaan?
Voi ap pieni, TAAS KERRAN: kehopositiivisuus EI edelleenkään tarkoita lihavuuden ihannoimista.
Mitä enemmän lihavia haukutaan, sitä vähemmän haluan laihduttaa.
Tiedätkö ap että samainen Kaukka joka sanoi ettei tervettä lihavuutta ole, sanoi myös että kehopositiivisuudessa on paljon hyvää.
Tutkimuksissa on todettu, ettei lihavien ihmisten haukkuminen auta laihtumisessa, vaan päinvastoin lisää lihomista. Kehopositiivisuudessa tarkoitus ei ole ylistää lihavuutta, vaan saada kaikki ihmiset tuntemaan itsensä arvokkaiksi omina itsenään, painosta tai muista ulkonäöllisistä poikkeavuuksista huolimatta.
Tässä linkki tutkimukseen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4236245/
Lisäksi mielenkiintoinen artikkeli, johon on koottu erilaisia "fat shamingin" haittavaikutuksia: https://www.healthline.com/nutrition/fat-shaming-makes-things-worse
Vierailija kirjoitti:
Enpä osaa sanoa. Mikä sitten miesten tekosyy lihomiselleen on? Hehän aloittivat sen lihomisen jo ennen kehopositiivisuutta ja lihavuus onkin miesten keskuudessa yleisempää kuin naisilla.
Niin alotettiinkin ja tiedostetaan se asia, mutta ei keksitty hienoa sanaa saada hyväksyntää. Juomme, grillaamme ja tiedetään, että jotain olisi tehtävä, mutta yksikään meistä ei piiloudu sanan taakse ja näin yritä olla jotain erilaista. Siinä on ero ja se ero on iso.
Kehopositiivisuudessa on kyse armollisesta
ja rakastavasta suhteesta omaan kehoon.
Monet inhoavat jotain osaa itsessään ja pitävät sitä rumana. Jotkut inhoavat laihuuttaan. Tästä on pelkkää haittaa itselle.
Sen sijaan viisasta on kuunnella kehoaan ja pitää siitä hyvää huolta.
Kun opettelee hyväksymään itsensä, hyväksyy myös toiset.
Ap.lla olisi paljon työtä tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaksikas nuori mies voi olla helposti taulukon mukaan ylipainoinen. Ilmeisesti lihakset eivät siis ole terveyden kannalta hyvä asia?
Bodarit eivät tarvitse painoindeksiä, koska elämäntapa ja kehonkoostumus näkyy metrien päähän. Moni saattaa tosin luulla omia rasvojaan lihaksiksi ja siksi ajatella olevansa vain lihaksikas, vaikka ei olisi. Ei ole helppo myöntää olevansa laihdutuksen tarpeessa.
Läskiä ei voi jännittää.
Tutkimusten mukaan diskriminoiva suhtautuminen ylipainoiseen saa tämän lihomaan enemmän.
Aijaa, itse olen lihava nainen, koska en pahemmin harrasta liikuntaa, tykkään kokata ja syödä sekä juon liikaa olutta ja viiniä.