Laki kysymys: Kelpaako lähetetty sähköposti todisteeksi että vastaanottaja on saanut sen
Mitä mieltä täällä ollaan. Kelpaako Gmail -sähköpostiin lähetetty viesti missään määrin todisteeksi että vastaanottaja on saanut siinä liitetiedostona olleen dokumentin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseinen sähköposti on ollut normaalisti käytössä, niin kyllä pitäisi riittää. Ei ole lähettäjän ongelma, jos vastaanottaja ei osaa tarkistaa roskapostikansiota tai avata liitettä. Eihän se varsinaisesti todista, että vastaanottaja on sen saanut, mutta lähettäjä on täyttänyt oman vastuunsa ja voi kohtuudella olettaa, että vastaanottaja on tiedon saanut ja lukenut.
Jonninjoutavaa potaskaa, jolla ei ole faktan kanssa tekemistä edes siteeksi.
Mikä sinun mielestäsi sitten olisi se oikea vastaus?
Anna kun arvaan... Jos tyypillä ei ole mielestäs "oikeaa" vastausta, niin alat sättimään kauheasti. Osuitko oikeaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseinen sähköposti on ollut normaalisti käytössä, niin kyllä pitäisi riittää. Ei ole lähettäjän ongelma, jos vastaanottaja ei osaa tarkistaa roskapostikansiota tai avata liitettä. Eihän se varsinaisesti todista, että vastaanottaja on sen saanut, mutta lähettäjä on täyttänyt oman vastuunsa ja voi kohtuudella olettaa, että vastaanottaja on tiedon saanut ja lukenut.
Jonninjoutavaa potaskaa, jolla ei ole faktan kanssa tekemistä edes siteeksi.
Anna kun arvaan... Jos tyypillä ei ole mielestäs "oikeaa" vastausta, niin alat sättimään kauheasti. Osuitko oikeaan?
Näin se kuules keskustelussa yleensä menee, että jos haukut jonkun kommenttia potaskaksi, sinulla pitäisi olla itselläsi joku yhtä hyvin tai paremmin perusteltu vastaus tilalle. Muuten olet vain turha räksyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Sähköposti voi myös jostain syystä ohjata viestin roskapostiin. Itse en ainakaan roskapostia tutki, tulee mainoksia niin paljon.
Entä sitten? Se on sinun sähköpostilaatikkosi ja on täysin sinun vastuullasi, mitä sieltä luet ja mitä jätät lukematta. Et voi jättää esimerkiksi laskuja ja niiden viivästyskorkojakaan maksamatta sen takia, että ne hukkuivat mainospostin sekaan tai kun et ollut kotona. Näin se nyt vain menee, vaikka sähköpostilaatikko toimisi miten.
Et nyt oikein avannut että mistä tilanteessa on kyse. Onko kyse kahden yksityishenkilön välisestä viestistä vai sinun ja jonkun viranomaisen välisestä viestistä. Monissa virastoissa käytetään nykyisin paljonkin sähköistä viestintää ja asiointia. Viranomaisten kohdalla ainakin pätee laki sähköisestä asioinnista.
Ei varmaan ole sellaista lakia, joka velvoittaa ihmistä lukemaan jotain sähköpostia ylipäätään!
Kysymys on liian lavea, kerro koko asia kaikkineen, mutten vastaukset on mitä sattuu.
Eli kysymyksesi on tyyppiä: autossani on vika, mitä nyt teen?
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ole sellaista lakia, joka velvoittaa ihmistä lukemaan jotain sähköpostia ylipäätään!
Miksi ei olisi? Jos sähköposti on ihan normaalissa käytössä ja se osoitekin on jollekin annettu yhteydenpitoa varten, miksi ihmeessä ei olisi velvollisuutta lukea sitä. Jos et jaksa tai osaa lukea sähköpostiasi, älä anna sitä osoitetta kenellekän. Ei kukaan randomisti niitä sähköposteja kenellekään lähettele, vaan kyllä niitä varten on jotenkin siitä sähköpostin lähettämisestä sovittu.
Pitää lähettää kirjattuna kirjeenä jos kyse esim. Perintö-asiasta.
Olisipa mainiota, jos työntekijääkään ei voisi koskaan moittia virheestä, josta on huomautettu sähköpostitse. Tai hänellä ei olisi velvollisuutta toteuttaa työnantajan antamaa tehtävää, kun ei nyt vain viitsinyt avata niitä sähköposteja.
Ei kelpaa. Lähettäminen ei takaa perillemenoa.
Viranomaisella sähköinen järjestelmä lähettää vastaanottokuittauksen, sen perusteella viesti on perillä, mutta sekään ei takaa, että liitetiedosto on matkannut mukana.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa mainiota, jos työntekijääkään ei voisi koskaan moittia virheestä, josta on huomautettu sähköpostitse. Tai hänellä ei olisi velvollisuutta toteuttaa työnantajan antamaa tehtävää, kun ei nyt vain viitsinyt avata niitä sähköposteja.
On hankala avata liitetiedostoa, jota ei ole koskaan saanut.
Fakta: jos laitat vuokrasopimuksessa olevaan Gmailiin (tai mihin vaan sopimuksessa annettuun spostitiliin) ilmoituksen vuokrasopimuksen irtisanomisista ei ole sinun vastuullasi, että vuokraisäntä sen ennen kuun vaihdetta vielä lukee, vaan se on ihan Lähetyspäivänä Tehty irtisanomisilmoitus, ja irtisanomisaika on se seuraava alkava kuukausi (esim voit lähettää ilmoituksen 31.1 23.45 ja irtisanomisaika 1kk on helmikuu, ei vielä maaliskuu).
Varmaan näissä laki on sen lähtökohtaisesti "heikomman" puolella ?
33 jatkaa
Järkevää on kuitenkin seuraavana päivänä tai aika pian jos vuokraisännältä ei tule kuittausta, varmistaa että viesti on vastaanotettu. Riitojen välttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Fakta: jos laitat vuokrasopimuksessa olevaan Gmailiin (tai mihin vaan sopimuksessa annettuun spostitiliin) ilmoituksen vuokrasopimuksen irtisanomisista ei ole sinun vastuullasi, että vuokraisäntä sen ennen kuun vaihdetta vielä lukee, vaan se on ihan Lähetyspäivänä Tehty irtisanomisilmoitus, ja irtisanomisaika on se seuraava alkava kuukausi (esim voit lähettää ilmoituksen 31.1 23.45 ja irtisanomisaika 1kk on helmikuu, ei vielä maaliskuu).
Enpä olisi tuosta heikomman puolesta niin varma. Jos vuokrasopimuksessa on myös vuokralaisen sähköposti, kyllä vuokranantajallakin pitäisi olla ihan samanlainen oikeus irtisanoa vuokrasopimus sen kautta. Toki on hyvä pyytää jokin kuittaus varmaankin tähän, jos sopimus on tehty joskus kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä olisi tuosta heikomman puolesta niin varma. Jos vuokrasopimuksessa on myös vuokralaisen sähköposti, kyllä vuokranantajallakin pitäisi olla ihan samanlainen oikeus irtisanoa vuokrasopimus sen kautta. Toki on hyvä pyytää jokin kuittaus varmaankin tähän, jos sopimus on tehty joskus kauan sitten.
Juu - oikeassa olet, on tuo irtisanominen mahdollista myös toiseen suuntaan sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hankala avata liitetiedostoa, jota ei ole koskaan saanut.
Jos viesti on lähetetty oikeaan osoitteeseen ja sähköpostisi toimii normaalisti ja lähettäjä ei ole saanut mitään virheilmoitusta, kyllä sinä olet sen saanut. Se, ettet osaa käyttää sähköpostia ei ole sama asia kuin ettet ole saanut.
On se nyt kumma, että koko yhteiskunta on siirtymässä digiaikaan ja luopumassa paperipostista, mutta jotkut kuvittelevat, että roskapostikansio olisi hyvä tekosyy tietämättömyydelle.
Moi. Minä olen tuo aloitusviestin kirjoittaja. Tilanne on riita-asia oikeudessa ja vastapuoli väittää lähettäneensä lähes 2 vuotta sitten kopion eräästä sopimuksesta sähköpostiini ja heillä on kuulemma joku todiste asiasta. Heidän mielestään tämä todistaa että olen ollut tietoinen asiasta. Minulla on sähköpostivaihtoa satoja viestejä kyseisen henkilön kanssa Gmail sähköpostissa. Ja vaikka olen niitä moneen kertaan selannut ja tutkinut, semmoista viestiä en löydä missä sopimus olisi.
Vierailija kirjoitti:
Moi. Minä olen tuo aloitusviestin kirjoittaja. Tilanne on riita-asia oikeudessa ja vastapuoli väittää lähettäneensä lähes 2 vuotta sitten kopion eräästä sopimuksesta sähköpostiini ja heillä on kuulemma joku todiste asiasta. Heidän mielestään tämä todistaa että olen ollut tietoinen asiasta. Minulla on sähköpostivaihtoa satoja viestejä kyseisen henkilön kanssa Gmail sähköpostissa. Ja vaikka olen niitä moneen kertaan selannut ja tutkinut, semmoista viestiä en löydä missä sopimus olisi.
Rikostapauksissa palveluntarjoaja pystyy jäljittämään lähetetyn meilin ja jopa sen, onko sähköpostia avattu. Pelkkä näytönkuva ei riitä eikä edes se, että lähettäjällä on ko. viesti lähetettyjen kansiossa.