Saako kesämökille muuttaa ja paljonko se maksaa?
Olen ollut työttömänä syksystä asti. Kesämökillä tuli vietettyä paljon aikaa syys-lokakuussa. Mietin nyt, miten saisi karsittua elämisen kuluja ja tuli mieleen, että jos luopuisi kaupunkiasunnosta. Luin netistä ohjeita, esim. muutoskaavoituksesta. Paljonko se mahtaisi tulla kustantamaan, jos haluan muuttaa kokonaan mökille? Ja onko se mahdollista, kyseessä järvenrantamökki. Juokseva vesi, jätekaivo ja sähköt on mökillä. Mökissä on sähköpatterit, mutta pääasiassa olen lämmittänyt puilla, koska on varaava takka. Vesi tulee omasta kaivosta ja saunan vedet pumpulla järvestä. Saunan vedet ei mene viemäriin, mutta mökistä menee ja tyhjennys tarpeen mukaan. Onkohan siihen jotkut säädökset, kun saunan pesuvesi ei mene kaivoon? Miten sitä muutosta pitää anoa?
Kommentit (89)
Muuta äläkä kerro kellekkään. Osoitteen muutos on ilmainen. Viis kaavoista, ei ne merkkaa muuta kuin koulupaikkoja ja vastaavaa jolla tuskin on merkitystä.
Kannattaa vaan muuttaa, mitä se muille kuuluu
Pitkä ja kallis prosessi. Ei kannata.
Hankaloittanee työnhakua muuttaa korpeen. Voi tulla tosi kalliiksi, jos menetät useiden vuosien palkkatulot. Jopa satojatuhansia.
Ei välttämättä edellytä mitään kaavamuutosta. Käyttötarkoituksen muutos vapaa-ajan asunnosta vakituiseksi asunnoksi. Ei pitäisi olla ongelmaa, jos jätevesiasiat ym. kunnossa. Kiinteistöverokin halpenee :)
Mulla on mökille ilmoitettu ns. Tilapäinen osoite eli tilapäinen asuinpaikka. Vaikka muuta kotia ei ole ja asun mökillä. Ihan postiin/väestörekisterikö se oli mihin ilmoitin netissä. On riittänyt vuosia, kukaan ei kysele, eikä tarvitse maksaa mitään kaavamuutos prosesseja. Kukaan ei käy ikkunan takana kurkkimassa asunko täällä tilapäisesti vai pysyvästi. Eli asut vaan, virallisesti tilapäisesti mutta käytännössä niin paljon kuin huvittaa. Nää on niitä asioita joissa suomalaisen ei pidä olla niin pykälä tarkka vaan tehdä itselleen helpoimmalla tavalla.
Juuri näin. Asut vaan, teet osoitteenmuutosilmon, etkä missään nimessä lähde kuntaan ilmoittelemaan mitään, saati kaavamuutoksia kyselemään. Ne eivät nimittäin tule onnistumaan. Matalalla profiililla näissä tapauksissa, ketään ei kiinnosta jos et itse ala tekemään numeroa.
Miten niin korpeen muuttaminen voi aiheuttaa satojen tuhansien palkkatulojen menetyksen? Moni korvessa asuva kulkee töissä lähitaajamassa, ja eräät tekevät etätyötä. Onnistuu varsin hyvin erityisesti taiteilijoilta. Tuli mieleen muuan Särestöniemi, jota syrjäisempiä paikkoja vähän löytyy. Reidarin aikana sinne ei ollut edes tietä vaan piti mennä joen yli.
Et voi ilmoittaa kesämökkiä vakituiseksi asunnoksi, eli et saa asumistukia. Posria ei ehkä kanneta perille asti, mutta haet ne poste restantesta samalla kuin käyt ruokakaupassa, ja hyvä jos netti kuitenkin toimii.
Kaavamuutos voi onnistua helpostikin eli itse asiassa käyttötarkoituksen muutoksena, jos lähellä on muuta pysyvää asutusta ja kyläyhteisö.
Ei kukaan määrää pitämään kaupunkiasuntoa. Mutta postin kääntö pysyvästi voi olla vaikeaa, ja kirjoille muuttaminen. Voithan vaan sanoa että olet asunnoton ja posti posterestanteen.
No ainakaan nuo pesuvedet ei saa mennä maahan, jos vesi kerran pumpulla saunaan nostetaan.
Meillä kantovesi, niin saa mennä 😆
Onko jätehuolto järjestetty kunnan määräysten mukaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Hankaloittanee työnhakua muuttaa korpeen. Voi tulla tosi kalliiksi, jos menetät useiden vuosien palkkatulot. Jopa satojatuhansia.
Omistan auton ja mökiltä on matkaa lähimpään taajamaan 7 km. Mökki ei ole korven keskellä. Asun nyt vähän isommassa kaupungissa, jossa asumiskulut on turhan isot työttömälle, vaikka saan asumistukeakin. Myös kesämökistä tulee kuluja (esim. jätemaksut, tienhoitomaksu, kaivon tyhjennys, kiinteistövero). Minulla on taloudelliset syyt takana, miksi haluaisin luopua kaupunkiasunnosta.
-ap
Ei poste restante osoitetta saa kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Asut vaan, teet osoitteenmuutosilmon, etkä missään nimessä lähde kuntaan ilmoittelemaan mitään, saati kaavamuutoksia kyselemään. Ne eivät nimittäin tule onnistumaan. Matalalla profiililla näissä tapauksissa, ketään ei kiinnosta jos et itse ala tekemään numeroa.
Kannattaa ehkä kuitenkin googlata asiaa hieman, on nimittäin kuntia jotka ainakin ilmoittavat suosivansa kesäasuntojen muuttamista vakituisiksi asunnoiksi.
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan nuo pesuvedet ei saa mennä maahan, jos vesi kerran pumpulla saunaan nostetaan.
Meillä kantovesi, niin saa mennä 😆Onko jätehuolto järjestetty kunnan määräysten mukaisesti?
Kyllä, jätehuolto on järjestetty ihan määräysten mukaan. Miten kantovesi eroaa pumpatusta vedestä? Sehän on ihan sama asia, samaa järvivettä. Minulla on ollut pumppu järvessä ainakin 5 vuotta.
-ap
Tuleeko Jaska aukaisemaan parvekkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan auton ja mökiltä on matkaa lähimpään taajamaan 7 km. Mökki ei ole korven keskellä. Asun nyt vähän isommassa kaupungissa, jossa asumiskulut on turhan isot työttömälle, vaikka saan asumistukeakin. Myös kesämökistä tulee kuluja (esim. jätemaksut, tienhoitomaksu, kaivon tyhjennys, kiinteistövero). Minulla on taloudelliset syyt takana, miksi haluaisin luopua kaupunkiasunnosta.
-ap
Heti kun muutat jäät kiinni tuon takia, ellet sitten pysty elämään pelkällä työttömyystuella tai löydä töitä ennen muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan määrää pitämään kaupunkiasuntoa. Mutta postin kääntö pysyvästi voi olla vaikeaa, ja kirjoille muuttaminen. Voithan vaan sanoa että olet asunnoton ja posti posterestanteen.
Ainakin minun mökilläni on postilaatikko samassa rivissä muiden mökkien kanssa isomman tien varrella ja posti kulkee tarvittaessa. Eiköhän tuo liene jopa pakollista.
Ei kannattaisi kuunnella epämääräisiä ohjeita, etenkään niiltä, joilla ei itsellä ole kokemusta tuosta asiasta.
Otapa itse selvää, pitkälle pääset jo nettiä tutkimalla ja kysymyllä asioista tietäviltä, yleensä rakennusosasto kunnissa.
Hassua, että niin moni täällä kehoittaa toimimaan täysin summassa, vaikka se saattaa olla ihan väärin.
Kysy kunnan rakennustoimesta. Mielellään neuvovat kyllä, koska mökkikunnat kaipaavat pysyviä asukkaita.