Mitä ovat nämä kerrostalomiesten salaperäiset "miesten työt"?
Miesten töistä puhutaan aina ja ne ovat tärkeitä tehtäviä ja naiset eivät tule toimeen ilman miehiä, jotka tekevät miesten työt. Mutta mitä ne ovat?
Kommentit (499)
Auton renkaiden vaihto 2 x vuosi. Ehkä jonkun painavan huonekalun tms. kantaminen 1 x vuosi ja kireän mutterin avaus yhtä usein.
Onhan niitä kerrostaloasunnossa paljonkin. Esim. lampun kiinnittäminen kattoon, naulan lyöminen seinään ja sulakkeen vaihtaminen. Pahimmillaan saattaa jopa kerran kuukaudessa tulla tehtäväksi jokin miesten työ.
Pitää ajaa auto Reiskan autohuoltoon kahdesti vuodessa, jotta Reiska vaihtaa renkaat. Vastaa 100% päivittäistä ruoanlaittoa, siivoamista, pyykinpesua ja kaupassakäyntiä.
Kyllä naiset tulee toimeen ilman miestä, mutta juurikin 'miesten töiden' takia miehen ei tarvi tiskata, tehdä ruokaa, siivota, pestä pyykkiä tai hoitaa lapsia =)
Sähkösopimuksen kilpailuttaminen ja lattiakaivojen avaus kuulemma. Meillä minä teen molemmat, mutta olenkin haka miesten hommissa.
Pattereiden ilmaus syksyllä kun kaukolämpö alkaa toimimaan. Oven saranoiden voitelu n. kerran 10 vuodessa oman huomioni mukaan.
Ei ole sellaisia.
Asuimme kerrostalossa vuosia ja joka tehtävästä mies sanoi, että tekisin jos asuttais omakotitalossa, kiristi siis. Nyt kun asumme omakotitalossa, olen edelleen ainoa. Joka tekee mitään. Sulakkeiden ja lamppujen vaihdot, auton siivoaminen ym on kaikki naisten hommia.
Itselläni ei ole mitään suunnitelmia muuttaa yhdenkään miehen kanssa yhteen. Molemmat voivat asua omissa kodeissaan. Ei tarvitse sitten laatia miehelle kauppalistaa tai murehtia, miten mies syö jääkaapin tyhjäksi päivässä, niin kuin joku nainen valitti tuossa toisessa ketjussa. Mulla ei edes ole autoa, kun en sitä tarvitse. Suodattimien, lamppujen yms vaihto onnistuu ihan omin kätösin. Olen ollut kaksi kertaa avoliitossa. Oma tupa oma lupa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaisia.
Asuimme kerrostalossa vuosia ja joka tehtävästä mies sanoi, että tekisin jos asuttais omakotitalossa, kiristi siis. Nyt kun asumme omakotitalossa, olen edelleen ainoa. Joka tekee mitään. Sulakkeiden ja lamppujen vaihdot, auton siivoaminen ym on kaikki naisten hommia.
Tämän takia miehet eivät päätä asumismuotoa eivätkä lapsilukua. Ikävä kyllä laiskottelu tekee heidät tarpeettomiksi perhe-elämässä.
Meillä ainakin asunnon remonttien suunnittelut, kilpailutukset. Näitä on noin kerran vuodessa kun kämppää pistetään parempaan tolkkuun vaihteittain. Talouden suunnittelu ja ylläpito, eli laskuista ja rahojen riittävyydestä vastaaminen. Autoilun kustannuksien pitäminen järjellisenä, tarkoittaa käytännössä sopivan auton löytämisen, osien etsimistä, kunnostamista yms.
Eipä niitä "miesten töitä" omakotitalossakaan jokaiselle päivälle riitä.
Mitä sä teet, kun on hätätilanne? Soitat apuun
A) naisia
B) miehiä
Mietipä sitä, nainen.
Meillä miesten työt on imurointi 1krt/vko, lattian moppaaminen 2krt/kk ja ikkunoiden pesu 1krt/v. Pyörien renkaan vaihto ja pumppaaminen tarvittaessa. Naisten työt on kaupassakäynti, ruuanlaitto, tiskikoneen täyttö/tyhjennys, roskien vienti, keittiön ja vessan pesu, jääkaapin+pakastimen sulattaminen ja pesu, uuninpesu, pyykinpesu, kukkien kastelu, pölyjen pyyhkiminen ja kaikki muut metatyöt. 2h kerrostalossa.
Auton huolto jos sellainen on. Lamppujen vaihto ja taulujen laitto seinään. Painavien kantaminen. Huonekalujen kasaus. Lattiakaivojen putsaus.
Naisten hommia taas verhojen teko, saumurin käyttö ja vaatteiden värjääminen. Vessan pesu. Leipominen.
AP:n esittämä kysymys on hölmö ja sen tarkoituksena on ainoastaan provosoida ja yrittää muodostaa sukupuolien välille vastakkainasettelua.
Tietenkin kummankin sukupuolen edustaja tulee toimeen ilman toista, koska muuten sinkut kuolisivat pois yhteiskunnasta. Kotityöt jakautuvat usein kuitenkin niin että kumpikin tekee niitä töitä mihin on luontainen kiinnostus tai lahjat. Sitten on olemassa niin miehiä kuin naisia, jotka ovat laiskoja parisuhteessa ja kotiin ja talouteen liittyvissä töissä.
No eksän homma oli viedä roskat aamulla mennessä (koska roskakatos oli autonsa vieressä parkkiksella) ja tuoda posti tullessa (koska postilaatikko oli roskakatoksen seinässä). Yleensä jompi kumpi pääsi unohtumaan.
Itse hoidin kaiken muun, myös lamppujenvaihdot ja naulaukset.
Asuttiin tosin rivarissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin asunnon remonttien suunnittelut, kilpailutukset. Näitä on noin kerran vuodessa kun kämppää pistetään parempaan tolkkuun vaihteittain. Talouden suunnittelu ja ylläpito, eli laskuista ja rahojen riittävyydestä vastaaminen. Autoilun kustannuksien pitäminen järjellisenä, tarkoittaa käytännössä sopivan auton löytämisen, osien etsimistä, kunnostamista yms.
Mistä näin kauhea alapeukutus?
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kerrostaloasunnossa paljonkin. Esim. lampun kiinnittäminen kattoon, naulan lyöminen seinään ja sulakkeen vaihtaminen. Pahimmillaan saattaa jopa kerran kuukaudessa tulla tehtäväksi jokin miesten työ.
Joo kerran kuussa? Naisten työt ainakin ovat joka päivä miesten mielestä.
Lampunvaihto miesten työnä on aina jotenkin ihmetyttänyt, eihän siinä ole oikeastaan mitään tekemistä, jos on tarpeeksi korkeat tikkaat - eniten aikaa menee siihen että löytää tarpeeksi ärhäkän lampun toivotulla valonvärillä.
Sama pätee tietty sulakkeisiin, olen vaihtanut niitä jo pienenä tyttönä maalla, ja tässä asunnossa lähes kymmenen vuotta talon sähköremontin jälkeen olen tainnut kerran kääntää yhden sulakekytkimen takaisin normaaliasentoon.
Naapurin sannan paneminen