Yle: Kasvava joukko suomalaisia ei elä palkallaan – Myyjänä työskentelevä Mari Laasio sinnitteli kaverien vipeillä ulosottoon asti
Tutkijan mukaan Suomessa on vähintään 200 000 työntekijää, jotka eivät ainakaan ajoittain tule palkallaan toimeen. Miksi hallitus ei tee asialle mitään? Kenenkään ei pitäsi joutua turvautumaan tt-tukeen jos hän käy palkkatöissä. Eihän työssäkäynti motivoi ihmistä lainkaan jos saman saisi tekemättä mitään.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Tilanne tulee jatkumaan niin kauan kuin vaan Suomen pähkähullu tukipolitiikka pysyy ennallaan. Missä muussa maassa työnantajat voivat maksattaa ison osan palkasta valtion tai kunnan pussista? Eihän tuossa ole järjen hiventä.
Heti kun TT-tuen ja asumistuen maksaminen työssäkäyville loppuu, niin muuttuu myös tämä tilanne.
Tämä johtaisi siihen, että pienipalkkainen työntekijä kulkisi jostain 80 kilometrin päästä töihin kun palkka ei riittäisi vuokraan oman työpaikan lähellä. Samaan aikaan työttömät asuisivat noiden työpaikkojen vieressä keskellä palveluja. Tämäkö olisi mielestäsi järkevää ja motivoivaa sille työntekijälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettona 1500-2100 euroa on minusta ihan riittävästi. Ja kannattaa säästää niinä kuukausina, kun saa sen 2100 nettona. 800 euron vuokran jälkeen jää rahaa aivan riittävästi. Olen itse elänyt paljon pienemmillä tuloilla enkä ole pikavippejä tarvinnut.
90-luvulla saattoi vuokra olla jopa alle 200€. Nykyään 800€ ei edes riitä. Eli pelkästään asumiskustannukset ovat nelinkertaistuneet. Palkat taas eivät ole nousseet. Mutta sähkönsiirto ruuan hinta yms. Kaikki hinnat ovat nousseet. Elokuvalippukin on 15€ nykyisin ja kalja Helsingissä 10€. Elintaso on siis romahtanut suhteessa ostovoimaan suurimmalla osalla palkansaajista.
Kaikki vauraus menee sijoitusvarallisuuden kuplan puhaltamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki raha valuu eksponentiaalisesti sinne, missä sitä on eniten.
Vuonna 2030 voidaan raportoida, että maailman rikkaimmat 5 ihmistä omistaa enemmän kuin 99.9999999% väestöstä. Ja tekoälybotit kommentoi kommenttiosioissa, kuinka ahkeralla työllä se on ansaittu, eikä ole keneltäkään pois.Tuo baarikalja on kyllä hyvä mittari. Jopa opiskelija pystyi käymään 90- luvulla kaljalla baarissa ja hänellä jäi silti rahaa ruokaan. Nyt kun käyt kerran kuukaudessa juomassa muutaman saat olla syömättä viimeisen viikon kuusta.
Ja sitten uutisoidaan, että nuoret ovat raitistuneet. No ei! Nuoret ovat menettäneet kaikki rahansa, ja heillä ei ole varaa ostaa tai käydä missään. Vauvakatokin on täysin sen syytä, että vakituisia töitä, joilla tulee toimeen, ei oikeastaan ole. Eikä nuoret kohtaa toisiaan tarpeeksi, koska heillä ei ole varaa käydä missään.
Milleniaaneilla keskimääräinen tulevaisuudenkuva on työskemnellä nollasopparilla jossain globaalin jätin varastotöissä palkalla, jolla ei elä. Heidän jälkipolvi taas elää maailmassa, jossa rikkain ihminen omistaa kaiken, merissä on muovia enemmän kuin kalaa ja myrskyt, metsäpalot ja tulvat riehuu kaikkialla. Rikkain ihminen asuu bunkkerissaan ja katsoo tekoälysovelluksella maailman tuhoutumista.
Evoluutiossa tosiaan ne sopeutuvaisimmat lisääntyi.
Tämä näkyy jo siinä että moni ravintolayrittäjä ym. laittaa pillit pussiin kun ei löydy asiakkaita kun ihmisillä ei ole varaa kuin välttämättömään. Kyllä Suomesta on tulossa ankea paikka elää kun suurin osa on joko työttömänä tai elää niukasti käyden vain töissä ja kotona istuen kun varaa ei ole muuhun. Sitten on tämä pieni eliitti joka porsastelee ryöstetyillä rahoilla ja haukkuvat työttömiä päivästä toiseen.
Paluu luokkayhteiskuntaan on alkanut.
Sitä elää hyvin kun elää tulojen mukaan. Esimerkkiä voi katsoa vaikka Britanniasta tai monesta muusta maasta: Euroopassa on esim. ihan normaalia elää kimppakämpässä jolloin asumiskulut pysyvät kohtuullisena. Miksi se olisi Suomessa liian vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Sitä elää hyvin kun elää tulojen mukaan. Esimerkkiä voi katsoa vaikka Britanniasta tai monesta muusta maasta: Euroopassa on esim. ihan normaalia elää kimppakämpässä jolloin asumiskulut pysyvät kohtuullisena. Miksi se olisi Suomessa liian vaikeaa?
Kelahan se ajaa ihmiset asumaan yksin.
2700 e/kk palkalla, kun on kaksi lasta elätettävänä, ei todellakaan jää rahaa muuhun kuin välttämättömään. En ole käynyt ulkomaanmatkoilla, värjännyt hiuksia kampaajalla, käynyt ravintolassakaan ikuisuuksiin. Ei ole varaa harrastuksiin. Rahat menee asumiseen ja työmatkakuluihin. Ruoassa yritän säästää ja syön aika vähän, jotta pystyy lapsille kustantaa joskus jotain kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettona 1500-2100 euroa on minusta ihan riittävästi. Ja kannattaa säästää niinä kuukausina, kun saa sen 2100 nettona. 800 euron vuokran jälkeen jää rahaa aivan riittävästi. Olen itse elänyt paljon pienemmillä tuloilla enkä ole pikavippejä tarvinnut.
90-luvulla saattoi vuokra olla jopa alle 200€. Nykyään 800€ ei edes riitä. Eli pelkästään asumiskustannukset ovat nelinkertaistuneet. Palkat taas eivät ole nousseet. Mutta sähkönsiirto ruuan hinta yms. Kaikki hinnat ovat nousseet. Elokuvalippukin on 15€ nykyisin ja kalja Helsingissä 10€. Elintaso on siis romahtanut suhteessa ostovoimaan suurimmalla osalla palkansaajista.
Kaikki vauraus menee sijoitusvarallisuuden kuplan puhaltamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki raha valuu eksponentiaalisesti sinne, missä sitä on eniten.
Vuonna 2030 voidaan raportoida, että maailman rikkaimmat 5 ihmistä omistaa enemmän kuin 99.9999999% väestöstä. Ja tekoälybotit kommentoi kommenttiosioissa, kuinka ahkeralla työllä se on ansaittu, eikä ole keneltäkään pois.
Minä tein samaa työtä 90-luvulla 5000 markan kuukausipalkalla, mistä nyt tienaan 5000 euroa kuukaudessa. Kyllä, kaikki hinnat ovat nousseet rajusti, mutta niin ovat myös palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoa taloudenpitoa jos ei saa menoja suhteutettua tuloihin niin että lähtökohtaisesti käyttää vain 60-70% nettotuloista ja loput menee osakesalkkuun. Kun tulee huono päivä voi tuota sijoitusosuutta pienentää tai peräti myydä muutama upm.
Miten suhteutat tulot menoihin jos vaikka tienaat 1200e nettona ja asua pitää jossakin? PK-seudulla, jossa suurin osa työpaikoistakin on, maksaa yksiötkin 600e kuussa ja päälle työmatkakulut, sähköt, vesi, netti, puhelin, lääkekulut ja ruoat. Kyllä sillä pärjää jos ei suurempia katastrofeja käy, mutta ei siitä todellakaan mihinkään osakesalkkuun laitella.
Jos on ihan pakko laittaa puolet tuloista asumiseen niin saa luvan pärjätä matkakortilla, vanhan ajan nokia kännyllä ilman älyfunktioita (ja 4e/kk kulut). Ruuat ois hankittava alle 100e/kk. Vaatteita ei osteta kuin hätätilanteissa jne. Pakkohan sitä on pystyttävä laittaa 400+ tuosta 1200e sivuun. Ellei muuten niin tinkimästä kaikesta johon ei kuole.
No jossain sitä on pakko asua? Netti on nykyään myöskin melko pakollinen kapistus normaaliin elämään. Mitä ruokaa saa syödä jos se alle 100e/kk riittää?
Vierailija kirjoitti:
Vedä nyt vit*u päähän.
Olen pajalla töissä 16.5€/h ja tuo 2100nto/kk on suurin piirtein mitä tienaan, siinä ei ole euroakaan ylimääräistä ok-talossa asumiseen ja 60km/päivä työmatkoihin.
Avokki on vaatekaupassa myyjä 34h on maksimi mitä tunteja saa, myymälänhoitaja on ainut kuka saa täydet 40h/viikko.
Senkään palkasta ei jää mitään, 50km/päivä työmatka, autopaikka töissä 60€/kk ym.
Poika haluaisi mp-näyttelyyn stadiin kuun vaihteessa ja en tiedä saako mistään sen vertaa pihistettyä, että reissu onnistuisi.
Ollaan vakavasti keskusteltu talon myynnistä, töiden lopettamisesta ja muuttamisesta kaupungin vuokra kolmioon.
Ei tarvittaisi kuin 1 autokaan sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ja rikoskumppaninsa on syypäitä tähän. Vastahan Helsingissäkin laitettiin maan tasalle HOAS:n solutaloja kun ei kuulemma löydy halukkaita asukkaita. No ei varmasti löydy kun valtion ja kunnan politiikka näyttäisi olevan upouusien yksiöiden massiivinen sosiaalinen rakennuttaminen kaupungin paraatipaikoille. Ei tarvinne sanoa ettei näiden "halpojen" asuntojen vuokria maksa kuin harva asukas itse, mutta miksi tyytyä soluun kun syliin suorastaan väkisin työnnetään uusi yksiö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2030 voidaan raportoida, että maailman rikkaimmat 5 ihmistä omistaa enemmän kuin 99.9999999% väestöstä. Ja tekoälybotit kommentoi kommenttiosioissa, kuinka ahkeralla työllä se on ansaittu, eikä ole keneltäkään pois.Minä tein samaa työtä 90-luvulla 5000 markan kuukausipalkalla, mistä nyt tienaan 5000 euroa kuukaudessa. Kyllä, kaikki hinnat ovat nousseet rajusti, mutta niin ovat myös palkat.
No et todellakaan tehnyt. Äitini tienasi varastonhoitajana 90-luvulla 7000mk. Varastonhoitaja ei todellakaan tienaa nykyään kuin max 2200e, eli ei ne palkat ihan kuusinkertaisia ole. Mikähän ihme ala se sinulla muka on?
Vierailija kirjoitti:
2100 nettona tarkoittaa jo ainakin 3000/kk palkkaa joten ei todellakaan puhuta enää mistään pienipalkkaisista ihmisistä vaan vakaasti keskituloisista. Pienipalkkaisten kuukausinettotulot jäävät tuohon 1000e-1500e haarukkaan.
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedä nyt vit*u päähän.
Olen pajalla töissä 16.5€/h ja tuo 2100nto/kk on suurin piirtein mitä tienaan, siinä ei ole euroakaan ylimääräistä ok-talossa asumiseen ja 60km/päivä työmatkoihin.Avokki on vaatekaupassa myyjä 34h on maksimi mitä tunteja saa, myymälänhoitaja on ainut kuka saa täydet 40h/viikko.
Senkään palkasta ei jää mitään, 50km/päivä työmatka, autopaikka töissä 60€/kk ym.Poika haluaisi mp-näyttelyyn stadiin kuun vaihteessa ja en tiedä saako mistään sen vertaa pihistettyä, että reissu onnistuisi.
Ollaan vakavasti keskusteltu talon myynnistä, töiden lopettamisesta ja muuttamisesta kaupungin vuokra kolmioon.
Ei tarvittaisi kuin 1 autokaan sen jälkeen.
Vedäpä itse. Ja siisti suusi. Rahan- ja elämänhallinnan ongelmia on, jos ei tuolla rahalla tule toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä näkyy jo siinä että moni ravintolayrittäjä ym. laittaa pillit pussiin kun ei löydy asiakkaita kun ihmisillä ei ole varaa kuin välttämättömään. Kyllä Suomesta on tulossa ankea paikka elää kun suurin osa on joko työttömänä tai elää niukasti käyden vain töissä ja kotona istuen kun varaa ei ole muuhun. Sitten on tämä pieni eliitti joka porsastelee ryöstetyillä rahoilla ja haukkuvat työttömiä päivästä toiseen.
Paluu luokkayhteiskuntaan on alkanut.
Täällä on suljettu kaikki kaljakuppilatkin pienessä hönössä kävelymatkan sisältä.
Ravintolaan tai baariin jos haluaa mennä täytyy ajaa taksilla n:60€/sivu, 120€ pitää olla pelkkiin matkoihin, siihen ruuat ja juomat.
= suomeksi ettei tarvitse mennä minnekään, kotona grillata ja juoda viron tuliaisia.
Sanoo, että minimissään tienannut nettona 1500e/kk. Tähän päälle tulee lapsilisä ja elatustuki, joka minimissään on n.150e/kk. Eli tulot olleet nettona 1800e/kk. Tästä vuokraan 800 euroa on hänelle ja lapselle jäänyt 1000 euroa rahaa kuussa käyttöön. Pitäisi pystyä ostamaan tummaa makaronia ja naudan jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2100 nettona tarkoittaa jo ainakin 3000/kk palkkaa joten ei todellakaan puhuta enää mistään pienipalkkaisista ihmisistä vaan vakaasti keskituloisista. Pienipalkkaisten kuukausinettotulot jäävät tuohon 1000e-1500e haarukkaan.
Joo, ja täällä kompataan kuorossa ettei se riitä mihinkään. Luottotiedotkin menee ja se on muka ymmärrettävää.
Suomessa Master card pelastaa erittäin monen lapsiperheen nälältä kun niukkaan palkkapäivään/korvauspäivään/lapsilisämaksuun on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ja rikoskumppaninsa on syypäitä tähän. Vastahan Helsingissäkin laitettiin maan tasalle HOAS:n solutaloja kun ei kuulemma löydy halukkaita asukkaita. No ei varmasti löydy kun valtion ja kunnan politiikka näyttäisi olevan upouusien yksiöiden massiivinen sosiaalinen rakennuttaminen kaupungin paraatipaikoille. Ei tarvinne sanoa ettei näiden "halpojen" asuntojen vuokria maksa kuin harva asukas itse, mutta miksi tyytyä soluun kun syliin suorastaan väkisin työnnetään uusi yksiö...
Kela tekee kämppäkaverista avopuolisoita(pahimmassa tapauksessa toisen elättäjän) mikä ajaa ihmiset yksiöihin. Tässä on se syy ja asuntosijoittajahan tästä hyötyy eniten.
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedä nyt vit*u päähän.
Olen pajalla töissä 16.5€/h ja tuo 2100nto/kk on suurin piirtein mitä tienaan, siinä ei ole euroakaan ylimääräistä ok-talossa asumiseen ja 60km/päivä työmatkoihin.Avokki on vaatekaupassa myyjä 34h on maksimi mitä tunteja saa, myymälänhoitaja on ainut kuka saa täydet 40h/viikko.
Senkään palkasta ei jää mitään, 50km/päivä työmatka, autopaikka töissä 60€/kk ym.Poika haluaisi mp-näyttelyyn stadiin kuun vaihteessa ja en tiedä saako mistään sen vertaa pihistettyä, että reissu onnistuisi.
Ei tarvittaisi kuin 1 autokaan sen jälkeen.Vedäpä itse. Ja siisti suusi. Rahan- ja elämänhallinnan ongelmia on, jos ei tuolla rahalla tule toimeen.
Höpö höpö karu totuus miten kallista eläminen on ok-talossa ja joka vuosi nostetaan elinkuluja, vesi/jätevesi yhteensä 24% pelkästään viime vuonna, sähkönsiirto 12%/vuosi ym. Vaikka kaikesta yritetään säästää, lapsenkin urheiluvarusteet on kaikki ostettu kirppiksiltä, ei käytetä alkoa, ym.
Jos kuulut vaikkapa liiton työttömyyskassaan, saat soviteltua päivärahaan sieltä.
Minä ainakin laitan joka kuukausi hakemuksen liittoon ja sieltä rahaa.