Mitä ovat nämä kerrostalomiesten salaperäiset "miesten työt"?
Miesten töistä puhutaan aina ja ne ovat tärkeitä tehtäviä ja naiset eivät tule toimeen ilman miehiä, jotka tekevät miesten työt. Mutta mitä ne ovat?
Kommentit (499)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin asunnon remonttien suunnittelut, kilpailutukset. Näitä on noin kerran vuodessa kun kämppää pistetään parempaan tolkkuun vaihteittain. Talouden suunnittelu ja ylläpito, eli laskuista ja rahojen riittävyydestä vastaaminen. Autoilun kustannuksien pitäminen järjellisenä, tarkoittaa käytännössä sopivan auton löytämisen, osien etsimistä, kunnostamista yms.
Ai? Isohko asuntomme on pistetty asteittain kuosiin. Joka ikisen rempan olen suunnitellut ja kilpailuttanut yksin, mies sanoo kaikkeen ok Molemmilla on oma auto omissa nimissä. Olen itse ostanut oman autoni, vastaan sen huollosta ja rengashotelli vastaa renkaiden vaihdosta 2 x vuodesssa. Vastaamme yhdessä taloudestamme, lainat on 50/50. Osaan vaihtaa lamput, sulakkeet ja pensselikin pysyy kädessä. Tilaan tarv.huollot kodinkoneisiin tai ostan tilalle uudet/sovin asennukset. Osaan ajaa nurmikonkin, mutta siitä en prkl tingi, sen saa mies luvan tehdä. Mitä mies sitten tekee? Noh, on aina töissä. Joskus ketuttaa, mutta itsepähän olen hänet valinnut ja valitsisin edelleen.
Hyvin olet itsenäisesti asioita hoitanut. Koska et seleästikään ymmärtänyt tuota auton huoltoon liittyvää työtä selitän hieman. Helpoiten auton saa huollettua kun tilaa huollon ja vie auton sinne korjattavaksi. Korjaamot ostavat osat varaosaketjusta ja pistävät omat marginaalit päälle. Mikäli haluaa laskea autoilun kustannuksia, kannataa osat tilata suoraa euroopasta ja asentaa nuo joko itse tai vielä korjaamolle asennettavaksi.
Samoin remonttien kanssa. Mikäli toiveet ovat yhtään eksoottisemmat, pitää tekninen suunnittelu viedä asiakkaan toimesta aika pitkälle ennen kuin saa mitä haluaa. Varsinkin jos osa käytettävistä tuotteista pitää tilataa maailmalta. Nyt en siis puhu maalaamisesta tai verhojen uusimisesta.
Nämä ovat meidän taloudessa sellaisia selviä miesten töitä, joissa suorittaja ei vaihdu. Tietenkin muut kotityöt menevät sitten melko tasan, mutta kun kysyttiin töitä joista harvempi nainen suoriutuu vaivattomasti.
Olen eri, mutta luulen että harvempi mieskään noista suoriutuu niin vaivattomasti, että niihin on oikeasti kustannustehokasta pistää aikaa ja energiaa. Pienemmällä vaivalla tekee pari tuntia enemmän leipätyötä niin ei tarvitse itkeä ettei ole varaa ostaa varaosia autoon.
En tiedä paljonko sinun tulosi ovat kun noin vaivattomasti saat asiat hoidettua. Minun viime vuoden verotettava palkkatulo oli muutamaa tuhatta vaille 100te ja silti käytän näihin asioihin aikaa ja energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun sun talo syttyy tuleen, niin tulevatko naiset sammuttamaan sen? Kun vieras valtio hyökkää maahamme, niin menevätkö naiset panssarivaunuihin ja hävittäjiin?
Kuinka monta tuntia noihin menee? Entä terveydenhuolto, koulut ja päiväkodit?
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli eilen ketju, jossa eronnut nainen oli jäänyt omakotitaloon asumaan lapsen kanssa, kun mies oli muuttanut pois. Talossa oli öljylämmitys. Nainen ei ollut milloinkaan käynyt pannuhuoneessa, kun mies oli hoitanut kaikki lämmitykseen liittyvät asiat. Nainen tuli täältä kysymään neuvoa, kun talo ei lämpene. Kattilaan oli siis tullut jokin vika.
Mitä tästä siis voimme päätellä? No ainakin sen, että se mikä naisesta voi näyttää, että mies käy vaan vähän vääntelemässä vipuja, eikä tee mitään ”oikeita” kotitöitä, on kuitenkin aikas merkityksellistä asumisen kannalta.
Lue ketjun otsikko. Tässä on kyse kerrostalomiehistä. Yhtään vipuja ei ole väänneltävänä, ellei mies ole huoltomies.
Miesten töitähän löytyikin melkoinen määrä.
Mutta mitä ovat ne naisten työt, joiden vuoksi miehen pitäisi olla naiselle kodissaan kiitollinen?
Miehet osaa siivota, pyykätä ja tehdä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun sun talo syttyy tuleen, niin tulevatko naiset sammuttamaan sen? Kun vieras valtio hyökkää maahamme, niin menevätkö naiset panssarivaunuihin ja hävittäjiin?
Se vieras valtio ei ole (onn585eksi) hyökännyt edes joka sukupolvessa, ei mikään syy olla tarttumatta tiskiharjaan arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n esittämä kysymys on hölmö ja sen tarkoituksena on ainoastaan provosoida ja yrittää muodostaa sukupuolien välille vastakkainasettelua.
Tietenkin kummankin sukupuolen edustaja tulee toimeen ilman toista, koska muuten sinkut kuolisivat pois yhteiskunnasta. Kotityöt jakautuvat usein kuitenkin niin että kumpikin tekee niitä töitä mihin on luontainen kiinnostus tai lahjat. Sitten on olemassa niin miehiä kuin naisia, jotka ovat laiskoja parisuhteessa ja kotiin ja talouteen liittyvissä töissä.
Ongelma on vaan siinä, että osa miehistä ovelasti tulkitsee naisten erityislahjakkuudeksi ja kiinnostuksen kohteiksi sellaiset pakkopullatyöt, jotka eivät oikeasti kiinnosta ketään mutta jotka on vaan jonkun pakko tehdä. Minä olen korkeasti koulutettu ihminen vaativassa työssä, ja otan kyllä henkilökohtaisena loukkauksena jos joku tulee sanomaan minulle, miten tiskaus ja moppaaminen ovat jotenkin minun ominta osaamisaluettani. Ei todellakaan ole enkä onneksi ole erehtynyt naimaan miestä joka aliarvostaisi minua niin rankasti.
Kyllä pitääkin loukkaantua, jos joku väittää sinulle että tiskaus ja moppaus on sinun ominta osaamisaluetta. Onko joku noin sinulle väittänyt, oikeassa elämässä tai internetissä?
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä ovat ne naisten työt, joiden vuoksi miehen pitäisi olla naiselle kodissaan kiitollinen?
....kunnes muuttavat yhteen naisen kanssa, tuuli käy läpi pään ja kaikki unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kerrostaloasunnossa paljonkin. Esim. lampun kiinnittäminen kattoon, naulan lyöminen seinään ja sulakkeen vaihtaminen. Pahimmillaan saattaa jopa kerran kuukaudessa tulla tehtäväksi jokin miesten työ.
Joo kerran kuussa? Naisten työt ainakin ovat joka päivä miesten mielestä.
"Parisuhteessa elävä mies tekee viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin naispuolinen kumppaninsa."
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001668757.html
No jaa, meillä mies valtiolla perinteisellä hyväpalkatulla miesvaltaisella alalla, työaika 7 h 21 min,lauantait eivät kuluta lomapäiviä, työajalla saa liikkua. 38 lomapäivää vuodessa.
Minä miesvaltaisessa teollisuusyrityksessä miesvaltaisella alalla, työaika 8 h, lauantai kuluttaa lomapäiviä. Vähintään viikko vähemmän lomaa. Tienaan bruttona 300 euroa enemmän kuin mies. Tähän päälle työmatkat, joissa matka-ajasta 2 ekaa tuntia menee omaan piikkiin.
Kumpi tekee enemmän töitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin asunnon remonttien suunnittelut, kilpailutukset. Näitä on noin kerran vuodessa kun kämppää pistetään parempaan tolkkuun vaihteittain. Talouden suunnittelu ja ylläpito, eli laskuista ja rahojen riittävyydestä vastaaminen. Autoilun kustannuksien pitäminen järjellisenä, tarkoittaa käytännössä sopivan auton löytämisen, osien etsimistä, kunnostamista yms.
Ai? Isohko asuntomme on pistetty asteittain kuosiin. Joka ikisen rempan olen suunnitellut ja kilpailuttanut yksin, mies sanoo kaikkeen ok Molemmilla on oma auto omissa nimissä. Olen itse ostanut oman autoni, vastaan sen huollosta ja rengashotelli vastaa renkaiden vaihdosta 2 x vuodesssa. Vastaamme yhdessä taloudestamme, lainat on 50/50. Osaan vaihtaa lamput, sulakkeet ja pensselikin pysyy kädessä. Tilaan tarv.huollot kodinkoneisiin tai ostan tilalle uudet/sovin asennukset. Osaan ajaa nurmikonkin, mutta siitä en prkl tingi, sen saa mies luvan tehdä. Mitä mies sitten tekee? Noh, on aina töissä. Joskus ketuttaa, mutta itsepähän olen hänet valinnut ja valitsisin edelleen.
Hyvin olet itsenäisesti asioita hoitanut. Koska et seleästikään ymmärtänyt tuota auton huoltoon liittyvää työtä selitän hieman. Helpoiten auton saa huollettua kun tilaa huollon ja vie auton sinne korjattavaksi. Korjaamot ostavat osat varaosaketjusta ja pistävät omat marginaalit päälle. Mikäli haluaa laskea autoilun kustannuksia, kannataa osat tilata suoraa euroopasta ja asentaa nuo joko itse tai vielä korjaamolle asennettavaksi.
Samoin remonttien kanssa. Mikäli toiveet ovat yhtään eksoottisemmat, pitää tekninen suunnittelu viedä asiakkaan toimesta aika pitkälle ennen kuin saa mitä haluaa. Varsinkin jos osa käytettävistä tuotteista pitää tilataa maailmalta. Nyt en siis puhu maalaamisesta tai verhojen uusimisesta.
Nämä ovat meidän taloudessa sellaisia selviä miesten töitä, joissa suorittaja ei vaihdu. Tietenkin muut kotityöt menevät sitten melko tasan, mutta kun kysyttiin töitä joista harvempi nainen suoriutuu vaivattomasti.
Tekninen suunnittelu? Onko teillä viikoittain siellä viitoskerroksessa maailmanluokan valoshow päällä? James Bond-keittiö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kerrostaloasunnossa paljonkin. Esim. lampun kiinnittäminen kattoon, naulan lyöminen seinään ja sulakkeen vaihtaminen. Pahimmillaan saattaa jopa kerran kuukaudessa tulla tehtäväksi jokin miesten työ.
"Parisuhteessa elävä mies tekee viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin naispuolinen kumppaninsa."
Eiköhän ero ole vielä suurempi, jos perheessä on alle 12v lapsia, joka tietenkin näkyy naisten pienimpänä ansiossa ja eläketurvassa.
Yleensä ne miehen kanssa yhdessä hankitut lapset ovat naisten vastuulla eli naisten on pakko hakea lapset pois päiväkodista, ennen kuin se sulkeutuu ja jättää työssä työt tekemättä.
Samoin jos lapsi sairastuu, harvemmin mies käyttää oikeuttaan ja jää kotiin hoitamaan sairasta lastaan, vaan se on äiti.
Samoin äidit joutuvat ottamaan palkatonta vapaata, kun käyttää lasta hammaslääkärissä, neuvolassa, lääkärissä tai jos päiväkodissa tai koulussa on lasta koskevia keskusteluja. Ja jo näihin menee helposti puoli päivää, joka tietenkin on palkatonta, jos työmatka on yhtään pitempi.
Parisuhteessa elävien miesten suurempi työajan pituus selittyy pitkälti, ettei mies kanna vastuutaan ja huolehdi lapsistaan, vaan sysää ne naisten kannattavaksi ja on perheen vapaamatkustaja. Ja tähän pitäisi puuttua ja jakaa perhevastuut molemman vanhemman kesken, niin kuin laki on sen tarkoittanut.
t. palkanlaskija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
....kunnes muuttavat yhteen naisen kanssa, tuuli käy läpi pään ja kaikki unohtuu.
Suurin osa miehistä osallistuu kotitöihin omalla panoksellaan siinä missä naisetkin ja usein jopa enemmänkin. Yhä harvemmin nainen on kodin pikku hengetär, jonka prioriteeteissa ykkösenä on lapset ja koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ero ole vielä suurempi, jos perheessä on alle 12v lapsia, joka tietenkin näkyy naisten pienimpänä ansiossa ja eläketurvassa.
Yleensä ne miehen kanssa yhdessä hankitut lapset ovat naisten vastuulla eli naisten on pakko hakea lapset pois päiväkodista, ennen kuin se sulkeutuu ja jättää työssä työt tekemättä.
Samoin jos lapsi sairastuu, harvemmin mies käyttää oikeuttaan ja jää kotiin hoitamaan sairasta lastaan, vaan se on äiti.Samoin äidit joutuvat ottamaan palkatonta vapaata, kun käyttää lasta hammaslääkärissä, neuvolassa, lääkärissä tai jos päiväkodissa tai koulussa on lasta koskevia keskusteluja. Ja jo näihin menee helposti puoli päivää, joka tietenkin on palkatonta, jos työmatka on yhtään pitempi.
Parisuhteessa elävien miesten suurempi työajan pituus selittyy pitkälti, ettei mies kanna vastuutaan ja huolehdi lapsistaan, vaan sysää ne naisten kannattavaksi ja on perheen vapaamatkustaja. Ja tähän pitäisi puuttua ja jakaa perhevastuut molemman vanhemman kesken, niin kuin laki on sen tarkoittanut.
t. palkanlaskija
Ja paskat. Nainen on perhevapailla ja perheessä on tiukkaa rahasta, joten mies yrittää tienata enemmän. Kun mies tulee 11 tuntisen työpäivän päätteeksi kotiin, niin siellä on tiskit ja pyykit odottamassa miehen osuutta ja nainen lähtee raskaan kotiäitipäivän jälkeen zumbaan viettämään omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekninen suunnittelu? Onko teillä viikoittain siellä viitoskerroksessa maailmanluokan valoshow päällä? James Bond-keittiö?
Lasershow ja pyrotekniikka 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa miehistä osallistuu kotitöihin omalla panoksellaan siinä missä naisetkin ja usein jopa enemmänkin. Yhä harvemmin nainen on kodin pikku hengetär, jonka prioriteeteissa ykkösenä on lapset ja koti.
Tilastot eivät tue väitettäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin jos lapsi sairastuu, harvemmin mies käyttää oikeuttaan ja jää kotiin hoitamaan sairasta lastaan, vaan se on äiti.Samoin äidit joutuvat ottamaan palkatonta vapaata, kun käyttää lasta hammaslääkärissä, neuvolassa, lääkärissä tai jos päiväkodissa tai koulussa on lasta koskevia keskusteluja. Ja jo näihin menee helposti puoli päivää, joka tietenkin on palkatonta, jos työmatka on yhtään pitempi.
t. palkanlaskija
Ja paskat. Nainen on perhevapailla ja perheessä on tiukkaa rahasta, joten mies yrittää tienata enemmän. Kun mies tulee 11 tuntisen työpäivän päätteeksi kotiin, niin siellä on tiskit ja pyykit odottamassa miehen osuutta ja nainen lähtee raskaan kotiäitipäivän jälkeen zumbaan viettämään omaa aikaa.
Se nainen on siis siihen mennessä hoitanut yhteistä lasta jo sen miehen työpäivän ja työmatkoihin kuluvan ajan? Mikäli hän on samalla tehnyt ruoan ja siivonnut, on miehen osuus tosiaan tiskit ja pyykit. Se kevyempi osuus muuten, jonka koneet enimmäkseen hoitavat. (Hoituvat suorastaan napinpainalluksilla, jos palstamiehiltä kysytään.) Kyllä, lapsiperheessä töitä on ihan helvetisti, niistä riittää molemmille.
Tekninen suunnittelu on uusi raikkaat voileivät
Mode palautti ketjun, jotta naiset voivat taas jatkaa miesten halventamista ja vähättelyä.
Mitä ne naisten työt sitten kerrostalossa ovat?
Omakotitalossa ymmärrän, että nainen ketterämpänä ja kevyempänä tekee katolla tapahtuvat työt, korjaukset. lumienpudotukset, antennityöt, mutta niitä ei tarvitse tehdä kerrostalossa.
Omakotiasumiseen kuuluu myös pihojen hoito ja kun kukkien istutus ja puutarhan hoito yleensä on muodostunut naisten työksi, siihen oleellisena osana kuuluvat ruohikon leikkaamiset ja lumityöt jäävät myös naisille, mutta nekin tehdään kerrostalossa huoltofirman toimesta, joten edelleen kysyn, mitä ne naisten työt kerrostalossa oikein ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastot eivät tue väitettäsi
Jaa, no se on sitten parinvalintakysymys.
Seurustelun alkuaikoina mies kysyi tarvitsenko häntä, vastasin rehellisesti en. Tämä jäi hiertämään häntä ja on vienyt kaikki työkaluni voidakseen irvailla enkö minä osaa kun niitä tarvitsisin ja pyydän häneltä apua.